Gå til innhold

Når legger du barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden var vi på besøk hos ett vennepar av oss, de har en 6 år gammel sønn. Vi var der fra tidlig på kveld til sent på kveld.. Da klokken begynte å nærme seg 20, lurte jeg litt på om ikke barnet skulle vært i seng siden han skulle på skole dagen etterpå og er på skofri til 17.00 dvs hele dagen på skolen, så han må da bli sliten? Jeg lo det bort i en kommentar til mor der hun avfeide det med at han var så vrang å få i seng, så de ventet heller til han ble trøtt.. Jeg stusset mer over dette, og da klokken var 21.30 ble barnet endelig beordret til tannpuss, pysj og til å legge seg. Man kan si at ytterligere 15 min gikk med på diskusjon med barnet, tannpuss og kle av seg, så skulle alle få godnatt klem. Vi ble sittende og ta litt flere kopper kaffe, og barnet kom inn i stuen med jevne mellomrom og unnskyldte seg med at han ville ha vannglass, måtte hente en leke eller noe annet viktig..

Klokken nærmet seg 23.30 da han igjen kom inn i stuen og ba om mer vann, så sa moren til ham "ærlig talt lille venn, nå må du legge deg, får du ikke sove så kan du jo spille litt på nintendoen din eller se film".

Da kom det jo frem at han både får ha med seg en liten nintendo sak på rommet for kvelden, og faktisk har TV med dvd spiller og enormt utvalg filmer.. Jeg kjenner ikke de folkene så godt, de er opprinnelig ett vennepar av min samboer. Jeg diskuterte dette med min samboer på vei hjem, han sa at det fikk være opp til dem når de får lagt ungen og alt det der, men at han var enig i reaksjonene mine.

I tillegg så klaget moren litt på at barnet alltid sovnet i bilen på vei hjem fra skolen, eller han sovnet ved leksene og lignende.. Jeg mener, ser hun virkelig ikke sammenhengen selv? Det er ikke mange måneder siden jeg "fikk" barn, og jeg skjønte da lenge før dette at faste rutiner, leggetider og slikt er så og si helt avgjørende for trygghet og grenser.. Eller har jeg tatt helt feil her, kan man virkelig la barnet holde på slik og det blir ansett som vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke "vanlig" å gjøre det slik nei, i hvert fall ikke om man tenker på vanlig som noe man anbefales å gjøre og som de fleste normalt utrustede mennesker gjør. Jeg vet også om noen som har slike manglende rutiner, og omtrent uten unntak sliter barna med å følge med på skolen, blir trøtte eller sure om ettermiddagen osv, så dine observasjoner er nok ganske typiske... Jeg ville også reagert, men vet ikke om jeg hadde sagt noe, det hadde nok kommet an på hvor nær relasjon jeg hadde til den familien.

Jeg har forresten en barndomsvenninne som ikke hadde rutiner hjemme på legging, husker vi ofte var oppe til 2-3 om natta da vi var 8-10 år, på hverdager, om jeg overnattet. Men hun klarte skolearbeid o.l veldig bra, antagelig mer pga snill-pike-syndrom (kombinert med mye ansvar hjemme..) og enorm kapasitet enn at rutinemangelen ikke gjorde skade. Oppveksten hennes generelt har i hvert fall satt sine spor.

Skrevet

Forholdsvis spesielt å be en seksåring som ikke får sove om å se film eller spille Nintendo klokka halv tolv, spør du meg. Og trist å høre om en så liten gutt som sovner over leksene. :tristbla:

Jeg har ikke vært noen rutinefrik ved legging av de aller minste, men det bør gå seg til i god tid før skolestart, synes jeg. Hvis de skal ha noe utbytte av skoledagen, er det viktig å være uthvilt.

Det hender at barna mine kommer seinere i seng og er vanskeligere å legge når vi har besøk, det skal sies.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Det er alltid vanskelig å legge unger når man har besøk hjemme. Så det er ikke sikkert det slik til vanlig ..

Skrevet

Vanskeligere å legge når man har besøk ja, men man skal da ikke la ungen se en film eller spille tvspill halv tolv om kvelden uansett... Stakkars unge. De jeg kjenner med unger i den alderen har leggetid rundt 20.

Skrevet (endret)

Legger alltid mine barn til samme tid, selvom vi har besøk av venner. I skoleuken så er det fast leggetid, helgene kan det bli litt senere, men ikke mye mer. De er fornøyde med rutiner, oppe tidlig og aldri vært noe slitene.

alder 9 år

leggetid: senest 2000 skole uke, helgene 2030-2100

edit: glemte å legge alder og tidspunkt:)

Endret av sashadelenn
Skrevet

Sann som foreldre snakket om barnet og hvor sliten han er om dagene, har fast tv og spill på rommet sitt til fri bruk, så tror jeg dette dessverre var litt dagligdags.. jeg forventer ikke at alle skal ha slike rutiner som meg, og dere andre her, men jeg syns det var litt vel på løs styr? :(

Skrevet

Har en ni-åring som legger seg ca klokken 20-20.30. Litt senere i helgene, men ikke veldig. Det er vasnskeligere å legge et barn når det er besøk, men likevel, 23.30 er drøyt.

ni-åringen her får kun se film etter hun har lagt seg på fredag og lørdag, i uken får hun høre en lydbok.

Skrevet (endret)

Fritt valg for henne, men ikke senere enn halv tolv på kvelden.

Hun legger seg selv, hun er ikke liten lenger.

Endret av Nabodama
Skrevet

dette hørtes ikke noe bra ut... er jo ikke rart han sovner på dagen når han får så lite søvn om natta...

Jeg har to småtroll på snart 2 og 4 år.. De legger seg halv 8 og 8... De hender hun eldste legger seg litt senere (halv 9-9) de dagene hun har sovnet i bilen på tur hjem fra barnehagen...

Er viktig å ha gode rutiner på slike ting. Her får de ikke være oppe lenger selv om vi har besøk. Og leggetiden er stort sett den samme i helgene også, men hender det blir litt senere for hun eldste...

Vi er også veldig bevisste på å ikke bruke "se det er mørkt ute - nå er det natta". Hos oss begynner natta når klokken er halv 8, uansett om der er lyst eller mørkt ute... Så slipper vi det problemet på sommeren...

Skrevet

Jeg har faste leggerutiner på mine 2 små på 4 og 6 1/2 år.

Etter barne-tv, ca. 18:45 +, er det tid for kvelds rundt kjøkkenbordet.

Her øver vi på ukend sang/dikt som eldstemann har på skolen hver uke.

Minstemann har stort utbytte av dette også...

Etter kvelds,ca. 19:10 +, er det tid for kveldsstell på badet. Begge to steller seg og gjør seg klare for sengen.

Ca. 19:20, og alltid før 19:30, legger mistemann seg i sengen og jeg leser bok og synger ca. 3 sanger.

Eldstemann får velge om han vil være med på lese/sangstund eller om han vil gå opp på stuen. Han får nemlig være 30 min. lenger oppe enn minstemann. 30 min. går fra minstemann er i sengen sin, dette er en fin måte for eldstemann å lære seg klokken på også...

Når jeg kommer opp på stuen så spiller vi litt spill før eldstemann er i seng senest 20:00.

Fredag og lørdag er minstemann oppe til ca. 20:30 og eldstemann senest 21:30.

Skrevet

Må si jeg reagerer på rutinene til venninnen din jeg også TiaMaria86!

Jeg tror nok både foreldre og barn i det huset hadde hatt godt av gode rutiner ved legging. Kanskje et kurs eller lignende hadde vært noe? Det kan nok sikkert være vanskelig i begynnelsen for både barn og voksen når en ny rutine skal legges inn, men om man står på og ikke lar seg "bøye" så vil man oppnå gjensidig respekt ved den nye rutinen.

Hjemme hos oss legger guttungen seg på 7 kl 20 hver kveld i ukedagene og kl 21 i helgene. Så mye søvn trenger han for å fungere en hel skoledag med SFO etterpå. Men det vikige er at han også er klar over rutinene hjemme og vet at om han somler etc. på badet, så blir det ingen lesing eller synging før vi sier godnatt kl 20.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Hjelpe meg .. man kan da ikke gå inn og blande seg i andre folks rutiner. Fordi om du tror det er slik så er det langt fra sikkert det så gale.

Jeg kan også overdrive når jeg forteller om barna mine .. men det er ofte ikke så gale som jeg vil ha det til. Enkelte ganger ser man svart på alt - sånn er det for alle .. Tipper foreldrene til denne gutten er vel så flinke som de som har skrevet inn her .. noen sier ting rett ut - og overdriver litt .. andre pynter litt på sannheten.

Skrevet
Hjelpe meg .. man kan da ikke gå inn og blande seg i andre folks rutiner. Fordi om du tror det er slik så er det langt fra sikkert det så gale.

Jeg kan også overdrive når jeg forteller om barna mine .. men det er ofte ikke så gale som jeg vil ha det til. Enkelte ganger ser man svart på alt - sånn er det for alle .. Tipper foreldrene til denne gutten er vel så flinke som de som har skrevet inn her .. noen sier ting rett ut - og overdriver litt .. andre pynter litt på sannheten.

Tror ikke TS mente å blande seg inn, hun reagerte bare på måten ting ble gjort på. Og mente kanskje at de hun var hos trengte litt bedre rutiner.

Jeg overdriver ikke ang guttungen hjemme. Ser ikke grunn til å gjøre det heller....

Hva er vitsen med å overdrive eller å pynte på sannheten?

Skrevet
Jeg overdriver ikke ang guttungen hjemme. Ser ikke grunn til å gjøre det heller....

Hva er vitsen med å overdrive eller å pynte på sannheten?

Dette er helt på siden, men det er ganske vanlig å tilpasse budskapet til mottakeren. Forskning viser at man uttaler seg annerledes om samme fakta avhengig av hvem man snakker med. Enkelt sagt: Har du barn som sover godt, men snakker med ei venninne som strever skikkelig med sine barns nattesøvn, velger du nok ikke å snakke i det vide og det brede om hvor enkle dine små er å ha med å gjøre, men fokuserer heller på at "alle har slike faser, det ordner seg, bare hold ut". Snakker du med din egen mor om de samme barna (og du kanskje fanger opp at hun er bekymret for om du blir helt utslitt av alt du har å holde på med), legger du garantert mye mer vekt på at barna dine sover som små engler og at dere ikke har hatt en våkenatt på det du kan huske.

Skrevet

Vi har ett barn på 7 år. Leggetid er 20. Og dette er fast hver dag, og det vet barnet.

Skrevet
Dette er helt på siden, men det er ganske vanlig å tilpasse budskapet til mottakeren. Forskning viser at man uttaler seg annerledes om samme fakta avhengig av hvem man snakker med. Enkelt sagt: Har du barn som sover godt, men snakker med ei venninne som strever skikkelig med sine barns nattesøvn, velger du nok ikke å snakke i det vide og det brede om hvor enkle dine små er å ha med å gjøre, men fokuserer heller på at "alle har slike faser, det ordner seg, bare hold ut". Snakker du med din egen mor om de samme barna (og du kanskje fanger opp at hun er bekymret for om du blir helt utslitt av alt du har å holde på med), legger du garantert mye mer vekt på at barna dine sover som små engler og at dere ikke har hatt en våkenatt på det du kan huske.

Ja, det er litt på siden. Og jeg ser poenget ditt, men jeg syns at det er forskjell på å tilpasse seg den man snakker med og å overdrive noe. Når du overdriver tar du gjerne ekstra i.

Skrevet

Vi har faste leggetider her hos oss. Dette både fordi at ungene skal få nok søvn - og fordi at vi skal slippe og mase på at de skal legge seg...

Minstefrøkna er i seng 19.30, tredjeklassingen min kl 20, og 6. klassingen 20.45. BASTA!!!! :fnise:

Gir alle kveldsmat rundt 18.40 (etter barnetv) - hjelper deretter de to minste på badet og med tannpuss... En av de eldste leser gjerne litt for minstefrøkna.

Eldstejenta ordner seg på badet/dusjer selv.

Disse rutinene følges også hvis vi har besøk. Unntaket er hvis det er besøk av barn MED foreldre. (barn uten foreldre blir selvsagt sendt hjem FØR det er leggetid her). Men det er ikke snakk om MYE senere av den grunn..

I helgene får alle 3 være litt lengre oppe.. Men minstefrøkna MÅ i seng før kl 21 og de eldste må senest legge seg kl 22...

(i helgene sover ungene gjerne til minst kl 10, så derfor velger vi å ikke utvide leggetiden ytteligere....)

Gjest New Dawn
Skrevet
Ja, det er litt på siden. Og jeg ser poenget ditt, men jeg syns at det er forskjell på å tilpasse seg den man snakker med og å overdrive noe. Når du overdriver tar du gjerne ekstra i.

Jamen det er faktisk ganske vanlig å ta litt i både den ene og den andre veien. Før jeg fikk barn selv og var hos noen venner av oss som hadde småbarn så holdt jeg på å klikke - jeg syntes ungene var uoppdragne og bråkte noe helt vanvittig - like grusomt var det når venninnen min var på besøk med datteren sin .. jeg måtte passe på henne hele tiden for moren lot henne spise sjokolade i min lyse salong og tok med skitne hender på det lyse tapetet mitt.

Der og da bestemte vi oss for aldri å få barn selv .. aldri i livet om jeg skulle ha noen sånne krapyl rundt bena mine ..

Hadde det vært nå så hadde jeg sett helt annerledes på det .. Jeg hadde sett gjennom fingrene med unger som lekte høylytt hjemme - eller om noen småbarn spiste sjokolade i sofaen min .. pytt, pytt - det er barn og barn er sånn.

Ingen er så god til å oppdra unger som de som ikke har barn selv .. og de som påstår at ungene legger seg fint og pyntelig uten dikkedarer kl. 19:30 hver kveld må jeg si at jeg har store problemer med å tro på ..

Når jeg snakker om ungene mine (som nå er noen store slyngler) så snakker jeg om dem i en humoristisk tone og legger lett på litt .. Kan godt si at "de gjør aldri lekser" ... selvom de faktisk gjør lekser en sjelden gang iblant. Jeg kan si at jeg er drittlei av å øvelseskjøre med dem så ofte .. sannheten er at jeg faktisk synes det er enormt koselig å ha disse timene alene i bilen med dem. Det hender også at jeg sier at "de gjør aldri noe hjemme" .. så hender det selvsagt at de gjør noe .. osv, osv ..

Skrevet

Takk for alle svar og innspill!

Og nei, jeg har IKKE blandet meg inn i dette venneparets saker med tanke på når de legger barnet sitt, som sagt, jeg bare reagerte litt på dette og begynte å lure på om jeg er FOR streng med "mine" små, her legger de seg konsekvent klokken 20 på hverdager, og 21-21.30 i helgene. Jeg har ikke så god erfaring med barn, faktisk ingen, men jeg og far bestemte oss for at det beste er om de vet hva de går til hver dag, feks at klokken 20 er det leggetid med godnatthistorie eventuelt lydbok. Jeg begynte rett og slett å betvile meg selv litte grann der og da, er fortsatt veldig usikker på dette med barn, men jeg lærer etterhvert.

Jeg overdrev ikke i mitt innlegg, jeg passet veldig godt på å få med meg om dette var en gangs tilfelle eller om det faktisk var slik hele tiden, selv om jeg ikke spurte direkte ut. Jeg har heller ikke tenkt å blande meg inn i deres saker, men nesten gang vi er hos dem, skal jeg veldig forsiktig ta opp at hos oss så er det ikke tv eller spill etter leggetid, og kommer de og "sutrer" unødvendig om kvelden, blir de fulgt inn på rommet med ett "Nå er det natta dere, legge seg og sove godt nå" opplegg. Og det funker veldig fint..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...