ninuska_ Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Hvor mange prosent tilsvarer karakteren A?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Hvor mange prosent tilsvarer karakteren A? Om en med A ikke klarer å sjekke dette med sitt eget studisted så fortjente man nok ikke denne karakteren.
Gjest Deception Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg lurer fælt på hva slags fag det er hvor man regner prosenter? I mitt fag bruker man karakteren A på fremragende bedømmelser med stor grad av selvstendig bruk av kunnskap, utover det som kan forventes. Men dette er ikke et fag hvor man "setter to streker under svaret". Karakterbeskrivelser får du tak i hos din utdanningsinstitusjon; hva folk her inne kan si deg, er av liten verdi for den faktiske karaktersettingen.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Det varierer fra fag til fag. Innen samme stdie kan det i et fag være høyere prosent som er krevd enn i et annet. I en del fag er det heller ikke mulig å regne porsent korrekt, og det vurderes da på helta nnet grunnlag. Du må nok høre med den spesifikke fagansvarlige for å få svar på dette og hvordan det er i akkurat dette faget.
Vera Vinge Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Det varierer nok med hvilket fag det er snakk om, som de andre sier. Ikke alle fag normalfordeler karakterer.
Glitnir Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Hvor mange prosent tilsvarer karakteren A? Mener du hvor mange prosent rett man må ha på en eksamen for å få A, eller hvor mange prosent av studentene som skal få A på en eksamen? Uansett varierer det selvsagt veldig, som det sies over her.
Muffinsdilla Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Fra 90% og oppover får man A (Hvertfall på NTNU) Dette fungerer selvfølgelig best/bare når man har nøyaktige fasitsvar å forholde seg til
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg holder på med doktorgrad i matematikk, og har både fått og gitt karakterer etter det nye bokstavsystemet. I mitt fagfelt er det meste "to streker under svaret" oppgaver, og man får en viss poengsum for hver oppgave. Man kan derfor fint regne ut hvor mange % rett man har på en eksamen/innlevering. Men hvilken karakter man får avhenger helt av faget. I noen fag oppererer vi med A fra 90, i andre fra 95, osv.
ninuska_ Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2008 (endret) I det ene faget vi har, er det kun bestått/ikke bestått, og da trenger man 53% for å få bestått (dette har de opplyst om), men i noen av de andre har vi karakterbokstav, og siden jeg aldri har operert med karakterbokstav før og ingen har opplyst om det, lurte jeg på hvor mange prosent omtrent man må ha på eksamen for å få en A. Takk for svar. Endret 20. oktober 2008 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 I det ene faget vi har, er det kun bestått/ikke bestått, og da trenger man 53% for å få bestått (dette har de opplyst om), men i noen av de andre har vi karakterbokstav, og siden jeg aldri har operert med karakterbokstav før og ingen har opplyst om det, lurte jeg på hvor mange prosent omtrent man må ha på eksamen for å få en A. Det kommer an på hvilket universitet/høyskole du går på, og hva slags fag det er snak om under der igjen.
ninuska_ Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Jeg går på NTNU. Endret 17. desember 2015 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg går på NTNU, og fagene er innenfor psykologi. Ok, A er 90% hvis det er flervalgsoppgaver. Ellers kommer det skjønn inn i bildet.
ninuska_ Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. oktober 2008 Ok, A er 90% hvis det er flervalgsoppgaver. Ellers kommer det skjønn inn i bildet. Takk for svar.
mustapippuri Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Min erfaring er at slikt legges ut på it's learning. Her er et eksempel fra sosialpsykologi: A: 88% riktige svar eller mer B: 76% C: 64% D: 52% E: 40% F: < 40% riktige svar
Gjest Bond Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Norge skulle jo bruke ECTS skala . Men jeg har også hørt at ikke alle er like flinke å bruke normalkurven.
mustapippuri Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 ECTS skal ikke erstatte de forskjellige landenes karaktersystemer, men supplere. Derfor kan man ha en A fra 85% dersom man mener det er forsvarlig.
Gjest Bond Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 ECTS skal ikke erstatte de forskjellige landenes karaktersystemer, men supplere. Derfor kan man ha en A fra 85% dersom man mener det er forsvarlig. Mulig, jeg trodde Norge hadde gått over til ECTS allerede fullstendig. Men uansett - de fleste universitetene skulle jo bruke normalskala (om jeg ikke tar feil nå), og det er jo det som ECTS går ut over. Selv om i hvert fall UiO får normalskalaen ikke helt til, så vidt jeg har fått med meg.
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #18 Skrevet 21. oktober 2008 Norge skulle jo bruke ECTS skala . Men jeg har også hørt at ikke alle er like flinke å bruke normalkurven. Hrmf, så hvis jeg tok et fag i forfjor der absolutt ingen fikk A, men jeg fikk B, så hadde det kanskje vært mulig at det hadde blitt en A?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #19 Skrevet 21. oktober 2008 Hrmf, så hvis jeg tok et fag i forfjor der absolutt ingen fikk A, men jeg fikk B, så hadde det kanskje vært mulig at det hadde blitt en A? Nei, ikke nødvendigvis. Det er ikke slik at noen MÅ få en A. Selv om du er den som får best karakter i et fag, så skal det ikke automatisk gi deg en A. Det kan jo hende at alle suger, og at du har en elendig poengsum du også, men alle andre har enda dårligere. Om du bare fikk 70% rett, så skal du selvsagt ikke ha en A, uansett om det nå er den beste poengsummen i klassen eller ei. Poenget med normalfordelingen er IKKE at så-og-så mange SKAL få en A, og så-og-så mange SKAL få en B, osv. Det er bare et mål når man lager oppgavene. Når man lager oppgavene, skal vanskelighetsgraden være slik at man kan forvente at karakterene blir normalfordelt. Man skal altså ikke normalfordele karakterene. Man får den karakteren man får, og om det viser seg at de ikke er normalfordelt, så kan det være fordi kullet er mye dårligere enn vanlig, og derfor blir det ingen som får A, eller så kan alle være bedre enn forventet, og nesten alle ligger i øvre sjiktet.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #20 Skrevet 21. oktober 2008 Poenget med normalfordelingen er IKKE at så-og-så mange SKAL få en A, og så-og-så mange SKAL få en B, osv. Det er bare et mål når man lager oppgavene. Når man lager oppgavene, skal vanskelighetsgraden være slik at man kan forvente at karakterene blir normalfordelt. Man skal altså ikke normalfordele karakterene. Man får den karakteren man får, og om det viser seg at de ikke er normalfordelt, så kan det være fordi kullet er mye dårligere enn vanlig, og derfor blir det ingen som får A, eller så kan alle være bedre enn forventet, og nesten alle ligger i øvre sjiktet. Det stemmer. Departementet har klargjort at sensur ikke skal gå etter normalfordeling ved enkelteksamener, men at fordelingen som du sier er et mål ellers. Det er mange som synder mot akkurat dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå