Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Hei. Jeg bare lurer på hva dere mener om å dra på kafé, fest, ferie og shopping når man er sykemeldt? Skjønner jo selvfølgelig at det kommer an på hva du feiler, men i mange tilfeller bør man vel som regel være altfor dårlig til å f eks dra på shopping? Jeg mener ikke et raskt innkjøp av matvarer o.l. Jeg har lagt merke til at en del klarer ganske mye når de er sykemeldt, selv når de er sykemeldt for influensa, lungebetennelse, urinveisinfeksjon etc. Det jeg ikke skjønner helt er at de er friske nok til det som er kjekt, men altfor dårlige til å gå på jobb. Når jeg selv er syk med feber og kraftig forkjølelse eller influensa så er jeg alltid helt elendig, og hadde slett ikke ønsket meg en helgetur til Praha, eller fire timers kafebesøk. Jeg ligger nemlig strekk ut og sover, ser på TV eller leser litt. Mister dessuten ofte matlysten, og da blir man jo ekstra slapp. Det jeg lurer på er om vi rett og slett er litt for slappe, og om vi kanskje får for lang sykemelding? Hva mener dere andre om dette? (Mulig dette burde legges ut på generell debatt når jeg tenker meg om... )
Essie_ Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Er jeg borte fra jobb pga sykdom er det fordi jeg er syk. Da holder jeg meg helst innendørs i sofaen. Noen ganger MÅ jeg ut for å handle mat, men det er det.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Et ganske snevert syn på arbeid og sykdom, synes jeg. Noen arbeidsplasser krever langt mer av deg fysisk enn en tur på shopping. Å gå på kafe er vel neppe noen kraftanstrengelse. Alle sykemeldte har ikke feber, influensa eller lignende som gjør deg sengeliggende.
Gjest New Dawn Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis jeg er for syk til å gå på jobb så er jeg også for syk til å gå i butikken og på kafè .. Jeg er ikke hjemme med mindre jeg er for syk til å stå opp av sengen.
Noli Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Ei på jobben min har så vondt i magen at hun ikke kan jobbe, men hun kan drikke seg møkkfull og gå på byen. Merksnodig. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Det er en lignende tråd om det her på kropp og helse et sted, der folk forklarer litt om hvordan de som sykmeldte har det, hva de gjør, etc. Generelt syns jeg man skal være forsiktig med å dømme folk som er sykmeldte fordi de klarer å gjøre litt, men ikke alt. Men at noen utnytter systemene, vil jo alltid skje. Det finnes jo også de som sørger for å bruke opp alle egenmeldingene (à 3 dager) i løpet av et år, hvert eneste år. Uten at de egentlig er mer uheldige med sykdom enn andre. Og disse ødelegger jo for våre holdninger til resten av de som er borte fra jobb pga sykdom. Synd.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Et ganske snevert syn på arbeid og sykdom, synes jeg. Noen arbeidsplasser krever langt mer av deg fysisk enn en tur på shopping. Å gå på kafe er vel neppe noen kraftanstrengelse. Alle sykemeldte har ikke feber, influensa eller lignende som gjør deg sengeliggende. Nei, det er helt sant. Og som du sikkert så, så har jeg skrevet at det kommer an på hva slags jobb man har, i hovedsak mente jeg slik sykdom som influensa, feber o.l. Der hvor arbeidet krever fysisk mye er det selvfølgelig annerledes, dersom man f eks arbeider som anleggsarbeider vil man ikke kunne arbeide med brukket fot, men man kan selvfølgelig da godt dra på kino. Det virker av og til på meg som om man bruker sykemeldingen som en slags ekstra liten ferie. Jeg har alltid ansett sykdom for å være noe som slår deg ut, og som gjør at du ikke kan fortsette dine daglige gjøremål som jobb, skole og fritidsaktiviteter. Dersom arbeidet er selvet problemet er det forståelig at man blir sykemeldt og gjør andre ting når man er sykemeldt, men når man er fysisk syk, f eks sykemeldt for kraftig hodepine/migrene, så kan man ikke arbeide på et kontor, men man kan fint ta seg en tur på shopping, kino eller kafé?
Gjest Tanita Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Man kan være sykemeldt pga noe psykisk. Da er det vel bare godt med en shoppingtur og cafebesøk. Av overskriften din ser jeg "fest og ferie".. Du må ikke blande en sykemeldingsperiode med ferie. F eks hvis en person tar ut sykemelding pga en operasjon i en uke og så tar ferie i to uker deretter, så gjør personen hva h*n vil i ukene h*n har ferie fra jobben. Bare personen selv vet hva som er best for å blir frisk nok igjen til å gå tilbake på jobb. Og sist, har man en fysisk tung jobb, stressende jobb, en jobb der man må stå/sitte i samme stilling lenge, så kan dette faktisk gjøre at man er for syk til å gå på jobb men frisk nok til å gå ute en tur. Er man sykemeldt pga en operasjon eller noe, så skal man f eks unngå tunge løft etterpå. Det foregår ingen tunge løft om man går på cafe en tur. Man må ikke ligge dødssyk i senga for å være sykemeldt.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Det er en lignende tråd om det her på kropp og helse et sted, der folk forklarer litt om hvordan de som sykmeldte har det, hva de gjør, etc. Generelt syns jeg man skal være forsiktig med å dømme folk som er sykmeldte fordi de klarer å gjøre litt, men ikke alt. Men at noen utnytter systemene, vil jo alltid skje. Det finnes jo også de som sørger for å bruke opp alle egenmeldingene (à 3 dager) i løpet av et år, hvert eneste år. Uten at de egentlig er mer uheldige med sykdom enn andre. Og disse ødelegger jo for våre holdninger til resten av de som er borte fra jobb pga sykdom. Synd. Ok. Har ikke sett den tråden. Jeg vil bare si at jeg dømmer ikke, jeg forstår at det finnes mange forskjellige grunner til at man blir sykemeldt, men det jeg ikke skjønner er at dersom man blir sykemeldt for høyst fysiske sykdommer som influensa, omgangssyke, halsbetennelse etc. er hvordan man da kan gjøre alt som er fritidsbetont, men ikke arbeid på et kontor? (Se bort fra evt. smittefare).
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Man kan være sykemeldt pga noe psykisk. Da er det vel bare godt med en shoppingtur og cafebesøk. Av overskriften din ser jeg "fest og ferie".. Du må ikke blande en sykemeldingsperiode med ferie. F eks hvis en person tar ut sykemelding pga en operasjon i en uke og så tar ferie i to uker deretter, så gjør personen hva h*n vil i ukene h*n har ferie fra jobben. Bare personen selv vet hva som er best for å blir frisk nok igjen til å gå tilbake på jobb. Og sist, har man en fysisk tung jobb, stressende jobb, en jobb der man må stå/sitte i samme stilling lenge, så kan dette faktisk gjøre at man er for syk til å gå på jobb men frisk nok til å gå ute en tur. Er man sykemeldt pga en operasjon eller noe, så skal man f eks unngå tunge løft etterpå. Det foregår ingen tunge løft om man går på cafe en tur. Man må ikke ligge dødssyk i senga for å være sykemeldt. Jeg blander ikke ferie med sykemelding, jeg mener de som tar seg små turer til utlandet når de er sykemeldt for infeksjoner i kroppen. Og jeg mener at man skal ta hensyn til hva slags arbeid det dreier seg om. Jeg mener dessuten bare fysiske sykdommer! Ikke psykiske....
Gjest Tanita Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Ved infeksjon i kroppen er nok ikke en utenlandstur noe å anbefale med mindre de skal treffe en spesialistlege som kan hjelpe dem.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Ei på jobben min har så vondt i magen at hun ikke kan jobbe, men hun kan drikke seg møkkfull og gå på byen. Merksnodig. Helt enig... Når jeg er syk så er jeg syk, og da har jeg sjelden lyst til så veldig mye sprell...
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Ok. Har ikke sett den tråden. Jeg vil bare si at jeg dømmer ikke, jeg forstår at det finnes mange forskjellige grunner til at man blir sykemeldt, men det jeg ikke skjønner er at dersom man blir sykemeldt for høyst fysiske sykdommer som influensa, omgangssyke, halsbetennelse etc. er hvordan man da kan gjøre alt som er fritidsbetont, men ikke arbeid på et kontor? (Se bort fra evt. smittefare). Mente ikke at DU dømmer, altså. Ja, å fly på byen hvis man har influensa eller omgangssyke, virker rart, synes jeg også.
Gjest Page Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg tror nok at altfor mange har et litt lettvint forhold til sykedager, spesielt de man tar ut selv, uten sykmelding. Er jeg syk med feber, oppkast, diarè o.l holder jeg meg hjemme. Jeg var sykmeldt da jeg rev over et leddbånd i foten for et par år siden, og da kunne jeg selvsagt gjøre det jeg greide utenfor hjemmets fire vegger. Men jobben min tilsier at man må ha to friske bein. Så, som TS også skriver i det første innlegget, kommer dette helt klart an på årsaken til sykmeldingen og type arbeid. Et eksempel på misbruk som irriterer meg, er en dame i familien min som stadig har perioder hvor hun er sykmeldt. Alltid for litt diffuse plager, selvfølgelig, som legene aldri helt finner ut av. Er det snakk om å ta i et tak på noe hvis, ligger hun pal på sofaen og okker seg. Er det derimot snakk om å gjøre ting hun liker, kan hun ikke komme seg fort nok avgårde. Så fort hun møter noen kjente, kolleger osv, er det frem med knekk i knærne og matte øyne, mens hun i neste øyeblikk blir observert i frisk gange på kjøpesenteret. Jeg kjenner også et par som synes det er viktig å "bruke opp" alle egenmeldinger i løpet av året...
Gjest gladlaks Skrevet 18. oktober 2008 #15 Skrevet 18. oktober 2008 Hei. Jeg bare lurer på hva dere mener om å dra på kafé, fest, ferie og shopping når man er sykemeldt? Skjønner jo selvfølgelig at det kommer an på hva du feiler, men i mange tilfeller bør man vel som regel være altfor dårlig til å f eks dra på shopping? Jeg mener ikke et raskt innkjøp av matvarer o.l. Jeg har lagt merke til at en del klarer ganske mye når de er sykemeldt, selv når de er sykemeldt for influensa, lungebetennelse, urinveisinfeksjon etc. Det jeg ikke skjønner helt er at de er friske nok til det som er kjekt, men altfor dårlige til å gå på jobb. Når jeg selv er syk med feber og kraftig forkjølelse eller influensa så er jeg alltid helt elendig, og hadde slett ikke ønsket meg en helgetur til Praha, eller fire timers kafebesøk. Jeg ligger nemlig strekk ut og sover, ser på TV eller leser litt. Mister dessuten ofte matlysten, og da blir man jo ekstra slapp. Det jeg lurer på er om vi rett og slett er litt for slappe, og om vi kanskje får for lang sykemelding? Hva mener dere andre om dette? (Mulig dette burde legges ut på generell debatt når jeg tenker meg om... ) Når det gjelder influensa/forkjølelse, så mener jeg at dersom en er for syk til å dra på jobb, så er en også for syk til å gjøre andre ting. Da burde en holde seg hjemme for å bli fortest mulig frisk. En får tross alt betalt for det. Jeg tror sykefravær hadde gått ganske mye ned dersom en ikke fikk betalt de dagene en var syk. Enkelte er nok litt for slappe ja. Og det er dårlig gjort å utnytte systemet. Da blir en stadig mistenksom dersom noen er borte fra jobb. Og det er ikke gøy å ligge hjemme med 40 i feber og dårlig samvittighet fordi en tror at alle på jobb går rundt å tenker at en er lat. Dersom en er sykemeldt pga psykisk sykdom blir det en helt annen sak. Da kan cafebesøk og lignende være med på å gjøre en friskere.
sebra Skrevet 18. oktober 2008 #16 Skrevet 18. oktober 2008 det kommer helt ann på sykdommen.når jeg hadde streptokokker ble jeg sykemeldt ut uka, men jeg dro ut på byen i helga forde, fordi pencilininen funker fort.
sebra Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 det kommer helt ann på sykdommen.når jeg hadde streptokokker ble jeg sykemeldt ut uka, men jeg dro ut på byen i helga forde, fordi pencilininen funker fort.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Er jeg borte fra jobb pga sykdom er det fordi jeg er syk. Da holder jeg meg helst innendørs i sofaen. Noen ganger MÅ jeg ut for å handle mat, men det er det. Så du mener at jeg som er sykemeldt med bekkenløsning og kronisk hodepine bare skal holde meg inne og ligge på sofaen. Da blir dette noen artige månender du. Et ganske snevert syn på arbeid og sykdom, synes jeg. Noen arbeidsplasser krever langt mer av deg fysisk enn en tur på shopping. Å gå på kafe er vel neppe noen kraftanstrengelse. Alle sykemeldte har ikke feber, influensa eller lignende som gjør deg sengeliggende. Veldig enig. Om jeg ikke skulle vært ute av døren på de 8 ukene jeg har vært sykemeldt hadde jeg blitt gal tror jeg.
Gjest Page Skrevet 18. oktober 2008 #19 Skrevet 18. oktober 2008 Så du mener at jeg som er sykemeldt med bekkenløsning og kronisk hodepine bare skal holde meg inne og ligge på sofaen. Da blir dette noen artige månender du. Veldig enig. Om jeg ikke skulle vært ute av døren på de 8 ukene jeg har vært sykemeldt hadde jeg blitt gal tror jeg. Nei, det er mer nyansert enn som så. Det har også både TS og andre understreket flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #20 Skrevet 18. oktober 2008 det kommer helt ann på sykdommen.når jeg hadde streptokokker ble jeg sykemeldt ut uka, men jeg dro ut på byen i helga forde, fordi pencilininen funker fort. Enig i at det da ikke er feil å dra ut, så lenge man ikke var frisk fredag, og lot være å dra på jobb, men gikk på fest om kvelden. Dersom man er sykemeldt til og med mandagen, ville jeg nok bare dratt på fest i helgen dersom jeg hadde bestemt meg for å gå mandag...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå