Gå til innhold

Er dette en traumatisk opplevelse for ungene?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

ÅÅ hjelpes jeg har ikke helt kommet meg jeg.

Hadde meg en halvtime på puten og våknet med en helv*** flyalarm-sirene.Jeg hadde ikke hørt NOEN ting om øvelse så jeg fikk jo fullstendig hetta og ungene fikk panikk.Yngste min hang seg fast i genseren min og hylte.Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller si.

Ante jo ikke hva som skjedde.Yngste min snakker enda om det og forteller hvor redd hun ble.Hun er helt i fra seg.

Hun sier hvor redd hun var for at jeg skulle gå i fra henne.Herregud da.........har ikke hørt noen ting om det. Ingen har snakket om dette eller noe.Men så var ikke tv eller radio på her i går heller.

Den ene sirenen kom fra rett oppi her,og det var så høyt at det er det verste jeg har hørt.

Synes ikke dette var noe komisk jeg.......i det hele tatt Stakkars unger.

Jeg har forklart min eldste om dette og hun tar det ganske lett og ler litt.Men yngste min er enda i fra seg.Hva skal jeg si til henne for å få henne til å forstå dette.Er redd for at hun skal bli redd og usikker etter dette.Jeg sitter å snakker med henne og sier det er over og kommer ikke tilbake mere.Men hun har skikkelig behov for å fortelle hvor redd hun var osv.Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bo'kke i Bergen altså.........men flyalarmen gikk her også. Bor laaaangt unna Bergen! Har sikkert vært ei melding på radio'n!

Tror nok at dette "går over" for minsten din. Disse alarmene testes jo av og til!

Lykke til - uansett! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gang jeg har hørt dem bli testet siden jeg var liten.Og ungene har aldri hørt dette.de så så redde ut :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Kanskje ungene fikk panikk fordi du fikk "fullstendig hetta"? Ungene merker godt vår sinnsstemning, og adopterer den. Jeg er sikker på at hvis du roer deg ned litt, så blir det lettere for barna å roe seg også.

Visste heller ikke noe om det på forhånd, men her var det knapt noen som løftet på øyenbrynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske rolig men inni meg så fikk jeg et støkk pga jeg kvapp så vanvittig.Det var som om de var inni huset nesten.

Nei da......det går nok bra her ja.

Jeg tror nok at yngste vil snakke om det en stund men det går nok over.Ingenting har jo skjedd så....... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk også sirenen 2 ganger.

Men dette trenger da ikke å være noen traumatisk opplevelse for barna.

Husker at sirenen ble testet i ny og ne da jeg var liten. Foreldrene mine tok det helt rolig og forklarte meg hvorfor det var sånn (de skulle bare sjekke om de virket).

For å ta et annet eksempel på at det gjelder å ta ting med fatning:

Vi hadde noen naboer der jeg bodde som barn. Kona i huset var vettskremt hver gang det tordnet og kom løpende med barna. Hun skrek og gråt. Ungene var livredde. Disse barna er fortsatt vettskremt hver gang det tordner.

Hos meg ble det forklart at lyn ikke var farlig fordi vi hadde et høyt punkt et lite stykke unna. De forklarte meg hvorfor det lynet og tordnet. Jeg synes egentlig at det bare er fasinerende ennå jeg.

Sett deg ned og fortell barna hva som skjedde. Si at du skvatt litt da du våknet og at det ikke er noe å være redd for. De bare sjekker at sirenene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du var ganske rolig så kan det være ungene allikevel merket at du var usikker.

Jeg hadde snakket med den yngste om det. Spurt henne hvorfor hun var redd du skulle gå.

Flyalarm kan være skikkelig irriterende, og det kan jo være vanskelig å forklare unger hvorfor vi har det utenom å skape mer frykt. En måte kan være å si at en må teste alt "utstyr", og så tester dere brannalarmen sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skvatt jeg.Jeg visste jo ikke noen ting selv og var jo nettopp våknet.

Jeg sa til yngste nettopp at jeg ble litt redd men så skjønte jeg at det bare var en øvelse/test for å se om noen alarmer virket.

Hun sitter nå og spiller så jeg regner med at det egentlig ikke er noe å tenke så mye på.

Men fy f*** for et bråk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har vært sånn "alarmtest" over hele landet i dag. Jeg var i det minste forberedt, men jeg kan tenke meg dere svatt siden dere ikke visste om det ja! Ta deg en prat med ungene om det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt merkelig ja. Snakket med min søster på telefonene. Jeg bor i Sandnes og hørte alarmen, 20 sekunder senere hører jeg at alarmen går hos hun også (i Bergen).

Ta en prat. Fortell hva det er. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sette deg ned med barna dine og sett mest mulig ord på ting. Hva skjedde og hvorfor du reagerte slik du gjorde. Rensk opp i mest mulig....håper det går bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Men ikke snakk om krigen og bombefly og slikt. Jeg husker at jeg hadde hørt "Godnatt, Mr. Tom" på barnetimen ganske kort tid før de testet flyalarmen hos oss, og da de inkompetente lærerne plapret i vei om krigen og bombefly, fikk jeg panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ble opplyst på nyhetene i går om at det skulle være alarmtest over hele landet.

Morsomt for oss som kun har tråløs telefon........ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luftvernsirener blir alltid testet klokken 12.

Mao, er klokken 12, ingen fare...(hvilket det selvfølgelig ikke er under noen omstendighet, tror nok du ville fått med deg om landet var i krig, selv om du ikke så nyhetene i går... :wink: ).

Selvsagt er det en ekkel lyd (grøss), men jeg er sjeleglad for at jeg ikke er av dem som har grunn til å bli livredd når jeg hører dette.

Tenker alltid på folk(og barn spesielt) som kommer fra krigsområder og som med god grunn sikkert blir helt svette av luftvernsirener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir alltid testet en onsdag klokken 12 faktisk. En fast onsdag også, minst en gang i året (trodde kanskje det var fler).

Trodde dette var noe alle visste jeg, slik at de ikke trengte opplyse om det.

Men skjønner at det kan være sjokkerende, alarmer er generelt ekle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er noe som gjøres hvert år, den andre onsdagen i juni kl 1200, det er testing av Sivilforsvarets sirener. Det er litt skremmende, men en trygghet også. Jeg tror de har en liknende øvelse i desember eller januar. At ungene reagerte negativt hadde nok mer med din reaksjon å gjøre. Så lenge du forklarer dem at det ikke er noe å være redd for, bør de klare å komme seg gjennom opplevelsen uten skrammer i sinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...