Gjest birte Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Skal pusse opp kjøkkenet og vurderer ikeakjøkken siden de er mye billigere. Blir likevel i tvil om kvaliteten når jeg ser prisforskjellen.. Noen der som har erfaring med ikea i forhold til andre dyrere kjøkken?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Skal pusse opp kjøkkenet og vurderer ikeakjøkken siden de er mye billigere. Blir likevel i tvil om kvaliteten når jeg ser prisforskjellen.. Noen der som har erfaring med ikea i forhold til andre dyrere kjøkken? Kvaliteteten er veldig bra, men finishen er nok noe billigere enn dyre løsninger.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har hatt ikea kjøkken i mange år, og er kjempefornøyd! Det har ikke vært noe galt med det siden vi kjøpte det, og har det enda. Det er ikke slitt, ser fremdeles helt nytt ut. Og det er langt fra nytt. Skal nå kjøpe et nytt kjøkken selv en annen plass, og velger da selvfølgelig Ikea sitt. Hvorfor betale i dyre dommer for et kjøkken, har nå andre ting å bruke penger på Jeg har hørt at kvik har ca samme priser som ikea har. Men har ingen erfaring med de.
Fat Sally Lee Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Søk på Ikea+kjøkken i forumet her (hvis du ikke allerede har gjort det) så får du opp mengder av positive erfaringer med kjøkken fra Ikea. Jeg er blant de som bare har gode ting å si om Ikea sine kjøkkenløsninger. Men styr unna vask og kran fra Ikea, noen mener også at du bør kjøpe hvitevarer et annet sted, men der er meningene litt mer spredt.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Hvitevarene fra ikea er jo vanlige kjente merker, så du kan vel finne de samme hvitevarene andre plasser? Men vi har valgt å kjøpe hvitevarene andre steder rett og slett pga at de har hatt større utvalg.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har hatt ikea kjøkken i mange år, og er kjempefornøyd! Det har ikke vært noe galt med det siden vi kjøpte det, og har det enda. Det er ikke slitt, ser fremdeles helt nytt ut. Og det er langt fra nytt. Skal nå kjøpe et nytt kjøkken selv en annen plass, og velger da selvfølgelig Ikea sitt. Hvorfor betale i dyre dommer for et kjøkken, har nå andre ting å bruke penger på Jeg har hørt at kvik har ca samme priser som ikea har. Men har ingen erfaring med de. Vi kjøpte fra Kvik til badet og er kjempefornøyd
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Hvitevarene fra ikea er jo vanlige kjente merker, så du kan vel finne de samme hvitevarene andre plasser?Nei, de er spesialprodusert for Ikea, og har lavere kvalitet enn produkter hos andre forhandlere av hvitevarer. Kjøper man kjøkken hos Ikea, så får man det man betaler for. Det er ikke god kvalitet, men fullt brukbar. Finishen er dårlig og blir fort stygg, noe som gjør at folk oftere skifter kjøkken. Det koster penger, så da spørs det om Ikea er så billig likevel. Limet som holder sammen sponet i skrog og hyller, er så dårlig at sponet smuldrer opp. Jeg vil ikke ha Ikea kjøkken, men skjønner at det kan være en god løsning hvis folk har dårlig råd eller bare er ute etter en kortsiktig løsning.
Gjest Page Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Vi har vårt IKEA-kjøkken nr to nå, og er kjempefornøyde. I det forrige huset hadde vi imidlertid heltre-dører, og det vil jeg ikke ha fra IKEA igjen. De fikk veldig fort sår. Hvitevarene fra IKEA er Whirlpool produsert for IKEA. Vi er ikke spesielt fornøyde med dem, bortsett fra komfyr/platetopp. Kjøleskapet har vi først byttet en dør på, før vi fikk et helt nytt et. Vaskemaskinen vasker ikke på langt nær så godt som den vi hadde før, fra AEG. Men Whirlpool går vel heller ikke for å ha den aller beste kvaliteten. Det gjesten over her sier om kvaliteten på skrogene er reinspikka tull. Kjenner flere som har hatt IKEA-kjøkken i årevis, og jeg har aldri hørt om problemer med hverken skrog eller lim, men tvert imot fått varme anbefalinger. IKEA sine skrog står ikke tilbake for noe av det som finnes av kjøkken ellers. De har f.eks vært først på markedet med en rekke smarte løsninger, hvor andre produsenter faktisk har kommet etter. Mannen min er håndverker, og har montert kjøkken fra flere produsenter, IKEA inkludert, og han sier de er minst like bra som noe annet. At finishen på frontene kan variere, er jeg imidlertid enig i. Men det er stort sett de billigste, eller, som sagt, at de i heltre gjerne er i for mykt (billig) treverk. Nå har vi hvit høyglans, og det er suverent. Endret 23. oktober 2008 av Page
Gjest Asti Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Det gjesten over her sier om kvaliteten på skrogene er reinspikka tull. Nei, det er ikke tull. Snakk om å være frekk.
Gjest Page Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Det var jeg ikke klar over. Kan du skrive litt om hvilke løsninger det er? F.eks den smarte og enkle hengslingen på skapdørene. Utrolig lett å sette på, og enkel å ta av. Og ikke minst solid. Endret 24. oktober 2008 av Page
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har også Ikea-kjøkken og har ingenting negativt å si om det..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 F.eks den smarte og enkle hengslingen på skapdørene. Utrolig lett å sette på, og enkel å ta av. Og ikke minst solid. Det var en løsning, har du flere - siden det iflg deg er en rekke smarte løsninger?
Gjest Elastica Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har to kjøkken i huset, ett med Ikea og ett med Marbodal. Det er ingen tvil om at det fra Marbodal er mye finere i finisjen og er av generelt bedre kvalitet. Jeg ser at mange anbefaler Ikea, og tenker at det sikkert kommer av at man har et forholdsvis nytt Ikea-kjøkken som man er fornøyd med. Imidlertid hadde jeg gjerne hørt noe om hva man synes om Ikea-kjøkkenet sitt etter det har vært brukt i ti år for eksempel. Jeg ser nemlig at det etter ti års bruk er stor forskjell på Ikea og Marbodal. Prisen tatt i betraktning, er det sikkert mulig at Ikea innfrir, men selv ville jeg ikke valgt Ikea en gang til.
Gjest Page Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Det var en løsning, har du flere - siden det iflg deg er en rekke smarte løsninger? Tja, IKEA har frittstående kjøkken, sånn at man står fritt til å ommøblere hvis man skulle ønske det, selvsagt med de begrensningene vann og elektrisitet legger. De har dempere som kan ettermonteres i et hvilket som helst kjøkken, og som koster en slikk og ingenting. Dessuten har de et lettfattelig tegneprogram man kan laste ned på egen PC, tegne selv og sende det over til IKEAs egen server. Når du så kommer til IKEA, åpner du filen din med eget brukernavn og passord der, også gjennomgås tegningen der sammen med kjøkkenkonsulent. Det finnes sikkert flere ting jeg ikke kommer på her, men er du veldig interessert i å høre mer om IKEA-kjøkkenet og dets forteffelighet foreslår jeg at du tar deg en tur, eventuelt ber om å få en kjøkkenkatalog tilsendt.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Vi valgte IKEA kjøkken fordi vi tenkte å bo her bare et år. Kjøkkenet er fint, absolutt. Der jeg bodde før satt jeg opp kjøkken fra en annen produsent og må si jeg savner det. Skapene var så mye mer romslige. Ser liksom mer solid ut.. Vi kommer nok til å bytte kjøkken i løpet av det neste året.
Gjest Asti Skrevet 24. oktober 2008 #17 Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Gaia Skrevet 24. oktober 2008 #18 Skrevet 24. oktober 2008 Vi har hatt IKEA-kjøkken i over 15 år, og det er supert. Nå valgte ikke vi de billigste frontene, og det har sikekrt litt å si. Ellers er skrogene fortsatt like fine, ingenting slarker og ikke noe har smuldret opp eller falt fra hverandre. Svigerinnen min er derimot ikke fullt så fornøyd med Sigdal-kjøkkenet de har hatt omtrent like lenge. De har bl.a hatt en ødelagt skuff (hengslingen) og skapdører som ikke henger rett, og de betalte i tillegg over dobbelt så mye som oss. IKEA-kjøkken som smuldrer har jeg aldri hørt om. :klø:
Gjest Page Skrevet 24. oktober 2008 #19 Skrevet 24. oktober 2008 Var de først på markedet med frittstående kjøkken og dempere? Vedr. tegneprogram så var sikkert Ikea først med det, men det kan diskuteres hvor smart det er med tegneprogram. Jeg vet om kjøkkenkonsulenter som misliker slike tegneprogrammer pga det låser kundene opp i dårlige løsninger. Det er dessverre mange folk uten særlig forhåndskunnskap som med slike program tegner innredningen på et av de dyreste rommene i huset selv. Jeg har sett altfor mange dårlige planlagte kjøkken som følge av det. Får man folk som kan dette til å tegne istedenfor, så ender man stort sett ut med et mye bedre sluttresultat. Selv om tegningen gjennomgås med konsulenter på Ikea, har jeg ikke inntrykk av at de sier i fra om at der finnes bedre løsninger - både funksjonsmessig og estetisk, og kommer med bedre forslag i forhold til det. Selv har jeg sett at Ikea ikke har hatt de smarte løsningene jeg har vært ute etter, da vi valgte kjøkken. Eksempelvis høye sokkelskuffer i ulike bredder, som er helt tette slik at smuler o.l. ikke kommer inn (kjøkkenet vi kjøpte kom med dette allerede på 60-tallet). Vet de har lave sokkelskuffer til 60 cm skap, men de går på hjul og kan få smuler og skitt under. Videre savnet jeg fleksibiliteten ved f.eks. bredere skuffer enn 80 cm, satinert glass på vitrineskap, kraftige stålrister i bunnen på skap til kasseroller og diverse andre innsatser (har kommet med endel i ettertid, men Ikea var ikke først med det). Slik jeg ser det har sikkert Ikea vært først med noen løsninger, men det har også andre produsenter. Så hvis man skal fremheve at Ikea har kommet med smarte løsninger som andre har kommet etter med, bør det kanskje nevnes at det har andre også. På den aller viktigste løsningen vet jeg at IKEA var først; hengslingene. IKEA er jo kjent for akkurat de, og de går også igjen på klesskap, skjenker osv. Ellers har ikke jeg vært så opptatt av om det jeg har nevnt her har vært noe IKEA var først ute med, jeg har listet opp endel smarte løsninger jeg ikke har sett hos andre. Godt mulig at andre produsenter jeg aldri har sjekket med har det samme, og rtil og med vært først ute med det. Når det gjelder tegneprogrammet er det slett ikke sånn at man er låst til den man har laget selv. IKEA sin kjøkkenkonsulent setter seg ned med kunden og gjennomgår tegningen, diskuterer løsningene og gjør forandringer der det er hensiktsmessig. Vi fikk masse god hjelp, og tips om ting vi ikke hadde tenkt på. Broren min, derimot, som nettopp har fått satt opp et kjøkken fra Kvik, tegnet av deres egen kjøkkenkonsulent, sitter nå med en skuffeseksjon han ikke får åpnet fordi skuffene butter i håndtakene på skapene ved siden av (hesteskoløsning).
Gjest Asti Skrevet 24. oktober 2008 #20 Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå