Gå til innhold

Reinsdyrstek eller helstekt indrefilet av okse?


Po Pi

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi holder på med å bestemme bryllupsmenyen, men vi er litt usikre på hva vi skal velge til hovedrett. Jeg synes at helstekt indrefilet av okse (skjært opp i skiver) høres godt ut, men vi har fått tilbakemeldinger fra noen i familien om at dette ikke er det beste valget (tror innvendingen var at det ikke er så mye smak i dette kjøttet? Jeg vet ikke helt..). Er det noen her som har hatt eller skal ha helstekt indrefilet av okse til hovedrett? Mine foreldre synes at reinsdyrstek er nydelig, men jeg liker ikke reinsdyrstek så godt.. Men jeg er opptatt av at gjestene skal få noe de liker. Hva ville dere ha foretrukket, reinsdyrstek eller helstekt indrefilet?

Jeg har også lyst til å høre hva dere har på menyen, for jeg trenger tips!

På forhånd takk!

Hilsen fra Po Pi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indrefilet!

Med mindre du da vil servere den helstekt for jeg tviler på at alle gjestene dine liker blodig kjøtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Anitacath! Det er viktig at indrefileten blir godt stekt! Synes det er ekkelt med blodig kjøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bestiller du helstekt på restaurant blir den nettopp det; stekt hel, og dermed temmelig blodig inni. Men skal du gjennomsteke den synes jeg du bør gå for indrefilet: Det er svin (okse) godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil overhodet ikke ha kjøtt som er blodig inni. Fysj! Jeg spurte restauranten angående denne hovedretten og de sa at indrefileten blir skjært opp i skiver slik at folk kan forsyne seg selv (i motsetning til hvis hver gjest hadde fått en biff hver). Men siden du sier at helstekt er blodig, så bør vi kanskje styre unna dette? Men det går vel an å gjennomsteke den selv om den blir helstekt? Har overhodet ikke peiling på dette, det merker dere vel.. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har vi valgt kjøtt av den lettere arten, siden vi ikke synes tung mat hører sommeren til. Elg, okse, rein osv. er kjempegod mat, for all del!

Vi har valgt andebryst - som smaker masse uten å være tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde reinsdyrsteik og jeg syned det er nydelig, så jeg vil anbefale det jeg da. Men hvis ikke du liker det så godt, bør dere nok velge indrefilet. Brudeparet skal jo ha mat de liker godt på denne dagen :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt reinsdyr, men jeg synes det er du og din kjære som skal bestemme dere for hva dere liker best. Man har lov til å tenke litt egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil overhodet ikke ha kjøtt som er blodig inni. Fysj! Jeg spurte restauranten angående denne hovedretten og de sa at indrefileten blir skjært opp i skiver slik at folk kan forsyne seg selv (i motsetning til hvis hver gjest hadde fått en biff hver). Men siden du sier at helstekt er blodig' date=' så bør vi kanskje styre unna dette? Men det går vel an å gjennomsteke den selv om den blir helstekt? Har overhodet ikke peiling på dette, det merker dere vel.. :hoho:[/quote']

Du skal nok lete litt etter den kokken som med ett smil rundt munnen gjennomsteker en hel indrefilet. Gjør det gjør de nok, men ikke med glede. Jeg vil ikke anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuupi

Vi skal ha helstekt oksefilet til hovedrett! Det er bare nydelig! Og selv om den blir ltt blodig, så er det jo ikke sånn at blodet spruter akurat! Den skal være litt rosa i midten, og kraften som siver ut vil også være svakt rosa farvet. Reinsdyrstek er veldig godt, men hos oss er det tradisjonell "høstmat", + at kjøttstrukturen er litt grovere enn indrefileen. Dette gjør at vi synes fileen er det beste valget! Uansett hva du velger, blir det jo kjempegodt! Begge rettene er nydelige :)

Ett lite tips bare, pass på at du ikke velger for mektig dessert til disse hovedrettene! Vi skal ha sitronsorbet med frisk frukt til! Tenkte egentlig å ha karamellpudding, men kokken sa at han var redd det ble litt "to much".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha reinsdyrstek... Vi gifter oss 2 august så det er kanskje litt feil å ha den type mat på denne tiden, men jeg og min kjære elsker reinsdyrstek så da ble valget enkelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha valgt noe annet, som andre har vært inne på her også. Indrefilet av svin, samt and er nydelig festmat!

Reinsdyrstek er kjempegodt, men jeg synes det blir for tungt midt på sommeren. Indrefilet av okse er bedre da, men det er vanskelig å steke det på en måte som gjør alle fornøyd (medium well er greit å satse på i så fall). Pluss at det er veldig tradisjonelt da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha reinsdyrstek! (Jada, midt på sommeren - æ'kke så nøye på sånt så lenge vi liker det så godt...!)

Det er jo såååå godt, og personlig er vi ikke så glad i okse, så det var ikke noe alternativ for oss...

Men som andre nevner - til reinsyr er det fint med litt 'lett' dessert - vi skal ha uthulte miniananas fylt med frisk tropisk frukt og tamarillokrem (som også er frisk, og kjempegod). Også forretten vår blir lett - frisk salat med reker og friske urter, servert med brød til...

Mange sier dere må velge det dere liker best selv, og det er jo sant nok... Men hadde jeg vært i bryllup og brudeparets livrett blekksprut ble satt på bordet, ville jeg ikke blitt sånn voldsomt begeistret... Hehe... Bare for å ha sagt det - man må jo tenke på at de fleste som er der skal like det som blir servert også... Men det er jo ikke et problem for dere, siden begge de aktuelle rettene er ganske 'normale'...

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at indrefilet av okse, rein og elg er/ kan være 'tung' mat om sommeren. Litt ettersom hva man velger til og hvilke retter man har som forrett og dessert.

Vi valgte helstekt kalkunbryst med rødvinssaus, sopp og asparges til hovedrett. Det ble veldig godt mottatt og alle fikk noe tilbehør de likte.

Hvis man helsteker indrefilet av okse skal kjernetemperaturen være nærmere 60 grader og dvs at den er rosa inni. Ikke blodig. Kjernetemperatur skal måles på den tykkeste delen og da vil bitene som er tynnere være mere stekt. Det gjør at de aller fleste (hvis man forsyner seg selv tar de bitene de foretrekker. De aller fleste vil ha medium stekt, men det er faktisk mange med meg som vil ha den mer blodig enn den blir ved helsteking. Tror ikke det blir noe problem om dere velger indrefilet. Dessuten er den rik på smak og det beste kjøttet på okse.

Man komponerer menyer etter noe som heter menynøkkel og hvis man følger den kan man bruke okse indrefilet om sommeren.

Ønsker dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Vi hadde helstekt indrefilet av okse. Den var rosa inni men ikke blodig. Det var kjempedeilig :) Men jeg liker en god saftig biff som er medium stekt jeg :) Alle sa maten var nydelig, så om den er tilberedt "riktig", så er det bare deilig!

Og så syns jeg at helstekt indrefilet passer uansett sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Helenius

Jeg ville også valgt okse! Tror reinsdyr fort kan bli litt "tungt" midt på sommeren. Vi skal ha kalv - det tror jeg blir nammis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker begge deler veldig godt, men reinsdyr og viltsaus passer ikke midt på sommeren, så av de to valgene hadde jeg tatt indrefilet. Den skal ikke gjennomstekes (ikke HELT gjennomstekt under noen omstendighet; da ødelegger du den), men den blir IKKE blodig hvis den får hvile lenge nok før den skjæres i, og d vil enhver kokk m respekt for seg selv være klar over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest KOKKEN

Indrefilet er nødvendig vis ikke blodig...

den er ganske fin å servere helstekt til f.eks bryllup, fordi den er tynnere i den ene delen enn hva den er i den andre.Med andre ord: her får man flere "stekegrader". medium(lys rosa) i den tjukke delen og god stekt i den tynne.

Det er ikke moro å ihjel steke en indrefilet.

Men er enig med et par andre her ..... men behøver ikke velg mellom stek eller filet. Det er så mye annet å velge i!!!!!!!! bruk fantasien...

Og etter min smak: styr unna rekecocktail, stek og pudding. Vet jeg får litt pepper her, men dette er min mening.Veldig god mat for all del..... til en søndags middag... ikke fest middag.

Men smaken er som baken....... delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Po Pi-ikke logget inn

Tusen takk for alle svar. Vi har ikke bestemt oss enda.. :oops:

KOKKEN, hva slags andre forslag har du? Trenger tips!

Hilsen Po Pi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...