Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fant ut at jeg er gravid på mandag og har regnet meg fram til at jeg i dag er 5 uker og 1 dag på vei, dette er ennå veldig tidlig og jeg synes det er veldig rart å tenke på at jeg skal bli mamma. Jeg har tusenvis av spørsmål og her er noen av dem:

- Når bør jeg kontakte lege/jordmor? Hører om noen som gjør dette ganske tidlig og lurer på hva man gjør på første undersøkelse hvis det er så tidlig som i uke 7-8.

- Ved å lese i forumet her hører jeg mye om SA osv og jeg er mildt sagt veldig redd for at dette skal skje. Hva kan jeg gjøre for å prøve å holde meg rolig og heller glede meg over graviditeten?

- Når begynner man å kjøpe inn babyutstyr og sånt??

Ja, kom ikke på noe mer i farta, men det dukker vel opp etter hvert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Ring legekontoret eller jordmor og hør når de vil ha deg inn til time. :)

Du kjøper inn babyutstyr akkurat når du vil. Mange venter til etter uke 12 eller etter ordinær ultralyd. Du har god tid ennå, og kan orientere deg litt om hva du egentlig trenger.

Prøv å ikke bekymre deg, selv om det er lettere sagt enn gjort. Det er ikke så mye du får gjort fra eller til likevel. Jeg har vært heldig og aldri opplevd SA - som jeg har fått med meg. Har en teori om at om det går galt, gjør det ofte det svært tidlig.

Det er lurt å sjekke Matportalen for kostholdsråd.

Skrevet

Jeg er og fem uker på vei.

Akkurat som det fant jeg det ut på mandag, og ringte legen på tirsdag. Jeg fikk time neste mandag igjen :)

Babyutstyr velger du selv når du kjøper inn, men som sagt tidligere her venter noen til man er over "tolvukersgrensen".

Prøv å nyt at du har en baby inni deg, og ikke la tankene svirre mot alt som kan skje, før det event. skjer.

Skrevet

takk for svar;D Prøver så godt jeg kan å holde meg rolig, men det er ikke alltid like lett.. Venter nok litt med å kjøpe inn ting, synes liksom det er litt tidlig ennå, men en bok eller noe tror jeg at jeg skal prøve å få tak i;)

Har litt lyst til å få til en legetime eller noe innen uke 10, bare for å få fastslått at alt er bra, tror nok det kan hjelpe meg med å roe ned litt..

Og et lite spørsmål til:

- Jeg spiller håndball og lurer på om jeg kan trene som vanlig. Håndball er jo en veldig tøff sport, men mye harde taklinger, så jeg vet ikke helt om jeg har så lyst til å spille kamper. Samtidig kommer jo lagvenninnene til å lure hvis jeg plutselig ikke skal være med lenger, hva skal jeg si da? Bør jeg fortelle det til treneren min?

Skrevet

Jeg også har undersøkt litt i forhold til graviditet og trening. Jeg trener ikke håndball men på treningssenter. Jeg har funnet ut (trur jeg) at man kan trene som normalt, men må selv kjenne hvor grensa går, hvis man f.eks blir uvell, svimmel osv...

Jeg ville nok ikke spilt håndball, iallfall ikke når magen begynner å vokse! Og ja, ville nok sagt i fra til treneren etterhvert :)

Skrevet

Gratulerer med liten spire!

Den er fortsatt veldig liten, og det er ikke så mye du kan gjøre enda. Den viktigste tingen du kan gjøre akkurat nå er å endre kostholdet dit. Les opp på matportalen, og begynn med kosttilskudd, folat og omega-3.

Når det gjelder SA, så er det ikke så mye man kan gjør med. Hvis det skjer, så skjer det. Det er selvfølgelig veldig trist når det skjer, men det er svært sjelden at kvinnen kunne gjort noe for å forhindre det.

Du kan trygt fortsette å trene en stund til. Lytt til kroppen din, og hvil hvis du blir sliten/svimmel. En ball i magen vil ikke skade fosteret, det er godt polstret. Men gjentatte harde taklinger kan være mer enn du egentlig tåler. Jeg ville fortsatt som normalt frem til ca uke 12, og så tar du en prat med treneren din om hvordan dere skal legge det opp videre.

Utstyr kan du jo kjøpe akkurat når det selv passer deg. Men det er ingen hast! Jeg prøvde å ikke kjøpe mer enn det som står på de basis-listene, og det meste kjøpte jeg i 8. og 9. måned. Det er mange ting som kan være utrolig kjekt å ha, men mye av utstyret du finner i butikken vil du aldri få bruk for. Pass deg for veninner som kommer med ting du bare MÅ kjøpe. Selv om ungen hennes ikke klarte seg uten er det ikke sikkert at du får bruk for.

Skrevet

Åkei, takk for svar.. Når det gjelder håndballen tror jeg at jeg skal la være å spille kamper, men heller bare komme på treninger og ta det litt mer forsiktig en ellers. Har en tendens til å bli litt ivrig og ta noen skikkelig taklinger innimellom.. Ellers kommer jeg til å trene på treningsstudio som vanlig.

Har akkurat ringt å bestilt legetime nå. De sa at jeg egentlig ikke trengte å komme før i uke 12, men at hvis jeg ville så kunne jeg få en time før det. Jeg sa at jeg gjerne ville det fordi dette er så nytt for meg og jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre, så jeg fikk time på mandag.. Men hva får legen egentlig gjort på en undersøkelse i uke 6?

Skrevet
Åkei, takk for svar.. Når det gjelder håndballen tror jeg at jeg skal la være å spille kamper, men heller bare komme på treninger og ta det litt mer forsiktig en ellers. Har en tendens til å bli litt ivrig og ta noen skikkelig taklinger innimellom.. Ellers kommer jeg til å trene på treningsstudio som vanlig.

Har akkurat ringt å bestilt legetime nå. De sa at jeg egentlig ikke trengte å komme før i uke 12, men at hvis jeg ville så kunne jeg få en time før det. Jeg sa at jeg gjerne ville det fordi dette er så nytt for meg og jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre, så jeg fikk time på mandag.. Men hva får legen egentlig gjort på en undersøkelse i uke 6?

HAHA, vi er så SYKT like Que :P Begge fikk vite at vi er gravide på mandag, og begge skal til legen på mandag og begge er 5 uker på vei nå :P

Skrevet

hehe, ja jeg satt akkurat og tenkte på det.. Det er litt morsomt da;D Å snakke med noen som er akkurat der jeg er.. Har regna meg fram til at jeg er 5 uker og 1 dag på vei i dag.. Men hva sa de når du ringte og bestilte time hos legen egentlig?? Hun jeg snakka med virka så negativ og sur, men jeg fik jo time da i hvert fall..

Vi får oppdatere hverandre om hvordan det går framover. Er spennende dette her;D

Skrevet

Ja, KJEMPE spennende, vi kan jo kanskje bruke den andre tråden? Unge gravide :)

Hun jeg også prata med varl itt negativ :P Hu snakket litt gebrokken og slet litt med å fortstå hva jeg sa... Også spurte hun hvor langt jeg var på vei, og da sa jeg ca 5 uker, også sa hun at jeg ikke trengte å komme enda. Men da sa jeg at jeg ønsket det side dette var vårt første barn, og vi hadde så mange spørsmål og sånn :) Også fikk jeg time på mandag! :)

Har du regnet ut når du har termin? (Har jeg spurt om det før?)

Skrevet

Første gangen man er hos legen er det mest prating og registrering av informasjon. De bekrefter ikke at du er gravid, ettersom testene de bruker er veldig like de vi får kjøpt på apoteket.

Det som vil skje er at dere vil fylle ut et helseskjema med informasjon om deg og barnefaren. Her vil all videre informasjon bli fyllt ut, og denne skal du ha med deg på sykehuset. Du vil også få litt brosjyrer, og spurt om du har tenkt hvilket sykehus du vil føde på (mange har jo ikke så mye valg, da). Det er også mulig at de tar en blodprøve, men det er like sannsynlig at de venter med dette til 12-uker. Også selvfølgelig vil legen svare på alle spørsmål du måtte ha.

Det kan være lurt å kontakte den lokale helsestasjonen etterhvert også. De har gjerne gratistilbud på fødekurs og treff og andre aktiviteter for gravide (varierer veldig!)

Skrevet
Ja, KJEMPE spennende, vi kan jo kanskje bruke den andre tråden? Unge gravide :)

Hun jeg også prata med varl itt negativ :P Hu snakket litt gebrokken og slet litt med å fortstå hva jeg sa... Også spurte hun hvor langt jeg var på vei, og da sa jeg ca 5 uker, også sa hun at jeg ikke trengte å komme enda. Men da sa jeg at jeg ønsket det side dette var vårt første barn, og vi hadde så mange spørsmål og sånn :) Også fikk jeg time på mandag! :)

Har du regnet ut når du har termin? (Har jeg spurt om det før?)

ja det er kanskje greit å holde seg til en tråd. hvis jeg har regnet riktig er termin 23.juni... Det er lenge til... Og tenk, jeg er gravid på 19 års dagen min, hehe..

Skrevet
ja det er kanskje greit å holde seg til en tråd. hvis jeg har regnet riktig er termin 23.juni... Det er lenge til... Og tenk, jeg er gravid på 19 års dagen min, hehe..

Hehe, artig :) Jeg blir 20 i mai, så rekker akkurat å bli 20 før ungen kommer selvregnet termin 30. juni ;) (eller 27. juni) - har regnet to plasser, og de regnet forskjellig :O

Skrevet
Første gangen man er hos legen er det mest prating og registrering av informasjon. De bekrefter ikke at du er gravid, ettersom testene de bruker er veldig like de vi får kjøpt på apoteket.

Det som vil skje er at dere vil fylle ut et helseskjema med informasjon om deg og barnefaren. Her vil all videre informasjon bli fyllt ut, og denne skal du ha med deg på sykehuset. Du vil også få litt brosjyrer, og spurt om du har tenkt hvilket sykehus du vil føde på (mange har jo ikke så mye valg, da). Det er også mulig at de tar en blodprøve, men det er like sannsynlig at de venter med dette til 12-uker. Også selvfølgelig vil legen svare på alle spørsmål du måtte ha.

Det kan være lurt å kontakte den lokale helsestasjonen etterhvert også. De har gjerne gratistilbud på fødekurs og treff og andre aktiviteter for gravide (varierer veldig!)

Ok.. Synes det er greit å ta en tur til legen nå jeg, for jeg har så utrolig mange spørsmål og jeg tror rett og slett jeg trenger det. I hvert fall mentalt. Dessuten reiser jeg bort i uke 12 og da synes jeg det er greit å ha vært der... Noe jeg også lurer på er hva som er best. Å ha undersøkelser hos legen eller hos jordmor? Innbiller meg at det er like greit å bare dra til jordmor siden det er hun som har aller mest peiling på svangerskap o.l, men jeg vet ikke jeg.. Jeg kan jo dra til lege nå også kontakte jordmor for å få en time noen dager før jeg reiser...

Skrevet
Ok.. Synes det er greit å ta en tur til legen nå jeg, for jeg har så utrolig mange spørsmål og jeg tror rett og slett jeg trenger det. I hvert fall mentalt. Dessuten reiser jeg bort i uke 12 og da synes jeg det er greit å ha vært der... Noe jeg også lurer på er hva som er best. Å ha undersøkelser hos legen eller hos jordmor? Innbiller meg at det er like greit å bare dra til jordmor siden det er hun som har aller mest peiling på svangerskap o.l, men jeg vet ikke jeg.. Jeg kan jo dra til lege nå også kontakte jordmor for å få en time noen dager før jeg reiser...

Jeg tenker akkurat det samme som det, at det er greit for meg også å dra pga. mange spørsmål :) Jeg drar til fastlege først, også hører hva hu tenker i forhold til undersøkelse hos jordmor, helsestasjon osv :)

Skrevet
Noe jeg også lurer på er hva som er best. Å ha undersøkelser hos legen eller hos jordmor? Innbiller meg at det er like greit å bare dra til jordmor siden det er hun som har aller mest peiling på svangerskap o.l, men jeg vet ikke jeg.. Jeg kan jo dra til lege nå også kontakte jordmor for å få en time noen dager før jeg reiser...

Det er ikke alle steder man får jordmortime på 1-2-3, noen steder er det ventelister, andre steder, som i min kommune er det feks ikke lagt opp til at man skal innom jordmor før i uke 22-24.

Jeg foretrekker å gå til legen, synes jordmortimene er bare dall og tull, men det er jo forskjell fra jordmor til jordmor, og helt sikkert forskjell på de som er gravide.

Jeg synes det blir for "basic" - jordmora mi brukte feks en halvtime på å "overtale" meg til å amme - jeg hadde ikke tenkt til noe annet jeg, men jeg fikk jo ikke inn et ord i løpet av den talen... Føler egentlig at jordmortimene er lagt opp til de som ikke leser noe i bøker/nettet eller har tenkt gjennom hva de ønsker etter at barnet har kommet... Men jeg går nå dit likevel, det kan jo hende jeg lærer noe nyttig ;) Neste svangerskap så kommer jeg nok til å kun gå til lege, kjapt inn - får den infoen jeg trenger og blir tatt de testene jeg trenger, og kjapt ut igjen. Passer meg ypperlig.

Skrevet
Det er ikke alle steder man får jordmortime på 1-2-3, noen steder er det ventelister, andre steder, som i min kommune er det feks ikke lagt opp til at man skal innom jordmor før i uke 22-24.

Jeg foretrekker å gå til legen, synes jordmortimene er bare dall og tull, men det er jo forskjell fra jordmor til jordmor, og helt sikkert forskjell på de som er gravide.

Jeg synes det blir for "basic" - jordmora mi brukte feks en halvtime på å "overtale" meg til å amme - jeg hadde ikke tenkt til noe annet jeg, men jeg fikk jo ikke inn et ord i løpet av den talen... Føler egentlig at jordmortimene er lagt opp til de som ikke leser noe i bøker/nettet eller har tenkt gjennom hva de ønsker etter at barnet har kommet... Men jeg går nå dit likevel, det kan jo hende jeg lærer noe nyttig ;) Neste svangerskap så kommer jeg nok til å kun gå til lege, kjapt inn - får den infoen jeg trenger og blir tatt de testene jeg trenger, og kjapt ut igjen. Passer meg ypperlig.

Akkurat. Jeg aner jo ikke hva som er forskjellen eller hvordan alt dette foregår, men legen kan vel fortelle litt om det.. Jeg syns uansett det virker litt ok at jordmora tar seg tid til å prate litt jeg da, men kanskje ikke hvis det bare er hun som snakker.. Nei det er vel bare å vente og se til mandagen, så får vi ta det derifra.. Skulle virkelig ønske tida gikk litt fortere.. Juni føles som en hel evighet til..

Skrevet
Akkurat. Jeg aner jo ikke hva som er forskjellen eller hvordan alt dette foregår, men legen kan vel fortelle litt om det.. Jeg syns uansett det virker litt ok at jordmora tar seg tid til å prate litt jeg da, men kanskje ikke hvis det bare er hun som snakker.. Nei det er vel bare å vente og se til mandagen, så får vi ta det derifra.. Skulle virkelig ønske tida gikk litt fortere.. Juni føles som en hel evighet til..

HEEELT enig :P

Skrevet

Hei og gratulerer så mye! Blir spennende fremover :)

Mine tips er å ta folat og Omega 3. Les på matportalen om hva gravide helst bør unngå å spise. Er viktig å ikke bli fanatisk da.

Jeg var sent ute med å bestille jordmortime, så jeg skal ikke dit før jeg er 24 uker på vei. Vet at det er vanlig mange plasser, men jeg skulle gjerne vært der tidligere. Mye jeg lurer på som jeg føler jeg ikke kan mase på legen min om. I Bergen er hvertfall ventetiden laaaang så dersom du vil dit så kan det være lurt å ta kontakt med helsestasjonen tidlig.

Jeg spiller innebandy som også er en fysisk idrett hvor kroppsdueller skjer. Jeg har valgt å ikke spille kamper dette året, men er med på det jeg orker av trening. Jeg har vært veldig kvalm så det har hindret meg i å være veldig aktiv i det siste, men føler formen er på vei oppover nå. Når du er så tidlig på vei så ligger fosteret godt gjemt i bekkenet så det er godt beskyttet.

Jeg har kjøpt litt småting allerede, og begynt å se på vogn. Når du vil starte shoppingen er jo såklart opp til deg selv, men mange velger å nå den "magiske grensen" på 12 uker før de tar helt av :) Jeg kjøpte en bok om graviditet ganske tidlig, og en svangerskapsdagbok som jeg skriver litt i hver uke. Kan være gøy å se tilbake på senere.

Jeg har opplevd SA, men var heldig og slapp utskrapning. Fikk mensen til vanlig tid etterpå og ble gravid første måneden vi prøvde etter det :) Jeg har såklart tenkt litt på det som skjedde etter at jeg ble gravid igjen, men er viktig å huske på at det ikke er så mye man kan gjøre for å unngå det. Man kan ikke styre naturens gang, så prøv å nyt den spennende tiden...

Lykke til!

Skrevet
Hei og gratulerer så mye! Blir spennende fremover :)

Mine tips er å ta folat og Omega 3. Les på matportalen om hva gravide helst bør unngå å spise. Er viktig å ikke bli fanatisk da.

Jeg var sent ute med å bestille jordmortime, så jeg skal ikke dit før jeg er 24 uker på vei. Vet at det er vanlig mange plasser, men jeg skulle gjerne vært der tidligere. Mye jeg lurer på som jeg føler jeg ikke kan mase på legen min om. I Bergen er hvertfall ventetiden laaaang så dersom du vil dit så kan det være lurt å ta kontakt med helsestasjonen tidlig.

Jeg spiller innebandy som også er en fysisk idrett hvor kroppsdueller skjer. Jeg har valgt å ikke spille kamper dette året, men er med på det jeg orker av trening. Jeg har vært veldig kvalm så det har hindret meg i å være veldig aktiv i det siste, men føler formen er på vei oppover nå. Når du er så tidlig på vei så ligger fosteret godt gjemt i bekkenet så det er godt beskyttet.

Jeg har kjøpt litt småting allerede, og begynt å se på vogn. Når du vil starte shoppingen er jo såklart opp til deg selv, men mange velger å nå den "magiske grensen" på 12 uker før de tar helt av :) Jeg kjøpte en bok om graviditet ganske tidlig, og en svangerskapsdagbok som jeg skriver litt i hver uke. Kan være gøy å se tilbake på senere.

Jeg har opplevd SA, men var heldig og slapp utskrapning. Fikk mensen til vanlig tid etterpå og ble gravid første måneden vi prøvde etter det :) Jeg har såklart tenkt litt på det som skjedde etter at jeg ble gravid igjen, men er viktig å huske på at det ikke er så mye man kan gjøre for å unngå det. Man kan ikke styre naturens gang, så prøv å nyt den spennende tiden...

Lykke til!

Takk.. På en måte beroliget du meg. Vet ikke hvorfor...;) Tenkte å kjøpe en bok jeg også, men må vente til jeg får lønn igjen, for nå er jeg rimelig blakk.. Har så lite lyst til å oppleve SA, men som du sier er det jo ikke så mye man får gjort med det. Skjer det, så skjer det... Er bare så skummelt å tenke på.. Nå gleder jeg meg bare til magen kommer sånn at jeg virkelig får det til å gå opp for meg at jeg er gravid, for det er fortsatt utrolig fjernt for meg. Har lite symptomer og finnes ikke kvalm, så jeg føler meg liksom bare helt vanlig, bortsett fra at mensen ikke er kommet...

Men når fortalte du laget og treneren din om graviditeten da? Kvier meg litt for å si det, for alle jeg spiller med er kun 17-18 år og på et helt annet stadie enn meg. Tror det blir litt rart og jeg har en mannlig trener, så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få sagt det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...