Gå til innhold

Er det viktig for barn å ha ferie eller å reise vekk?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske stor nå og den store dagen nærmer seg skremmende raskt.

Jeg har verking i hoften og er ganske tung og sliten.

Men datteren min slutter på skolen neste uke.Jeg hadde masse planer for sommeren før jeg ble gravid ,men de planene blir det ikke noe av.

Typen jobber i hele sommer og tar to uker fri når babyen skal fødes.

Det vil si rundt den tiden skolen starter igjen.

Jeg har andre planer nå.......og det er å ta med begge ungene til Voss og være der med dem i et flott hus som vi låner gratis av en venn.

Typen blir med i helgen men drar til Bergen søndagen for å jobbe.

Men jeg er litt beskymret over ett par ting her.

Jeg er ganske redusert fysisk og gruer meg litt til stress ved å være alene med ungene der.Vasking er vanskelig,men jeg vil få ungene til å hjelpe meg litt da.Jeg er så forbanna over dogåing og kynnere når vi er på turer.De setter en stor demper på tur-gleden for meg.Det betyr at det er begrenset hvor langt vi kan dra osv.

Jeg SKAL dra til Voss og kose meg med ungene.Grilling i hagen og alt mulig annet.Skal kjøpe et barnebasseng osv.

Er ikke sånne småting utrolig viktig for unger?

Eller hva mener dere?

Hva pleier dere her inne å gjøre om sommeren med ungene?

Er det like stas for dem å dra til Voss som feks. syden eller dyreparken i Kr.sand?

Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Det viktigste for barn er at de får være sammen med voksne som bryr seg om de og som har tid til å gjøre ting sammen.

Man behøver absolutt ingen Lego land eller dyrepark (skjønt det er da morsomt med slike ting også) :wink:

Hvis forholdene i sommer er slik at det passer best å dra til Vosss, så drar dere til Voss og koser dere der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Barn er ikke storforlangende i utgangspunktet.

Det er det vi voksne som gjør dem til... :wink:

Jeg tror et barn er like fornøyd med å ligge i telt i nærområdet som å reise langt bort...

En is eller to...

Et plaskebasseng...

Ringspill...

Tur på en strand eller for den saks skyld et basseng hvis dårlig vær...

Vi reiser på Helleneset, Kyrkjetangen, Hylkje, opp i Os, dagsturer til Sotra/Askøy etc...

Ta barna med på Fløyen eller Ulriken...

Akvariet...

Fanafjellet og se på dyrene...

Det er jo masse aktiviteter på Voss også...

Dinglo og Danglo...

Basseng på Fleisher...

Sikkert masse annet uten at jeg er kjent på Voss... :ler:

Tror vi kan påvirke barna til at det er toppen av ferie uten å reise til andre kanter av landet eller til utlandet for den saks skyld...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo snakket om å resie til Kr.dyrepark eller Legoland i ett helt år nå....ehmm eller siden september da.Eller å besøke foreldrene hans i England. :(

Så å kose meg med dem mest mulig, og bite tennene i sammen når hoften verker.......DET SKAL JEG!

De fortjener noe koselig i sommer.Og heldigvis er de glad i Voss.

Jeg bare elsker å dille og dalle med dem noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde de planene i sommer.Skulle reise til syden med alle ungene og virkelig kose oss,men sånn ble det ikke.Først røk vaskemaskinen også fikk vi vannlekasje på vaskerommet....

Men vi skal på sykkeltur med telt til en kjempefin plass ikke så langt fra der vi bor og ev. ta en tur til Polarbadet/Polarzoo.Ungene syntes det var helt greit.De var vel egentlig lettet da de synes det er kjempekjedelig å sitte lenge i fly.

Jeg tror ikke det viktigste er hvor langt bort du drar eller hvor eksotisk det er der.Lag din egen drømmeferie,det har vi gjort!! :D

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter sov i telt i hagen forrige helg, og lurte på om vi ikke kunne gjøre det i ferien også, altså mange dager sammen, 2 voksne og 2 barn.... :hoppe: Hun hadde denne iveren når hun spurte.

Vi bor i blokk, så den hageflekken er ikke større enn at vi kan spytte over den. Tror vi to skal ta en natt der, men ikke mer, for da får naboene bekreftet at vi er spik spenna gærne.

Min erfaring er at de trenger kun engasjerte foreldre ikke masse kommerse aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at barna får opplevelser og kan komme tilbake til skolen og barnehagen å dele sine ferieopplevelser.

Samme for ungene hvor de reiser. Hytteturer,telt turer,dyreparken,sommerland,besøke tanter eller søskenbarn, ja slike ting gleder barn like mye som utenlandsturer.

Barn er ikke storforlangene. Badebasseng og vannballonger er også stort,det skal ikke så mye til, Bare man får skiftet stue så er det ferie nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbragte mine første 16 somre (og alle sommerhelger som det var mulig) på en og samme campingplass. Hadde det kjempefint der! Jeg tror det blir hva man gjør det til. Om du setter store krav, gjør ungene det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke råd til å reise bort meg ungene, så her blir det byferie.

Uansett når i året vi drar på Fløien, sier ungene: "Jippi, nå skal vi på ferie"

De er ikke så storforlangende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp var det ferie å komme til mormor og morfar. Jeg var der hver sommer helt til jeg fyllte 6 år, da flyttet vi nemlig ut til de. Etter det hadde jeg 3(?) somrer der jeg tilbrakte 1-2 uker på østlandet hos min tante og onkel. Resten av somrene har blitt tilbrakt hjemme. Det var helt greit det for meg. Nå drar vi hjem til mamma i feriene slik at min datter for våre på ferie hos mormor, oldemor og oldefar. Ho stortrives med det. Min mann derimot er vant til at en drar til utlandet i ferien, så han synes det er litt kjedelig å dra på landet i tre uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Fra min barndom er jeg vant til hytteferier i norge (gjennom jobben til pappa hadde vi tilgang på masser av hytter undt om i hele landet, ofte uten innlagt vann...) Sambo er vant med at ferie, det er ensbetydende med tur til sunnmøre (begge hans foreldre kommer derfra, men de flyttet til østlandet da han var 4)

Ferie, det er hva man gjør det til. Da vi var små pleide vi alltid være på ei hytte ca 3 timers kjøring hjemmefra, uten tilgang på noen "organiserte aktiviteter", og vann, ja det hentet vi i elva. Det var KJEMPEFERIE. Det å ligge i telt på plenen utenfor huset hjemme, det var sommerferien i et nøtteskall.

Det jeg skal frem til, det er det så mange andre har sagt før meg: barn er ikke storforlangende før foredlrene gjør dem til det. Den gangen vi gikk på fjellet og lå i telt (det var jo ikke akkurat langt hjemmefra, men vi overnatta hele familien i telt på fjellet ei helg!) den glemmer jeg aldri. Det viktigste for barna, det er at foreldrene er sammen med dem, det er ferie godt nok det, om det er på Fløien eller i sydenland.

Ta ungene med deg til Voss og kos dere. Ha en flott ferie *hvisker Fredagsbarnet som aldri har vært i syden en eneste gang...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kos dere på Voss og ikke ha dårlig samvittighet. Barn husker gode minner, og de kan komme fra alle steder. Det viktigste er å ha snille og engasjerte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skal være helt ærlig og det er jo bedst så tror jeg at det bedste for dig var om du kunne sender ungerne på ferie hos mormor eller farmor eller en anden familie medlem som måske kunne ha dem i en uges tid så du og kæreste kan hygge jer før nr 3 kommer og tager al din tid, før hen da jeg var gift tog jeg og min mand altid andet hvert år fri alene og ungerne kom til mormor eller farmor på ferie så, børn har også godt af at være uden mor og far engang imellem husker at jeg havede min ældste på ferie imens to vi til frankrig da jeg var 8 måneder på vej og hyggede os kan varmt anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Som en foredragsholder sa på et kurs jeg var på for ikke så lenge : (ikke ordrett) la barna ha oppelvelser til gode. De må ikke oppelve alt på en gang (sirkus,tivoli,theater,flyreise,syden,fornøyelsesparker,osv osv osv ..........). Hvor stor stas er det å reise til syden om man har vært der 6 ganger før? :roll: Dette dreide seg om et barn som ikke hadde fått med seg noe særlig her i livet - og de nye fosterforeldrene som bare måtte lære han alt mulig og la han opp leva alt mulig på en gang ....helst før han fikk opplevd det ...

En liten avsporing - men en viktig historie til ettertanke :roll:

Jeg synes dere kan reise til Voss og kose dere sammen jeg - med god samvittighet.... :wink: Slike gode sommerminner her jeg flest av ...

Selvsagt er det kjekt å kunne fortelle om en spesiell ting man har opplevd - men det behøver ikke være voldsomme saker ....

Opplever ofte i barnehagen foreldre som hver helg (ikke langt fra) drar ungene med seg landet rundt - eller til utlandet ....og ungene er jo så slitne når de kommer tilbake !! De er grinete og sure og trøtt ! Foreldrene har det nok kjekt - men de tenker nok ikke på at barn har behov for å koble av ......en helg med mamma og pappa hjemme i huset ....kose seg sammen .....slappe av ...bare de ..ikke huset fullt av folk eller travelt program ..... :-? Kjenner selv hvsi det her skjedd mye en helg at jeg er ikke uthvilt når mandagen kommer .....

God sommer ferie da !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 uker på vei nå. Jeg har tenkt å være modig og ta med begge barna mine (8 og snart 3) på ferie til hjemlandet (Finland) vi skal kjøre og ta ferge. Det blir nok slitsomt, men jeg gjør det for barnas skyld. Kjæresten skal være med, men bare de to første ukene av ferien, ellers skal min mor ta vare på meg. Jeg klarer ikke et år uten Finland og jeg synes det hadde blitt for trist for barna å bli her, hvor badeplassene er så langt unna. Jeg er jo litt nervøs, tenker på hva hvis... hva hvis fødselen starter på grunn av stresset på ferja, eller om noe går galt ellers med graviditeten på reisa, for da er vi så langt unna hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg er jo litt nervøs, tenker på hva hvis... hva hvis fødselen starter på grunn av stresset på ferja, eller om noe går galt ellers med graviditeten på reisa, for da er vi så langt unna hjelp...

Har ikke slike ferger en lege? Eller så er det nok en lege ombord. Eller de ringer etter helikopter. Det går nok bra! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei hei!

Inntil jeg var 5 år hadde vi campingvogn.Mamma ble tilslutt så drittlei hele greia,da campingvogna ble oversvømt,at hu dro strake veien til et reisebyrå og kjøpte billetter til Mallorca(Spania) og solgte vogna.Den så jeg aldri mer,men i grunn er det helt greit for meg.Så siden har vi omtrent dratt til de sydligere størk.Men for all del,vi har både vært på sykkelferie i danmark og camping i sverige.Like greit for meg,ett unntak med den sykkelferien i Danmark.Aldri mer!(Mamma ble alvorlig syk,m.m).Men vi elsker å reise,vi har ikke hytter eller et dyrt hus,som mamma sier:"2 uker i året skal jeg unne meg de pengene vi har spart opp på noe riktig deilig!".Det må sies at mamma har en hard jobb og trenger disse feriene mer enn meg,jeg unner henne dem virkelig.Dessuten behøver vi heller ikke å bo på hotell heller,vi leier som oftest en leilighet til en billig penge,men med høy standard og bor sammen med en annen familie på 3 stk.Vi er også 3 stk.Koslig og deilig!Men for all del,mine foreldre har sendt meg bort på hudøy og speiderleire.Like kult det skal jeg si dere!Dessuten tilbringer fremdeles 1 uke hos farmor og farfar på landet.I år og,selvom jeg er snart 17 år!Jeg synes det er veldig koslig!Det kommer bare ann på hva man gjør ut av de forskjellige tingene.

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...