Gå til innhold

Hjelp


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal døpe ungen vår om noen uker og i morgen skal vi ha en samtale med presten. Kommer han bare til å ta for seg det formelle som skjer under selve dåpen eller kommer han til å stille mange personlige spørsmål om hvorfor vi velger å døpe, om vi tror på Gud osv? Føler at jeg må forberede meg litt på denne samtalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vinni

Du kan få spørsmål om hvorfor du velger å døpe barnet, men det er ikke alle som gjør det. forbered deg litt så blir du ikke overrasket. Er dere gift eller ugift slike spørsmål kan også komme. Noen prester lever litt lengre tilbake enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke spørsmål du får er litt avhengig av hvordan samtalen foregår. Hvis det er bare dere så kan det hende dere får en del personlige spørsmål, har venner som har fått det under samtalen. Ved personlige spørsmål mener jeg: Hvorfor har dere valgt å døpe barnet? Hva legger dere i dåpen?

Selv var jeg på en gruppesamtale, altså alle som skulle døpe barna sine innen en visst tidsramme var sammen. Da fikk vi ikke sånne spørsmål, ikke som skulle svares "offentlig" iallefall. Det presten snakket om da var grunnen til døp, altså hvorfor skal barn døpes, og han snakket om hva som kom til å skje under dåpsgudstjenesten. Når de skulle komme ut og sånn, altså det tekniske. Mener også at vi fylte ut noen papirer, men det husker jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva i all verden svarer jeg på spørsmålet om hvorfor vi velger å døpe? Ingen av oss er personlig kristne, men det går jo ikke an å si det og heller ikke at vi gjør det mest fordi det er en fin tradisjon i familiene våre. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ant å si at en gjør det fordi det er en tradisjon. Prester i dag er vant til det svaret, iallefall hvis det er DNK det er snakk om. Hva andre kirkesamfunn sier vet jeg ikke, men DNK "godtar" det svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...