Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Kjøpte i fjor en termos på jernia til 250 kroner. Da den plutselig eksploderte i sommer, gikk jeg tilbake med den. "Ja, dette har vi fått mange klager på" sa dama. Jeg har ikke kvitteringen sa jeg, men går det greit? Jada, det er bare vi som fører denne termosen, sa dama. Du kjøpte den i juni sa du? Du skjønner at rett etter jul hadde vi salg på den, og satte den ned til 100. Siden ejg ikke vet akkurat når du kjøpte den, kan jeg bare gi deg tilgodelapp på 100 kroner. Men du kan selvsagt bytte i en lik termos. Jeg tenkte på dette, og klarte ikke å ta noen avgjørelse der og da. Jeg fikk en tilgodelapp på 100 kroner. Noen måneder senere kommer jeg tilbake til samme butikk, og samme ekspeditør. Nå har jeg bestemt meg for å likevel ta en lik termos. "Da må du betale 150 i mellomlegg", sier hun. Hva?! spør jeg. Hvorfor det? Det står jo til og med på tilgodelappen at dette er XXXX Termos? Ja, sier hun. "Men nå er det tilgodelappen som gjelder, og ikke vare mot vare. Derfor må du betale 150,- dersom du vil ha termosen." Nei takk, sa jeg, da ender jeg opp med å ha betalt tilsammen 400 kroner for denne termosen. Jeg gikk derfra, og sitter fortsatt med tilgodelappen. Jeg synes det er utrolig dårlig service av Jernia å ikke ville la meg bytte vare mot vare. Om den har vært på salg i mellomtiden er helt likegyldig så lenge jeg bytter til den samme termosen jeg hadde. Hva gjør jeg med dette? Etter min mening er Jernia bare vrang i denne saken.
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Sånn i utgangspunktet har Jernia faktisk vært snill her, som lot deg levere inn termosen i det hele og det store. Uten kvittering har du faktisk lite med rettigheter. Når de nå først har tatt den inn, burde du der og da sagt at du ønsket en ny termos. Jernia kan jo faktisk ikke vite når du har kjøpt den, så for alt de vet kan du ha kjøpt den for 100 kr, og når du der og da ikke ønsket ny termos, er det gjort på riktig måte. Men nå, når du kommer tilbake med en tilgodelapp hvos det står at det er en makens termos som er levert inn, burde de være såpass greie at de gir deg en slik. Men det er desverre ingen lovbestemt rett. De kan faktisk gjøre som de vil i denne saken, men for å beholde på deg som kunde burde de definitivt gi deg termosen
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 Uten kvittering har du faktisk lite med rettigheter. Når de nå først har tatt den inn, burde du der og da sagt at du ønsket en ny termos. Det er bare Jernia som fører den, så de visste at den var kjøpt der Der og da visste jeg ikke helt hvilken termos jeg skulle gå for, og tok derfor imot tilgodelapp.
Pasha Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Lovmessig har Jernia rett her. uten kvittering eller annet bevis på når du kjøpte varen har du få rettigheter. Og de var da "snille" som lot deg bytte den. Men sånn servciemessig ville jeg nok latt deg få en ny termos med den tilgodelappen.
Pasha Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Det er bare Jernia som fører den, så de visste at den var kjøpt der Der og da visste jeg ikke helt hvilken termos jeg skulle gå for, og tok derfor imot tilgodelapp. Men den kan likevel være over garantitiden.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Lovmessig har Jernia rett her. uten kvittering eller annet bevis på når du kjøpte varen har du få rettigheter. Og de var da "snille" som lot deg bytte den. Men sånn servciemessig ville jeg nok latt deg få en ny termos med den tilgodelappen. Jada, har skjønt det, selv om det kun er Jernia som fører disse termosene, det var derfor aldri noen tvil om at den var kjøpt der... Poenget er nå at jeg sitter med en tilgodelapp, jeg ønsker meg en lik termos, men må da betale 150 kroner ekstra for den. Men jeg kan altså ikke gjøre noe? Ikke kreve ombytte vare for vare når det tross alt står på kvitteringen at dette gjelder XXX Termos? Mulig jeg ikke har noen rettigheter, men det skal jammen Jernia huske: Jeg kommer alldri til å glemme at de ga meg dårlig service, and I will take my business elsewhere in the future...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Men den kan likevel være over garantitiden. DET kunne ha vært et poeng, men det var først for to år siden at de tok dem inn for salg Garantien på denne er 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Dessunte hadde de fått flere termoser i retur pga samme feil
Pasha Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Du kan jo høre med butikksjefen. De ansatte har ofte svært lite å si på sånne ting. Ellers får du håpe på at termosen kommer på tilbud igjen,
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Du kan jo høre med butikksjefen. De ansatte har ofte svært lite å si på sånne ting. Ellers får du håpe på at termosen kommer på tilbud igjen, Jeg synes at ekspeditøren kunne sagt at "kom tilbake på mandag, og spør etter Hans Hansen som er sjef her, kanskje han kan hjelpe deg". Men her var vel heller poenget at ekspeditøren dessverre faktisk ønsket å være vrang...
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Hvis du hadde dokumentert hva du hadde betalt for den da du klaget, så hadde du fått igjen den summen. Du kan forsøke på det samme igjen, altså å dokumentere at du betalte mer enn 100 kroner for den, men det er slettes ikke sikkert de går med på det.
Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Du kommer nok ingen vei her, gitt. Termos-saken ble oppgjort da du valgte å ta imot tilgodelappen på 100 kr.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Hvis du hadde dokumentert hva du hadde betalt for den da du klaget, så hadde du fått igjen den summen. Du kan forsøke på det samme igjen, altså å dokumentere at du betalte mer enn 100 kroner for den, men det er slettes ikke sikkert de går med på det. Da må jeg finne kvitteringen. Men jeg har allerede lett lenge Du kommer nok ingen vei her, gitt. Termos-saken ble oppgjort da du valgte å ta imot tilgodelappen på 100 kr. Ja, du har nok rett i det. Føles uansett urettferdig å ikke få sjansen til å bytte vare mot vare nå, når det var det jeg ble tilbudt sist. Men OK, det er bare småpenger. Det var bare det at dette føltes ganske urettferdig og ikke minst blir jeg litt oppgitt når folk skal være vrange bare for å være det. Man kommer lengst med smidighet. Men greit, Jernia har mistet en kunde. Takk for alle svar
Alison Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 Da må jeg finne kvitteringen. Men jeg har allerede lett lenge Ja, du har nok rett i det. Føles uansett urettferdig å ikke få sjansen til å bytte vare mot vare nå, når det var det jeg ble tilbudt sist. Jeg synes slett ikke at det er urettferdig. Du tok et valg sist. Da valgte du tilgodelapp i steden for ny termos. At du angrer på dette valget nå er din egen feil. Jernia ga deg service da du kom uten kvittering. Uten kvittering hadde du ikke krav på noen ting.
Hinata Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Dersom du betalte med kort kan du jo kanskje ta en kontoutskrift der det står at du har betalt 250kr den og den datoen. Bedre enn ingenting ihvertfall.. Men snakk med sjefen i butikken, det er de som bestemmer. Folk i kassa ken være veldig uvitende..
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #16 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg synes slett ikke at det er urettferdig. Du tok et valg sist. Da valgte du tilgodelapp i steden for ny termos. At du angrer på dette valget nå er din egen feil. Jernia ga deg service da du kom uten kvittering. Uten kvittering hadde du ikke krav på noen ting. Jeg synes slett ikke at det er urettferdig. Du tok et valg sist. Da valgte du tilgodelapp i steden for ny termos. At du angrer på dette valget nå er din egen feil. Jernia ga deg service da du kom uten kvittering. Uten kvittering hadde du ikke krav på noen ting. Hei ALison. Jeg visste ikke at dette var et take-it-or-leave-it-tilbud. Der og da hadde jeg buss som ventet og ville heller bestemme meg senere i ro og mak. Ble derfor veldig overrasket over svaret jeg fikk da jeg returnerte til butikken. Dette med kvittering er normalt interessant og vektig, men du har kanskje lagt merke til at jeg flere ganger har sagt at det ikke er noen som tviler på at jeg har kjøpt termosen hos Jernia. Det burde være helt uproblematisk å bytte i ny vare. Hvis du kommer til Polarn O Pyret med en jakke merket Polarn O Pyret, som de vet er kjøpt samme vinter, så tviler jeg på at du trenger kvittering. SKjønner du hva jeg mener?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #17 Skrevet 25. oktober 2008 Folk i kassa ken være veldig uvitende.. Ja, det kan nok noen. Men denne gangen var det en som nok ikke var uvitende, bare svært lite lysten på å være serviceinnstilt.
Gjest LanaLane Skrevet 25. oktober 2008 #18 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har jobbet i kundeservice, og vi lærte at en kunde skal alltid få bytte et produkt mot tilsvarende produkt dersom det er feil fra fabrikanten eller butikken sin side. Om den er satt ned spiller ingen rolle, om du har produktet(ødelagt eller ikke) så skal du få bytte mot tilsvarende.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #19 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har jobbet i kundeservice, og vi lærte at en kunde skal alltid få bytte et produkt mot tilsvarende produkt dersom det er feil fra fabrikanten eller butikken sin side. Om den er satt ned spiller ingen rolle, om du har produktet(ødelagt eller ikke) så skal du få bytte mot tilsvarende. Akkurat slik tenker jeg, også. Men hva ville du gjort i min situasjon, når ekspeditøren nå har sagt at jeg må legge til kr 150 for å få termosen? Det er urimelig, ikke sant? Men ekspeditøren mener altså at det er rett. Gode argumenter jeg kan bruke?
Hinata Skrevet 25. oktober 2008 #20 Skrevet 25. oktober 2008 Akkurat slik tenker jeg, også. Men hva ville du gjort i min situasjon, når ekspeditøren nå har sagt at jeg må legge til kr 150 for å få termosen? Det er urimelig, ikke sant? Men ekspeditøren mener altså at det er rett. Gode argumenter jeg kan bruke? Kan jo snike deg tilbake dit og håpe og treffe på en annen ekspeditrise?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå