Gå til innhold

Hva ville du ha gjort?


Gjest Sjokkert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg ville kjørt hjem med en gang, hentet hengeren og hamstret 25 l kanner.

Tror det er kun lov å hamstre 5 l bensin. :)

Uansett hadde jeg aldri gidda å stått i kø sammen med desperate gjerrigknarker, som burde skjønt at dette var en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingenting i forhold til den korrupsjonen og undragelse av skatt som foregår i dagens samfunn.

Ja det er sikkert riktig. Men at noen stjeler på andre områder betyr ikke det at det er riktig for oss å stjele i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært der hadde jeg fylt bensin.

Betyr det at du synes det er greit å stjele generelt sett eller mener du at dette ikke er tyveri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok stoppet og fylt billig bensin, dersom jeg var i nærheten og det ikke var mye kø. Men jeg tror ikke jeg hadde fylt gratis bensin. Jeg vet det ikke er helt logisk, men så lenge man betaler noe, er det liksom ikke å stjele. Av hensyn til andre hadde jeg nok ikke fylt full tank. Det som sjokkerer er jo folks oppførsel der de prøver å få mest mulig, og begynner til og med og sloss over det!

For å ta en litt annen sak. På begynnelsen av 80-tallet var det mange som ikke hadde telefon hjemme. På boligfeltet der jeg vokste opp var det en telefonkiosk som alle delte på. En dag var den ødelagt og man kunne ringe gratis. Ryktet gikk og folk strømmet til. Men folk stilte seg pent i kø, og alle fikk fem minutter i boksen. Hvis man ville ringe igjen, stilte man seg bakerst i køen og ventet på sine nye fem minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er kun lov å hamstre 5 l bensin. :)

Hvorfor skulle det være slik? Jeg "hamstrer" jo 60 liter hver gang jeg fyller full tank på bilen, i tillegg til at jeg har 10 liter til på ekstrakanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du synes det er greit å stjele generelt sett eller mener du at dette ikke er tyveri?

Godt spørmål. Jeg synes ikke tyveri er greit generelt sett, og joda det er tyveri, men jeg er kynisk nok til å utnytte en slik sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Brannvesenet er det ulovlig å oppbevare mer enn 5 liter bensin hjemme.

Det er ikke forbudt å hamstre, det er bare forbudt å oppbevare det i huset. De fleste setter vel sånt i garasje/uthus, og der er grensa 100 liter, i følge artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen korrekt sammenligning, for hvis du kjøpte matvarer i butikken så billig så ville det tross alt vært en butikkansatt der som måtte godkjenne kjøpet. Her var det vel en ubetjent bensinpumpe. Den riktigste sammenligningen må være å gå inn i en butikk som ved en feil ikke ble låst ved stengetid, forsyne seg av varene og deretter legge igjen et par kronestykker som betaling.

Eller en automatisk godteriautomat med "feil" priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...