Gå til innhold

Er du ukritisk til hva du spiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Røykere forsvarer røyken alt de kan! De kan ikke slutte fordi de er stressa, syk, deppa, sosial og you name it.

Har du samme unnskyldningene for å ukritisk stappe i deg fett og sukker?

Tenker du på mettet fett gjør når det legger seg i blodet og tetter igjen blodårene? Er du redd for å få blodpropp, diabetes eller slag?

Tenker du over disse tingene eller er det noe man ikke bryr seg om FØR man blir syk. Slik som røykere som slutter og røyker NÅR de har fått kols eller lungekreft.

Er vi på vei til å ta selvmord med kniv og gaffel?

En epidemi er på vei, også til Norge!

Hvilke tanker har du om dette? Dritmat er billig og sunn mat er dyrt!

Burde det ha vært omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg litt slem mot røykere, syns det er litt morsomt fordi de blir så sinte!!

Men ikke la denne tråden handle om røyking, det er nok av de fra før!

Denne handler om kosthold!

Er det skremmende at små barn blir overvektig og utvikler sykdommer allerede i tenårene. Barn blir mobbet på skolen!

Skrevet

Trenger du å bry deg om andre dør av å røyke??

trenger du å bry deg om andre spiser mettet fett eller ikke??

Skal vi alle gå på tvansgdiett kanskje!!

Skrevet

Nå er jeg ikke så veldig kritisk til hva jeg spiser så lenge det smaker godt. Men min hovedregel er at man kan spise hva man vil, men i små/passende mengder.

Ellers hater jeg alt som heter light og lettprodukter. Selv om noen er sunnere har jeg aldri skjønt poenget med å spise noe bare fordi det er sunt, men smaker dritt.

Skrevet
Trenger du å bry deg om andre dør av å røyke??

trenger du å bry deg om andre spiser mettet fett eller ikke??

Skal vi alle gå på tvansgdiett kanskje!!

Oj, du følte deg veldig truffet? Beklager at dette tema interesser meg. Siden jeg er i et forum så føler jeg at jeg har lov å stille spørsmål med ting som interesser meg. Jeg hjelper folk ned i vekt, skal jeg hjelpe deg?

Skrevet
Nå er jeg ikke så veldig kritisk til hva jeg spiser så lenge det smaker godt. Men min hovedregel er at man kan spise hva man vil, men i små/passende mengder.

Ellers hater jeg alt som heter light og lettprodukter. Selv om noen er sunnere har jeg aldri skjønt poenget med å spise noe bare fordi det er sunt, men smaker dritt.

Det er jo lurt å prøve å styre unna mettet fett som legger seg i blodårene selv om det kanskje ikke smaker like godt som annen mat. Jeg tenker spesielt på meieriprodukter.

Men enig angående mengden. Den er jo helt avgjørende.

Ikke alt light er bra, fordi det er erstattet med kunstig sukker, men ting som inneholder mindre fett sverger jeg til :)

Skrevet
Oj, du følte deg veldig truffet? Beklager at dette tema interesser meg. Siden jeg er i et forum så føler jeg at jeg har lov å stille spørsmål med ting som interesser meg. Jeg hjelper folk ned i vekt, skal jeg hjelpe deg?

så gjør jobben din og ikke sleng den etter alle andre.

og hva vet du om meg og min vekt. vekten min er fin den !!

kanskje jeg skulle hjelpe deg med noe? Finn på noe beder ¨å skrive om enn å hakke på andre om deres kostholdsvaner !

Skrevet

Jeg prøver å leve rimelig sunt i hverdagen, menjeg kjenner at jeg blir lei av alt maset rundt det, ikke gjør ditt og ikke gjør datt, slanking, å lese at noe er farlig for siden å lese at d er kjempesunt dagen etterpå. Vi blir overøst av informasjon, og dette har både positive og negative sider. Vi vet stort sett hva vi burde gjøre for å være snille med kroppen vår, men er samtidig født og oppvekst med et behov for å nyte livet. Dette kan selvfølgelig være gjennom sunne verdier, men for de fleste av oss tror jeg det innebærer et innsklag av ikke helt sunne ting.

Jeg tror det viktigste er det man gjør i hverdagen og at man ikke er for streng med seg selv. Måtehold på alle områder i det daglige tror jeg er bra, så får det heller være med noen utskeielser i ny og ne.

Vi er veldig opptatt av det fysiske, men jeg tror det er på tide at vi også får skikkelig fokus på det psykiske. Har man det bra på den måten og trives i livet sitt tror jeg det bidrar til et sunn kropp.

Skrevet
så gjør jobben din og ikke sleng den etter alle andre.

og hva vet du om meg og min vekt. vekten min er fin den !!

kanskje jeg skulle hjelpe deg med noe? Finn på noe beder ¨å skrive om enn å hakke på andre om deres kostholdsvaner !

Har jeg hakket?? Jeg spør, og det er frivillig å svare :)

Skrevet
Det er jo lurt å prøve å styre unna mettet fett som legger seg i blodårene selv om det kanskje ikke smaker like godt som annen mat. Jeg tenker spesielt på meieriprodukter.

Men enig angående mengden. Den er jo helt avgjørende.

Ikke alt light er bra, fordi det er erstattet med kunstig sukker, men ting som inneholder mindre fett sverger jeg til :)

Der må jeg nesten si meg enig. Men i min ultimate matverden hadde jeg hatt tid til å lage alt fra bunnen av for det er best og sunnest.

Jeg har heller i en litt større klatt smør eller olje i brødet jeg lager selv enn å kjøpe brød fullt av konserveringsmiddel.

Skrevet

huff nå begynner det å bli sent tror jeg for den røde tråden i innlegget mitt over har nok lagt seg for lenge siden... hehe

Skrevet
Jeg prøver å leve rimelig sunt i hverdagen, menjeg kjenner at jeg blir lei av alt maset rundt det, ikke gjør ditt og ikke gjør datt, slanking, å lese at noe er farlig for siden å lese at d er kjempesunt dagen etterpå. Vi blir overøst av informasjon, og dette har både positive og negative sider. Vi vet stort sett hva vi burde gjøre for å være snille med kroppen vår, men er samtidig født og oppvekst med et behov for å nyte livet. Dette kan selvfølgelig være gjennom sunne verdier, men for de fleste av oss tror jeg det innebærer et innsklag av ikke helt sunne ting.

Jeg tror det viktigste er det man gjør i hverdagen og at man ikke er for streng med seg selv. Måtehold på alle områder i det daglige tror jeg er bra, så får det heller være med noen utskeielser i ny og ne.

Vi er veldig opptatt av det fysiske, men jeg tror det er på tide at vi også får skikkelig fokus på det psykiske. Har man det bra på den måten og trives i livet sitt tror jeg det bidrar til et sunn kropp.

Dette gjorde meg så gal at jeg hoppet av utdannelsen min innen ernæring.

Jeg har også sluttet å kjøpe ukeblader fordi det bare står om slanking på forsiden hver eneste uke. Før var det før sommeren og etter jul, litt før julebordet, men nå er det hvert jævla utgave dreier seg om slanking.

Jeg jobber med dette, og vi fokuserer kun på det mentale. Jeg veier ikke mine kursdeltakere, jeg sier ikke hva de IKKE kan eller bør spise. Når man rydder opp i rotet i toppen så klarer de å overstyre følelsene som gjør at man trøstespiser. Man tar andre valg av seg selv, og blir bevisst.

Selv om man ikke kan la slankehysteriet ta overhånd er det viktig å passe på helsa. Jeg skulle ønske jeg var flinkere enn det jeg er! Jeg skulle spist enda sunnere og gått mer tur, men jeg har det rimelig bra da. Det er jo som du sier det viktigste!

Skrevet
Der må jeg nesten si meg enig. Men i min ultimate matverden hadde jeg hatt tid til å lage alt fra bunnen av for det er best og sunnest.

Jeg har heller i en litt større klatt smør eller olje i brødet jeg lager selv enn å kjøpe brød fullt av konserveringsmiddel.

Her er jeg også enig. Jeg også er opptatt av det og prøver å lage mat fra bunnen av uten mye halvfabrikat. Vi har sjelden suppeposer, gryteretter, spaghettisauser osv. Lager det selv.

Men tidsklemma kan nok komme til meg å :)

Skrevet (endret)

BTW.. jeg fant ut for et halv år siden at jeg skulle begynne å tenke på hva jeg spiste, men nå har matvanene mine sklidd helt ut, fordi at når jeg faktisk prøvde å kontrollere alt, at jeg fikk i meg nok av ditt og mindre av datt, ble jeg helt tullete og tenkte ikke på annet enn mat i flere dager. og til slutt sprakk jeg og spiste nesten 2 liter is og popcorn og sjokolade og pizza og kanelboller og kyllingvinger og tre epler og en halv pose seigmenn på en kveld... grusomt.

Nå har jeg ikke gjort annet enn å legge på meg. :( Fordi jeg klarer ikke slutte å tenke på mat :( og når jeg endelig glemmer mat for en liten stund, kommer det en reklame på tv, el et blad el et annet sted. Verden er grusom!

Endret av Jane F.
Skrevet
BTW.. jeg fant ut for et halv år siden at jeg skulle begynne å tenke på hva jeg spiste, men nå har matvanene mine sklidd helt ut, fordi at når jeg faktisk prøvde å kontrollere alt, at jeg fikk i meg nok av ditt og mindre av datt, ble jeg helt tullete og tenkte ikke på annet enn mat i flere dager. og til slutt sprakk jeg og spiste nesten 2 liter is og popcorn og sjokolade og pizza og kanelboller og kyllingvinger og tre epler og en halv pose seigmenn på en kveld... grusomt.

Nå har jeg ikke gjort annet enn å legge på meg. :( Fordi jeg klarer ikke slutte å tenke på mat :( og når jeg endelig glemmer mat for en liten stund, kommer det en reklame på tv, el et blad el et annet sted. Verden er grusom!

Det fins IKKE lett å skulle klare å få inntaket til å stemme overens med forbruket. Vi blir servert godbiter overalt. Alkohol og caffelatter. Sosialt samvær som alltid inkluderer kos.

Jeg er også som deg at jo mer fokus jeg har på det jo verre blir det. Derfor prøver jeg å velge riktig mat, på butikken slik at jeg ikke har skapene fulle av snop. Sambo er en snopegutt, og jeg føler jeg blir med på kosen.

Vanskelig å la være i helger.

Skrevet

Det at man skal dø alikevel er verdens dårligste unskyldning til både røyking og fråtsing.

Klart vi skal dø, men de fleste ville vel valgt å leve så lenge som mulig? Kan likså godt dø nå siden vi dør til slutt liksom?

Dessuten kan man jo ende opp med å være syk i mange mange år før man dør også- grusomt.

Røyker ikke, og er ikke hysterisk når det gjelder mat. Men er nok litt bevisst på hva jeg putter i meg ja..

Skrevet

Ja, jeg tenker på hva jeg stapper i meg.

Når det er sagt mener jeg at mye av problemet er at det er så mye forskjellig informasjon om mat.

Røyk er farlig - punktum.

Mat derimot, ene dagen er egg farlig for kolestrolet, så er det neste dagen ikke det lengre. Noen mener fett er den store synderen når det gjelder hjerte- og karsykdommer. Andre mener det ikke er det. Noen mener kunstige stoffer og karbohydrater er fyfy. Andre mener at det ikke er så nøye, så lenge du ikke bare spiser godteri og ikke inntar for mye kcal pr. dag. Det er ikke lett å vite hva som faktisk er sunt å spise når alt kommer til stykket, og for den del vil det nok variere fra person til person.

Jeg mener jeg spiser stort sett sunt nå, men kanskje ville du sagt noe helt annet om du så min diett.

Skrevet

Jeg er opptatt av hva jeg spiser.

Min "greie" er å lage mye fra bunnen av - kjøper ikke ferdigsauser / posesupper / gryteretter etc (Og ikke bare fordi hjemmelaget er sunnere og smaker bedre, men også fordi utvalget av vegetarprodukter uansett er så dårlig ;)) Og så kjøper jeg mye økologisk - både pga smak, miljø og fordi forskning viser at økoprodukter har høyere innhold av næringsstoffer og antioksidanter. (I tillegg kommer dyrevelferd ved f.eks økologiske egg).

Men jeg spiser også sjokolade og potetgull - velger da helst "rene" produkter uten altfor mye tilsetningsstoffer.

Skrevet
Har du samme unnskyldningene for å ukritisk stappe i deg fett og sukker?

Jeg synes ikke folk trenger å unnskylde seg for kostholdet sitt. Man har ulike prioriteringer og verdier, og alle har rett til å behandle kroppen sin som de vil.

Å være sunn for å prøve å hale ut livet så det blir lengst mulig synes jeg høres litt stusselig ut. Man kan uansett dø imorgen, så for meg handler det om å ha det så bra som mulig, mens man lever. Og jeg trives bedre med meg selv, dersom jeg er i god form, så derfor tenker jeg på kosthold, trening osv.

Skrevet
Ja, jeg tenker på hva jeg stapper i meg.

Når det er sagt mener jeg at mye av problemet er at det er så mye forskjellig informasjon om mat.

Røyk er farlig - punktum.

Mat derimot, ene dagen er egg farlig for kolestrolet, så er det neste dagen ikke det lengre. Noen mener fett er den store synderen når det gjelder hjerte- og karsykdommer. Andre mener det ikke er det. Noen mener kunstige stoffer og karbohydrater er fyfy. Andre mener at det ikke er så nøye, så lenge du ikke bare spiser godteri og ikke inntar for mye kcal pr. dag. Det er ikke lett å vite hva som faktisk er sunt å spise når alt kommer til stykket, og for den del vil det nok variere fra person til person.

Jeg mener jeg spiser stort sett sunt nå, men kanskje ville du sagt noe helt annet om du så min diett.

Det jeg mener er å spise sunt er å ha et kosthold som består mest av MAT og snop og junk ikke er til hverdags.

Vi har et kosthold som består av grov brød/knekkebrød og vanlig pålegg. Mat laget fra bunnen av, lite halvfabrikat, lite pølser, pizza og kjøttdeig. Spiser alltid grønnsaker til middag og spiser endel frukt. Kaker, desserter, snacks og sjokolade er ikke hverdags, og når det inntas er det i passende mengder.

Jeg bruker også produkter med mindre fett, og har kuttet ut kunstig søtstoff i drikke, kun suketter igjen nå.

Så du spiser sikkert flott. Et kosthold med grove produkter, magert kjøtt og fisk, frukt og grønt er jo topp! Så består mesteparten av det så spiser man jo sunt.

Man skal jo trives også :) Det er heller ikke rart vi blir forvirret heller.

Jeg snakket med legen om kunstig søtstoff her om dagen og han ble sjokkert da jeg nevnte at det kunne ha innvirkning på vektproblemer hos folk, men han fortalte at man trodde folk fikk kreft i hjernen av det. (Hjernesvulst) Skummelt er det uansett, og det hadde vært kjekt å vite sannheta om diverse ting vi putter i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...