Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, hei!

Jeg er ei jente på 21 år som snart er ferdig med min bachelorgrad. Har fordypning i mediefag og statsvitenskap. Har i det siste begynt å vurdere læreryrket, og har i så tilfelle lyst til å undervise på videregående skole. Vurderer enten master innen mediefag og IKT + PPU, eller mastergrad i fagdidadikk, studieretning samfunnsfag.

Men før jeg evt. søker en slik utdanning, så hadde det jo vært kjempekjekt å høre litt om hvordan det faktisk er å være lærer? Vet veldig lite om dette selv, ut over at jeg jo har gått på videregående, og synes det høres spennende ut.

Trives du i jobben?

Hva er mest utfordrende i jobben?

Er du fornøyd med arbeidstidene, og hvordan fungerer disse?

Fornøyd med lønnen?

Hva er det beste og verste med jobben?

Mye jobb i feriene?

Var det vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning?

Osv. osv.

Selvfølgelig ekstra gøy å høre fra noen som selv er lærere på videregående (især innen samfunnsfag/mediefag ;p), men veldig nysgjerrig og takknemlig for alle svar :)

Tusen hjertelig takk til alle som tar seg tid til å svare.

Ha en god dag alle i hop!

Endret av spitsy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du prøver deg som lærervikar i videregående, for ingen her kan fortelle deg akkurat hvordan du kommer til å synes det er. Det er nyttig å ha den generelle informasjonen du spør etter, men det er ingenting som kan sammenlignes med egen erfaring...

Skrevet
Hei, hei!

Jeg er ei jente på 21 år som snart er ferdig med min bachelorgrad. Har fordypning i mediefag og statsvitenskap. Har i det siste begynt å vurdere læreryrket, og har i så tilfelle lyst til å undervise på videregående skole. Vurderer enten master innen mediefag og IKT + PPU, eller mastergrad i fagdidadikk, studieretning samfunnsfag.

Men før jeg evt. søker en slik utdanning, så hadde det jo vært kjempekjekt å høre litt om hvordan det faktisk er å være lærer? Vet veldig lite om dette selv, ut over at jeg jo har gått på videregående, og synes det høres spennende ut.

Trives du i jobben?

Ja, det gjør jeg

Hva er mest utfordrende i jobben?

Alle møtene, få tiden til å strekke til, papirarbeidet.Er du fornøyd med arbeidstidene, og hvordan fungerer disse?

Ja, er aldri ferdig senere enn 15.30, men en del jobb på kveldstid da.

Fornøyd med lønnen?

Den kunne jo vært bedre, men den er grei.Hva er det beste og verste med jobben?

Mye jobb i feriene?

Ja, en del, spesielt høst-og vinterferie. Også en del i jula.Var det vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning?

Kommer an på hvor du bor og hvilken utdanning du har.

Osv. osv.

Selvfølgelig ekstra gøy å høre fra noen som selv er lærere på videregående (især innen samfunnsfag/mediefag ;p), men veldig nysgjerrig og takknemlig for alle svar :)

Tusen hjertelig takk til alle som tar seg tid til å svare.

Ha en god dag alle i hop!

Skrevet

Hei igjen!

Jeg forstår at ingenting kan måle seg med egen erfaring, men tror dessverre ikke det er så lett å få jobb som lærervikar her jeg bor uten å ha hatt noe pedagogikk.

Noen som vet noe om dette? Takk for tipset rabagast :)

Jeg er så klabern ute etter hvordan dere trives som lærere, og ikke hvordan dere tror at jeg vil trives. Men tusen takk for svar!

Og 1000takk Mamma1 :) Godt at du trives i jobben :D Virker som et bra yrke.

Flott med enda flere synspunkter!

:helen:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_BABY
Skrevet

Jeg er inne i mitt andre år som lærer på videregående, og jeg trives ikke så godt i år desverre. Hos oss er det blitt alt for mye byråkrati, dokumentasjon, og administrasjon, så jeg føler ikke at jeg får tid til å være en god lærer. Jeg er kontaktlærer også i år, og det er veldig krevende med en del "B2" elever i klassen. Det blir mye utenom det faglig.

Jeg underviser i samfunnsfag på yrkesfag, syns faget er kjempe spennende selv, men desverre er det ikke alle elevene som syns det samme :roll:

Jeg vurderer å komme meg over på studiespesialiserende etter hvert fordi jeg tror elevgruppen det generelt sett er litt mer motiverte.

Lønna er helt fin, men jeg blir provosert når ledelsen hele tiden prøver å få oss til å jobbe ekstra, uten mulighet for å avspassere eller få overtidsbetalt. Da blir vi bedt om å være smidige, men samtidig er det helt greit at de har økt alles årsverk med nesten 3 prosent, uten at vi får noe godtgjørelse for dette.

Hvis utviklingen fortsetter som det gjør nå, kommer skole-Norge til å få en kjempe problem om få år. Jeg kjenner mange som kan tenke seg over i andre jobber pga den politikken som er i skolene om dagen. Man mister helt motivasjonen.

Det var ikke meningen å bli så negativ, men dette er mitt synspunkt på hvordan hverdagen er på vår skolen nå.

Lykke til med valgene dine.

Gjest ex-lærern
Skrevet
Jeg er inne i mitt andre år som lærer på videregående, og jeg trives ikke så godt i år desverre. Hos oss er det blitt alt for mye byråkrati, dokumentasjon, og administrasjon, så jeg føler ikke at jeg får tid til å være en god lærer. Jeg er kontaktlærer også i år, og det er veldig krevende med en del "B2" elever i klassen. Det blir mye utenom det faglig.

Jeg underviser i samfunnsfag på yrkesfag, syns faget er kjempe spennende selv, men desverre er det ikke alle elevene som syns det samme :roll:

Jeg vurderer å komme meg over på studiespesialiserende etter hvert fordi jeg tror elevgruppen det generelt sett er litt mer motiverte.

Lønna er helt fin, men jeg blir provosert når ledelsen hele tiden prøver å få oss til å jobbe ekstra, uten mulighet for å avspassere eller få overtidsbetalt. Da blir vi bedt om å være smidige, men samtidig er det helt greit at de har økt alles årsverk med nesten 3 prosent, uten at vi får noe godtgjørelse for dette.

Hvis utviklingen fortsetter som det gjør nå, kommer skole-Norge til å få en kjempe problem om få år. Jeg kjenner mange som kan tenke seg over i andre jobber pga den politikken som er i skolene om dagen. Man mister helt motivasjonen.

Det var ikke meningen å bli så negativ, men dette er mitt synspunkt på hvordan hverdagen er på vår skolen nå.

Lykke til med valgene dine.

Jeg har litt av de samme erfaringen, men som lærer i barneskolen. Jeg har nå gitt opp det yrket. Jeg orker ikke lenger stadig økende krav, få ressurser, dårlig samvittighet, byråkrati, administrasjon, dokumentasjon på hver ei knappenål som faller på gulvet, osv. Nå er jeg på vei inn i et yrke der jeg får bedre økonomisk uttelling for utdannelsen min, samt at jeg får ordnede arbeidsforhold. Gleder meg stort til å ta fatt! :)

Til deg som tenker at "jasså, hun tror det er så tøft å være lærer, hun kommer til å få seg et sjokk når hun kommer ut i det virkelig tøffe arbeidslivet": Jeg HAR hatt andre tøffe jobber før jeg begynte som lærer. Jobber med store krav til prestasjoner. Ingen av dem har vært så tøffe som det å være en god lærer. En dårlig lærer kan hvem som helst være. En god lærer er en svært vanskelig oppgave å få til.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for begge svar :)

Det er godt å høre noen synspunkter fra flere hold. Jeg må si at jeg har blitt noe mer skeptisk til læreryrket i det siste, da det virker som om lærere er veldig undervurdert i forhold til den jobben de gjør (også av noen brukere her inne på KG! :tristbla: ). Jeg forstår ikke at enkelte kan få seg til å si slike ting. Læreryrket må da være et av de viktigste og absolutt mest krevende yrkene som finnes! Dere skal være glad for at det er noen som er villige til å underbetalt ta på seg dette ansvaret for deres barn og unge.

I tillegg kan det virke som at papirarbeid tar opp mye tid. Men jeg kommer nok likevel til å ta et år med PPU etter min mastergrad (har noe å falle tilbake på), slik at jeg får forsøkt å oppleve dette selv. Har så lyst til å dele det jeg brenner for med andre..

Det var trist å høre at dere ikke trivdes så godt som lærere, og jeg håper virkelig at dette vil bedre seg noe i fremtiden. Lykke til med videre arbeidskarriere!

Skrevet

Trives kjæmprebra! Studian var flotte og behagli, elevan er strålandes og enkle å ha med å gjør, timan (tre kvarter er ein time) går fort unna og arbeidsdagen slutte tidlig så æ kan sjå TV og slappe av mykje lenger enn mannen min som jobba som sjåfør! Lønna e veldig bra og vi er superfornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...