@lfa Skrevet 12. juni 2003 #1 Del Skrevet 12. juni 2003 I dag sto det beskjed om at det var vannkopper i barnehagen. Selvfølgelig er det ingen med utbrutt vannkopper der nå, men er det smittsomt før det bryter ut? Og kan det i så fall ta lang tid før man blir smittet dersom man har oppholdt seg mye sammen med dette/disse barna? Rettere sagt, kan man få smitten i seg og så gå en stund før det bryter ut, eller merker man noe med en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makeløs Skrevet 12. juni 2003 #2 Del Skrevet 12. juni 2003 Så vidt jeg vet kan det gå en uke før en bli syk etter at en er smittet. Og det er vel da også fare for at en smitter andre den uka. Men nå er jo vannkopper noe alle skal ha, og det er vel en fordel å få det så tidlig som mulig. Jeg synes det er veldig greit å bli ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 12. juni 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 12. juni 2003 Jada, helt enig med deg. Like greit å bli ferdig med det. Men sånn ca maks en ukes tid i tilfelle... Ok, takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest c75 Skrevet 12. juni 2003 #4 Del Skrevet 12. juni 2003 Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden) er vanligvis mellom 12 og 21 dager. Sykdommen er smittsom fra 2 dager før til 4 dager etter at utslettet kommer til syne. Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket helt inn. Har akkurat hatt vannkopper hjemme.. Gikk greit det.Uten for mye klø og skriking. Min sønn er 2 år og var ikke merkbart syk,bare prikkete! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 12. juni 2003 #5 Del Skrevet 12. juni 2003 Vannkopper vareierer veeeldig fra barn til barn. Men vanlig inkubasjonstid er 14-21 dager. Man blir smittet selv om det ikke er brutt ut vannkopper fra "kilden". Min sønn var 4 år og han hadde vel en 7-8 stykker. Var syk en halv dag, og så var det over. Helt utrolig. MEN...datteren min, hun var 2 1/2 år, og hadde en plass mellom 150-200 stykker. Hun så ikke ut, og led noe helt forferdelig. Hun hadde veldig høy feber, over 40, hele den første uken, og var utrolig syk. Hun fikk vannkopper store som tiøringer (for de som husker den), i hodet, i ørene, rundt hele tissen, inni skjeden, i rumpa. Ja, hun var et forskrekkelig syn, og jeg gråt med henne. Til og med på våtkanten på øynene hadde hun utslett. Jeg blir aldri å glemme de to ukene det stod på som verst. Det var helt umenneskelig. Trøsten i ettertid var at hun faktisk sluttet med bleier, for det klarte hun jo ikke å ha på mens hun var syk, hun hadde sentrert de fleste vannkoppene rundt tissen og gråt og gråt og gråt og gråt.... 2 1/2 år. Huff, det var ille.. Heldigvis kommer bare vannkopper en gang i livet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 12. juni 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 12. juni 2003 Ok, takk for svar! Sommerferien er jo snart rett rundt hjørnet, så om han er smittet, håper jeg det bryter ut før den tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 12. juni 2003 #7 Del Skrevet 12. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 13. juni 2003 #8 Del Skrevet 13. juni 2003 Det kan ta opptil 14 dager før sykdommen bryter ut. Fikk det selv i januar. Etter at sønnen min på 2 1/2 hadde hatt det. Vi var nesten ikke plaget. En deilig uke hjemme på sofaen med en god bok! Hadde kun en natt der det klødde på ryggen. Men da jeg endelig kødde litt, så fikk jeg sove. (Jeg skulle liksom ikke klø, for "jeg er jo voksen". Men til slutt ga jeg opp.) Så vi var heldige med denne barnesykdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. juni 2003 #9 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg hadde 15 vannkopper. De klødde, men det var bare 15 av dem. Min bror var EN. Ja, altså, han hadde så mange vannkopper, innendig og utvendig, at de gikk i ett, han var en stor vannkopp hele gutten. Og, når du har vannkopper på innsida av halsen og sånn, da er det ikke lett nei, det er ganske vanskelig å komme til å klø der nemlig.... altså, noen rammes hardt, andre rammes lettere. Svar på tid fra smitte til utslett har du jo allerede fått, så du får nå bare vente et par uker og følge litt med... fordel å bare bli ferdig med det i alle fall. Vær dog obs på at dersom du har hatt det, så får du det ikke igjen, det er sant, men man kan få helvetesild av vannkoppsmitte dersom man er ferdig med vannkoppene (de fleste foreldre går fint gjennom den tiden barna har vannkopper uten noen problemer altså, men opplever du slike plager, så kan det være verd å undersøke...) Lykke til (Visstnok skal et bad kunne være kløestillende til en viss grad.. dess mer man klør seg, dess mer klør det jo...) Klør over hele kroppen jeg nå, så jeg får heller gå og gjøre noe annet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 13. juni 2003 #10 Del Skrevet 13. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. juni 2003 #11 Del Skrevet 15. juni 2003 Selvfølgelig er det ingen med utbrutt vannkopper der nå' date=' [/quote'] Ha ha ha det kan du ikke banne på. Rettledningen fra legen til foreldre sier at dersom allmentilstanden ellers er god kan barnet godt være i barnehagen.... Vi hadde massevis av unger med blemmer i barnehagen i påsken vi..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. juni 2003 #12 Del Skrevet 15. juni 2003 ........pussig at på den ene avdelingen, av 18 barn, ble 17 syke..... Merkelige greier......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå