Gå til innhold

sær jeg,vil ikke ha hjemmelagde gaver

Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Synes igrunn det der er en litt bortskjemt holdning.. Vær glad for det du får! Det er såklart veldig koselig å få noe man øsnker seg, men ærlig talt - tanken som teller. Det viktigste med julen er vel uansett ikke gaver?? o_O

Som JEG iallefall skrev tidligere i denna tråden at jeg ville kutte ut gaver for mange år siden syntes det er bare tull men når de ikke VIL slutte å kjøpe til meg så kan ikke jeg slutte,syntes det er ganske kjipt for de,eller kansje de slutter etterhvert da ;-) he he.Men da mener jeg;kjøp noe på ønskelista eller drit i det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,da spør jeg dere igjen,dere som peser oss her som Vil ha ønskeliste:hvor gjør dere av gavene dere IKKE liker??Hm...ser ut som det var ett vansklig spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,da spør jeg dere igjen,dere som peser oss her som Vil ha ønskeliste:hvor gjør dere av gavene dere IKKE liker??Hm...ser ut som det var ett vansklig spørsmål..

Jeg synes ønskelister passer for barn.

Jeg kjøper ikke så mange gaver lenger, og de jeg kjøper vet jeg vil bli brukt (bøker, ulvangsokker og abonnement på et blad bl.a.). Som nevnt lenger opp, så gir ikke mannen og jeg hverandre gaver mer, og det er så godt å slippe å tenke på det.

Tidligere tok jeg var på alt jeg fikk, men noe var så grusomt at det ble plassert inni et skap. Men nå har jeg rufsa skikkelig opp, og gitt bort masse til Fretex.

Jeg har forresten også resirkulert gaver. Ting jeg ikke vil ha selv, men som er helt ok - de havnet hos et menneske som stort sett bare gir bort skrap.

Barn skal ha gaver, selvfølgelig, selv om de hadde hatt mye bedre av å mer enn halvere gavehaugen, men voksen burde rett og slett droppe hele gavetradisjonen. Bruk heller tid og penger på god mat og sosiale sammenkomster.

Jeg har forresten også fått min kvote av presanger produsert av unger. Sikkert fint i mor og fars øyne, men usj så grusomt for andre. Og bilder av egne unger, hvorfor gir egentlig folk bort det til andre mennesker, til og med innrammet så de tar det for gitt at det skal opp på veggen.

Jeg tar forresten gjerne i mot strikkede sokker, hjemmelagd godteri, hjemmelagde juledrammer, hjemmelagd syltetøy, vin, brennevin o.l.

Nips vil jeg IKKE ha, uansett om det er fra butikk eller hjemmelaget. Gaver fra 10kroners tilbud på Rimi er liksom ikke sååå veldig stas.

Nå skal jeg snart rydde enda mer vekk hjemmefra og over til Fretex. Jeg blir glad og Fretex blir glad. :)

Og dere: Jeg vil IKKE få juleblomster i romjula!!!! For mitt vedkommende er jula over 4. eller 5. juledag (seinest), og da går også juleblomster i søpla. Gi meg konfekt eller vin hvis du kommer på besøk i jula.

Natta!! :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av detta,dere er jo gale!!ha ha.Da spør jeg:hva gjør dere med gaver som ting og tang som ikke passer inn i huset deres??Det er det jeg ikke fatter folk er så imot alt søppelet som flyter i Norges land,fy fy.Men å ha gaveliste det er fy fy i deres øyne!!Men jeg kaster mine,kommer ikke på tale å sette noen grufulle ting rundt i mi stue som ikke jeg liker.Kansje dere ikke bryr dere om stil men det gjør jeg!!Derfor mye greiere og ønske seg 2 brune kubbelys og få det isteden for å få en grønn spisebrikke som jeg ville kasta!!Så hvor blir gavene deres av??Regner med de også går i søppla ikke så lenge etter jul ;-))

Hvorfor i all verden må du kaste det da? Gi det til FreTex eller et loppemarked istedet. Det er ikke giverens problem at du forsøpler verden. Det er ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererer ikke med ønskeliste. Likevel har jeg aldri fått ting jeg bare mååååå kaste. Om jeg en dag får noe jeg ikke kan utstå å ha i huset mitt så gjør jeg med det som med alt annet jeg ikke lenger vil ha: Jeg gir det bort. Til f.eks. Fretex eller andre som tar imot. Å si at man må kaste ting er en sløv holdning og total miljømessig ansvarsfraskrivelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt som det ts skriver om her er en av grunnene til at jeg begynner å få hele jula langt oppi vrangstrupen. Gavelister = bestilling, og det lukter bare bortskjemt og storforlangende. BARN kan komme med ønskelister, men voksne folk bør holde seg for god til sånt. Da kan man heller droppe hele gavehysteriet. Det er usmakelig. Be folk sende de pengene de ville brukt på deg til en eller annen barnelandsby istedet. Der vil det i hvert fall bli satt pris på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånt som det ts skriver om her er en av grunnene til at jeg begynner å få hele jula langt oppi vrangstrupen. Gavelister = bestilling, og det lukter bare bortskjemt og storforlangende. BARN kan komme med ønskelister, men voksne folk bør holde seg for god til sånt. Da kan man heller droppe hele gavehysteriet. Det er usmakelig. Be folk sende de pengene de ville brukt på deg til en eller annen barnelandsby istedet. Der vil det i hvert fall bli satt pris på.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en hel del mennesker som liker å GI gaver da.. :) Utrolig hyggelig å finne gaven som bare passer perfekt til den som får den. (fortrinnsvis om personen synes det samme ;) ) Noen blir veldig glad for hjemmelaget julepynt mens andre synes kremer og fine dusjsåper de vanligvis ikke hadde unt seg er stor stas. Selv synes jeg det er utrolig hyggelig når jeg ser at noen virkelig har prøvd å finne noe jeg blir ekstra glad for. Noe jeg ikke blir så glad for er ting som bare er kjøpt for å kjøpe noe.. Som askebegeret jeg fikk selv om jeg ikke røyker.. ;) Vi ble etterhvert enige om å ikke veksle gaver mer.. :)

Men mine aller nærmeste vil jeg gjerne fortsette å gi julegaver til. Fordi det er så gøy å se når de blir glade :) (egentlig en gave til meg selv bare det.. )

Jeg oppfordrer heller til å begrense "gaveringen". Og heller legge sjelen litt ekstra i de nærmeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt trist å lese slike tråder. Jeg blir takknemmelig for det jeg får uansett om det ikke passer meg helt. Jeg setter pris på tanken.

Jula handler for meg mye mere om å få være med familien og kose meg. Vi har tradisjoner som er kjempe koselige. Som at meg og søstrene mine ser julebarnetv på morningen og 3 nøtter til askepott.

Om jeg ikke finner noen plass å ha det jeg får gir jeg det bort til andre eller bytter det om det er byttelapp.

Hjemmelagde gaver synes jeg er ganske kjekt i grunn. Strikka sokker fra bestemødre er jo bare kjempe koselig.

Jeg synes det er kjempe kjekt å gi gaver selv. Liker å se at andre blir glade for det de får. Men om de ikke liker det, er det ikke krise. Jeg legger heller med en byttelapp så de kan bytte i noe annet.

Ble et litt rotete inlegg. Gleder meg slik til jul at jeg drømmer meg vekk :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jula og mange av disse svarene gjør meg direkte kvalm. Jeg har valgt å ikke feire jul. Og det er DEILIG!

Ja til pasta med kjøttsaus den 24 desember :fnise:

Og til dere fisefine, bortskjemte drittunger/damer der ute som ikke er "fornøyde" med det dere får; vær glad for at du har har fått noe i det HELE tatt! Vær glad for at noen i det hele tatt har giddet å tenke på deg!

ARRGH, jeg blir pissesur på sånne mennesker som dere. TENK på alle de som ikke har råd til mat i hverdagen engang eller som ikke har familie i det hele tatt og her sitter dere og sturer over de kjedelige hjemmelagede gavene dere ikke "trenger" :kjefte:

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gavetussa

Når det gjelder julegaver må man nesten bare ta til takke med det man får, og kanskje prøve å guide giveren i riktig retning når man får spørsmål om hva man ønsker seg.

Ønskeliste skriver jeg bare til mamma og pappa. Tror ikke helt jeg klarer å slutte med det enda, selv om jeg er 22 og flyttet ut i år. Men, det står gjerne mindre på ønskelista nå enn tidligere. Det er jo det samme som å fortelle hva man ønsker seg, bare at de det gjelder slipper å spørre hele tida. De kan bare sjekke lista og velge det de synes de vil gi/det de synes du fortjener... :P

Ellers har vi slutta å gi gaver til tanter, onkler, kusiner og fettere og bekjente langt utenfor familien. Tanta mi er helt vill når det gjelder å kjøpe gaver, hun synes det er det morsomste i verden, virker det som. Så når hun kjøper gaver kjøper hun basert på pyntegjenstander hun synes er fine, og hun kunne tenkt seg å ha hjemme. Det synes jeg blir feil.... Man må i det minste prøve å ha giveren i tankene ved valg av gave... Tanta mi var vel også den som virka mest snurt da vi foreslå å slutte med gavekjøpinga. Selv fikk kusine og fetter bøker hvert år. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ønskeliste fordi familie og venner spør hva jeg ønsker meg.Har ikke med det sagt at de er nødt til å kjøpe det til meg.

Og jeg får ønskeliste igjen,for da har jeg en vis peiling på hva jeg skal kjøpe.

Synes det er bedre å kjøpe noe som person ønsker seg,enn å kjøpe noe som blir satt vekk eller havner i bosset.

Så la nå oss som liker å skrive ønskeliste til jul og bursdag få lov til det.Og dere som ikke gjør det ta i mot hver gave med glede og sett den frem eller bruk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la nå oss som liker å skrive ønskeliste til jul og bursdag få lov til det.Og dere som ikke gjør det ta i mot hver gave med glede og sett den frem eller bruk det.

Javisst, værsågod, skriv ønskeliste. Men siden du forventer respekt for at du ønsker å skrive liste, så burde du også respektere at noen ønsker å gi hjemmelagde gaver. Noe du helt tydelig ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_minni_*

I min familie slutter vi med gaver etter konfirmasjonen (annet enn til de nærmeste). Når jeg leser denne tråden må jeg si jeg er meget fornøyd med ordningen! :jepp:

Fatter ikke at voksne mennesker kan lage et slags problem ut av dette, fysj så bortskjemte enkelte av dere virker! ..men god jul og sånn :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, værsågod, skriv ønskeliste. Men siden du forventer respekt for at du ønsker å skrive liste, så burde du også respektere at noen ønsker å gi hjemmelagde gaver. Noe du helt tydelig ikke gjør.

Joda,respektere at folk liker å gi hjemmelagde gaver MEN jeg vil helst ikke ha det for det er ting jeg ikke liker eller har behov for.Og heldigvis har jeg familie og venner som rspektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ønskeliste fordi familie og venner spør hva jeg ønsker meg.Har ikke med det sagt at de er nødt til å kjøpe det til meg.

Og jeg får ønskeliste igjen,for da har jeg en vis peiling på hva jeg skal kjøpe.

Synes det er bedre å kjøpe noe som person ønsker seg,enn å kjøpe noe som blir satt vekk eller havner i bosset.

Takk gud ett fornuftig hue ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er så usmakelig med ønskeliste når man er voksen?

Mine besteforeldre på hundreognittifem år har ikke peiling på hva jeg liker eller mangler, og krever å få en liste. Samme med onkler og tanter. Foreldrene mine ringer og ber meg ramse opp noen ønsker hver jul, så videreformidler de det til slekta. Synes nesten det er frekt å ikke gi dem noen ønsker og bare sende dem ut på shopping og kreve at de skal finne på noe lurt selv. Ønskene er ikke bestillinger, de er tips jeg gir for giveren sin skyld. Ikke min egen! Jeg vet jo aldri hva jeg ønsker meg, og sliter med å lage disse listene hvert år. Skulle egentlig ønske folk bare kunne brukt sin egen fantasi, det er alltid spennende å få noe jeg ikke hadde forventet. Har en tante som er flink til å finne på ting selv, og selv om hun har bommet noen ganger så er det alltid spennende å åpne hennes pakker.

Jeg spør jo også hva de rundt meg ønsker seg, selv om jeg kanskje har et par ideer selv. Men det er ikke alltid så forbanna lett å vite hva man skal kjøpe. Jeg vet f eks ikke alt broren min har i kjøkkenskuffen eller hvilke cd-er pappa mangler i samlingen.

Forøvrig har jeg kun fått en hjemmelaget gave i mitt liv, det var et dritstygt, strikket lappeteppe i all verdens grelle farger og navnet mitt sydd i kross-sting på. Beste gaven jeg har fått noensinne, satt så pris på all tiden venninna mi må ha brukt på å strikke det! Matcher ikke sofaen, men godt og varmt er det. Og det er strikket med kjærlighet, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn det der er en litt bortskjemt holdning.. Vær glad for det du får! Det er såklart veldig koselig å få noe man øsnker seg, men ærlig talt - tanken som teller. Det viktigste med julen er vel uansett ikke gaver?? o_O

Helt enig, så hvis noen får lyst til å gi meg noe hjemmelaget så kan de like gjerne sende meg en tanke som jeg setter pris på. De trenger ikke spe på med den hjemmelagede keramikkvasen i gusjegrønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julemusa_*

Akk, for noen luksusproblemer i denne tråden!

Selvfølgelig skjer det alltid at man får en eller annen gave man ikke helt vet hvor man skal gjøre av /hva man skal gjøre med... Men, legger man godvilja til, så klarer man som regel alltids å finne noe positivt med den "ubrukelige" tingen! Hvis ikke, så kjenner vel de aller fleste en gammel tante som synes alt er fint og flott.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av de som ikke vil ha hjemmelagd egaver. Heldigvis har jeg aldri fått det heller, det er ingen som driver med sånt av de jeg får gaver av, hehe!

Og ang ønskeliste; jeg synes det er litt "ekkelt" at man faktisk ikke ønsker seg noenting jeg, da. Jeg har en liste med ting jeg ønsker meg, ikke dermed sagt at jeg deler den ut, men det er en liste. Og hvorfor? For jeg HAR faktisk ikke alt jeg trenger og ønsker meg, og jeg kjøper ikke alt jeg trenger og ønsker meg med en gang, enten fordi jeg ikke har råd, eller fordi det faktisk er godt å ønske seg noe! Og det er da noe man bør lære ungene sine, men det er vanskelig om man ikke følger det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...