Gå til innhold

Når legger du barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ingen er så god til å oppdra unger som de som ikke har barn selv .. og de som påstår at ungene legger seg fint og pyntelig uten dikkedarer kl. 19:30 hver kveld må jeg si at jeg har store problemer med å tro på ..

Så du påstår at jeg lyver du altså??? Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? Hva oppnår jeg med det??

Nei, her i huset har vi ikke mye problemer iforbindelse med leggingen av ungene, og alle har sine egne tider... Prøver vesla seg med å ville være lengre oppe - vet hun at hun ikke blir lest for... Hun ønske å bli lest for, og legger seg derfor pent. Eldstejenta kan gjerne få være oppe 10 min over leggetid, hvis det er et program på tv hun liker...

Jeg vil at ungene skal ha forskjellig tider, slik at jeg kan gi de litt alenetid hver for seg.. Og etter kl 20.45 er kvelden min og mannen sin..

Syntes det er værre at du lyver om dine barn... At de ikke gjør lekser og sånt.. Hva føler de da? At du ikke ser noe av det de gjør??

Videoannonse
Annonse
Gjest New Dawn
Skrevet
Så du påstår at jeg lyver du altså??? Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? Hva oppnår jeg med det??

Nei, her i huset har vi ikke mye problemer iforbindelse med leggingen av ungene, og alle har sine egne tider... Prøver vesla seg med å ville være lengre oppe - vet hun at hun ikke blir lest for... Hun ønske å bli lest for, og legger seg derfor pent. Eldstejenta kan gjerne få være oppe 10 min over leggetid, hvis det er et program på tv hun liker...

Jeg vil at ungene skal ha forskjellig tider, slik at jeg kan gi de litt alenetid hver for seg.. Og etter kl 20.45 er kvelden min og mannen sin..

Syntes det er værre at du lyver om dine barn... At de ikke gjør lekser og sånt.. Hva føler de da? At du ikke ser noe av det de gjør??

Påstår ikke at du lyver, bare sier at jeg har vanskelig for å forstå folk som aldri har problemer med ungene sine.

Men jeg ser at du har moderert deg litt i det siste innlegget ditt.

Jeg lyver slett ikke om mine barn .. jeg sier at det er en måte å snakke på for de fleste av oss. Min yngste går nå på videregående og han bryr seg veldig lite om at jeg sier at han ikke gjør lekser .. han vet selv at han gjør lite lekser.

De vet at jeg sukker og stønner enkelte kvelder når jeg kunne tenke meg å sitte i sofaen etter jobb, trening og middag - istedet for å øvelseskjøre med dem .. men jeg gjør det - og jeg tror de innerst inne vet at jeg setter pris på å være med dem ..

Det er noe som heter humoristisk sans .. forstår at det er noen som tar alt gravalvorlig og ikke kan si noe de egentlig ikke mener ..

Jeg er for grenser for ungene - og har hatt det i mine ungers oppvekst. MEN vi har heldigvis alltid hatt rom for unntak .. enten det er ferier eller ved besøk, el. synes ikke foreldre trenger være paragrafryttere til enhver tid.

Skrevet (endret)

Her er det leggings mellom 19 og 20 hver ukedag (8 år), det varierer litt pga fritidsaktiviteter. I helgene er det en time lengre ++ og opp tidlig for ikke å "snu om på døgnet". Faste rutiner med lesing og nattasang. Er han rask i seng, får han også lese en historie i tegneserieblad i sengen for seg selv, før han legger seg til å sove.

Han er vant til denne rutinen med leggetider, og er også flink å legge seg, og skjønne at søvn er viktig for å fungere på skole/SFO neste dag. Det hender at det er unntak, men det er heller sjeldent, og helst ikke før en skoledag.

TV og spilling hadde ikke vært litt aktuelt etter leggetid engang! TV har han ikke på rommet, og spilling bidrar ikke akkurat til å "roe ned" hodet til å sove (dessuten er det ikke mange timene i uken han får spille uansett).

Rutiner og grenser gjør barna tryggere! Det er min erfaring ihvertfall. Både på mitt barn, og meg selv da jeg var barn.

Endret av Jade
Skrevet

Her blir 3 åringen lagt mellom 19.30 og 20.30, sovner hun på vei hjem fra barnehagen, så er det gjort og da blir det ofte drøyet til 20.30 tiden.

Vi har nok hatt litt styr innemellom med legging, men heldigvis nå ser det ut som tingene er ordnet seg.

Skrevet
og de som påstår at ungene legger seg fint og pyntelig uten dikkedarer kl. 19:30 hver kveld må jeg si at jeg har store problemer med å tro på ..

Så du påstår at jeg lyver???

Min 4-åring legger seg faktisk fint og pyntelig uten dikkedarier kl. 19:30 hver kveld... om ikke før 19:30.

Gjest New Dawn
Skrevet (endret)
Så du påstår at jeg lyver???

Min 4-åring legger seg faktisk fint og pyntelig uten dikkedarier kl. 19:30 hver kveld... om ikke før 19:30.

Nok en gang - nei, jeg sier ikke at du lyver - men som mor til to voksne gutter så sier jeg at "jeg har problemer med å tro" ... det betyr ikke at du lyver, men at jeg synes det høres bemerkelsesverdig ut at noen har barn som aldri, noensinne prøver å dra ut leggetiden, står opp igjen etter at de har lagt seg, plutselig finner ut at de er tørste, må tisse, osv .. og at det aldri blir gjort unntak fra det daglige, hverken ved besøk av noen slag, ferier, el. det lyder bare litt snodig i mine ører ..

Endret av New Dawn
Skrevet
Nok en gang - nei, jeg sier ikke at du lyver - men som mor til to voksne gutter så sier jeg at "jeg har problemer med å tro" ... det betyr ikke at du lyver, men at jeg synes det høres bemerkelsesverdig ut at noen har barn som aldri, noensinne prøver å dra ut leggetiden, står opp igjen etter at de har lagt seg, plutselig finner ut at de er tørste, må tisse, osv .. og at det aldri blir gjort unntak fra det daglige, hverken ved besøk av noen slag, ferier, el. det lyder bare litt snodig i mine ører ..

Jeg syntes du er rimelig firkantet i dine meninger her... Det at du har hatt problemer med leggingen av dine gutter, betyr ikke at alle andre opplever det som deg... Jeg mener bestemt at det ikke er noe problem med legging her i huset. Men for meg regnes ikke det at f.eks en 10 åring står opp en gang i mellom for å tisse eller drikke som et problem heller... (noe annet er det hvis det skjer HVER kveld, og flere ganger pr kveld)

Selvsagt forskyves leggetiden ved evt besøk, eller hvis vi selv er borte enkelte ganger (ikke ofte).... MEN det at VI SELV er sent borte, eller lar ungene være litt senere oppe pga en ting vi VOKSNE velger - betyr IKKE at UNGENE er vanskelig å legge.. Neste kveld, er vi inne i normale tider igjen...

Skrevet
Takk for alle svar og innspill!

Og nei, jeg har IKKE blandet meg inn i dette venneparets saker med tanke på når de legger barnet sitt, som sagt, jeg bare reagerte litt på dette og begynte å lure på om jeg er FOR streng med "mine" små, her legger de seg konsekvent klokken 20 på hverdager, og 21-21.30 i helgene. Jeg har ikke så god erfaring med barn, faktisk ingen, men jeg og far bestemte oss for at det beste er om de vet hva de går til hver dag, feks at klokken 20 er det leggetid med godnatthistorie eventuelt lydbok. Jeg begynte rett og slett å betvile meg selv litte grann der og da, er fortsatt veldig usikker på dette med barn, men jeg lærer etterhvert.

Jeg overdrev ikke i mitt innlegg, jeg passet veldig godt på å få med meg om dette var en gangs tilfelle eller om det faktisk var slik hele tiden, selv om jeg ikke spurte direkte ut. Jeg har heller ikke tenkt å blande meg inn i deres saker, men nesten gang vi er hos dem, skal jeg veldig forsiktig ta opp at hos oss så er det ikke tv eller spill etter leggetid, og kommer de og "sutrer" unødvendig om kvelden, blir de fulgt inn på rommet med ett "Nå er det natta dere, legge seg og sove godt nå" opplegg. Og det funker veldig fint..

jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke har slike "venner" som deg! Pass for f*** dine egne saker!

Gjest New Dawn
Skrevet
Jeg syntes du er rimelig firkantet i dine meninger her... Det at du har hatt problemer med leggingen av dine gutter, betyr ikke at alle andre opplever det som deg... Jeg mener bestemt at det ikke er noe problem med legging her i huset. Men for meg regnes ikke det at f.eks en 10 åring står opp en gang i mellom for å tisse eller drikke som et problem heller... (noe annet er det hvis det skjer HVER kveld, og flere ganger pr kveld)

Selvsagt forskyves leggetiden ved evt besøk, eller hvis vi selv er borte enkelte ganger (ikke ofte).... MEN det at VI SELV er sent borte, eller lar ungene være litt senere oppe pga en ting vi VOKSNE velger - betyr IKKE at UNGENE er vanskelig å legge.. Neste kveld, er vi inne i normale tider igjen...

Jeg har aldri hatt problemer med å legge guttene mine .. regner det faktisk ikke som problem at ungene ikke har så lyst til å legge seg når vi hadde besøk da de var mindre - ei heller når vi var på ferie.

Hvis du leser innlegget til trådstarter så var det faktisk det jeg svarte på ... det at det slett ikke er uvanlig at unger har litt vanskelig for å legge seg når foreldrene har besøk. Jeg reagerer på dere som skriver at deres unger legger seg kl 19:30 uansett - hver dag ... intet knyssel og intet unntak ... for det er det faktisk mange som har skrevet her.

For det første så bør man ikke trekke konklusjoner om andres måte å oppdra unger på ved kun å basere seg på den ene kvelden .. og dessuten - hva søren har andre mennesker med å blande seg i andres barneoppdragelse? Jeg er ganske sikker på at denne gutten har et fint liv og slett ikke får sitte oppe til 23:30 og se film eller spille hver kveld.

Dessuten er det kanskje på tide å komme seg hjem til seg selv lenge før 23:30 når det er midt i uken og alle skal på skole og jobb dagen etter. Jeg for min del hadde sett pris på at besøk hadde takket for seg senest kl. 22 - helst før det og.

Skrevet
jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke har slike "venner" som deg! Pass for f*** dine egne saker!

Takk for din mening.

Skrevet
Jeg reagerer på dere som skriver at deres unger legger seg kl 19:30 uansett - hver dag ... intet knyssel og intet unntak ... for det er det faktisk mange som har skrevet her.

Jeg kan ikke se at det er ganske mange som har skrevet det her inne...

Var vel bare 3 stk. som skrev at de legger ungene sine ca. 19:30 før ditt innlegg. De 3 skriver ingenting om uansett, hver dag, intet knyssel ol...

Skrevet

Skal det virkelig være helt umulig å starte en debatt her, uten å bli beskyldt for løgner, overdrivelse, dårlig vennskap og diverse? Jeg observerte noe jeg jeg reagerte litt på, fordi jeg begynte å betvile min oppdragelse på stebarna her, at de feks må legge seg til sine faste tider og helst ikke overdra det, da får det konsekvenser. Vi var på besøk der til ca klokka 24 den kvelden der ja, fordi det ble sann og de folkene ville virkelig ikke at vi skulle gå, om noen her syns vi trengte oss på, så er det som sagt ett vennepar vi besøkte, og ikke fremmedfolk.

Alt jeg lurte på var, NÅR blir barnet i hus lagt, og hvor vanlige er rutinene deres. I stede for at alle her kan svare på det, så hagler det inn med påstander om løgner og herregud vet hva. Jeg trodde faktisk at det skulle gå an såpass her.

Tusen takk til dere som har svart, det hjalp meg ;)

Skrevet
Dessuten er det kanskje på tide å komme seg hjem til seg selv lenge før 23:30 når det er midt i uken og alle skal på skole og jobb dagen etter. Jeg for min del hadde sett pris på at besøk hadde takket for seg senest kl. 22 - helst før det og.

Nå er du ganske langt ute på viddene her. Greit at du ikke vil ha besøk etter kl 22, men ikke regn med at andre er som deg. For min del er det helt naturlig at man er på besøk hos venner og familie til rundt kl 24 selv om det er en hverdag. Ungene legger seg til omtrentlig riktig tid likevel. Det er ikke ungene som har besøk, det er de voksne.

Skrevet
Nå er du ganske langt ute på viddene her. Greit at du ikke vil ha besøk etter kl 22, men ikke regn med at andre er som deg. For min del er det helt naturlig at man er på besøk hos venner og familie til rundt kl 24 selv om det er en hverdag. Ungene legger seg til omtrentlig riktig tid likevel. Det er ikke ungene som har besøk, det er de voksne.

Takk for at du beviser at jeg ikke er den eneste som tenker slik..

Gjest New Dawn
Skrevet (endret)
Jeg kan ikke se at det er ganske mange som har skrevet det her inne...

Var vel bare 3 stk. som skrev at de legger ungene sine ca. 19:30 før ditt innlegg. De 3 skriver ingenting om uansett, hver dag, intet knyssel ol...

Hjelpe meg - det med klokkeslettet var et eksempel .. Jeg snakker om foreldre som har barn som legger seg til samme tid hver kveld enten de har besøk eller er på ferie, el .. Det høres litt merkelig ut at det aldri finnes unntak. Med "barn" på 18 og 22 så har jeg noen års erfaring .. og mine unger var IKKE vanskelige unger - bare så det er sagt. Kjenner faktisk ingen hvor barna aldri kommer inn i stuen etter at de er blitt lagt for kvelden .. Spesielt ikke hvis foreldrene har besøk.

Skal det virkelig være helt umulig å starte en debatt her, uten å bli beskyldt for løgner, overdrivelse, dårlig vennskap og diverse? Jeg observerte noe jeg jeg reagerte litt på, fordi jeg begynte å betvile min oppdragelse på stebarna her, at de feks må legge seg til sine faste tider og helst ikke overdra det, da får det konsekvenser. Vi var på besøk der til ca klokka 24 den kvelden der ja, fordi det ble sann og de folkene ville virkelig ikke at vi skulle gå, om noen her syns vi trengte oss på, så er det som sagt ett vennepar vi besøkte, og ikke fremmedfolk.

Alt jeg lurte på var, NÅR blir barnet i hus lagt, og hvor vanlige er rutinene deres. I stede for at alle her kan svare på det, så hagler det inn med påstander om løgner og herregud vet hva. Jeg trodde faktisk at det skulle gå an såpass her.

Tusen takk til dere som har svart, det hjalp meg ;)

Jeg reagerer på at du blander deg inn i andre foreldres oppdragelse av sine barn - og trekker dine egne konkusjoner utifra hva du ser under et besøk hos familien. Og at du spør moren om ikke barnet skulle vært i seng nå høres jo helt horribelt ut .. er det mulig, liksom? Hva hadde du med det å gjøre? Jeg er enig med mannen din - dette har du ingenting med .. Vent til du får egne barn og vennene deres kommer på besøk fra tidlig kveld til langt på natt midt i uken .. Tror du vil få deg en aha-opplevelse eller to. Kanskje til og med du må ty til en nødløsning iblant.

Ok - for meg er det IKKE naturlig. Mannen min står opp kl. 4 og jeg står opp kl. 6 ... så her finner man ingen gjester til midnatt på hverdager. Og våre venner har dessuten jobber, barn og egne liv og trenger søvn selv for å klare en travel hverdag.

Endret av New Dawn
Skrevet

New dawn, kjære deg, jeg har kjent dette parret i snart ett halvt år, og vært i mer enn ETT besøk hos dem. Hvorfor passer ikke du dine egne saker, istede for å fortelle meg hva JEG skal? Nå er jo du like "ille" som meg? ;)

Jeg har ikke egne barn, men jeg bor med 2 stebarn vi har annenhver uke + så ofte som mulig. Og jeg har hatt MANGE venninner og venner på besøk her, som gjerne også har overnattet, har ikke sett barna her løpe inn og ut til midt på natta av den grunn ;)

Skrevet
Takk for at du beviser at jeg ikke er den eneste som tenker slik..

Du er IKKE alene om å tenke slik ;)

NEW DAWN:

Hjelpe meg - det med klokkeslettet var et eksempel .. Jeg snakker om foreldre som har barn som legger seg til samme tid hver kveld enten de har besøk eller er på ferie, el .. Det høres litt merkelig ut at det aldri finnes unntak. Med "barn" på 18 og 22 så har jeg noen års erfaring .. og mine unger var IKKE vanskelige unger - bare så det er sagt. Kjenner faktisk ingen hvor barna aldri kommer inn i stuen etter at de er blitt lagt for kvelden .. Spesielt ikke hvis foreldrene har besøk.

Skrevet

Tusen takk, Myrthel! Nå føler jeg meg ikke helt sosialt tilbakestående lengre :ler:

Skrevet

Sånn jeg ser det så er det ikke mangel på rutiner som er "problemet" her, men heller en ganske drøy variant av konfliktunndragelse.

Foreldrene makter ikke å sette grenser for barnet sitt for å unngå bråket ved leggetid, og lar i stedetfor barnet ta ansvaret selv ved å "legge seg når han blir trøtt".

Trist...

Skrevet

her i huset legges barna kl 20 i ukedagene, og litt senere i helgene, kommer ann på hva vi har gjort på. De er 6 og 7, og det rokkes sjelden ved de reglene, da må det skje noe helt spesielt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...