Gå til innhold

Anbefale hunderase

Fremhevede innlegg

Skrevet
Takk for innspill. Skal høre andre steder også, er forøvrig fornøyd med svarene her også :)

Kongepuddel ja...sa jo at utseende ikke hadde noe å si, men tror ikke jeg får samboeren med på en puddel nei. Shetland sheepdog = gneldrehund?

Noen som har erfaring med hund i leilighet og kan fortelle litt om det?

så kan samboer bare angre på hva han går glipp av :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare følte for å kommentere litt sånn hvis det ikke gjør noe:)

Golden retriever - synes det blir veldig urettferdig mot hunden om dere velger en så stor rase til en leilighet:/ men den ultimate familiehund dersom en har tid og stor hage.

Nova Scotia Duck Tolling retriever - nydelige hunder, men har du satt deg inn i sykdomshistorien dems? Det er greit å være klar over, men ellers; fantastiske hunder!

Engelsk springer spaniel - full av energi! Både positivt og negativt:) Flotte da:)

Engelsk cocker spaniel - dessverre en god del pelsstell, men flotte hunder!

Cavalier King Charles spaniel - jeg synes disse er nydelige jeg da :sjenert: Hehe:) Har hatt to av dem, de er definitivt elskbare! Er som små kruttmaskiner på fjellet(jeg bor på vestlandet så det mangler ikke med turmuligheter), rolige og snille hjemme i sofaen, relativt lite pelsstell(ørene trenger å kammes minst en gang i uken) og de har dessverre en liten sykdomsbakgrunn de også. Men...gu, de er så herlige^^ Og de kommer i fire forskjellige farger, og er elsket av allmennheten:P hehe

Tibetansk spaniel - flotte hunder, har aldri hørt noe vondt om gemyttet deres, men får selv litt angst når jeg ser mange av dem i rumpa, trenger pelsstell:/ Men de er fine:)

Skrevet
Golden retriever - synes det blir veldig urettferdig mot hunden om dere velger en så stor rase til en leilighet:/ men den ultimate familiehund dersom en har tid og stor hage.

Bare nysgjerrig: hvorfor trenger en golden større leilighet å bo i enn 80 m2? Hunden skal da ikke mosjonere inne?

Skrevet

Jeg har nylig fått en Cocker spaniel (engelsk), han er kun 3 mnd og jeg opplever han som veldig lærervillig.

Jeg har hatt samme type hund før og det var det samme med han.

jeg har vært så heldig at ingen av mine hunder har vært veldig bråkete.

Det blir litt bjeffing under lek men ellers er han veldig stille.

Det står at denne typen hund kan være litt stri, men jeg tror nok at de fleste hunder oppleves som stri når de er i "tenårene".

Det er jo en del pelsstell med en cocker men er man flink å venne dem til dette fra de er små så går det veldig bra.

Jeg er iallefall en lykkelig cocker eier

Lykke til

Skrevet
Bare nysgjerrig: hvorfor trenger en golden større leilighet å bo i enn 80 m2? Hunden skal da ikke mosjonere inne?

Kjære vene, det sier vel seg selv at å presse en stor hund inn i en liten _leilighet_ gir den begrenset bevegelsesfrihet og ja, en hund skal ha plass til å kunne leke og herje inne etter min mening. Men for all del, vil du ha stor hund i liten leilighet får du ha det. Synes bare det er urettferdig mot hunden.

Skrevet
Kjære vene, det sier vel seg selv at å presse en stor hund inn i en liten _leilighet_ gir den begrenset bevegelsesfrihet og ja, en hund skal ha plass til å kunne leke og herje inne etter min mening. Men for all del, vil du ha stor hund i liten leilighet får du ha det. Synes bare det er urettferdig mot hunden.

En hund skal ikke leke og herje inne. Det gjør man fra seg ute. Inne er man rolige.

Skrevet

80 m2 er ikke en liten leilighet. Og jo større hundene er, jo roligere er de innendørs. Forutsatt at man gir de den stimulien de skal ha selvfølgelig.

Svært mange hunder har atskillig mindre boltreplass tilgjengelig når de er alene, og - surprise - de fungerer stort sett alltid bra. Cluet er å gi hunden nok mosjon og hodebry i de periodene den ikke er hjemme alene - dette kombinert med god hjemmealenetrening - så fungerer den kjempebra på 1 m2 når den er hjemme alene. For da sover den faktisk :)

• Liker 1
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
80 m2 er ikke en liten leilighet. Og jo større hundene er, jo roligere er de innendørs. Forutsatt at man gir de den stimulien de skal ha selvfølgelig.

Svært mange hunder har atskillig mindre boltreplass tilgjengelig når de er alene, og - surprise - de fungerer stort sett alltid bra. Cluet er å gi hunden nok mosjon og hodebry i de periodene den ikke er hjemme alene - dette kombinert med god hjemmealenetrening - så fungerer den kjempebra på 1 m2 når den er hjemme alene. For da sover den faktisk :)

Da jeg kjøpte min første hund ble jeg nesten sett på som dyremishandler på valpekurset fordi jeg hadde en flatcoated på 50 m2. men det gikk veldig veldig bra. levde selvfølgelig tett, men ble "tvunget" til å finne på mye ute sammen, i kontrast til de som bare slipper hunden ut i hagen alene...det synes jeg høres trist ut for hunden. er veldig enig med frey - større hund roligere inne, mnindre hund mer aktiv inne. hørte en gang at grand danois var beste leilighetshunden! :) lykke til med valget, og ikke bry dere om de som gnåler om stor hund i leilighet. det gikk fint for oss og sikkert mange andre

Skrevet
Bare følte for å kommentere litt sånn hvis det ikke gjør noe:)

Tibetansk spaniel - flotte hunder, har aldri hørt noe vondt om gemyttet deres, men får selv litt angst når jeg ser mange av dem i rumpa, trenger pelsstell:/ Men de er fine:)

jeg syns hun sa hun ikke ville ha gneldrehunder jeg ;)

Skrevet

Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel og må si at det er den mest elskelige hunderasen jeg kan tenke meg .. Det finnes rett og slett ikke en hund som er like nydelig, vakker, snill og alltid glad - samtidig som de er utrolig sporty. De elsker alle de treffer på - enten det er 2- eller 4-bente. Traff en kvinne en dag jeg gikk tur med hunden min og hun sa så treffende at "alle cavalierer skulle hete Happy - for det finnes ikke mer elskelige og glade hunder" .. og som den objektive hundemammaen jeg tross alt er så er jeg selvsagt helt enig med henne :ler:

.. og selvom de er små så er de langt fra noen "gneldrebikjer" ... fy og fy - ikke kall dem det er du snill :)

Skrevet

Setter pris på svarene deres :) Det er nok mange som reagerer på at en stor hund må bo i leilighet.. Det var utgangspunktet for tråden, da flere har sagt at det nærmer seg mishandling å ha retriever i leilighet.

Etter råd fra flere her, kommer vi nok til å velge rase med utgangspunkt i vårt aktivitetsnivå o.l. Vi satser på å gi hunden nok utfordringer utendørs. Ser for meg at det blir en del løping inn og ut i leilighet, framfor enebolig, hvor man bare kan åpne verandadøra (vi har nok vært litt bortskjemte til nå).

Foreløpig ser det ut til at det blir en retriever eller en spaniel (muligens engelsk cocker - noen som kan om rasen?).

Har hørt at Cavalieren bjeffer lite og er veldig aktiv på tur, stemmer dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...