Gå til innhold

Sykemeldt

Fremhevede innlegg

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Nei, det er mer nyansert enn som så. Det har også både TS og andre understreket flere ganger.

Nå var det ikke TS eller deg jeg stierte da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo forskjell på å være sykemeldt pga infulensa og diarè, og det å være langtidssykemeldt pga psykiske problemer eller problemer som revmatisme, fibromyalgi, ME etc

Når det gjelder det førstnevnte, så holder jeg meg hjemme. Korte og raske turer med bikkja, muligens om jeg absolutt må, så handler jeg litt i butikken, men ellers holder jeg meg på sofaen under teppe og bare slapper av.

Nå er det slik at jeg er hjemme pga ryggen, har mye smerter i hele kroppen samt at jeg sliter med en del psykiske ting. Det mener jeg er noe helt annet.

Da syns jeg faktisk det er utrolig deilig å komme seg unna på en liten ferietur (nå drar vi som regel bare til sommarstugan i Sverige). Det gir meg mer energi.

Jeg tar lange turer i skog og mark, og jeg ser kanskje frisk ut den dagen du ser meg der ute ... men husk at det kanskje var 2 mnd siden sist jeg klarte en slik tur.

Ja jeg går også på cafè en gang i blandt, eller er i byen og handler meg klær, men husk at jeg har sosial angst - og jeg har brukt halve dagen på å klare å komme meg ned til byen, så det er en stor bragd for meg å klare å være i byen ett par timer.

Så det er forskjell på sykemeldinger :)

Skrevet
Så du mener at jeg som er sykemeldt med bekkenløsning og kronisk hodepine bare skal holde meg inne og ligge på sofaen. Da blir dette noen artige månender du.

Veldig enig.

Om jeg ikke skulle vært ute av døren på de 8 ukene jeg har vært sykemeldt hadde jeg blitt gal tror jeg.

Som sagt flere ganger: det kommer helt an på hva slags sykdom man har, og hva slags jobb man har. Jeg mener altså ikke at man bare skal ligge strekk ut uansett hva det dreier seg om.

Jeg bare forstår ikke at de som er sykemeldte ikke føler seg syke, for det er nemlig det jeg gjør når jeg er hjemme fra jobb! Det er ikke meningen at det skal være så veldig artig å være syk. Men når det kommer til langtidssykemelding osv. så er man jo selvfølgelig nødt til å gjøre noe morsomt også, dersom man orker det.

Skrevet
Nå var det ikke TS eller deg jeg stierte da.

Nei, jeg vet det, men jeg kan ikke se at vedkommende du siterte mente det heller. H*n sa vel bare noe om hva som gjaldt for egen del.

Skrevet
Nå er det jo forskjell på å være sykemeldt pga infulensa og diarè, og det å være langtidssykemeldt pga psykiske problemer eller problemer som revmatisme, fibromyalgi, ME etc

Når det gjelder det førstnevnte, så holder jeg meg hjemme. Korte og raske turer med bikkja, muligens om jeg absolutt må, så handler jeg litt i butikken, men ellers holder jeg meg på sofaen under teppe og bare slapper av.

Nå er det slik at jeg er hjemme pga ryggen, har mye smerter i hele kroppen samt at jeg sliter med en del psykiske ting. Det mener jeg er noe helt annet.

Da syns jeg faktisk det er utrolig deilig å komme seg unna på en liten ferietur (nå drar vi som regel bare til sommarstugan i Sverige). Det gir meg mer energi.

Jeg tar lange turer i skog og mark, og jeg ser kanskje frisk ut den dagen du ser meg der ute ... men husk at det kanskje var 2 mnd siden sist jeg klarte en slik tur.

Ja jeg går også på cafè en gang i blandt, eller er i byen og handler meg klær, men husk at jeg har sosial angst - og jeg har brukt halve dagen på å klare å komme meg ned til byen, så det er en stor bragd for meg å klare å være i byen ett par timer.

Så det er forskjell på sykemeldinger :)

Først og fremst: god bedring til deg! Det er jo ikke sånne ting som dette jeg mener... Jeg mener bare at det til tider ser ut til at man gleder seg over sykemeldingen sin, og anser det som ekstra fri... Og at mange er hjemme når de faktisk ikke er syke. Jeg er helt enig i at du ikke faller under den kategorien, og at det er mange som heller ikke gjør det.

Skrevet
Ei på jobben min har så vondt i magen at hun ikke kan jobbe, men hun kan drikke seg møkkfull og gå på byen. Merksnodig.

Kanskje hun fikk vondt i magen av jobben, nervøs og slik?

Skrevet
Hvis jeg er for syk til å gå på jobb så er jeg også for syk til å gå i butikken og på kafè ..

Jeg er ikke hjemme med mindre jeg er for syk til å stå opp av sengen.

La oss håpe at du aldri blir psykisk syk. Da hadde du aldri blitt frisk igjen med den holdningen der.

Skrevet (endret)

Har heller aldri tatt fri fra jobben, før nå. Har skikkelig halsbetennelse og det har gått hardt utover kroppen min. Har hatt feber og lite matlyst, noe som resulterer i lite energi.

Men har vært hos legen og fått penicillin og sykemelding for 10 dager, for å være på den sikre siden. Jeg jobber i en jobb der det er viktig å ikke spre smitte da jeg jobber med gamle/svake og syke mennesker. Hvis jeg ikke er 100% frisk så kan det ødelegge helsen deres. Derfor har jeg fått så lengre sykemelding enn det som er "nødvendig"..

Etter to dager på kuren kunne har jeg fått tilbake energien, selv om halsen min fortsatt er tydelig infisert. Kunne ikke jobbet pga smittefaren, men hadde orket å gjøre alt på jobben sånn som jeg er nå.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde dratt på fest og har holdt meg hjemme i helga. Men det å gå på shopping, handle mat, gå på kino og kafè anser jeg som uproblematisk:)

Og PS! jeg elsker jobben min. Jeg får så mye ut av å gå på jobb at det å si ifra til jobben at jeg var syk var rett og slett trist!

Endret av Rexina
Skrevet

Ingen tvil om at det er for let å få sykemelding i Norge.

Skrevet

Med mindre man er lege og har lest journalen til personen, skal man vokte seg vel for å ha meninger om hva personen gjør og burde gjøre. Det finnes sykdommer og tilstander som i perioder hindrer folk fra å jobbe, men som ikke medfører at man må ligge på sofaen hele dagen (om man ikke vil da). Jeg tror det er viktig i en slik situasjon å prøve så godt man kan å fortsette et "normalt" liv - det innebærer å gå på butikken og prøve å være sosial ved f.eks. å gå på kafe hvis man klarer det. Det er slitsom nok å være sykmeldt, iallefall over tid, om man ikke skal måtte bure seg inne for at andre skal bli fornøyd og tenke at personen virkelig er syk.

Skrevet

Om man er sykmeldt eller har tatt en egenmelding pga omgangssyke, influensa o.l tenker i hvert fall jeg/vi sånn at da gjør man ikke mye annet heller den tiden man er sykemeldt. Greit at det kan være bra å ta den siste sykmeldingsdagen for sikkerhets skyld (jfr smitte eller fare for å bli dårlig igjen) og at man da føler seg i form til å gjøre litt mer, men jeg pleier å holde meg hjemme da, evt ta en kort tur for å handle mat. Så får man heller sove lenge og gjøre litt husarbeid - å dra på heldags shoppingtur ville jeg ikke gjort. Ved andre diagnoser kan det derimot være helt greit å gjøre slike ting, enten det er fysiske eller psykiske ting. Samboern min var sykmeldt et par uker etter en operasjon i sommer, og kunne ikke anstrenge seg fysisk, løfte tungt o.l som han noen ganger må i jobben sin. Men vi dro på fisketur (etter småfisk :fnise: ) og gjorde andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...