Gå til innhold

Hva er normal puls?


Gjest Farge

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er 20år gammel, og målte nylig hvilepulsen min, den var på 88...

Er dette for høyt?

Plis, trenger å vite. Det dundrer i brystkassa, vondt til tider, har alltid høy puls, sover lett, sover lite...

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter reglene her inne skal du ikke poste e-postadressen din.

Om du er bekymret for helsen din bør du dra til legen, et svar her inne kan desverre ikke hjelpe deg, spesielt når puls kan være veldig individuelt. Dra en tur til legen hvis du er redd, da får du et faglig svar! :)

Selv har jeg en hvile puls på 46 målt med pulsklokke type polar.

Bjørn Dæli skal visst hatt en av de laveste målingene, han hadde en hvile puls på 27!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på, er hva sier pulsen min? Jeg er en 18 år gammel aktiv jente, jeg vil si at jeg har ganske god kondis da jeg trener kondisjon flere ganger i uken. Hvilepulsen min ligger på 68. Hva sier dette om kondisjonen min?

Jeg tror egentlig pulsen din er vanlig for jenter, og kondisen er god fordi du sier det (du kjenner deg selv, og jeg tror faktisk du har en viss peiling).

Jeg tror at du egentlig bare kan sammenligne hvilepulsen med deg selv. Hvis du hadde 74 i fjor, så er du trolig i bedre form nå, men hvis du hadde 60 i fjor, så er du trolig i dårligere form nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er 20år gammel, og målte nylig hvilepulsen min, den var på 88...

Er dette for høyt?

Plis, trenger å vite. Det dundrer i brystkassa, vondt til tider, har alltid høy puls, sover lett, sover lite...

Hei. Hvis du målte pulsen din klokka 22 en fredag kveld har du ikke hvilepuls. Jeg målte pulsen min selv i går, etter en stressende arbeidsdag, og et stort middagsmåltid, og jeg lå på 80-95. Hvis jeg får det for meg at jeg henger meg opp i pulsen min, får jeg lett puls oppi 100-120 (tachycardi) selv i hvile. For folk som er litt opptatt av hjerterytme og engstelig for denne (som meg, og kanskje deg) så er pulsmålingen i seg selv noe som driver pulsen opp og bør unngås.

Har normalt (når jeg er avslappet og ustresset) en hvilepuls på ca 55-60. Men i løpet av en hard arbeidsdag, og med litt kaffe, så har jeg lett 80-90, som sagt. Hvilepuls skal måles rett etter oppvåkning, helst en lørdag (hvor du vel og merke ikke er fyllesyk, det øker pulsen). Da tror jeg også du har lavere puls enn 88.

Hvilepuls avhenger av mange ting, fysiologisk primært hvor stort slagvolum det venstre hjertekammeret ditt har (endediastolisk volum) og hvor stor del av dette blodet hjertet pumper ut pr slag (ejeksjonsfraksjon). Trening inntil visse grenser kan øke disse verdiene, det blir jo som en bilmotor, høyere motorstørrelse gir jo ofte flere hestekrefter. Men mye er medfødt, vi har alle ulike hjertestørrelser.

Det er ikke nødvendigvis noe "nederlag" å ha høy hvilepuls. Vi har alle ulike hjerterytmer. Noen har rask puls, noen lav, noen oftere litt uregelmessig, osv. Men - så lenge vi har et normalt hjerte ellers, så er det hele mest av teoretisk betydning, og påvirker ikke livskvaliteten vår eller leveutsiktene.

Men - de fleste tilfellene av "høy puls" skyldes nok en underliggende angst som ikke helt slipper - og derfor konstant utskillelse av adrenalin som driver pulsen. Andre tilstander kan være høyt stoffskifte, man kan jo ved neste korsvei be legen se litt på dette hvis man synes man har høy puls til enhver tid.

Dundringen din i brystkassa kan være av 2 årsaker, enten høyt adrenalin og at hjertet må pumpe litt ekstra kraftig, eller såkalte ekstrasystoler (SVES eller VES). I et strukturelt normalt hjerte hos en ung person er begge deler klin ufarlig, men veldig ekkelt iblant. Hvis du vil, kan jeg skrive mer om dette, men det er kanskje ikke nødvendig.

Du fikk et langt svar av meg, jeg vil bare ikke at du skal henge deg opp i dette og få hjertenevrose (angst for hjertefunksjonene, slik jeg har hatt tidligere). Håper du leser dette, kunne svart deg på mail, men det er kanskje litt "feil" siden jeg er gutt/mann, og fant denne tråden ved en tilfeldighet. Beklager det :)

Håper likevel dette var et OK og informerende svar, slik at feil kjønn kan tilgis ;)

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hav som er normal kvilepulser er utrolig individuelt. Som regel så vil et bedre trent individ ha lavere puls, nettopp fordi cardiac output (CO) er større. CO bestemmes av slagvolum (oppgies i liter) multiplisert med hjertefrekvens (antall pulsslag per minutt)

CO = stroke volume x heart rate

Jo større CO, jo mer blod klarer hjertet som muskel så pumpe ut per minutt. Dette gjør at arbeidende muskulatur både får tilført flere næringsstoffer, og transportert vekk større mengde avfallsstoffer.

Veldig enkelt forklart, men likevel et av de mest grunnleggende prinsippene og et fundamentalt regnestykke innen fysiologien.

Problemet er at folk har ulike genetiske utgangspunkt, det er store forskjeller i hva den enkelte mener er hard trening/å være godt trent, det er vanskelig å måle den selv på et reliabelt vis og noe responderer bedre på trening enn andre.

Så lenge kvilepulsen er normal for din alder, så er det egentlig alt du trenger å vite. Din puls er bare interessant for din kropp. Og det er omtrent null vits i å sammenligne sin puls med andres (for de har mest sannsynlig ikke målt den korrekt uansett). En maksimal utholdenhetstest, hvor det måles VO2max (maks okysgenopptak), OBLA (når laktatnivået i blodet krysser terskelen for hvor hardt du kan jobbe før musklene sier stopp) og makspuls er det eneste som objektivt og relativt reliabelt kan gi deg svar på o du er i god for eller ikke.

Skal du først måle en cirka kvilepuls, så bør det gjøres når du har ligget i ro 15-30 min, ca 25 grader i rommet, og ta pulsen min tre ganger. Ta så gjennomsnittet av disse målingene for å få et bilde av pulsen din. Det beste er om du får noen til å ta pulsen for deg, slik at du ikke teller og følger spent med. Det samme gjelder måling av blodtrykk; aldri sitt og glo på tallene som går opp og ned på monitoren, og utfør målingen mer enn en gang.

Har forøvrig en kompis som er uhyre godt utholdenhetstrent, og han hevder seg godt i sin spesialiserte konkurranseform. Hans kvilepuls ble målt til ca 35 per min da han lå på bordet og måtte sy en del sting for å fikse en stygg leggskade. Det er per definisjon bradykardi (for lav puls), så stakkaren ble medisinert opp til gangs og følte seg elendig da han våknet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har forøvrig en kompis som er uhyre godt utholdenhetstrent, og han hevder seg godt i sin spesialiserte konkurranseform. Hans kvilepuls ble målt til ca 35 per min da han lå på bordet og måtte sy en del sting for å fikse en stygg leggskade. Det er per definisjon bradykardi (for lav puls), så stakkaren ble medisinert opp til gangs og følte seg elendig da han våknet ;)

Morsomt at du skriver akkurat det der. Pulsen kan være utrolig lav når man sover/er i narkose uten at noe er galt.

Tok en gang en Holter (24-t EKG) test, og selv om jeg (som nevnt over) har hvilepuls på 55-60, så var jeg nede under 40 noen øyeblikk under dyp søvn. Tror 39 var det laveste registrert.

Bradykardi er jo ingen problem (og bare sunt for hjertet) så lenge man ikke har symptomer fra den, så lenge kroppen får nok oksygen og du ikke blir svimmel. Da er den ikke patologisk. Verre er det vel hvis man får anfall av bradykardi under trening, e.l. Da kan det vel tyde på enten elektriske blokkeringer i hjertet eller feilfunksjon i sinusknuten. Det skjer vel uansett stort sett hos eldre.

Jeg kan (igjen) ikke påpeke nok at dersom man ikke er idrettsutøver, så har det utrolig liten verdi å måle sin egen puls i tide og utide. Målinger av seg selv blir uansett sjelden riktige hvis man har fokus på pulsen, siden pulsmåling i seg selv er en stressituasjon og frigjør adrenalin. De fleste vil vel i tillegg kjenne den klassiske "sinusarytmien" (endringer i pulsen på inn og utpust) og tenke at dette er rytmeforstyrrelser, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kompis sitt tilfelle så er hvilepulsen hans under 40, så det hadde ingenting med en klinisk bradykardi å gjøre ;)

Selv for idrettsutøvere så er ikke kvilepulsen av en så signifikant verdi som mange tror, men løperøkonomi (running economy), OBLA og VO2max, samt hvor fort puls, laktat og kraftgenerasjon restaureres etter en økt.

Eldre har ofte et større problem med tachykardi og hypertensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*

Målte pulsen i går formiddag.

Har ikke jobbet siden onsdag, og bare slappet av i soffaen... Så tok bare puslen da æ begynte å bli tungpusten av ingen grunn:-/

Legen sier ikke stort, stoler ikke på dem, da jeg gikk te legen med en skade i kneet, men som legen sa "ingenting galt, kan ikke finne noe feil..." Men går med smerter daglig(ikke store, men de er der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Målte pulsen i går formiddag.

Har ikke jobbet siden onsdag, og bare slappet av i soffaen... Så tok bare puslen da æ begynte å bli tungpusten av ingen grunn:-/

Legen sier ikke stort, stoler ikke på dem, da jeg gikk te legen med en skade i kneet, men som legen sa "ingenting galt, kan ikke finne noe feil..." Men går med smerter daglig(ikke store, men de er der...)

Hvorfor tok du pulsen når du følte deg tungpustet? (jeg vet vel egentlig svaret).

For å si det slik:

Skal pulsen gi deg tungpust så krever det en hjertefrekvens du virkelig hadde merket. Du må opp i så høye nivåer at hjertet ikke greier å pumpe effektivt, i din alder sannsynligvis godt over 200. I tillegg hadde du fått masse andre symptomer som svimmelhet, varmefølelse i kroppen, svetting, osv. Du kan ikke få dette av vanlige angsttilstander, årsakene er som regel at hjertet har ekstra ledningsveier for de elektriske impulsene, og en impuls setter seg fast i en slik ledningsvei og går i sirkel. Normalt er faktisk også dette et ganske ufarlig fenomen hos yngre mennesker, men ikke minst er det sjeldent, og du ville merket det utrolig godt.

Er man mye plaget av slike anfall, så kan legen lære deg metoder for å bryte de (enkle teknikker). Skulle alt gå galt, så går man til legevakten og får en sprøyte (adenosin) som bryter anfallet på sekunder.

I motsatt retning, så håper jeg virkelig ikke du fabler deg borti tanker om hjertesvikt eller lignende. Det får ikke unge mennesker :)

Jeg er ganske sikker på at du har blitt redd for tungpusten, så har pulsen steget litt, og du har målt den. I slike litt angstpregede situasjoner er det HELT normalt at pulsen stiger med 20-30 slag/min. Selv har jeg (før jeg lærte meg å håndtere hjertenevrose) opplevd puls oppi 120-130 over lengre perioder med uro over dette, og også høyere, som følge av angstanfall fra frykt for hjertearytmi. Problemet er jo at angsten skaper enda høyere puls og hjertebank, en virkelig ond sirkel. Man må bare innse realitetene, man får ikke alvorlige arytmier (fra hjertekamrene) med mindre man har underliggende hjertesykdom (infarkt, osv).

Litt smårusk, som et ekstraslag, flere ekstraslag, litt høy puls, litt uregelmessigheter, har alle mennesker. Men det forsterkes voldsomt, og merkes mye bedre, når vi har fokus på det.

Mitt beste råd: Glem hjertet ditt og pulsen din. Det fører ingenting godt med seg å følge med, det eneste som skjer er at du skiller ut mer adrenalin og får høyere og hardere puls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hav som er normal kvilepulser er utrolig individuelt. Som regel så vil et bedre trent individ ha lavere puls, nettopp fordi cardiac output (CO) er større. CO bestemmes av slagvolum (oppgies i liter) multiplisert med hjertefrekvens (antall pulsslag per minutt)

CO = stroke volume x heart rate

Jo større CO, jo mer blod klarer hjertet som muskel så pumpe ut per minutt. Dette gjør at arbeidende muskulatur både får tilført flere næringsstoffer, og transportert vekk større mengde avfallsstoffer.

Veldig enkelt forklart, men likevel et av de mest grunnleggende prinsippene og et fundamentalt regnestykke innen fysiologien.

Problemet er at folk har ulike genetiske utgangspunkt, det er store forskjeller i hva den enkelte mener er hard trening/å være godt trent, det er vanskelig å måle den selv på et reliabelt vis og noe responderer bedre på trening enn andre.

Så lenge kvilepulsen er normal for din alder, så er det egentlig alt du trenger å vite. Din puls er bare interessant for din kropp. Og det er omtrent null vits i å sammenligne sin puls med andres (for de har mest sannsynlig ikke målt den korrekt uansett). En maksimal utholdenhetstest, hvor det måles VO2max (maks okysgenopptak), OBLA (når laktatnivået i blodet krysser terskelen for hvor hardt du kan jobbe før musklene sier stopp) og makspuls er det eneste som objektivt og relativt reliabelt kan gi deg svar på o du er i god for eller ikke.

Skal du først måle en cirka kvilepuls, så bør det gjøres når du har ligget i ro 15-30 min, ca 25 grader i rommet, og ta pulsen min tre ganger. Ta så gjennomsnittet av disse målingene for å få et bilde av pulsen din. Det beste er om du får noen til å ta pulsen for deg, slik at du ikke teller og følger spent med. Det samme gjelder måling av blodtrykk; aldri sitt og glo på tallene som går opp og ned på monitoren, og utfør målingen mer enn en gang.

Har forøvrig en kompis som er uhyre godt utholdenhetstrent, og han hevder seg godt i sin spesialiserte konkurranseform. Hans kvilepuls ble målt til ca 35 per min da han lå på bordet og måtte sy en del sting for å fikse en stygg leggskade. Det er per definisjon bradykardi (for lav puls), så stakkaren ble medisinert opp til gangs og følte seg elendig da han våknet ;)

Jeg er 30 kg over veltrent vekt (109kg 187cm), men har kondis nok til å følge normalvektige inntil oppoverbakkene begynner, med en hvilepuls på 49, riskerer jeg da å bli bradykardimedisinert hvis jeg kommer på sykehus etter en ulykke?(mistenkelig at overvektig mann har lav puls?)

Jeg har nok et stort hjerte, siden jeg trente hardt som tenåring, og har hatt noen gode perioder med mosjon oppigjennom åra.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er 30 kg over veltrent vekt (109kg 187cm), men har kondis nok til å følge normalvektige inntil oppoverbakkene begynner, med en hvilepuls på 49, riskerer jeg da å bli bradykardimedisinert hvis jeg kommer på sykehus etter en ulykke?(mistenkelig at overvektig mann har lav puls?)

Jeg har nok et stort hjerte, siden jeg trente hardt som tenåring, og har hatt noen gode perioder med mosjon oppigjennom åra.

Ikke nødvendigvis.

Uansett, 49 er ikke så veldig lavt. Min far har akkurat den samme problemstillingen som deg, og han ligger på en hvilepuls på 50-55, egentlig totalt ulogisk grunnet overvekt, men han har et ganske stort hjerte og da et godt slagvolum (eller god EF).

Husk at overvekt i seg selv kan føre til dette, med en del ekstra kg å "dra på" så vil hjertet tilpasse seg og vokse for å håndtere belastningen. Dette er greit inntil visse grenser, derfor er jo trening også sett på som positivt, inntil visse grenser. Overdrevet, så kan man få såkalt "sportshjerte" som man også kan få ved langvarig høyt blodtrykk, e.l, altså at hjerteveggene blir for tykke og muskuløse (hypertrofi).

Hvis du er usikker på dette, så er det bare å dra til et legesenter og få utført en ultralyd av hjertet. Det tar et kvarter, og du finner ut om alt er som det skal.

Uansett, pulsen under søvn/narkose kan være rimelig forskjellig fra hvilepuls. Hos noen faller den bare med noen få slag fra hvile til dyp søvn, men hos noen kan den nesten halveres, ned i 30 slag pr minutt er ikke unormal søvnpuls. Det er visstnok et sunnhetstegn at den faller mye, men også et lite hinder for visse medikamenter (betablokkere, mv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at overvekt i seg selv kan føre til dette, med en del ekstra kg å "dra på" så vil hjertet tilpasse seg og vokse for å håndtere belastningen. Dette er greit inntil visse grenser, derfor er jo trening også sett på som positivt, inntil visse grenser. Overdrevet, så kan man få såkalt "sportshjerte" som man også kan få ved langvarig høyt blodtrykk, e.l, altså at hjerteveggene blir for tykke og muskuløse (hypertrofi).

Er "sportshjerte" en helserisiko som bør unngås? Betyr det at man ikke bør presse seg for ofte og mye? Hvis jeg skal trekke konklusjoner, så tror jeg at jeg bør unngå mer en en trening i uka med maxinnsats. At en maxtrening og 2-3 rolige turer kanskje er lurest for å få ned vekt, og oppnå behagelig kondisjon. Hvis jeg tar ned vekta mi med 25% (i løpet av 1-2 år), så skulle jeg tro at hvilepuls ville falle tilsvarende eller mer pga bedre form, og da kan den tippe under 35. Den laveste målinga mi som 16-åring var 36. 42 var mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "sportshjerte" en helserisiko som bør unngås? Betyr det at man ikke bør presse seg for ofte og mye? Hvis jeg skal trekke konklusjoner, så tror jeg at jeg bør unngå mer en en trening i uka med maxinnsats. At en maxtrening og 2-3 rolige turer kanskje er lurest for å få ned vekt, og oppnå behagelig kondisjon. Hvis jeg tar ned vekta mi med 25% (i løpet av 1-2 år), så skulle jeg tro at hvilepuls ville falle tilsvarende eller mer pga bedre form, og da kan den tippe under 35. Den laveste målinga mi som 16-åring var 36. 42 var mer vanlig.

Det med min kompis var et særegent tilfelle; det er ikke kvardagskost at de får idrettsutøvere med puls ned på 30 på bordet for å si det mildt. Er nok mer de med med tre-fire ganger det i puls som er mer trenden idag.

Og nei, det er ingenting som skulle tilsi at din puls synker noe i nærheten av tilfellet ovenfor, selv om ingen selvsagt kan garantere noe når det gjelder hjertet. Og jeg håper inderlig at du ikke har noen planer om et sykehusopphold :)

Er forsåvidt noe uenig med gjesten over, da hjertet som muskel ikke ekspanderer i størrelse eller får økt slagvolum proporsjonalt med økt vekt. Hjertet hos en godt trent rugbyspiller og en sedat mann, begge samme høyde, vekt (og dermed BMI, som hos rugbyspillere ofte er skyhøye) er ikke identiske. På langt nær. Men det er feil å anta at overvekt gir en høy kvilepuls. Det som er viktigere å se på er det maksimale oksygenopptaket (VO2max), hvor fort pulsen stiger ved aktivitet, når OBLA nåes og ikke minst hvor fort pulsen synker etter fysisk aktivitet. Sørlig dette siste gir oss en god indikasjon på de kardiovaskulære forhold.

Om du velger en maksøkt og to rolige, eller to maksøkt og en rolig er opp til deg, form, motivasjon og dine mål med treningen. Jeg tar stort sett to hardere økter (spinn og step) og en rolig, lengre joggetur per uke. Jeg skal ikke konkurrere, og vil bare holde meg i grei nok form (samt trives med treningen). Dette passer meg, og jeg kan være fleksibel, slik at hvis jeg har dager med DOMS i underekstremiteter, så tar jeg det mer kulig og laffer avgårde i snakketempo :)

Det anbefales dog ikke mer enn tre maksøkter per uke, da kroppen får vansker med å innhente seg mellom øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Bergans. Det er greit med litt oppdarte råd. Jeg har forresten tenkt å holde meg unna rundkjøringer, når sykkelen kommer fram til våren, så da slipper jeg å komme på sykehus.

Min strategi blir nå minimum en rolig langkjøring, og resten med intensitet etter lyst og dagsform. Jeg tok en god, rolig morgenskitur nå på 3mil, og er egentlig ikke plagsomt sliten. Null trening mandag og tirsdag(etter 2 drøye 2-milsturer lørdag og søndag). Det neste blir vel 13 km absolutt full innsats på fredag, og langtur lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...