Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #21 Skrevet 25. oktober 2008 Akkurat slik tenker jeg, også. Men hva ville du gjort i min situasjon, når ekspeditøren nå har sagt at jeg må legge til kr 150 for å få termosen? Det er urimelig, ikke sant? Men ekspeditøren mener altså at det er rett. Gode argumenter jeg kan bruke? Men du fikk jo tilbud om en helt lik termos. Men du valgte tilgodelapp i stedet. Og naturligvis var det "take it or leave it". Nå har du ikke termosen lenger, siden du selv valgte å få tilgodelapp, ergo kan du ikke bytte termos mot termos.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #22 Skrevet 25. oktober 2008 Kan jo snike deg tilbake dit og håpe og treffe på en annen ekspeditrise? Det skal jeg jammen gjøre, takk for godt tips
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #23 Skrevet 25. oktober 2008 Nå har du ikke termosen lenger, siden du selv valgte å få tilgodelapp, ergo kan du ikke bytte termos mot termos. Det mener både du og ekspeditøren. Men det strider altså mot min rettferdighetssans
Alison Skrevet 25. oktober 2008 #24 Skrevet 25. oktober 2008 Hei ALison. Jeg visste ikke at dette var et take-it-or-leave-it-tilbud. Der og da hadde jeg buss som ventet og ville heller bestemme meg senere i ro og mak. Ble derfor veldig overrasket over svaret jeg fikk da jeg returnerte til butikken. Dette med kvittering er normalt interessant og vektig, men du har kanskje lagt merke til at jeg flere ganger har sagt at det ikke er noen som tviler på at jeg har kjøpt termosen hos Jernia. Det burde være helt uproblematisk å bytte i ny vare. Hvis du kommer til Polarn O Pyret med en jakke merket Polarn O Pyret, som de vet er kjøpt samme vinter, så tviler jeg på at du trenger kvittering. SKjønner du hva jeg mener? Men du fikk jo tilbud om en helt lik termos. Men du valgte tilgodelapp i stedet. Og naturligvis var det "take it or leave it". Nå har du ikke termosen lenger, siden du selv valgte å få tilgodelapp, ergo kan du ikke bytte termos mot termos. Henger meg på Wadjet her. Du hadde et valg og valge tilgodelappen.
Glynis Skrevet 25. oktober 2008 #25 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Henger meg på Wadjet her. Du hadde et valg og valge tilgodelappen. Jeg er enig med dere. I tillegg synes jeg du drar den litt vel langt i å si at Jernia har mistet en kunde. Altså, det er selvsagt ditt valg, men jeg synes du overreagerer. Endret 25. oktober 2008 av Glynis
Gjest LanaLane Skrevet 25. oktober 2008 #26 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) På tilgodelappen står det vel hvilken vare du har fått lappen for? Mener bestemt at du da kan bytte den i likedan termos. Der jeg jobbet pleide vi å stemple tilgodelappene med "ny vare" om kundene ikke hadde kvittering og vi utviste skjønn. Jeg mener bestemt at du har rett på å bytte termos mot termos, iallefall så lenge det står oppgitt på tilgodelappen hvilken vare det gjelder. Men det kan jo være helt opp til butikken. Edit: Brukte du tilgodelappen? For om du gjorde det har du absolutt ingenting du skal ha sagt. Endret 25. oktober 2008 av LanaLane
Gjest skoeska Skrevet 25. oktober 2008 #27 Skrevet 25. oktober 2008 Synes ikke du har noen grunn til å klage i det hele tatt, de var jo snille mot deg som lot deg bytte den inn i det hele tatt. Og hvis du ikke klarte å bestemme deg i akkurat det sekundet, så var det jo egentlig din feil. Det er jo som å si at du så en genser på salg, klarte ikke bestemme deg for å kjøpe den, og når du en uke senere da bestemte deg for å kjøpe den og dro tilbake til butikken, var den ikke lenger på salg, og du forlangte å få kjøpt den til prisen de hadde forrige uke... Men hvorfor ville du bytte den i den samme termosen senere da? Var det ikke dårlig kvalitet og mange andre som hadde klaget på den? Jeg ville ha brukt tilgodelappen på å kjøpe meg en bedre termos jeg!
Gjest Jernia-ansatt Skrevet 25. oktober 2008 #28 Skrevet 25. oktober 2008 Dersom en kunde hadde kommet uten kvittering på termosen h*n hadde kjøpt hos oss på jernia, hadde jeg latt kunden bytte. Det hadde vært revnende likegyldig om varen hadde vært nedsatt til hundre kroner i julen. Dersom termosen er ødelagt og det går under garantien, så får kunden en ny. Denne butikkansatte som du var hos trengte aldri å la deg bytte inn termosen din mot en ny eller mot en kvittering. Syns det er rimelig snodig at det går i mot din rettferdighetssans at du som ikke har noen som helst rettigheter uten kvittering "får" hundre kroner eller en ny termos. Men likevel sutrer du over at du ikke får ny termos når du allerede har sagt nei når du fikk tilbudet? Jøss.. Hvis du likevel mener at det er blodig urettferdig; ta det opp med sjefen i butikken, da h*n ofte er litt mer opptatt av at kundene skal komme tilbake, enn de ansatte.
Gjest Catwoman Skrevet 25. oktober 2008 #29 Skrevet 25. oktober 2008 Hvis de har fått inn mange klager på denne termosen skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha samme type termos igjen. Kjøp en ny termos et annet sted, og bruk tilgodelappen på jernia på noe annet. Både du og jernia har vel rett på hver sin måte - men jeg tror ikke du kommer noen vei med å mase og argumentere med de. Gjort er gjort.
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2008 #30 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Det mener både du og ekspeditøren. Men det strider altså mot min rettferdighetssans Ja, jøss. Vare for vare, eller tilgodelapp på det varen koster når du bytter, hvis du ikke har kvittering på, eller kan sannsynliggjøre at du betalte mer for den. Det er rettferdig. Om du skulle rekke en buss er da fullstendig irrelevant. Endret 25. oktober 2008 av Zzyzx
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #31 Skrevet 25. oktober 2008 På tilgodelappen står det vel hvilken vare du har fått lappen for? Mener bestemt at du da kan bytte den i likedan termos. Der jeg jobbet pleide vi å stemple tilgodelappene med "ny vare" om kundene ikke hadde kvittering og vi utviste skjønn. Jeg mener bestemt at du har rett på å bytte termos mot termos, iallefall så lenge det står oppgitt på tilgodelappen hvilken vare det gjelder. Men det kan jo være helt opp til butikken. Edit: Brukte du tilgodelappen? For om du gjorde det har du absolutt ingenting du skal ha sagt. Hei LanaLane Ja, det står på tilgodelappen hvilken vare det gjaldt. Det er nettopp derfor jeg synes det er unødvendig av butikken å slå seg vrang på dette. Men greit, det er ingen big deal. Jeg skal tenke på å følge ditt gode råd, hvis ikke det funker så får det bare være.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #32 Skrevet 25. oktober 2008 Edit: Brukte du tilgodelappen? For om du gjorde det har du absolutt ingenting du skal ha sagt. Nei, den har jeg fortsatt. Jeg tok den med til butikken for å skaffe en lik termos, men da fikk jeg beskjed om å legge til 150 kroner...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #33 Skrevet 25. oktober 2008 Ja, jøss. Vare for vare, eller tilgodelapp på det varen koster når du bytter, hvis du ikke har kvittering på, eller kan sannsynliggjøre at du betalte mer for den. Det er rettferdig. Om du skulle rekke en buss er da fullstendig irrelevant. Varen hadde full pris da jeg kjøpte den, og full pris da jeg reklamerte for den Prisen burde forresten ikke spille noen rolle når det er snakk om vare for vare. Eller, som det nå har blitt: tilgodelapp for vare. Men nå samsvarer jo ikke verdien på disse to... En knust termos var altså mer verdt enn tilgodelappen jeg har i dag
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #34 Skrevet 25. oktober 2008 Dersom en kunde hadde kommet uten kvittering på termosen h*n hadde kjøpt hos oss på jernia, hadde jeg latt kunden bytte. Det hadde vært revnende likegyldig om varen hadde vært nedsatt til hundre kroner i julen. Men dette er jo akkurat hva jeg selv mener er riktig?
PoisonIvy Skrevet 25. oktober 2008 #35 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg holder med Jernia her. Spesielt siden du brukte et par måneder på å bestemme deg for termos i steden for tilgodelapp...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #36 Skrevet 25. oktober 2008 La meg spørre på en helt annen måte: Jeg har betalt 250 for en termos. Jeg sitter i dag med en tilgodelapp på 100. For å få denne termosen må jeg betale 150 kroner ekstra, det blir altså totalt 400 kroner. Jeg synes nemlig dette er helt feil, hva er det ved dette som gjør at noen av dere tydeligvis synes det er helt på sin plass?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #37 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg holder med Jernia her. Spesielt siden du brukte et par måneder på å bestemme deg for termos i steden for tilgodelapp... HVorfor er disse to månedene viktig? Ingenting skjedde i mellomtiden prismessig, prisen var den samme både før, under og etter...
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2008 #38 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg sitter med en tilgodelapp på 100 kroner. Da er det riktig av meg å kreve et proukt som koster 250 kroner uten å betale mellomlegget. Hvis prisen var den samme hele tiden, hvorfor i allverden godtok du en tilgodelapp på 100 kroner? En ting er at de aldri burde tilbudt deg det, men du skal da ikke fritas enhver form for ansvar av den grunn.
PoisonIvy Skrevet 25. oktober 2008 #39 Skrevet 25. oktober 2008 HVorfor er disse to månedene viktig? Ingenting skjedde i mellomtiden prismessig, prisen var den samme både før, under og etter... Fordi du fikk valget mellom en tilgodelapp eller ny termos. Du valgte tilgodelapp. Kan ikke komme to måneder senere og si at du heller vil ha ny termos..
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #40 Skrevet 25. oktober 2008 Fordi du fikk valget mellom en tilgodelapp eller ny termos. Du valgte tilgodelapp. Kan ikke komme to måneder senere og si at du heller vil ha ny termos.. Hvorfor ikke? Hvilken praktisk betydning har dette for butikken?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå