Gå til innhold

klage på muntlig eksamen?


Elisjeba

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg hadde muntlig eksamen i matte i dag og fikk karakteren 3. Hun har 5 i standpunkt. Sensoren var visst veldig streng, en fikk 4, en fikk 1 og resten fikk 2 og 3.

Lønner det seg å klage på muntlig? Det er jo veldig vanskelig å få medhold siden det bare var elev, lærer og sensor til stede. Men jeg synes det var et veldig stort sprang, fra 5 til 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både sensor og eksaminator skal akseptere karakteren, dermed er det jo faktisk to fagpersoner som har sagt seg enige i "dommen".

Så vidt jeg vet kan du heller ikke klage på resultatet, men gjennomføringen av eksamen.

For eksempel for dårlig tid, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter muntlig eksamen må du klage med en gang etter at du får sensuren. Du vil jo måtte snakke direkte med sensor. Jeg har prøvd det et par ganger. Det er skikkelig kjipt. Mye vanskeligere å gjøre om på en muntlig karakter enn en skriftlig. En skriftlig eksamen kan vurderes av flere - men ikke en muntlig, siden det gjerne er en sensor der, og det er umulig å gjøre en identisk muntlig eksamen to ganger...

Det skal gå an å klage i ettertid også, men det er vanskelig!! Lykek til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyskole/universitet kan man bare klage på formelle feil ved muntlig eksamen, og ikke på karakteren. Vet ikke hvordan det er på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Både sensor og eksaminator skal akseptere karakteren, dermed er det jo faktisk to fagpersoner som har sagt seg enige i "dommen".

Så vidt jeg vet kan du heller ikke klage på resultatet, men gjennomføringen av eksamen.

For eksempel for dårlig tid, etc.

den eksterne sensoren er den som har det avgjørende ordet, så har intern sensor lagt på 5 og ekstern på 3 da er det 3 som blir gjeldene. det er bare formelle feil en kan klage på, som for eksempel at de har gitt deg liten tid, snakket om ting som ikke har vært relevant for din eksamen ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eksterne sensoren er den som har det avgjørende ordet' date=' så har intern sensor lagt på 5 og ekstern på 3 da er det 3 som blir gjeldene.[/quote']

Det er riktig Gjest, men dersom eksaminator synes sensor gjør en direkte tabbe, kan også han klage på dette. Eventuelt støtte studenten.

Det er en grunn til at det er to stykker til stede.

Dette skjer derimot veldig sjelden - og er ikke noe man kan basere seg på fordi man synes man var god for en litt høyere karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...