Timeglasset Skrevet 29. oktober 2008 #21 Skrevet 29. oktober 2008 Tja. Vet ikke helt jeg. Må de dele, så må de.. men dersom det er rom nok i huset så syntes jeg absolutt barna skal få vært sitt rom. Husker jeg var "nødt" til å dele soverom med lillebroren min og det var helt pyton! Jeg fikk eget rom da jeg var 12 år gammel og det var flere år for sent.. det ble til at jeg ikke brukte rommet til noe annet enn kun for å sove. Lekte ikke der, ville ikke ha med meg venner hjem osv.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #22 Skrevet 29. oktober 2008 Ja barn burde få sitt eget soverom. Eg hadde 2 soverom.
thumbalina Skrevet 29. oktober 2008 #23 Skrevet 29. oktober 2008 Godt å lese at så mange deler rom uten at det er noe problem. Vi har tre soverom.. og bonusen har ett nå. så når vi får flere barn så vil de måtte dele det ene som står igjen nå. Vil ikke "kaste" bonusen ut av rommet sitt, ettersom han har en mer "ustabil" tilværelse i utgangspunktet - når han er så mye frem og tilbake så skal han få ha sitt eget rom i fred. Må ha et sted han føler er sitt eget. Da vi flyttet hit så fikk han da det minste soverommet, sånn at det største står ledig til å deles på flere. Tror nok det kommer til å fungere fint. det eneste jeg lurer litt på er når de er helt små, om de kommer til å våkne hverandre om natta.. vi tenker å få to til på sikt.. en om et års tid, og en til ca 2-3 år etter det... blir da et spedbarn og en 3 åring på samme rom.. men regner med det er en vanesak.. når de blir større har vi planer om å gi kjellerstua til bonusen.. da er han uansett så stor at han har venner på besøk og gutter i den alderen er jo mer interessert i stor tv og god plass en mindre barn.. så da kan de to andre velge om de vil flytte fra hverandre eller ikke..
Gjest lillelinn Skrevet 29. oktober 2008 #24 Skrevet 29. oktober 2008 Ja barn burde få sitt eget soverom. Eg hadde 2 soverom. det hadde jeg og... men jeg er enebarn.... mine barn VIL dele rom de... og vi deler det om litt, så da får alle hvert sitt... men når alle ligger på hvert sitt rom maser de bare om å sove sammen uansett,, hver eneste dag
LukaFrost Skrevet 30. oktober 2008 #25 Skrevet 30. oktober 2008 Barn kan nok i mange tilfeller dele rom, men det er vel som oftest pga plassmangel vil jeg tro. Jeg kommer fra bygda der folk har hus med nok rom. Har aldri hørt om noen hjemme som har delt rom påfast basis. Jeg er for eget rom og privatliv.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. oktober 2008 #26 Skrevet 30. oktober 2008 Ja til å dele rom når barna er små, i pubeteten bør di få egne rom:) Våre på 6 og 4 deler rom, går helt strålende:) Når eldste blir sånn 10-12 år, får han eget rom..og da får jo lillebroren det åsså Men hadde det vært større aldersforsjell på barna, f.eks 4 og 10 ville vi vurert separate soverom ja:)
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #27 Skrevet 12. juli 2009 Ja til å dele rom når barna er små, i pubeteten bør di få egne rom:) Helt enig!
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #28 Skrevet 12. juli 2009 Vi har tre barn og 5 soverom. Alle barna har hvert sitt soverom, men her vil de to minste gjerne dele. Veldig ofte opplever vi at en av dem flytter madrass og sengeklær inn til den andre. Blir ofte litt rot, men det får det heller bli. Vil ikke flytte det permanent inn på samme rom, fordi etter en søskenkrangel vil de ikke dele.
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. juli 2009 #29 Skrevet 12. juli 2009 Jeg bodde på samme rom som mamma, pappa og storesøster til jeg var 5 jeg. Da var storesøsteren min 9. Ingen av oss har fått noen varige skader av det, annet enn at vi ble veldig gode til å sove selvom folk gikk inn og ut av rommet Når man blir eldre vil man vel kanskje ha sitt eget rom, men dette avhenger nok en del av vennskapet barna imellom også.
Gjest Gjest_super_* Skrevet 12. juli 2009 #30 Skrevet 12. juli 2009 Jeg mener det er greit at barna deler rom når de er små, men tenåringer bør helst få litt privatliv. Jeg delte rom med søsteren min helt til jeg ble 19 år og endelig kom meg vekk fra det stedet! Vi er veldig forskjellige, og det var mye roping og skriking.. Jeg kan ikke akkurat si at jeg har et godt forhold til søsteren min nå, tre år etter at jeg flyttet.
Gjest Jente14 Skrevet 26. juli 2009 #31 Skrevet 26. juli 2009 Jeg er en jente på 14 snart 15 år som deler rom med mine småsøken. Lillesøsteren min på 4 år og lillebror på 2 år. De er veldig mye mindre enn meg og de legger seg jo da ganske mye før meg sånn som i syv elr åttetiden. Når de er lagt får jeg ikke lov å gå innpå rommet. Sånn at jeg er nødt å ta ut alt jeg skal ha før de legger seg. Veldig mye stress pg av det!! Jeg kan ikke la noe ligge framme på skrivebordet elr noen steder hvor de kan få tak det. De er små og uskyldig, og de vet ikke når de gjør noe gale, så det er ikke mulig å skylde på de på noen måte. Og det er vanskelig å lære de å slutte. Så rommet mitt må på all tid være ryddig. Og dessuten gjør det for meg vanskelig å få et privatliv!.. Vis det f.eks hadde lagt noe kondomer på sengen min hadde min mor freaket ut. Ligger mobilen min der kan hun ikke la vær å lese tekst mld elr mms mld mine. Det bryter min tilitt til henne! Noe som ødlegger forholdet vårt. Jeg delte lenge rom med min bror som er 4 år eldre enn meg, delte rom med han til han var 12 år, det gikk helt fint.Små barn syns jeg godt kan sove sammen.Men når puberteten kommer ville jeg gitt de vær sitt rom.
Cæmis Skrevet 26. juli 2009 #32 Skrevet 26. juli 2009 Barn bør ha egent rom når de begynner å blir "voksne" og utvikle egne personligheter og selv skjønne dette. Mindre barn syne sjeg godt kan dele rom, men såfort man nærmer seg tennårene bør de få det privatlivet tennåringer ønsker.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. juli 2009 #33 Skrevet 26. juli 2009 Mine to gutter delte rom i mange år, helt til eldste ble tenåring. Da ville han ha litt mer fred for lillebror. Men i helger og ferier sov de på samme rom helt til eldstemann flyttet ut. Bare fordi det var koselig å ha selskap av hverandre
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2009 #34 Skrevet 26. juli 2009 Å dele rom er sikkert koselig når man er små, men når man passerer 10 år så begynner det å bli på tide med eget rom. Men nå er jeg vokst opp i stor enebolig på landet, og har alltid hatt mitt eget rom og bad (tidvis også min egen etasje), og er kanskje inhabil i saken.
Sola^ Skrevet 26. juli 2009 #35 Skrevet 26. juli 2009 Eg ønsker at ungene våre skal få eigne rom etter kvart. Iallfall når dei begynner å bli store, men det er ikkje fullt så viktig når dei er små.
Gjest Gjest_heisann_* Skrevet 27. juli 2009 #36 Skrevet 27. juli 2009 Mine delte rom til den eldste nærmet seg tenårene. Mine er av forskjellige kjønn og det er 4 år i mellom de. Jeg hadde bare to soverom og ikke råd til å kjøpe noe større. Da lot jeg de få hvert sitt rom mot at jeg fikk sove i køyesenga hos den minste. Da den minste kom i tenårene så sov jeg på sofaen i stua i flere år. Ikke å anbefale, men for meg så ble det den eneste løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #37 Skrevet 27. juli 2009 Mine to på 6 og 8 deler rom, begge er jenter. De har alltid delt rom, og det har foreløpig ikke vært noe ønsker om eget rom. Jeg tror de føler seg trygge når de sover på samme rom.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #38 Skrevet 27. juli 2009 Jeg er en jente på 14 snart 15 år som deler rom med mine småsøken. Lillesøsteren min på 4 år og lillebror på 2 år. De er veldig mye mindre enn meg og de legger seg jo da ganske mye før meg sånn som i syv elr åttetiden. Når de er lagt får jeg ikke lov å gå innpå rommet. Sånn at jeg er nødt å ta ut alt jeg skal ha før de legger seg. Veldig mye stress pg av det!! Jeg kan ikke la noe ligge framme på skrivebordet elr noen steder hvor de kan få tak det. De er små og uskyldig, og de vet ikke når de gjør noe gale, så det er ikke mulig å skylde på de på noen måte. Og det er vanskelig å lære de å slutte. Så rommet mitt må på all tid være ryddig. Og dessuten gjør det for meg vanskelig å få et privatliv!.. Vis det f.eks hadde lagt noe kondomer på sengen min hadde min mor freaket ut. Ligger mobilen min der kan hun ikke la vær å lese tekst mld elr mms mld mine. Det bryter min tilitt til henne! Noe som ødlegger forholdet vårt. Jeg delte lenge rom med min bror som er 4 år eldre enn meg, delte rom med han til han var 12 år, det gikk helt fint.Små barn syns jeg godt kan sove sammen.Men når puberteten kommer ville jeg gitt de vær sitt rom. Kondomer? Var du ikke fjorten?? Jeg ville også reagert om jeg snublet over kondomer på 14-åringen min sitt rom, og det ville IKKE vært fordi jeg var redd for at småsøsken skulle finne dem! Når det er sagt synes jeg absolutt du burde hatt ditt eget rom og ikke måttet dele med to søsken som er så mye yngre enn deg. Men ikke alle familier har anledning til det, dessverre... Finnes det ingen løsninger for deg? Har du snakket med foreldrene dine om dette?
Gjest Lille Fisk Skrevet 27. juli 2009 #39 Skrevet 27. juli 2009 Fikk ikke eget rom før jeg fløtta ut. Først så måtte jeg dele rom med lillebror, frem til jeg var ti og han åtte. Fra da av måtte jeg dele rom med lillesøster som da var fire. Når jeg var 15 så fløtta muttern og fattern fra hverandre. Lillebror og lillesøster fikk hvert sitt rom hos hver av dem. Jeg bodde bare hos muttern og hadde soveplass i stua. Siden det ikke var for så lenge i følge henne. Jeg pleide å sove på rommet til lillesøster når hun var hos fattern i begynnelsen men etterhvert så ble det mindre og mindre av det. Jeg var jo vant til det fra begynnelsen av men barna mine skal aldri behøve å dele rom med noen. Så får jeg heller la være å få barn før jeg har hus med plass til dem. Ikke vondt ment om folk som syns det er greitt å dele rom eller som syns det bør være sånn for å lære unger noe. Hvis ungene mine vil sove på samme rom så skal de få lov til det. De skal bare få ha sitt eget rom også. Et sted som bare er deres. Jeg savna det fra jeg var fem eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #40 Skrevet 28. juli 2009 Vi har 2 på 4 og 6 år som deler rom. Vi har 5 soverom, men de insisterer på å dele... Venter nr 3 nå og foreslo for den eldste at hun da kunne få eget rom, og de to minste kunne dele. Det ble tårer og stor fortvilelse, skulle tro vi støtte henne ut i ytterste mørke.... Så hun skal få dele rom med de andre så lenge hun vil, rommene står klare når de bestemmer seg for at de vil ha privatliv :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå