Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har jobbet som vekter før og da hadde jeg alltid rett på penger ved sykdom. Nå jobber jeg i cafè og opplever at dette ikke tas like seriøst.

Når jeg ringte til sjefen min og sa at jeg sannsynligvis er syk i morgen så spurte hun om jeg bare kunne komme og jobbe noen få timer. Men det har hun ikke lov til å gjøre! Eller hva? Og jeg har rett på lønn hvis jeg leverer egenmelding, mener jeg...

Altså, jeg er veldig forkjøla og begynner å komme meg fra feberen. Regner ikke med at jeg er frisk nok til å jobbe med mat i morgen.

Prøver å finne rettigheter ved sykdom hos arbeidstilsynet men finner ingen ting. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lovdata -> Folketrygdloven.

Skrevet

Kall meg gjerne dum Wadjet, men jeg gikk inn på siden du refererte til men fant ikke det jeg skulle ha.

I febertåka har jeg ikke energi til å lese opp og ned lovdata...

Skrevet

Hvis du er fast ansatt med faste arbeidstider har du rett til lønn ved sykdom. Hvis det ikke er tilfelle, feks hvis du går på timebasis, har du ikke nødvendigvis den rettigheten. Er du satt opp på jobb en dag og blir syk den dagen har du rett til lønn, hvis du ikke er satt opp (herunder hvis sjefen din rekker å endre lista, tror jeg) har du ikke rett til lønn.

Så fleksibilitet har sine fordeler og ulemper.

Skrevet
Hvis du er fast ansatt med faste arbeidstider har du rett til lønn ved sykdom. Hvis det ikke er tilfelle, feks hvis du går på timebasis, har du ikke nødvendigvis den rettigheten. Er du satt opp på jobb en dag og blir syk den dagen har du rett til lønn, hvis du ikke er satt opp (herunder hvis sjefen din rekker å endre lista, tror jeg) har du ikke rett til lønn.

Så fleksibilitet har sine fordeler og ulemper.

Men arbeidslister skal settes opp en viss tid i forveien, og disse kan ikke endres egenhendig av arbeidsgiver for å unngå å betale sykepenger. Og uansett om du ikke jobber fulltid eller til faste tider, skal du minimum ha det antall timer/prosentvis stilling som er angitt i kontrakten din.

Skrevet

Takk for svar. Da var det som jeg trodde. Jeg er fast ansatt med faste arb tider men har ikke jobba mer enn 2 mnd på dette stedet.

Skrevet
Takk for svar. Da var det som jeg trodde. Jeg er fast ansatt med faste arb tider men har ikke jobba mer enn 2 mnd på dette stedet.

Vær OBS på at du må ha vært ansatt i to måneder for å kunne benytte egenmelding. Dersom du er akkurat under må du ha sykemelding.

Skrevet

Ok, jeg var så "heldig" at jeg var sjuk i helga og i dag. Skal tilbake i mårra. Så har ikke gått glipp av så veldig mye lønn.

Skrevet
Ok, jeg var så "heldig" at jeg var sjuk i helga og i dag. Skal tilbake i mårra. Så har ikke gått glipp av så veldig mye lønn.

Du skal jo ikke gå glipp av lønn i det hele tatt, for du har rett til sykepenger når du har vært ansatt i 2 mnd. Om du ennå ikke har rett til egenmelding, har du rett til sykemelding, og da får du lønna di.

Skrevet
Du skal jo ikke gå glipp av lønn i det hele tatt, for du har rett til sykepenger når du har vært ansatt i 2 mnd. Om du ennå ikke har rett til egenmelding, har du rett til sykemelding, og da får du lønna di.

Hvis hun ringte legen for sykemelding første sykedag. Sykemeldinger tilbakedateres (heldigvis) ikke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Drar denne tråden litt opp igjen da jeg har et lignende spørsmål.

En venninne av meg jobber i en liten bedrift der sjefen turer fram som han vil, de ansatte får blant annet ikke lønn hvis de er syke (egenmelding). Venninna mi er fast ansatt med faste vakter.

En annen ting er at de må være til stede og ta imot telefoner og kunder i matpausen, selv om den er ulønnet. De får heller ikke betalt for overtidsarbeid, og det blir det mye av (jeg vet ikke hvordan reglene er for akkurat det?).

Denne sjefen vingler også veldig i beslutninger, har truet med å gi venninna mi sparken flere ganger (ikke fordi hun gjør en dårlig jobb på noen som helst måte), men så "ombestemt seg" helt plutselig. Han har tidligere lovet henne høyere lønn uten at dette har skjedd. Hun har jobbet der i snart ett år. Denne sjefen har også i følge henne klart å "snakke seg bort" fra konfrontering av regelbrudd tidligere.

De andre ansatte er utenlandske og "finner seg i alt" så de tør ikke si noe, men jeg synes dette blir helt feil. Hva kan venninna mi gjøre?

Skrevet
Drar denne tråden litt opp igjen da jeg har et lignende spørsmål.

En venninne av meg jobber i en liten bedrift der sjefen turer fram som han vil, de ansatte får blant annet ikke lønn hvis de er syke (egenmelding). Venninna mi er fast ansatt med faste vakter.

En annen ting er at de må være til stede og ta imot telefoner og kunder i matpausen, selv om den er ulønnet. De får heller ikke betalt for overtidsarbeid, og det blir det mye av (jeg vet ikke hvordan reglene er for akkurat det?).

Denne sjefen vingler også veldig i beslutninger, har truet med å gi venninna mi sparken flere ganger (ikke fordi hun gjør en dårlig jobb på noen som helst måte), men så "ombestemt seg" helt plutselig. Han har tidligere lovet henne høyere lønn uten at dette har skjedd. Hun har jobbet der i snart ett år. Denne sjefen har også i følge henne klart å "snakke seg bort" fra konfrontering av regelbrudd tidligere.

De andre ansatte er utenlandske og "finner seg i alt" så de tør ikke si noe, men jeg synes dette blir helt feil. Hva kan venninna mi gjøre?

Slutte? Eller anmelde. Pick you choice!

Skrevet

Ta det opp med tilltisvalgt om hun er fagorganisert, hvis ikke sørge for å bli fagorganisert. Ellers kan man melde arbeidsgivere til arbeidstilsynet for brudd på arbeidsmiljøloven.

Skrevet (endret)

Takk for svar Noli. Hun er desverre ikke organisert, men jeg skal tipse henne om det.

Han har overtalt henne til å ta en ulønnet permisjon på ubestemt tid nå fra neste uke, så jeg prøver å oppmuntre henne til å se etter andre jobber under denne permisjonen. Hun er ung, dette er hennes første jobb, så hun føler seg veldig usikker når det gjelder lover og regler tror jeg. Det er jo spesielt vanskelig når andre kollegaer ikke tør si noe heller.

Endret av Ambivalent
Gjest strykebrett
Skrevet

På generelt grunlag vil jeg si til venninna di : ikke slutt!!

Jeg vet av så mange sjefer som driter i loven og rettighetene til de ansatte. Problemet er bare det at når folk får nok så slutter de bare. Og så ansetter de bare noen nye.. de blir jo aldri stilt til ansvar fordi folk bare slutter i stedet for å ta det opp skikkelig. I mange yrker (særlig de der det ikke kreves mye utdannelse) er det kjempelett å få tak i seg nye folk, så at folk slutter er helt likegyldig for disse kjipe sjefene.

Veit om bedriftseiere som har tjent fett på å lure folk på den måten.

Hun kan som andre her sier, kontakte fagforening, det er nok det enkleste om hun ikke kjener noen som har jussen.

Skrevet

Kjempeflott Strykebrett! Mange har sluttet før henne, men ingen holdt visst ut særlig lenge. Har nå funnet fagforeningen for henne og hjelper henne med innmelding nå. Så tar vi det derfra. Jeg engasjerer meg veldig her. :)

Skrevet

Samme hva du sier, Strykebrett, så hadde ikke jeg anbefalt en person som er uerfaren å bli stående i en slik drittjobb. Jeg anbefaler venninna di, Ambivalent, å nå kjøre dobbeltløp. Ett opp mot fagforening og Arbeidstilsynet (fagforeningene er for øvrig ikke særlig interessert i å bruke ressurser på folk som nettopp har meldt seg inn, så vil nok være mer hjelp å få hos Arbeidstilsynet), og ett opp mot nye potensielle arbeidsgivere. For å bli stående i en slik jobb er faktisk ikke bra for psyken.

Skrevet
(fagforeningene er for øvrig ikke særlig interessert i å bruke ressurser på folk som nettopp har meldt seg inn

Eh.. Hæ? Hvor har du det fra?

Fagforeningen der jeg, og de fleste av mine ansatte er med, hjelper folk før de har meldt seg ordentlig inn, så lenge de undertegner innmeldingsskjemaet i det hjelpen starter.

Skrevet
Eh.. Hæ? Hvor har du det fra?

Fagforeningen der jeg, og de fleste av mine ansatte er med, hjelper folk før de har meldt seg ordentlig inn, så lenge de undertegner innmeldingsskjemaet i det hjelpen starter.

Spesielt en del av de store forbundene gir lite hjelp til nyinnmeldte. Kommer naturligvis an på de lokale tillitsvalgte, men sentralleddet gir sjelden mye hjelp til noen som meldte seg inn dagen før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...