Gå til innhold

er dette frekt ?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Jeg jobber som lærer men er for tiden i morspermisjon. Jeg skulle fra høsten av starte opp med første klasse, men fikk barn i mai. Skal være hjemme til midten av mars. Jeg har derfor snakket med kontordamen som har med lønninger og det kommunale å gjøre om hva jeg må gjøre hvis jeg ønsker lenger permisjon til august (da uten lønn) Jeg la hovedtrykk på at dette er noe som langt fra er bestemt at vi ønsker men kan være ett alternativ. Jeg måtte da søke tre mnd før ergo om ca 1-2 mnd.

Rektor ringer seinere og gir meg ett alternativ om at jeg kan gå på "løst" fra mars til august. Ikke være klassekontakt men faglærer. Og heller starte opp med ny klasse etter august. Mister jeg ikke da mange tillegg i lønnen i denne perioden?

Hun som er i vikariat skryter uhemmet på facebook om den nye stillingen sin som klassekontakt for en førsteklasse. Jeg merker at jeg faktisk er utrygg på min stilling og at jeg allerede har "mistet" den stillingen, selv om jeg kan bestemme selv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

permiter stillingen din litt lenger hvis det er pengene du tenker på i fremtiden. dersom du går ned til faglærer vil du tape penger på dette. siden en klassekontakt har mye mer ansvar, og er en oppgradert stilling fra det å være faglærer.

jeg hadde ikke godtatt dette tilbudet om å bli faglærer, men ønsket lenger permisjon, evnt redusert stilling.

når jeg får barn og permen er ute ønsker jeg redusert stilling. ønsker å ha en dag i uka fri. feks jobbe mandag-torsdag pågrunn av at jeg vil ha mer tid med barnet.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet?

Du står fritt til å velge selv hvor lenge du kan være i permisjon, og du får velge om du vil komme tilbake til din egen stilling eller som faglærer i noen måneder frem til du begynner som kontaktlærer. Du har jo alle muligheter. Jeg kan ikke fatte og begripe hva som skal være frekt her!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg heller.

Nei, du får ikke betalt for kontaktlærerfunsjonen i perioden som faglærer, men så slipper du også merarbeidet den funksjonen fører med seg. Å slippe merarbeidet som medfører telefoner fra foreldre og samtaler på kveldstid må vel være veldig ok for en periode med et lite barn. Å være kontaktlærer er særdeles dårlig betalt..

Skrevet

Det må da vitterlig være best for elevene å få slippe og skifte kontaktlærer midt i året, vel?

Skrevet

Jeg forstår heler ikke problemet ditt, du kan jo selv velge hva du har mest lyst til, litt mer fritid eller litt høyere lønn.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet her. Du lurte på om du skulle enten gå tilbake til full jobb, eller ta ulønnet permisjon i tiden mars-august. Du får tilbud om en mellomting, altså en redusert stilling i den perioden, for så å få tilbake din gamle jobb for fullt i august, er det ikke så? Dette synes jeg er langt fra frekt, men en flott tilbud fra arbeidsgivers side. Ikke alle arbeidsgivere som gidder å tilby alternative løsninger.

Dersom du ikke jobber får du masse fritid, men ikke noe lønn. Dersom du jobber litt får du noe fritid og noe lønn. Dersom du jobber fullt får du mye lønn, men lite fritid.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt problemet jeg heller.

Nei, du får ikke betalt for kontaktlærerfunsjonen i perioden som faglærer

Har du permisjon, får du jo ikke lønn i hele tatt...

Enig, skjønner heller ikke..

Skrevet
Hun som er i vikariat skryter uhemmet på facebook om den nye stillingen sin som klassekontakt for en førsteklasse.

Ja, akkukrat dette synes jeg er frekt. Hvis ingenting er bestemt enda.

Skrevet

Men akkurat nå ER hun vel kontaktlærer (ikke klassekontakt) for en førsteklasse, så hva er egentlig galt med å skryte litt av det?

Skrevet

Nå er det vel sånn at rektor (i samråd med evt. inspektører) bestemmer hvilke oppgaver de setter lærerne til, og at ingen har krav på å få være kontaktlærer?

Og om man ser det fra foreldrenes, barnas og ledelsens synspunkt, vil det vel være bedre å ha en kontaktlærer som kan jobbe hele året (og aller helst følge klassen enda lengre)? Barn har godt av stabilitet ;)

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet
Nå er det vel sånn at rektor (i samråd med evt. inspektører) bestemmer hvilke oppgaver de setter lærerne til, og at ingen har krav på å få være kontaktlærer?

Og om man ser det fra foreldrenes, barnas og ledelsens synspunkt, vil det vel være bedre å ha en kontaktlærer som kan jobbe hele året (og aller helst følge klassen enda lengre)? Barn har godt av stabilitet ;)

man må da ha lov til å få barn uten å være usikker på hvilken plass man har i arbeidet når man kommer tilbake. Så egentlig i følge dine meninger er det best å ha samme lærer i 7 år og som aldri får barn eller er lenger borte grunnet andre ting. Dett er jo litt gammeldags tenking. Barna tåler fint skifte av lærere, ofte er det sunt for de også. Selvsagt hvis lærerene er dyktige og rettferdig mot barna.

Usikkerheten min bunner i det jeg var forestillet fra før jeg gikk i permisjon og det min vikar nå tar som en selvfølge.

Skrevet
man må da ha lov til å få barn uten å være usikker på hvilken plass man har i arbeidet når man kommer tilbake. Så egentlig i følge dine meninger er det best å ha samme lærer i 7 år og som aldri får barn eller er lenger borte grunnet andre ting. Dett er jo litt gammeldags tenking. Barna tåler fint skifte av lærere, ofte er det sunt for de også. Selvsagt hvis lærerene er dyktige og rettferdig mot barna.

Usikkerheten min bunner i det jeg var forestillet fra før jeg gikk i permisjon og det min vikar nå tar som en selvfølge.

Nå tolker du det jo helt feil. Det noen prøvde å si er at det er MYE bedre for en klasse å ha samme kontaktlærer gjennom hele _skoleåret_. Simply as that.

Jeg skjønte heller ikke helt problemet? Hvorfor er du usikker? Du har jo fått beskjed om at du har flere alternativer - du kan gå tilbake til vanlig jobb, du kan være faglærer fram til august eller du kan ha permisjon fram til august. Du får velge. Hva er problemet?

Gjest en som jobber  adm. ved en skole
Skrevet

Jeg forstår heller ikke problemet ditt. Du er ansatt på skolen (100% ?) -Og du har krav på den prosenten du er ansatt i når du kommer tilbake. Det er ikke et krav at du skal være kontaktlærer, bare at du skal få komme tilbake i en stillingsstørelsen du hadde. Det er heller ikke noe krav om at du skal være samlingsstyrer, medlem av plangruppen eller ha andre funksjoner som du eventuelt hadde.Det er stillingsstørelsen du er ansatt i, ikke tillegene . Det er tillegg som vil variere fra år til år.

Du er heller ikke ansatt på en bestemt gruppe eller klasse. Det er rektor som har ansvaret for den samlede kabalen på skolen, og rektor må ta hensyn til hva som er best for alle elevene og for de ansatte.

Ofte når noen velger å komme tibake slik mot slutten av et skoleår, er det beste at de får løse timr. Mange ganger skal de ha ammepauser osv. Det kan være lite heldig at gruppa skifter lærer midt i året. Det er heller ikke like lett å komme inn i en gruppe midt i året.

Mange lærere søker utvidet permisjon slik at det passer med skoleåret. Da taper du selvsagt lønn. Du taper mindreviss du jobber løse timer. Kan hende har du mulighet for å jobbe litt ekstra vikar dersom du trenger kontaktlærertillegget? Det utgjør uansett ikke allverden i de få månedene. (Ca 15000 i året for de fleste) S kan du starte opp som kontaktlærer for en ny gruppe til høsten.

(At vikaren skryter på fb. er en helt annen historie. Det må du bare heve deg over. Det er mange andre fantastiske felever på første trinn du kan få jobbe med, skal du se)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...