Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med talen min? HASTER!!


Lykkebrud

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her på forumet, men har lest en del innlegg tidligere uten å være logget inn.

Jeg skal gifte meg om 2 dager, og nå sitter jeg her og prøver å skrive en liten tale til min kommende ektemann. Jeg har fått barnefri, men tiden flyr fra meg og jeg ikke helt hvordan jeg skal få sagt noen pene ord.

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt stresset, det er SÅ mye å gjøre og med to små barn så får man ikke gjort så mye før de er i seng.

Håper at det er noen av dere som leser det som kan hjelpe meg litt med talen. Er det noen som vil sende meg talen sin slik at jeg har noe å gå ut fra og bruke til inspirasjon? Eller legge den ut her på nettsiden? Da blir det liksom så mye lettere å få ned noe på papiret. Hvis noen av dere vil hjelpe meg så send en mail til denne adressen:

Mailadressen kan ikke legges i innlegg og er derfor slettet. Marianne, moderator

Klem fra Lykkebrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ihvertfall foreslå noen tema å ta utgangspunkt i:

Hvordan dere møttes.

Hvordan dere ble enige om å gifte dere (frieri osv).

Hvilke egenskaper har han som gjør at du vet dette er mannen i ditt liv?

Hvorfor er forholdet deres ment til å vare?

Velg noen tema/hovedpunkt som du vil snakke om, og hold deg til disse. De som står over er bare noen forslag, du har selvsagt andre tanker som er spesielle for deg og kjærsten.

For hvert hovedpunkt i talen din er det som regel vellykket å krydre med en søt eller morsom liten historie/anekdote eller tre som illustrerer det du sier.

Det er bra å være nær og personlig, slik at alle må gråte litt, men ikke altfor intim. Tante Tutta bør ikke få hjertesvikt av talen :-)

Det er fint å være morsom, som for eksempel å ta med gøyale episoder som særlig godt viser typiske ting ved mannen din. Man må imidlertid ikke være vulgær (ja til kjærlighetsord, nei til sexord). Man kan erte litt, men ikke nevne episoder som er egnet til å sette brudgommen (eller noen andre) i forlegenhet.

Mange avslutter taler på slike dager med et dertil egnet dikt, og for mange kan kanskje et velvalgt dikt være en erstatning for hele talen. Det er ikke lett å være veltalende, morsom og elegant i et så stort øyeblikk av sitt eget liv, og da kan man låne litt av proffe ordkunstnere. Inger Hagerup, Halldis Moren Vesaas, Hans Børli, Arnulf Øverland er noen norske diktere som har skrevet nydelige ting. På biblioteket er de sikkert overlykkelige over å få hjelpe deg, hvis du ikke er så bevandret i lyrikk.

Og fremfor alt: Enhver tale bør være kort, ikke over 5 minutter! Som hovedperson kan du strekke deg opp mot fem minutter, men de fleste andre bør begrense seg.

Uansett er det aller viktigste at hva du enn sier så kommer det fra hjertet og treffer hans hjerte. Gjestene er bare statister når du holder tale til mannen i ditt liv!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder talen din augustbrud02!! Brukte din tale som utgangspunkt, med noen endringer og mine egne ord! Suksess ble det også!!!

Lykkebrud: jeg har sendt deg en mail med min tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

For en vakker tale augustbrud...ble helt rørt jeg!! kan nesten ikke kopiere den eller låne setninger...da vil nok Cilla avsløre meg tenker jeg.. :D

Jeg synes jeg ser henne foran meg under middagen! AHA! den har du lest på KG ja!!! :ler:

Nydelig skrevet!!

Tror faktisk ikke jeg tør å holde tale...jeg blir så utrolig lett rørt! begynte nesten å gråte bare jeg leste talen jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke undervurder talen din augustbrud02!! Brukte din tale som utgangspunkt' date=' med noen endringer og mine egne ord! Suksess ble det også!!![/quote']

Tusen takk begge to! Det var utrolig hyggelig å høre. Blir nesten flau... :oops:

Jeg jobbet ikke så mye med talen min, men sa på en måte det som falt meg inn. (Hadde også sang til min mann i tillegg).

Forøvrig må jeg legge til at en tale skal være litt rørende og at det ikke gjør noe om man selv begynner å gråte. Tårene trillet under talen min, men det gjorde ingenting. Må også fortelle at min mann måtte avslutte talen sin før den egentlig var slutt. Han var så rørt og med tårer i øynene at han ikke klarte å gjennomføre den helt. Men det var bare flott av ham og utrolig koselig synes jeg, og ikke minst rørende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...