Gå til innhold

Anbefale hunderase

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg synes ikke 80 kvm er spesielt lite. mange hunder i eneboliger som har tilgang på mindre areal enn dette (får bare være i en etg, ikke på kjøkken osv). forskjellen er tilgang på hage da, men jeg er ikke tilhenger av at hunden skal være mye alene i hagen. hvis dere er aktive/flinke til å gå turer og aktivisere hunden på andre måter, så tror jeg fint dere kan ha en toller, en schæfer eller en bichon frise. hunden måler ikke livskvalitet ut ifra kvm (80 kvm er stort i forhold til 33 f.eks.), men ut ifra aktiviteter, familiedynamikk o.l.

hva med f.eks. en setter eller spaniel? litt mindre enn schæfer, men aktiv likevel. bjeffing må dere vel trene på uansett hunderase?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hva med f.eks. en setter eller spaniel? litt mindre enn schæfer, men aktiv likevel. bjeffing må dere vel trene på uansett hunderase?

Noen spesiell setter eller spaniel du tenker på? Min bedre halvpart har forelsket seg i Cocker Spaniel, men jeg er bekymret for denne gneldringen... Ellers er Golden Retriever et alternativ vi liker, men størrelsesmessig er denne ganske lik Schæferen. De små hunderasene er jo greie størrelsesmessig, men tåler de turer i skog/mark/fjell og er de rimelig rolige inne?

Når leiligheten er på 80 kvm, så er det et rom hunden ikke vil ha tilgang på. Dvs at hunden vil ha tilgang på omtrent 70 kvm å tusle rundt på, pluss verandaen. Vi bor ved markagrensen, og har hytte på fjellet, så trim er ikke noe problem.

Gjest Gjest_tim_*
Skrevet
- hvilke hunder passer i leilighet enklig?

ja si det du...

ikke bare skal den passe i leilighet, men også til alle kravene tss stiller!

Skrevet
ja si det du...

ikke bare skal den passe i leilighet, men også til alle kravene tss stiller!

synes det er bra man stiller krav - viser at man har tenkt gjennom hva man vil med hundeholdet og hva man kan tilby hunden. lykke til TSS :)

cocker spaniel er vel ikke en typisk gneldrehund?

Gjest Gjest_trixie_*
Skrevet

welsh springer spaniel!!! perfekt størrelse, lynne, flott og aktiv turkompis, den har alt!

Skrevet
Vel, overskriften sier vel sitt :) Vi har endelig kommet over tapet av vår forrige hund, og har tid og lyst til å anskaffe ny. Fra før av er vi vant til store hunderaser, vi har imidlertid flyttet fra hus til leilighet, og er derfor usikker på om de raser vi er vant til kan passe inn her. Det er ganske lytt, og vi vil gjerne være hensynsfulle ovenfor naboene.

Momenter vi vektlegger i rasevalget: turkamerat, rolig inne - aktiv ute, lite bjeffing (pga naboer), kommer overens med andre dyr/mennesker.

Momenter som vi ikke vektlegger: størrelse, utseende (så lenge den ikke skremmer naboene), pelsstell, utstilling/bruksegenskaper.

Blir veldig glad for innspill og forslag som kan hjelpe oss i rasevalget!

Kravene dine kan passe til mange raser. Oppdragelsen har mye å si om hunden er rolig inne eller ikke, dessuten om den får nok tur/trening. Bjeffing går mye på oppdragelse, selv om man ikke skal legge under en stol at noen raser bjeffer mer enn andre. Å komme overens med andre dyr og mennesker går mest på sosialisering og miljøtrening, selv om noen raser er mer sosiale enn andre. Turkamerat, alle fleste hundene fungerer til det bruket.

Hadde du vært mer spesifikke med kravene, så hadde det vært lettere. Hvor mye trening vil den få, både mentalt og fysisk? Vil dere bruke den til noe, lydighet, agility, utstilling, trekk, kløv, jakt...? Hvordan er det med jaktinstinkt, spanielene er jo opprinnelig jakthunder.

Jeg tenker med en gang på retrivere, labrador eller golden da helst kanskje.

Skrevet

Takk for svar! Vi vil i utgangspunktet kun ha hund som familiemedlem og turkamerat. Selvfølgelig hverdagslydighet, men ikke utstilling, jakt, agility, spor eller noe slikt. Det er litt av grunnen til at vi ikke velger Schæfer denne gangen.

Først tenkte vi Golden Retriever. Vi ble frarådet dette pga at vi bor i leilighet, og dette ikke ville være rettferdig ovenfor hunden. Derfor jeg spør her etter innspill :)

Samboeren har lyst på en "ikke alt for stor hund" (altså ikke Howavart, Leonberger, eller store retrievere - men man vet jo ikke alltid på forhånd hvor stor valpen blir). Likevel må vi ha en som klarer å henge med på et par timer i skogen/fjellet. Vi har kapasitet til noen timers aktivisering om dagen.

Cocker Spaniel var et forslag vi begge likte, men har lest at de kan være ganske "stri" og gneldrete. Springer spaniel har vi ingen erfaring med, men har styrt unna de fleste settere da vi tror dette kan bli for mye jaktinnstinkt for våre aktiviteter.

Av de små hunderasene er det Cavalier, Dverg-schnauzer, Tibetansk spaniel, Norfolk Terrier som virker mest interessant (ja, jeg har brukt rasevelgeren på canis som hjelpemiddel :) ), men finner mye motstridende informasjon om disse på nettet.

Gjest Gjest_tim_*
Skrevet
welsh springer spaniel!!! perfekt størrelse, lynne, flott og aktiv turkompis, den har alt!

henger meg på denne!

Skrevet
Først tenkte vi Golden Retriever. Vi ble frarådet dette pga at vi bor i leilighet, og dette ikke ville være rettferdig ovenfor hunden. Derfor jeg spør her etter innspill :)

tror ikke det skader hunden, så lenge dere er aktive ellers altså

Skrevet
Det kommer helt ann på personen som har den og oppdragelse. Jeg har hatt to, min mor 2 og ei venninne 4 og aldri har noen av dem gneldret eller vært plagsomme i lydnivået sitt.

God oppdragelse er viktig, uansett hunderase.

Nå har vi leonberger og den bjeffer heller aldri. Men kan jo ikke akkurat anbefale leonberger på 80kg i en liten leilighet :ler:

Står vel ingenting om at leiligheten er 80 kvadratmeter, det var vel leonbergeren som veide 80 KILO - og dermed ikke egnet seg for en leilighet?

Skrevet
Står vel ingenting om at leiligheten er 80 kvadratmeter, det var vel leonbergeren som veide 80 KILO - og dermed ikke egnet seg for en leilighet?

"da hadde vi kjøpt schæfer som vi har hatt før. Men har litt kvaler med å ta en stor schæfer inn i en leilighet (80 kvm)"

mange 80-tall her, men tror TSS har en leilighet på 80 kvm også..?

Skrevet

hvordan går det tss? blir dere noe klokere? skriv gjerne hva dere tenker og velger (er nysgjerrig her)..;)

Skrevet

Hei!

Ja det skal vi gjøre. Synes valget er både spennende og vanskelig, til tross for at vi har lest en del. Har aldri bodd i leilighet før, ei heller hatt hund i leilighet, så er spent på hva som venter oss framover. Blir moro å bli kjent med en annen rase en Schæferen også. Tar gjerne i mot flere innspill om valg av rase :)

Skrevet
Noen spesiell setter eller spaniel du tenker på? Min bedre halvpart har forelsket seg i Cocker Spaniel, men jeg er bekymret for denne gneldringen... Ellers er Golden Retriever et alternativ vi liker, men størrelsesmessig er denne ganske lik Schæferen. De små hunderasene er jo greie størrelsesmessig, men tåler de turer i skog/mark/fjell og er de rimelig rolige inne?

Når leiligheten er på 80 kvm, så er det et rom hunden ikke vil ha tilgang på. Dvs at hunden vil ha tilgang på omtrent 70 kvm å tusle rundt på, pluss verandaen. Vi bor ved markagrensen, og har hytte på fjellet, så trim er ikke noe problem.

Ikke vær redd for å tenke stor hund. Dere har mer enn nok inneplass til en leonberger eller irsk ulvehund for den del. Hundene skal jo ikke mosjonere inne uansett. Som en tidligere bekjent av meg sa (oppdretter av liten rase): jo mindre leilighet, jo større rase. Små raser er mer aktive inne, og mine dvergschnauzere trenger sånn sett større inneplass enn en grand danois. Større hunder er roligere enn små (med unntak av riesenschnauzere). Så lenge dere har turterrenget så gå for den rasen dere vil ha, uansett hvor stor eller liten den er.

Vil forøvrig ikke anbefale dvergschnauzer - det er en vakthund, og man må derfor regne med endel bjeffing. Mye kan trenes bort riktignok, men man må likevel være forberedt på det. Det samme gjelder jo andre raser med vaktinstinkt.

Ellers tenker jeg at en Engelsk Springer Spaniel av utstillingslinjer kan være passende. Dual-purpose linjer, jaktlinjer eller Welsh Springer har større arbeidsbehov og jaktinstinkt etter min ringe erfaring med rasen.

Skrevet

Dere er så snille som svarer :)

Her er liste over aktuelle raser så langt (små og store omhverandre):

Golden retriever

Nova Scotia Duck Tolling retriever

Engelsk springer spaniel

Engelsk cocker spaniel

Cavalier King Charles spaniel

Norfolk terrier

Norwich terrier

Tibetansk spaniel

Kleiner munsterlander

(Har krysset av welsh springer spaniel og dvergschnauzer etter råd, og leonberger og labrador retriever etter samboers ønske).

Kom veldig gjerne med innspill om disse rasene, eller andre tilsvarende raser.

Skrevet

Anbefaler rottweiler! De fungerer både i leilighet og hus. Men de trenger jo masse trim, og trening! Både fysisk og psykisk!

Er veldig glad i den rasen, de er familiekjære og glad i barn! Også er de sååå fine ;)

Skrevet
Anbefaler rottweiler! De fungerer både i leilighet og hus. Men de trenger jo masse trim, og trening! Både fysisk og psykisk!

Er veldig glad i den rasen, de er familiekjære og glad i barn! Også er de sååå fine ;)

helt enig i at rottweiler er en suuuper rase. men tss skrev: utseende (så lenge den ikke skremmer naboene),

barn og eldre (gamle damer?) kan jo synes det er skummelt med rottweiler..

Skrevet

Dersom du registrerer deg på canis.no og/eller doggis.no så vil du kunne få mer kvalifiserte svar ang de forskjellige rasene. Mange forskjellige raser er representert blant de forskjellige brukerne på de forumene. Der kan du kanskje også få tips til oppdrettere - både gode og de du bør holde deg unna.

Apropos rottweiler så er det en flott rase, men det finnes også mange oppdrettere som ikke følger avlskravene til rottweilerklubben så her gjelder det å være påpasselig ved valg av oppdretter og foreldredyr.

Lykke til :)

Skrevet

du har disse her så langt ......

Golden retriever

Nova Scotia Duck Tolling retriever

Engelsk springer spaniel

Engelsk cocker spaniel

Cavalier King Charles spaniel

Norfolk terrier

Norwich terrier

Tibetansk spaniel

Kleiner munsterlander ( er etter min mening litt for mye dårlig gemytt)

Rottweiler

Mine anbefalinger til en hund som er en flott turkamerat samtidig som den er rolig og avbalansert i en leilighet, ikke skremmer naboene og som er vennlig og omgjengelig vil være :

1) KONGEPUDDEL !!

2) Shetland Sheepdog -meget hyggelige hunder

3) Wippet - rolig inne, full fart ute

5) Korthåret Collie / langhåret Collie

6) irsk Ulvehund / skotsk hjortehund : stor ehunder ja, men utrolig fine til den bruken du beskriver :)

Skrevet

Takk for innspill. Skal høre andre steder også, er forøvrig fornøyd med svarene her også :)

Kongepuddel ja...sa jo at utseende ikke hadde noe å si, men tror ikke jeg får samboeren med på en puddel nei. Shetland sheepdog = gneldrehund?

Noen som har erfaring med hund i leilighet og kan fortelle litt om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...