hufsa! Skrevet 15. oktober 2008 #21 Del Skrevet 15. oktober 2008 Men er alternativene virkelig 'kaste hele greia' og 'velge fra gavelisten'? Jeg har i hvert fall erfaring at familien min og samboeren min vet veldig godt hva jeg liker og har aldri erfart at jeg må kaste noe. Men da får (og gir) jeg heller ikke søppelsekker full av ting, men ganske få. Mulig jeg tar feil og du gir gaver til ganske få, men hvorfor veksle gaver med mennesker som ikke kjenner deg godt nok for å gi riktige gaver? Nei,for det er familie som vi kun har noe med i jula å gjøre for da skal alt være så kosi,vettu.Tåplig spør du meg hele greiene.Men for at skal sjønne:si jeg bruker 4000 på å kjøpe det de ønsker seg mest av alt og jeg får bare ting jeg ikke liker.Har en gjennomført stil hjemme,alt fra glass til håndklær hvis du sjønner.Ikke at det er dyre ting.Da gidder ikke jeg ha en haug som ikke passer i min smak.Selv om de har sett en smijernlysestake hos meg betyr ikke den de finner med en haug med krusseduller på er min smak!!Så da syntes jeg som ikke er millionær at det er greit å få igjen ting jeg liker, ellers er jo alle pengene tapt, og da ser jeg det som det er bare meg som kjøper gaver..OG ikke gjerrig ment men kjipt å sitte på julaften og hate alt du har fått,ha ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nope Skrevet 15. oktober 2008 #22 Del Skrevet 15. oktober 2008 hvorfor ha ønskeliste når en er voksen? en får jo alltid spørsmål om hva en ønsker seg,enten til jul eller bursdag. Og er ikke gleden ved å gi noe til en voksen person det den ønsker seg? jeg kommer med flere ønsker,vet jo ikke hva jeg får. For meg er jula gaver,masse morro,slappe av..ikke maten..spise gjør jeg året rundt..men julaften med nisser,gaver og kos er bare en gang i året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #23 Del Skrevet 15. oktober 2008 Er dere 5 år eller? BUHU.... så fikk dere ikke akkuratt det dere ønsket..hva så?! Kan dere ikke bare være glad over at noen i det hele tatt gidder å gi dere noe som helst. Lærer dere ungene deres også opp til og være utakknemlige å kaste det de fikk til jul, bursdager o.l om de ikke var helt fornøyde med gavene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. oktober 2008 #24 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jag tycker önskelistor är bra jag. Fast det är en skillnad på önskningar och krav. Jag kan till exempel önska mig krimböcker, mössa och vantar, scarf eller halsduk, långa halsband, en morgonrock eller nya handdukar till köket. Det är ganska generella önskningar som ger givaren många möjligheter att välja VAD för bok de tror jag skulle tycka om, en scarf de tycker är fin åt mig, eller något halsband som kan se ut helt annorlunda mot vad jag hade tänkt mig men som blir superfint ändå. Eller så kanske de hittar något helt annat som de tror jag blir glad för. Det är en annan sak om jag önskar mig DEN nya boken av DEN författaren, halsduken av det märket i den färgen, eller ett sånt halsband. Då är det en lista med krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petro Skrevet 15. oktober 2008 #25 Del Skrevet 15. oktober 2008 Mulig jeg har missforstått hele gaveopplegget....jeg er vokst opp med "retten" til å skrive ønskeliste...men jeg har aldri oppfattet den som en "Bestillingsliste" Gaver jeg mottar...er gitt meg fordi noen bryr seg om meg...og da gir ett dårlig rullet honninglys samme gleden som en ring...og den dagen jeg slutter å glede meg over at noen har lyst til å gi meg noe rart eller fint, billig eller dyrt,- så har jeg fratatt meg selv retten til å motta noen gave...da fortjener jeg neimen ikke at andre bruker tid og penger på utaknemlige meg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. oktober 2008 #26 Del Skrevet 15. oktober 2008 Er dere 5 år eller? BUHU.... så fikk dere ikke akkuratt det dere ønsket..hva så?! Kan dere ikke bare være glad over at noen i det hele tatt gidder å gi dere noe som helst. Joda, men jeg trenger ikke være glad for den tingen. Og hvis jeg får noe som overhodet ikke faller i smak så ser jeg ikke poenget med å bruke det heller. Kjenner ikke mine venner meg bedre enn det så får de heller la være å gi meg gaver. Er på sett og vis enig at å bytte gaver mellom venner er noe "tull", men samtidig litt koselig også så lenge prisnivået er moderat . Alle mine voksne "gavevenner" er for lengst gjort oppmerksom på at en pakke te-lys (om så det er billige fra REMA eller IKEA) er en glimrende løsning hvis de ikke har andre ideer. Te-lys og andre lys bruker jeg jo hele vinterhalvåret. Om ingen gir meg det så kjøper jeg selvsagt selv, men om jeg får det i julegave så blir jeg faktisk riktig tilfreds, for det er noe som kommer til nytte og som jeg har glede av. (Og giveren blir ikke ruinert av det heller.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 15. oktober 2008 #27 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skjønner ikke den gjesten som sa bilder er en uting å gi! Er jo kjempe kjekt å få bilder av venner=) Er forsåvitt enig med at bilder ikke er en velkidg god gave hvis det er egenlaget og lite pent:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #28 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jag kan till exempel önska mig krimböcker, mössa och vantar, scarf eller halsduk, långa halsband, en morgonrock eller nya handdukar till köket. Men da kan du jo kjøpe det selv, også kan dine venninner kjøpe det de vil ha selv. Jeg forstår rett og slett ikke dette ønsket om å gå og handle for hverandre. Mange stresser jo som gærninger før jul pga disse gavene også. Hadde det da ikke vært bedre om folk kjøpte det de ville ha når de selv vil, og heller roe ned i tiden før jul og møtes og vise at man setter pris på hverandre på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 16. oktober 2008 #29 Del Skrevet 16. oktober 2008 En julehilsen i form av et kort eller julebrev (i stedet for gave) er noe av det som varmer mest, syns jeg. Det er selvlaget og bortimot gratis. Ellers er en hjemmelaget liten gave også noe som virkelig varmer meg. Kan ikke si jeg har fått så mange slike opp gjennom årene (bortsett fra barnas hjemmelagete da) Men hva er det med voksne folk nå for tiden som er så opptatt av å få gaver,egentlig? Det er da barnas privilegium, eller blir man senere voksen nå for tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #30 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg bryr meg ikke så mye om gave lenger, bortsett fra det jeg får fra mamma og pappa. Der er jeg fortsatt barnet i huset, og får det jeg ønsker meg Spørsmålet er vel bare hva jeg skal ønske meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #31 Del Skrevet 16. oktober 2008 Fascinerende tråd! Jeg er sånn som elsker jul, og elsker gaver, og ikke minst elsker å gi. I vår familie har vi tradisjon at vi lager ønskelister, og sender hverandre på mail. Jeg har aldri fått alt på lista, noen ganger får jeg ikke noe, og det forventer jeg heller ikke. Det er mer generlt, også kan man få noen ideer på typen ting man ønsker seg. Litt slik som Furstina sier. Trenger jeg skjerf, noen spesielle bøker eller lignende. I fjor skrev jeg "filmer min bror hater" på lista, for eksempel, samt "handymann som kan fikse døra mi og ha sex med meg!" (det fikk jeg ikke, for pokker!) For meg er det latterlig som en eller annen sa at "da går jeg jo i tap hver jul" Alvorlig talt, da får du begynne å gi billigere gaver da, så du ikke sitter der bitter med full søppelsekk på julaften. Jeg har laget ting, og jeg syns det er koselig å få hjemmelagede ting. Men trikset er jo å ha litt innsikt i hva folk liker og hva slags smak de har. Jeg bommet på min bror ett år, for han hadde pusset opp, og det jeg trodde var hans smak passet ikke lenger. Men så? Og hvis jeg ikke får brukt det? So what? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Possibly Skrevet 16. oktober 2008 #32 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg kan godt finne på å gi bort hjemmelagede ting, f.eks. sokker , skjerf eller grytekluter jeg har strikket selv. Dette har jeg lagt mange timers arbeid i, så hvis mottaker ikke hadde satt pris på den typen gaver, ville jeg faktisk foretrukket å få vite det, slik at jeg kunne gi dette til noen andre som satte mer pris på det istedet. Selv bryr jeg meg lite om gaver, og synes ikke det er så farlig hva jeg får. Det er sjelden jeg får noe jeg blir henrykt over, men jeg er selvsagt høflig nok til å si "takk" og late som om jeg blir glad. Jeg hadde faktisk foretrukket å ikke få noe fremfor å få stygge pyntegjenstander. Jeg har også foreslått for noen i familien at vi voksne skal slutte å gi hverandre gaver, men det vil de ikke gå med på, så da må jeg vel fortsette å få skrammel til jul, og jeg må fortsette å bruke energi på å finne gaver til folk, selv om jeg i en del tilfeller godt kunne tenke meg å bruke tiden min og pengene mine på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momajoja Skrevet 16. oktober 2008 #33 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg forholder meg ikke til ønskelister jeg, jeg verken skriver dem selv eller ber om dem fra andre. Og jeg lager MANGE av gavene jeg gir bort. Så tror ikke TS hadde vært så fornøyd med å være min bestevenn Jeg prøver å være oppmerksom året rundt på hva folk kommenterer at de ønsker seg, trenger eller kunne tenkt seg, uten at samtalen handler om gaveinnkjøp. Men det er ikke alltid jeg forholder meg til det heller. Kankskje kan bare komme på noe jeg synes vedkommende har godt av, fortjener, kunne trenge, eller passer til, og da kjøper eller lager jeg det i stedet. Det er fryktelig sjelden at jeg får negative tilbakemeldinger på gaver jeg gir, og om de ikke hadde blitt brukt, hadde jeg ikke blitt lei meg av det heller. Er så lei av at jul og bursdager brukes til å oppnå gevinst, så derfor prøver jeg å distansere meg litt fra sånn tankegang. Kan ikke komme på å ha blitt skuffet over en gave noen gang, jeg, for min del er det faktisk en gave i seg selv at noen gidder å ofre meg en tanke(kort eller brev), tid(om de lager noe selv) eller om de kjøper noe. Hvis det virkelig er så ille, si fra til venner og familie at du vil droppe gaver i år, og så går du heller ut og kjøper deg det du har lyst på! Da slipper du å bli skuffet, og de andre slipper å være lei seg når du ikke blir fornøyd med gavene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #34 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Er det virkelig så utbredt å få gaver fra venner og familie som det er utrykk om her? Trodde sambo sitt familie var rare siden han får gaver fra tanter og onkler enda, men det virker som om det er normalt. Eneste voksne (over 16) som får gaver i min familie er om det er fra søsken eller foreldre/besteforeldre. Får bare 3 gaver i jula jeg. Fra foreldre, sambo og broren min Endret 16. oktober 2008 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 16. oktober 2008 #35 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jag är i princip enig med gjest som svarade mig ovan; egentligen kan jag köpa mig alla de där sakerna själv, och det är ett oting att byta gaver mellan vuxna människor som egentligen har allt de behöver. men nu finns det traditioner i olika familjer, till och med i olika delar av familjer som det är svårt att bryta. Jag och min far köper varken julegaver eller bursdagsgaver till varandra längre, men min mor är barnsligt förtjust i både att få gaver och att ge. Här spelar det ingen roll på att jag insisterar på att jag INTE vill ha någon bursdagsgave, det SKA jag bara ha, så det så! Det är också trevligt att få en bok av en författare man inte skulle valt själv, men så visar det sig att boken är jättebra. Jag tycker det är pinsamt att få gaver från någon när jag inte köpt någon själv och antar att det är likadant omvänt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #36 Del Skrevet 16. oktober 2008 Liker ikke å få hjemmelagde gaver,for de passer ikke inn hos meg.Ikke drikker jeg noe særlig alkohol,er kresen der.Kremer og såper,nei takk..bruker kun det jeg vet hva er og som lukter godt. Bruker minst mulig sokker( liker ikke ullsokker) votter og hansker har jeg mange av (kjøpte). Det ungene har lagt på skolen er jeg utrolig glad i og har de i eget skryteskap i stua Og hater virkelig hater tørkete oppstaser! Og ja familie og venner vet det,og noen tar hensyn,mens noen lager noe dill fordi de ikke liker det jeg ønsker meg :-P Nei jeg lager heller ikke gaver til noen,jeg kjøper det de ønsker seg... Huff, det hørtes ut som et mareritt å finne gaver til deg. Ettersom du har barn er du vel voksen jente og jeg trodde de fleste voksne forstod at det var tanken bak gaven som var det viktige. Kan du ikke bare avtale at dere skal slutte å gi hverandre julegaver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 16. oktober 2008 #37 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg blir helt matt av detta,dere er jo gale!!ha ha.Da spør jeg:hva gjør dere med gaver som ting og tang som ikke passer inn i huset deres??Det er det jeg ikke fatter folk er så imot alt søppelet som flyter i Norges land,fy fy.Men å ha gaveliste det er fy fy i deres øyne!!Men jeg kaster mine,kommer ikke på tale å sette noen grufulle ting rundt i mi stue som ikke jeg liker.Kansje dere ikke bryr dere om stil men det gjør jeg!!Derfor mye greiere og ønske seg 2 brune kubbelys og få det isteden for å få en grønn spisebrikke som jeg ville kasta!!Så hvor blir gavene deres av??Regner med de også går i søppla ikke så lenge etter jul ;-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jentaa_* Skrevet 16. oktober 2008 #38 Del Skrevet 16. oktober 2008 jeg liker veldig giodt hjemmelagede gaver! spesielt strikkesokker, votter, alt som kan spises(godteri namnam). elsker kremer og i det hele tatt.... samtidig liker jeg dårlig bamseting&nips som jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av....bryr meg ikke om at jeg faktisk får det, men jeg blir så usikker på hvor jeg skal gjemme det:P og så er det jo selvfølgelig kremer og slikt man kanskje ikke tåler, men jeg blir jo ikke sur.... hallo liksom. men slå denne: jeg fikk en brukt gave en gang....en gave jeg vet vennen fikk i en julekalender som h#n så gav til meg fordi personen ikke gadd ha det selv... vurderte å returnere toalettrull neste år hahaha....... gaveresirkulering er kun frekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #39 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er heller ikke glad i -eller for- hjemmelagde gaver, og har heldigvis ikke fått noe. Hjemmet vårt nipsfritt, kaker og godt lager jeg selv (det blir aldri spist uansett, er ikke noe glad i det (men det er gøy å lage)). Om folk synes det er så gøy å lage ting; behold det selv, eller gi det til noen som ønsker seg det. Og jeg synes det er helt supert med ønskeliste! Det heter jo ØNSKEliste, ikke kravliste, og om folk tolker det som krav; javel. Det er jo ikke akkurat sånn at folk skriver opp èn ting på lista, og da er det jo litt å velge i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkerbell_ Skrevet 16. oktober 2008 #40 Del Skrevet 16. oktober 2008 Synes igrunn det der er en litt bortskjemt holdning.. Vær glad for det du får! Det er såklart veldig koselig å få noe man øsnker seg, men ærlig talt - tanken som teller. Det viktigste med julen er vel uansett ikke gaver?? o_O 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå