Gå til innhold

Er du ukritisk til hva du spiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet
(13:35) ' post='6151682']

Jeg synes ikke folk trenger å unnskylde seg for kostholdet sitt. Man har ulike prioriteringer og verdier, og alle har rett til å behandle kroppen sin som de vil.

Å være sunn for å prøve å hale ut livet så det blir lengst mulig synes jeg høres litt stusselig ut. Man kan uansett dø imorgen, så for meg handler det om å ha det så bra som mulig, mens man lever. Og jeg trives bedre med meg selv, dersom jeg er i god form, så derfor tenker jeg på kosthold, trening osv.

Nå snakker jeg gjerne om dem som ønsker å gjøre noe med vekta si men ikke klarer det pga unnskyldninger. Er knalltøft å gå ned masse i vekt og bli der, jeg kimser ikke av det, men det er lettere å klare det om man ikke finner unnskyldninger. Nå har jeg vært flink, nå skal jeg kose meg. Nå er jeg sliten, kosekosekose. Stakkars meg, jeg er trist, kose meg. Stakkars meg kosing gjorde at jeg la på meg 30 kg så jeg vet hva jeg snakker om.

Men du motsier deg selv litt når du i første omgang sier man bør kose seg fordi man kan dø når som helst men i neste sier du at du trives best når du holder deg i form og er frisk. Eller handler det bare om det estetiske?

Er jo verre å få slag å leve de 40 siste årene i rullestol når man kan holde seg frisk? Eller er det ok siden man da kan kose seg som hver dag var den siste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men du motsier deg selv litt når du i første omgang sier man bør kose seg fordi man kan dø når som helst men i neste sier du at du trives best når du holder deg i form og er frisk. Eller handler det bare om det estetiske?

Er jo verre å få slag å leve de 40 siste årene i rullestol når man kan holde seg frisk? Eller er det ok siden man da kan kose seg som hver dag var den siste?

Det jeg mener er at jeg har ikke noe mål om å leve så lenge som mulig, bare å ha det bra mens jeg gjør det. Og jeg føler meg mest vel dersom jeg er i aktivitet, og spiser sunt. Det går bla på utseende, men også det å ikke føle meg dritsliten når jeg er ferdig på jobb eller gå en tretimers tur med hunden uten å bli kortpustet av det. Ser ikke noen selvmotsigelse i det.

Men hvis andre prioriterer ett usunt liv, og er villige til å ta den risken det er å havne i rullestol, så synes jeg de også har rett til det. Jeg tar jo andre risikoer selv, men ikke i forhold til kosthold, så langt jeg er klar over.

Skrevet

Jeg er gjesten du svarte Lissi. Og jeg vil nok tro at noen vil si at mitt kosthold ikke er sunt. Jeg er ikke særlig redd for fett og tenker lite på fettinnhold. Jeg ønsker å gå ned ned i vekt og ser da at jeg må begrense karbohydratinntaket mitt for å klare det. Derfor spiser jeg heller mat med fett og proteiner fordi jeg ser at det fungerer for meg, og fordi det gjør meg mett og begrenser søtsuget. Noe karbo blir det jo også, men begrenset. Godteri og junkfood er ikke dagligdags, mye fordi kroppen min reagerer på det. Søtstoffer begrenser jeg også inntaket av.

Men mange her vil sikkert være uenig i mitt syn, for meg fungerer dette kostholdet, andre vil nok ha andre teorier. Vet mange her sier at det bare er kaloriunderskudd som gjelder for vektnedgang, men jeg tror ikke sammensetningen av maten er ubetydelig, slik som noen mener.

Gjest New Dawn
Skrevet

For meg er trening minst like viktig som kostholdet. Jeg trener hardt 5 dager i uken .. spiser masse mat - men prøver å holde meg til sunn mat. Bruker feks. aldri posesauser- og/eller posesupper - jeg lager nesten all mat fra bunn av. Spiser også masse frukt og grønnsaker hver dag ... har med meg 4 epler på jobb. Har alltid en stor boks med hjemmelaget salsa i kjøleskapet.

Men jeg er som sagt ikke hysterisk - i helgene koser jeg meg med både is og sjokolade.

Jeg lærte masse om kosthold og trening på et kurs jeg deltok på nylig .. kjempeinteressant. Kurslederen var en klinisk ernæringsfysiolog som holdt et virkelig engasjerende foredrag for oss. Vi lærte hva vi bør spise og drikke før trening - og hva som egner seg best som restitusjonsmåltid etter trening. Jeg lærte hvor viktig det er for kroppen med protein,er karbohydrater og fett - og hvordan måltidene bør settes sammen for å få best mulig utbytte av maten.

Vil legge til at jeg ikke røyker og drikker så og si aldri alkohol.

Skrevet
Jeg er gjesten du svarte Lissi. Og jeg vil nok tro at noen vil si at mitt kosthold ikke er sunt. Jeg er ikke særlig redd for fett og tenker lite på fettinnhold. Jeg ønsker å gå ned ned i vekt og ser da at jeg må begrense karbohydratinntaket mitt for å klare det. Derfor spiser jeg heller mat med fett og proteiner fordi jeg ser at det fungerer for meg, og fordi det gjør meg mett og begrenser søtsuget. Noe karbo blir det jo også, men begrenset. Godteri og junkfood er ikke dagligdags, mye fordi kroppen min reagerer på det. Søtstoffer begrenser jeg også inntaket av.

Men mange her vil sikkert være uenig i mitt syn, for meg fungerer dette kostholdet, andre vil nok ha andre teorier. Vet mange her sier at det bare er kaloriunderskudd som gjelder for vektnedgang, men jeg tror ikke sammensetningen av maten er ubetydelig, slik som noen mener.

Jeg er av den oppfatning av at alle bør spise på den måten som fungerer best for dem, uavhengig av hva andre mener. Jeg har lest mye om at folk som sliter med feks stoffskifte (som meg) og andre sykdommer kan ha godt av å kutte karbo, for å få mer energi. Noen sliter også veldig med å klare å gå ned i vekt uten å kutte ut karbo.

Jeg kunne ikke klart meg på en kost uten brød, poteter eller pasta. Men jeg prøver å holde meg unna andre karbohydrater, de raske. Jeg kjører på samme inntak som jeg forbrenner. Men er ikke alle dagene det inneholder maks næring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...