Gå til innhold

Må alle barn ha eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tilsammen (snart) 4 barn, men bare 4 soverom tilsammen i huset.

Er det sånn i dag at barn skal ha hvert sitt soverom, eller er det noen som deler med søster eller bror?

Eldstemann er 8 år, så det blir lenge til noen flytter hjemmenfra..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Barn klarer fint å dele soverom. Det er jo bare hva man selv gjør det til :D

Skrevet

Selvfølgelig må man ikke det, det er først i det siste det er blitt vanlig å ha eget rom. Man klarer seg fint med å dele.

Når det er sagt så synes jeg det er en stor fordel at barna har egne rom når de begynner å komme i puberteten. Jeg hadde ikke det, noe jeg mistrivdes veldig med. Derfor gjorde jeg det jeg kunne for at mine barn skulle slippe å dele rom når de kom i tenårene.

Skrevet

Neisj, barn kan da godt dele soverom!

Vi bor på en treroms og trives godt med det. Men jeg har to gutter (småbrødre)og en stor jente, så jeg tenker hun skal dele rom med småttisene en stund til- og så slipper hun når hun begynner å komme i puberteten. Av mange grunner er det greit å slippe da- tenker jeg.

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Det er helt greit for barn å dele rom!

Særlig når de er vant til det fra de er små, da går det vanligvis knirkefritt. Jeg kjenner en gutt på 10 år som ikke har søsken å dele rom med. Han sier han gjerne skulle hatt en lillebror å dele med. :)

Men som de andre her sier: Når puberteten kommer er det lurt å anstrenge seg litt for å gi barna hver sine rom. Eventuelt at man har en ekstra stue der man kan lukke døra og ha privatliv på rundgang.

Skrevet

Jeg synes også det er helt greit for ungene å måtte dele rom. Det kommer våre unger til å måtte gjøre.

Skrevet

Hvis ikke barn kunne delt soverom så er det mange familier som har for mange barn her i landet. Her i huset er det 4 barn og 2 vokne, og kun 3 soverom. To og to barn deler soverom her.

Skrevet

Jeg delte rom med broren min i mange år, og selv om vi kranglet endel er dette noe jeg ser på som utelukkende positivt i ettertid. Det var med på å forme forholdet vårt, og vi lærte (i noe ulik grad, kanskje, ettersom han var minst) å ta hensn til hverandre. Enig i at det er viktigere med eget rom og muligheter for privatliv når man nærmer seg puberteten. Eller; mulighet for privatliv er viktig når man er liten også, men man kan lære å gi hverandre (og finne) plass til dette selv om man deler rom.

En digresjon, men de aller fleste av våre besteforeldre (og i hvert fall oldeforeldre) vokste opp med mange søsken på liten plass, så det at alle skal ha eget rom fra de er nyfødte omtrent er en ny ting, og det er ikke sikkert det er det beste alternativet når de er små.

Gjest gjentar
Skrevet
Hvis ikke barn kunne delt soverom så er det mange familier som har for mange barn her i landet.

:Nikke:

Jeg delte rom med søsteren min da jeg var barn og barna våre må dele rom. Bare flott. Tror det er vanlig å dele rom i dag også, og ikke tro hva det noen få folk tror er normalt faktisk er normalt (hvis du har vært innom en annen tråd på forumet her).

Skrevet

Våre barn deler rom, de er 3 og 5 år gamle.

De deler soverom, fordi da har vi ett rom til bare lekerom.

Regner med at vi må forandre på dette om noen år.

Skrevet

Nei, klart de ikke trenger det. Mine barn på 4 og 9 har delt rom helt til nå, men nå flytter vi og de får hvert sitt. Jeg trodde de skulle glede seg, men de har fremdeles lys til å sove på samme rom.

Størstemann sier at "Jeg vil ha venner og leker på mitt rom, men jeg vil sove på samme rom som lillesøster"

Søte er de... :)

Skrevet

Våre to barn har frem til de var 5 og 8 år delt soverom på tross av at vi har tre soverom. Vi følte det ga trygghet for dem samtidig som de måtte lære å respektere hverandre. Så etter noen år at det begynte å bli vanskelig å dele da begge to hadde med venner hjem hver dag samt overnattingsbesøk i helgene. (Rommet deres var 8 kvm så ikke store plassen å dele).

Jeg selv delte rom med både broren og søsteren på bytting frem til jeg var 10 år å fikk eget rom. Det var aldri noe stort problem.

Gjest Gjest_gjestX_*
Skrevet

I gamle dager hadde barn mer respekt både for hverandre og ikke minst voksne. Dermed trengte dem ikke eget rom, fordi man lærte å respekterte. Foreldre var også flinkere å forklare småsøsken hvordan man skulle respektere "dem eldre" Men det var den tiden kjernefamilien eksisterte

I dag må både små og store barn finne ut av ting selv, og foreldre prøver kun å lage en trygg "gate" slik at dem selv må finne veien.

Skulle ønske at det istedetfor ble en guidet tur....

Skrevet

Neida - barn trenger ikke egne rom.

Jeg delte rom med broren min til jeg var 10 år. Men da syntes jeg det var godt å få mitt eget rom. men hadde jeg ikke fått det så hadde jeg ikke tatt skade av det heller !

Barna våre delte soverom til de var 5 år. Da fikk de hvert sitt rom. Men det hendte de tuslet inn til hverandre og la seg der.

De er tvillinger , så de sov i samme seng fra de ble født til de var 5 år. Da de var 5 år delte vi først sengen, og de sov fortsatt på samme rom. Men de vandret fortsatt over til hverandre.

De kunne ikke lenger sove i samme seng fordi de tullet og tøyset (h*n kiler meg ol) når de la seg.

Når de vandret over til hverandre i halvsøvne så ble det ikke noe kiling, men soving (trangt da)

Vandringen over til hverandre avtok i 6-7 års alderen.

Nå ligger de i hvert sitt rom og "snakker" (roper..) til hverandre etter at de har lagt seg.

En venninne av meg delte rom med broren sin i alle år. To senger og to pulter på et lite rom.

Skrevet

Selvfølgelig kan barn dele rom!

Jeg er født og oppvokst på landsbygden i Brasil, og delte rom med en av søstrene mine fra hun ble født(da jeg var 2 år)og til jeg flyttet hjemmenfra(og rommet var for øvrig lite). Var aldri et problem, for vi var vant til det, og dessuten var det regnet som helt vanlig. Ting er sjeldent et større problem enn man gjør det til selv.

Gjest lillelinn
Skrevet

vi har 4 barn og 4 rom..

skal dele av det ene store ... når vi får ut fingeren... som kan ta litt tid, da vi har hele huset å fixe på..

men uansett... det betyr 3 soverom på 4 barn,

jente på 11 sover alene.

gutt 8 sover alene

jente 7 og gutt snart 4 sover sammen.

vi spurte dem en og en om de ville ha eget rom, 2 sa ja, 2 sa nei:D

så da ver det jo ikke noe problem :D

Gjest Gjest_Ingeborg_*
Skrevet

Nå ble jeg overrasket, er det så sjelden at barn har eget soverom? Der jeg kommer fra har så og si alle eget soverom, vi hadde også det da jeg vokste opp, og vi var 4 søsken. Men nå er det mulig det snakkes bare om leiligheter og bynære strøk i denne diskusjonen? Jeg kommer fra en gård på bygda, og er kanskje vant med bedre plass.

Jeg vil at mine barn skal ha hvert sitt rom både slik at de får litt privatliv og fordi barn som sover på samme rom ikke alltid er like enkle å få til å sove da de skal snakke og tulle sammen. Jeg trivdes veldig godt med å ha eget rom, og ikke minst var det lurt når vi hadde venner med hjem.

Skrevet

Seks barn og 5 soverom. To eldste har egne, og de fire minste deler to og to. Ingenting som sier at man må ha et soverom til hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...