Lilith Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg sliter i perioder med å få puste ordentlig. Føler at jeg ikke får trukket pusten skikkelig og har behov for å gjespe hele tiden, men gjespene setter seg fast og forblir uforløste, hvis dere skjønner. Noen som vet hva dette kan komme av? Skal naturligvis spørre legen neste gang jeg er der ...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Vet ikke, men det er lett å få et dårlig pustemønster av det stresset vi har i moderne samfunn og at vi er så mye oppe i hodene våre som vi er. På Tanum påKarl Johan så har de et par bøker om pust og betydningen av god pust. I denne tråden står det en del om hvordan få bra pust i et innlegg litt ut i tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...4&hl=pusten
Ninaa Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg sliter i perioder med å få puste ordentlig. Føler at jeg ikke får trukket pusten skikkelig og har behov for å gjespe hele tiden, men gjespene setter seg fast og forblir uforløste, hvis dere skjønner. Noen som vet hva dette kan komme av? Skal naturligvis spørre legen neste gang jeg er der ... Hei. Hadde samme problemet for ca et år siden, og tror det varte bortimot et halvt år før jeg klarte å "få det i sjakk". Nå vet jeg jo ikke helt hvordan du faktisk har det, om det er fysisk, sykdomsrelatert o.l., men jeg for min del fant ut at dette var bare av psykiske årsaker. Jeg var så opphengt i pusten min og gikk nesten konstant med redselen for å ikke få puste. Etter noen måneder med samtaler med mange forskjellige personer (ikke psykolog, bare tilfeldige venner og familie) fant jeg ut at dette er jo faktisk helt sykt, det er da ingen grunn til at en normal, frisk person plutselig skal slutte å puste! Klarte gradvis å slå meg til ro med at det faktisk ikke går an å bare slutte å puste, og nå tenker jeg nesten aldri på det! Dette var kanskje ikke et SVAR på hva det er for noe, men hørtes bare litt ut som sånn det var for meg..
Lilith Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2008 Takk for svar, begge to Det stemmer nok at det er mer pykisk og stressrelatert enn noe annet. Takk for link, skal sjekke ut noen bøker, tror jeg
angie Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har det " samme ". Og jeg har astma. De sier det at når en har astma får en problemer med å puste ut, men jeg har problemer med å trekke pusten.. Altså med å trekke inn pusten. Det hender jeg har problemer med å trekke pusten, uforløste gjespinger, men med litt Ventoline går det bra. Jeg ville tatt meg en tur til legen var jeg deg. Det skader ihvertfall ikke.
Lilith Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2008 Hm, astma altså? Ok, takk for tips! Skal ta det opp med legen
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Jeg sliter i perioder med å få puste ordentlig. Føler at jeg ikke får trukket pusten skikkelig og har behov for å gjespe hele tiden, men gjespene setter seg fast og forblir uforløste, hvis dere skjønner. Noen som vet hva dette kan komme av? Skal naturligvis spørre legen neste gang jeg er der ... Hei, jeg føler helt tilsvarende selv. Det er fryktelig ubehagelig. Spesielt når jeg tenker på det hele tiden. Har du funnet ut av det? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å klare å trekke pusten ordentlig inn.
Pingting Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Hei Lilith! Jeg slet med dette en periode også. Utrolig irriterende, skummelt, og man blir så opphengt i det at man ikke enser så mye annet. Jeg hadde rimelig mye panikk rundt det, og var hos to (!) forskjellige leger for å få svar. Tok pusteprøve, de lyttet og lyttet og ingen fant noen ting. Den siste legen konkluderte med at det nok var mye mentalt som lå bak dette. Jeg var student, og stresset mye. Da glemmer man å puste skikkelig. Lær deg å puste med magen, og ta dype pust! IKKE prøv å trekke pusten dypt/gjespe hele tiden, det hjelper ikke en døyt En annen ting som legen påpekte er at fordi jeg har ganske store pupper og brukte dårlige BH'er (som ikke gjorde løftejobben sin), så var musklene under armhulen og over brystet ganske anspente og ømme. Det kan i tillegg gjøre at man føler et slags "trykk" over brystet. Jeg var også red for astma, men fikk til svar at astmatikere oftest får pust som "piper". Og det har jeg ikke.
Lilith Skrevet 24. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2008 Hei! Legen min mente at jeg har globulus, men det tror jeg nok ikke. Jeg har ingen klump i halsen, som er vanlig med den tilstanden. Men at det er stressrelatert er jeg ganske sikker på, så jeg skal øve meg på noen gode pusteteknikker. Store pupper er dessverre ikke problemet hos meg Takk for svar, alle!
Gjest Squill i.i. Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Jeg vet at tråden er gammel, men jeg sliter veldig med akkurat dette. Plutselig, for noen dager siden, prøvde jeg å puste dypt, sånn godt ned i magen etter at jeg hadde hatt en vanskelig samtale. Men jeg merket at jeg ikke klarte det. Pusten "stoppet" liksom i brystet. Siden dette har jeg vært helt opphengt i pusten min. Jeg er livredd for at jeg ikke skal få puste ordentlig, og sitter konstant og gjesper og trekker pusten dypt for å få nok luft. Men det får jeg ikke. Kollegene mine lurer på om jeg er trøtt, for de ser at jeg sitter og gjesper og gisper etter luft konstant. Jeg har aldri hatt pusteproblemer før, burde jeg gå til lege? Om morgenen, rett etter at jeg har våknet, går det helt fint, og jeg føler at jeg puster ordentlig ned i magen. Men utover dagen blir det bare verre. Det skal sies at jeg er i en veldig stressende situasjon på jobb om dagen, og jeg "håper" det er det som er grunnen... Men kan det være noe annet? Burde jeg gå til lege? Andre erfaringer?
Gjest Wenche Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Gå til kiropraktor! Jeg sliter ofte med det samme og hos meg kommer det av låsning mellom skulderbladene... Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #12 Skrevet 20. juli 2011 Innlegg fjernet pga fullt navn SportySHorty, mod
Giacomo_P Skrevet 21. juli 2011 #13 Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror det er liten sannsynlighet for at dette er noe fysiologisk. Det høres stressbasert ut. Men er man i tvil, er det jo ikke dumt å ta en tur til legen.
Kosemose Skrevet 31. august 2011 #14 Skrevet 31. august 2011 Tråd ryddet for innlegg med fullt navn Kosemose, mod
Gjest otrivin Skrevet 31. august 2011 #15 Skrevet 31. august 2011 Jeg har samme problem, men har ikke engang slått meg å nevne det for legen...
FrkFotball Skrevet 1. september 2011 #16 Skrevet 1. september 2011 Eg hadde dette og. Men eg gikk til muskelterapaut. Og han sa det satt psykisk i meg. Eg hadde sperret noe luftgreier psykisk. Han fikset det. Men eg var så redd for at det skulle komme tilbake.. så tenkte veldig mye på det. og sperret det igjen. men han fikset det, igjen. Er ofte hos han muskelterapauten med andre ting. så innimellom åpner han det opp, når han merker at det har begynt å sperre seg. Helt sykt hvor mye vi kan ødelegge med oss sjøl bare med tankene. men anbefaler han muskelterapauten. Han holder til litt utenfor Bergen. og er ingen andre med samme utdanning som han i Norge. Han er UTROLIG flink!
Gjest Maren Skrevet 9. oktober 2011 #17 Skrevet 9. oktober 2011 Ååh, så godt det var å lese disse innleggene! Jeg er jeg jente på 22 år som i de siste ukene har kjent på det at jeg ikke får pusta dypt nok inn, og alltid prøver å framkalle disse gjespene. Føler også at kald luft virker litt hjelpende, men jeg blir helt utslitt av denne konstante dype pustinga som aldri er god nok. Har tenkt at det kan være stress da jeg har en sønn på 5 mnd, noe som dermed fører til lite søvn i tillegg. I mine verste stunder tenker jeg jo på skumle sykdommer.. Men ble optimistisk igjen når jeg fant flere med akkurat samma problemet! Men tror nok jeg vil ta det opp med fastlegen for sikkerhets skyld:)
Gjest carine Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har det helt likt me dere, du prøver så godt du kan og trekke ned pusten ordentlig, men så stopper det liksom opp. og det går ikke, det er skikkelig ubehagelig og ekkelt, og man går rundt og tenker at man ikke får puste, så jobber jeg i en jobb med en sjef som stresser så sykt mye, og det blir man jo påvirket av, men det var godt og endelig finne noen med samme problem som meg, følte at jeg var den eneste som hadde det sånn. Hos meg kommer det i perioder. jeg hadde det for litt siden, og nå kom det tilbake for noen dager sider. For meg er det værst på jobb eller med en gang dagen er slutt, sliter aldri med det på morningen eller på fridagene mine
Gjest Miriam Skrevet 8. september 2012 #19 Skrevet 8. september 2012 Jeg har akkurat det samme! Må enten gjespe eller hoste for å få pustet ordentlig. Det er ikke hele tiden, men det er liksom perioder.. Noen ganger kan jeg tenke at det er bare psykisk, og at det kommer når jeg tenker på det.. Det kommer ofte når jeg trener, eller bare sitter og slapper av.. Noen flere som har det sånn?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2012 #20 Skrevet 6. november 2012 Jeg har akkurat det samme! Må enten gjespe eller hoste for å få pustet ordentlig. Det er ikke hele tiden, men det er liksom perioder.. Noen ganger kan jeg tenke at det er bare psykisk, og at det kommer når jeg tenker på det.. Det kommer ofte når jeg trener, eller bare sitter og slapper av.. Noen flere som har det sånn? jeg har det sånn! det kommer som oftest når jeg tenker mest på det og ikke har så mye annet å gjøre.. på trening kommer det fordi jeg er redd for å anstrenge meg for mye og ikke skulle få puste.. jeg har vært hos legen min, og hun sier det er stressrelatert, altså psykisk.. man må rett og slett bare endre tankegangen sin tror jeg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå