Gå til innhold

Anbefale hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, overskriften sier vel sitt :) Vi har endelig kommet over tapet av vår forrige hund, og har tid og lyst til å anskaffe ny. Fra før av er vi vant til store hunderaser, vi har imidlertid flyttet fra hus til leilighet, og er derfor usikker på om de raser vi er vant til kan passe inn her. Det er ganske lytt, og vi vil gjerne være hensynsfulle ovenfor naboene.

Momenter vi vektlegger i rasevalget: turkamerat, rolig inne - aktiv ute, lite bjeffing (pga naboer), kommer overens med andre dyr/mennesker.

Momenter som vi ikke vektlegger: størrelse, utseende (så lenge den ikke skremmer naboene), pelsstell, utstilling/bruksegenskaper.

Blir veldig glad for innspill og forslag som kan hjelpe oss i rasevalget!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tibetansk spaniel? Cavalier king charles spaniel? retreiver? cocker spaniel?

Skrevet

Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever). Fantastiske hunder..

http://www.toller.net/

Han vi hadde var alt du beskriver, nydelig rolig hund inne, utholden ute, sosial, snill med barn, utrolig lærevillig og klok.

Skrevet

Toller ja, har hørt at de er å anse som border collie-light...stemmer det? vi har riktignok noe hundeerfaring, men hunden vil jo være alene i en leilighet til tider..

Forøvrig er de jo bare nydelige!

Skrevet

Jeg hadde Border Collie i 11 år før Toller og det er vel noe av det samme, bare uten det vanvittige gjeterinstinktet til Border Collien som faktisk kan være ganske slitsomt..

Hvis jeg skal ha hund igjen skal jeg definitivt ha Toller. :)

Skrevet

Og både Border Collien og Toller'n vår var hjemme alene når vi var på skole og jobb..

Skrevet

Hvordan var det med varlsing på tolleren din? det er som sagt noe lytt her.. vet at en del avhenger av trening, men bjeffing er jo også en naturlig reaksjon, samt at noen hunderaser har mer/mindre anlegg for det virker det som. ble den destruktiv hjemme når dere var borte?

Skrevet
Hvordan var det med varlsing på tolleren din? det er som sagt noe lytt her.. vet at en del avhenger av trening, men bjeffing er jo også en naturlig reaksjon, samt at noen hunderaser har mer/mindre anlegg for det virker det som. ble den destruktiv hjemme når dere var borte?

Han bjeffa lite men lagde sine særegne lyder når han var glad.. :)

Hylte og skreik.. :fnise:

Skrevet
Han bjeffa lite men lagde sine særegne lyder når han var glad.. :)

Hylte og skreik.. :fnise:

Haha :) du beskriver en av hundene min du gitte. svær springer spaniel som gryntet og hylte og styra..forøvrig en veldig fin rase, men veldig aktiv. kanskje ikke en leilighetshund, som tss vil ha?

- hvilke hunder passer i leilighet enklig?

Skrevet
- hvilke hunder passer i leilighet enklig?

Veldig godt spørsmål.. Selv bittesmå hunder kan jo drive naboene til vanvidd med bjeffing.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Veldig godt spørsmål.. Selv bittesmå hunder kan jo drive naboene til vanvidd med bjeffing.

enkelte raser (f.eks. cavalier k.c.spaniel) er jo kjent for å bjeffe lite, aktiv ute og søt å se på. kanskje en passende "leilighetshund"? er et stort steg mellom toller og cavalier da..........

vil forøvrig anbefale å holde seg unna rasevelgeren på canis, da denne er fryktelig generell.

Gjest Gjest_tibbe_*
Skrevet
Tibetansk spaniel? Cavalier king charles spaniel? retreiver? cocker spaniel?

du kan da ikke anbefale tibbe når et av kravene er at den bjeffer lite.

Skrevet (endret)
enkelte raser (f.eks. cavalier k.c.spaniel) er jo kjent for å bjeffe lite, aktiv ute og søt å se på. kanskje en passende "leilighetshund"? er et stort steg mellom toller og cavalier da..........

vil forøvrig anbefale å holde seg unna rasevelgeren på canis, da denne er fryktelig generell.

Jeg overså kanskje leilighetspunktet.. :sjenert:

edit: leif

Endret av Gitte
Skrevet

Har lest om raser til langt på natt, men synes det er vanskelig å skille mellom mange (i alle fall mellomstore - små raser) raser som jeg ikke har kjennskap til. En ting er vel hvordan rasen vanligvis er, noe annet er vel hvordan det individet vi kjøper blir. Hadde vi bodd i hus fremdeles hadde valget vært enkelt: da hadde vi kjøpt schæfer som vi har hatt før. Men har litt kvaler med å ta en stor schæfer inn i en leilighet (80 kvm). Vet om folk som har hatt Golden og Border Collie i liten leilighet, men dette er unntakene tror jeg. I tillegg har vi veranda, men ingen egen plen (deler med naboene, som vi håper vi ikke skal forstyrre for mye med vårt hundehold). Ikke helt lett valg nei..takker for svar så langt!

Skrevet

Må nevne at vi også er litt forsiktige iforhold til små hunderaser, da disse ofte virker som "gneldrehunder". Fordelen med en større hund blir slik vi ser det at den kanskje roer seg mer inne. Ulempen må vel være om hunden ikke trives med mindre plass (større hund - tar opp mer plass - får mindre plass inne å røre seg på).. Innspill?

Skrevet

Anbefaler en tur på FOD-gården, (Foreningen omplassering av dyr) der kan man se bilder og lese om hundens historie.

Så gjør dere en god gjerning i tillegg!

:)

Skrevet

Har du prøvd rasevelgeren inne på canis.no?

Rasevelger

Der kan du jo legge inn hva du ønsker, hvor mye trim, pelsstell du orker, om det er noen i familien med allergi etc.

Hvis jeg skal anbefale en rase til å ha i en leilighet på den størrelsen så kan jeg anbfeale bichon frise, en middels/liten hund som er kvitt, moro, glad og smart og attpåtil glad i unger og er allergivennlig.

Skrevet
Hvis jeg skal anbefale en rase til å ha i en leilighet på den størrelsen så kan jeg anbfeale bichon frise, en middels/liten hund som er kvitt, moro, glad og smart og attpåtil glad i unger og er allergivennlig.

Bicho frise er jo skikkelig gneldrehund. anbefaler den IKKE som leilighetshund hvis man er redd for bjeffing. ei heller tibetansk spaniel eller toller. egentlig burde man ikke ha hund dersom bjeffing er et problem, kjøp heller kosedyr!

Skrevet
Bicho frise er jo skikkelig gneldrehund. anbefaler den IKKE som leilighetshund hvis man er redd for bjeffing. ei heller tibetansk spaniel eller toller. egentlig burde man ikke ha hund dersom bjeffing er et problem, kjøp heller kosedyr!

Det kommer helt ann på personen som har den og oppdragelse. Jeg har hatt to, min mor 2 og ei venninne 4 og aldri har noen av dem gneldret eller vært plagsomme i lydnivået sitt.

God oppdragelse er viktig, uansett hunderase.

Nå har vi leonberger og den bjeffer heller aldri. Men kan jo ikke akkurat anbefale leonberger på 80kg i en liten leilighet :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...