Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #21 Skrevet 21. oktober 2008 Nei, ikke nødvendigvis. Det er ikke slik at noen MÅ få en A. Selv om du er den som får best karakter i et fag, så skal det ikke automatisk gi deg en A. Det kan jo hende at alle suger, og at du har en elendig poengsum du også, men alle andre har enda dårligere. Om du bare fikk 70% rett, så skal du selvsagt ikke ha en A, uansett om det nå er den beste poengsummen i klassen eller ei. Dette var ikke et fag med 'korrekte svar' og prosenter. Uansett så ja, hele kullet var elendige i faget, jeg var nesten flau over min egen eksamen, så sånn sett var jeg fornøyd. Egentlig betryggende at de ikke strør ut A-er til et dårlig kull, men jeg vet om altfor mange som har fått bedre karakterer enn de fortjener. Ujevn karaktersetting er et stort problem i landet, både mellom ulike universiteter, fakulteter og enkeltfag.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #22 Skrevet 21. oktober 2008 Dette var ikke et fag med 'korrekte svar' og prosenter. Uansett så ja, hele kullet var elendige i faget, jeg var nesten flau over min egen eksamen, så sånn sett var jeg fornøyd. Egentlig betryggende at de ikke strør ut A-er til et dårlig kull, men jeg vet om altfor mange som har fått bedre karakterer enn de fortjener. Ujevn karaktersetting er et stort problem i landet, både mellom ulike universiteter, fakulteter og enkeltfag. Om de regner med klare prosenter eller ei, om du leverer en dårlig opgpgave skal du ikke få A uansett. Det er et problem med ujevn karaktersetting, ja. Men de har blitt flinkere til det de siste årene. Etter det nye systemet ble innført var det litt startproblemer, men nå har de klart å justere det så det blir mer rettferdig.
mustapippuri Skrevet 21. oktober 2008 #23 Skrevet 21. oktober 2008 Mulig, jeg trodde Norge hadde gått over til ECTS allerede fullstendig. Men uansett - de fleste universitetene skulle jo bruke normalskala (om jeg ikke tar feil nå), og det er jo det som ECTS går ut over. Selv om i hvert fall UiO får normalskalaen ikke helt til, så vidt jeg har fått med meg. Hva er det du kaller normalskala? Eller er det normalfordeling du tenker på?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå