Gå til innhold

Forkortelser eller "kodenavn"

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd på samliv nå, der det ble brukt "kodenavn" for diverse typer narkotiske stoffer... "pulver", "makka" og "horse".

Hva i huleste hutti heiti er det?

Jeg tror jeg har gjettet meg fram til i alle fall hva "horse" står for, og "pulver" er vel selvforklarende, men "makka"...?

Også inne på graviditet/prøvere florerer det med koder av alle slag, og jeg skjønner av og til ikke halvparten av hva som skrives der inne.

Og ikke er det snakk om vanlige forkortelser heller, for jeg finner dem ikke i noen ordbok.

Jeg har mange eksempler på det jeg mener er ekskluderende språkbruk, og jeg mener kodeskrift er en irriterende uvane.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

makka er amfetamin

både det, pulver og horse er gamle, etablerte uttrykk selv om du ikke finner betydningen i ordboka...

Etablerte for hvem?

Da jeg vokste opp, var sniffing, hasj, heroin og flein rusmidlene vi kjente til, og jeg har ikke peiling på slang.

Men som jeg skrev, dette dreier seg ikke bare om narkotiske stoffer, men også andre "slangutrykk" som blir brukt på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horse n. 2. Heroin. Wide addict use. Fairly well known to the general public.

The Pocket Dictionary of American Slang, 1967

Hvor etablert må egentlig et slanguttrykk være for at du skal kunne akseptere at det kan brukes på KG uten å være overdrevent ekskluderende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horse n. 2. Heroin. Wide addict use. Fairly well known to the general public.

The Pocket Dictionary of American Slang, 1967

Hvor etablert må egentlig et slanguttrykk være for at du skal kunne akseptere at det kan brukes på KG uten å være overdrevent ekskluderende?

Og jeg er enda mindre opplyst om amerikansk slang, enn om norsk slang...

Kan du akseptere at her er det mennesker i alderen 15-65 eller høyere (jeg kjenner en på 63 som skriver her inne og regner med at hun ikke er den eldste), mennesker som er oppvokst i forskjellige miljøer, og ikke alle av oss har vært i miljøer der slike slanguttrykk er vanlige?

Og som jeg sa, det er ikke bare snakk om slanguttrykk på narkotiske stoffer, men også andre typer "koder".

Jeg aner ikke hva horse er.

Hva med uttrykk som ks, ikm, 22 +3, mme?

Nøyaktig hva jeg snakket om. :)

Jeg tror jeg har gjettet meg til 2 av kodene... :sjenert:

22+3 tror jeg er en betegnelse på hvor langt hun har kommet i svangerskapet, og mme tror jeg er morsmelkerstatning.

Hva ks og ikm er aner jeg ikke, for jeg har en viss følelse at ks ikke står for Kommunenes Sentralforbund som er den mest vanlige oversettelsen i dagligtale. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikm, er ikke-mens. Og jeg er helt enig med trådstarter. Da jeg gikk på skolen lærte jeg forkortelser som f.eks, o.s.v, bl.a og en del til. "Makka", "joggesko" (det lærte jeg av Hjelpekorpset på TV2) og andre uttrykk som kun brukes i bestemte miljøer har jeg ikke helt sansen for at brukes her eller andre steder. Det blir på samme måte som med faguttrykk. Det blir ekskluderende. Skulle en ingeniør sittet og skrevet masse faguttrykk ville jeg ikke forstått halvparten. Hvis leger skulle svart folk på Kropp og helse med medisinske termer hadde det ikke hjulpet så mange. Derfor mener jeg at man skal bruke ord som står i ordboka eller som i det minste er så folkelige at folk forstår dem. For det er vel det som er hele poenget med å skrive her i det store og hele, eller hva? Hva er vitsen med å skrive her hvis folk ikke skal forstå det som skrives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke peiling på hva ks, ikm og mme er, og jeg bryr meg ikke for jeg er ikke gravid og har ikke tenkt å bli det med det første, og leser derfor heller ikke prøver- og svangerskapstrådene

Er det ikke sånn at man bruker forkortelser og kodenavn som er relevante for den tråden man skriver i?

jeg tror ikke jeg ville brukt forkortelsen iop i en tråd som ikke handler om skole.

Jeg har ikke lest trådene med makka og horse i, men jeg tenker at hvis jeg ikke skjønner betegnelsene, er kanskje ikke tråden ment for meg? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
jeg har ikke peiling på hva ks, ikm og mme er, og jeg bryr meg ikke for jeg er ikke gravid og har ikke tenkt å bli det med det første, og leser derfor heller ikke prøver- og svangerskapstrådene

Er det ikke sånn at man bruker forkortelser og kodenavn som er relevante for den tråden man skriver i?

jeg tror ikke jeg ville brukt forkortelsen iop i en tråd som ikke handler om skole.

Jeg har ikke lest trådene med makka og horse i, men jeg tenker at hvis jeg ikke skjønner betegnelsene, er kanskje ikke tråden ment for meg? eller?

Jeg har heller ikke planer om å bli gravid enda, men syns det er litt spennende å titte innom disse forumene likevel. Det har plaget meg å ikke skjønne mange av de forkortelsene det opereres med der, men nå skjønner jeg heldigvis de fleste. Syns folk kan tenke litt over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan ha mye å bidra med i tråder om et spesielt tema, selv om de ikke skjønner forkortelsene som blir brukt.

Du kommer med eksempelet IOP, og jeg kan garantere deg at minst 50% av foreldre som ikke har barn med IOP, ikke har peiling på hva det er forkortelse for!

De har hørt om individuell opplæringsplan, men klarer ikke helt sette det i sammenheng med forkortelsen...

Likevel kan mennesker som ikke kjenner til forkortelsen ha mye å tilføre i den debatten!

Jeg har vært gravid flere ganger, og er mor, men jeg har ikke peiling på mange av forkortelsene som blir brukt på graviditetsforumet her.

Min erfaring er vel ikke mindre relevant enn andres, fordi jeg ikke skjønner betegnelsene som blir brukt?

Mange kan bidra med mye fornuftig, selv om de ikke skjønner "kodene".

Og til Bellatrix: bare av nysgjerrighet... "joggesko"? Er ikke det noe man har på beina da? Er det virkelig en "kode" for et narkotisk stoff? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ks er keisersnitt :)

Aha :opplyser:

Da lærte jeg noe nytt i dag også. :)

Og takk til Bellatrix som forklarte "ikm", den har jeg grublet på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god tommelfingerregel, som brukes i presse og bøker, at når man bruker spesielle forkortelser, så forklarer mann dem første gangen. F.eks (for eksempel) kan vi forklare SF (sære forkortelser) minst i begynnelsen av en tråd, første gang de brukes. Men helst også noen ganger innover i tråden, slik at folk slipper å lese 49 sider om UI, uten å fatte hva folk babler om. : )

Men å bruke slike særforkortelser gjør jo sikkert at dere føler dere litt spesiell. Litt inkludert i kretsen, liksom. Ikke sånn som alle de andre... Jeje. Men dette er et forum, ikke et føkkings lukket gruppegreie (LGG) ;)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minstekravet burde være at man forklarer vanlige brukte uttrykk i det aktuelle forumet i en FAQ (frequently asked questions ;)). FAQ'en kan ligge i en tråd øverst i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Bellatrix: bare av nysgjerrighet... "joggesko"? Er ikke det noe man har på beina da? Er det virkelig en "kode" for et narkotisk stoff? :vetikke:

Joggesko er visstnok en slang for amfetamin, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg lærte det av Hjelpekorpset på TV2 som igjen lærte det av en narkoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, neinei... Det er kanskje bare meg som synes dét er litt av moroa, å finne ut hva kodene betyr.

Driver og leser tråder på nFF (Norsk Freak Forum;) ) som handler om rusmidler i research for jobb, og får et vanvittig kick av å prøve å finne ut hva de nye slangordene betyr. Men skjønner at de som ikke har samme behovet for å løse koder kan finne det irriterende.

Når det er sagt går det kanskje an å spørre hva ikm og sånn betyr, for jeg vedder på at ganske mange av dem som skriver i de trådene ikke tenker på at ikke alle skjønner de samme kodene.

Forøvrig kan jeg opplyse at 'marsipan' er nok et kallenavn på fort-fort (amfetamin) (se så flink jeg var å forklare, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff...

Heretter kommer jeg til å se hvem som lytter når jeg sier at jeg skal inn til byen for å kjøpe joggesko til barna, eller marsipan til jul... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...

Heretter kommer jeg til å se hvem som lytter når jeg sier at jeg skal inn til byen for å kjøpe joggesko til barna, eller marsipan til jul... :sukk:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Charming

Skjønner man ikke det som er skrevet av forkortelser osv har man kanskje ikke alltid den helt store interessen for hva det inneholder heller (?). :)

MYE jeg ikke skjønner på graviditets-sidene, derfor hopper jeg rett og slett over å lese det. Den dagen dette virkelig interesserer meg skal jeg nok også klare å finne ut hva alle disse festlige forkortelsene står for og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det kommer an på sammenhengen, og på nettet vil det si valg av forum. Jeg kan også bruke slangord om narkotiske stoffer, når jeg snakker med folk jeg vet skjønner dem. Men snakker jeg feks med foreldrene mine, eller skriver på nettet, forsøker jeg å unngå det, fordi jeg ikke kan regne med at alle forstår det.

Skriver man feks på en narkotikaforum synes jeg slik slang er greit, men på ett generelt forum som samlivsforumet på KG ville jeg prøvd å unngått det. Skriver man på ett småbarnsforum eller prøverforum er forkortelsene som er knyttet til det ok å bruke, men forvirrende andre steder. Slang og faguttrykk bør altså brukes der man kan være sikker på at majoriteten forstår dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...