LaToya Skrevet 11. juni 2003 #1 Skrevet 11. juni 2003 Hei ! Har vært noen debatter om hva man tjener og hva man har som forbruk. Men har du /dere noen sparepenger ???? Jeg skulle ønske vi hadde og vi prøver å spare litt hver mnd, men det er jaggu meg hardt ! Målet er å ha 10-20.000 på en sparekonto som reserve om noe skulle skje.
Retz Skrevet 11. juni 2003 #2 Skrevet 11. juni 2003 Vi har prioritert å ha gjeld framfor sparepenger.
Sandman Skrevet 11. juni 2003 #3 Skrevet 11. juni 2003 Vi har prioritert å ha gjeld framfor sparepenger. Nedbetaling av gjeld er også en sparekonto, Retz.. Til spørsmålet over er svaret, JA.
Gjest Lea Skrevet 11. juni 2003 #4 Skrevet 11. juni 2003 Vi sparer på BSU begge to. Kunne sikkert ha spart mer, men vi bruker heller pengene på å "oppgradere" boligen. Om det skulle skje noe uforutsett, så låner vi penger til å fikse dette, enten av foreldre eller i banken. Vi betaler også litt for mye skatt begge to. Da få vi en god sum inn på konto om sommeren.
Gjest gurimalla Skrevet 11. juni 2003 #6 Skrevet 11. juni 2003 Sparer mest ved å tilbakebetale gjeld. Har i tillegg en buffer på ca 50 000.
trifolii Skrevet 11. juni 2003 #7 Skrevet 11. juni 2003 Jepp! Har 20-30000 kroner på bok, og BSU i tillegg. Tipper reserven ryker nå som vi skal "etablere oss", men den skal bygges opp igjen så fort vi klarer. Kjekt å ha om det skulle skje noe.
RoadQueen Skrevet 11. juni 2003 #8 Skrevet 11. juni 2003 Jeg føler meg naken uten penger på bok, må ha minst en månedslønn i bakhånd - helt 2 - 3. om det skulle dukke opp uforutsette nye storinnkjøp.
Kosejente Skrevet 11. juni 2003 #9 Skrevet 11. juni 2003 Ja...det passer vi på å alltid ha....har en sparekonto hver....der vi setter inn 2000,- pr. mnd. (1000,- på hver)... I tillegg har vi en konto der det allltid er et avdrag i overskudd når det gjelder betaling av lån på hus...just in case... Har også en regningskonto der vi setter inn et visst beløp pr. mnd. i forskudd...da vet vi at vi alltid har penger til å betale faste regninger...
Kosejente Skrevet 11. juni 2003 #10 Skrevet 11. juni 2003 Har også BSU....glemte det..... Men dette er dessverre siste året....siden jeg har fyllt 33....
Fru Fomle Skrevet 11. juni 2003 #11 Skrevet 11. juni 2003 Prøver å ha 20-30 000 som buffer på sparekonto. I tillegg sparer vi på BSU.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2003 #12 Skrevet 11. juni 2003 Jeg har en konto hvor jeg setter av litt penger hver gang jeg får stipend/lån utbetalt, eller lønning. Avhenger av hvor mye jeg får utbetalt. På det meste har jeg nok mellom 20- og 30000 på denne kontoen. På denne kontoen står det nå 8000,- og det er litt lite syns jeg...Men sånn er det i mai og juni for mitt vedkommende. Må tære på reservene fram til skattepengene kommer og første lønning fra sommerjobben kommer... I tillegg sparer jeg i aksjefond - og selvom det ikke har gitt resultater enda, så håper jeg jo at det skal lønne seg på sikt da...
Joplaya Skrevet 11. juni 2003 #13 Skrevet 11. juni 2003 Sparer for harde livet jeg - innimellom Satte av mye penger i høst, hadde opp til 30 000 en liten stund. Men de forsvant fort til dagmamma, bilforsikring, veiavgift, bursdagspresang til sambo, høye strømregninger og sambo sitt kredittkort :-? Samtidig sparer vi til bryllup, men det er sparing i skippertak gitt Til høsten får jeg litt mer å rutte med, så da skal det bli sparing i heimen (håper i alle fall...)
ivanka Skrevet 11. juni 2003 #14 Skrevet 11. juni 2003 nope. tror det står 68 øre på kapitalkontoen min. til gjengjeld er jeg huseier uten boliglån. så jeg sitter vel på en mill eller to på den måten. men det er jo ikke akkurat penger i bakhånd heller.
Gjest Zalomine Skrevet 11. juni 2003 #15 Skrevet 11. juni 2003 Skulle gjerne hatt det. Hadde det da jeg var student, men da vi flytta og "etablerte oss" (måtte handle masser av møbler i alle fall, og gikk en periode arbeidsledig) så ble alt det borte. Målet er nok å spare et vist beløp hver måned ja, og ha 10-30000 på konto "i reserve", men rett og slett, enn så lenge er vi glad dersom der er nok penger til mat siste uka før lønning. Det er trangt, men vi forventer at det bedrer seg i løpet av året, og da blir det sparing ja.
Gjest Solskinn Skrevet 11. juni 2003 #16 Skrevet 11. juni 2003 Hmm "Eksamensfest", bryllup, huskjøp og 2 økonomier (i 2 land) har spist seg langt og lenger enn langt inn i sparepengene. Har litt igjen og nå beholder vi det og bruker ikke mer enn lønning hver mnd; dvs at de litt større tingene som trengs kjøpes når det er penger til det. Vil helst ikke leve helt uten en form for buffer. I juni trenger jeg den kanskje, dersom skattepengene lar vente litt på seg!
Fakse Skrevet 11. juni 2003 #17 Skrevet 11. juni 2003 Vanligvis har vi en buffer, men akkurat nå er det totalt skrapa. Skal pusse opp bad i sommer, så det blir vel ikke bedre av det. Har selvfølgelig bsu, de pengene som er satt inn der kan man jo ta ut før året er omme uten å få noen straff, men de vil vi jo ikke røre da, så vi sutter på labben så lenge. Håper økonomien skal komme på rett kjøl når jeg har kommet i jobb etter endte studier.
Gjest Étoile Skrevet 11. juni 2003 #18 Skrevet 11. juni 2003 Jeg sparer ikke fast, men setter av penger enten på høyrente eller aksjefond hver gang jeg har noe til overs, avhengig av hvor lenge det er til jeg tror jeg får bruk for dem. Dersom jeg antar at jeg vil få bruk for pengene innen et år setter jeg dem på høyrente, resten i aksjer.
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2003 #19 Skrevet 11. juni 2003 Kommer opp i 10-15 000 før et eller annet uforutsett dukker opp. :-? Men vi klarer oss alltid. Ønskelig skulle jeg gjerne hatt en sparekonto med 20-30 000 på til enhver tid... Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå