Gå til innhold

sær jeg,vil ikke ha hjemmelagde gaver


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Liker ikke å få hjemmelagde gaver,for de passer ikke inn hos meg.Ikke drikker jeg noe særlig alkohol,er kresen der.Kremer og såper,nei takk..bruker kun det jeg vet hva er og som lukter godt.

Bruker minst mulig sokker( liker ikke ullsokker) votter og hansker har jeg mange av (kjøpte).

Det ungene har lagt på skolen er jeg utrolig glad i og har de i eget skryteskap i stua

Og hater virkelig hater tørkete oppstaser!

Og ja familie og venner vet det,og noen tar hensyn,mens noen lager noe dill fordi de ikke liker det jeg ønsker meg :-P

Nei jeg lager heller ikke gaver til noen,jeg kjøper det de ønsker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er litt sært, men samtidig kan jeg forstå det hvis du får merkelige ting. Hvis man skal lage hjemmelaget, bør man jo vite at det er noe som passer. Tørkede oppsatser er f.eks. rart å gi til unge folk (for ikke å snakke om i det hele tatt).

Men jeg syns også det er merkelig om man i voksen alder nærmest skal bestille gaver. Selv om jeg virkelig forsøker å tilpasse gaven til mottakeren, er det jo opp til giveren hva man vil gi.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad for alt jeg får, selv om det er ting som ikke passer min smak eller ting jeg ikke har lyst på. Jeg tenker alltid på at giveren har valgt ut dette til meg, h*n håper jeg blir glad for det. Og da blir jeg glad. Fordi tanken teller, tross alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er sært.

Julen handler ikke om gaver (selvom fler og fler mener det), men det handler om å kose seg med god mat og drikke og familie.

Selv bryr jeg meg ikke om hva jeg får eller ikke får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke selvlagde gaver til folk som ikke ville satt pris på det. I år derimot lager jeg varmeputer og de skal jeg legge med gaven til søsknene til sambo og moren hans. Rett og slett fordi jeg vet de vil sette pris på det, men jeg gir det ikke som gave alene. Det er en tilleggsting.

Og jeg lager drops, såpe og lys, men det er til besteforeldre som sier de vil ha gaver som kan brukes opp som mat, lys, vin o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett hjemmelagde gaver er ræl av kvalitet "hvor i all verden skal jeg putte dette", og som alle vet er det denne kategorien ting som er årsak til rot.

Det er veldig få som er lager virkelig fine ting, og selv om jeg forstår tanken bak, foretrekker jeg at folk lager ting som kan bli værende innen sine egne hjems fire vegger.

Jeg er veldig enig i listen til ts, og vil legge til bilder. Synes det er en skikkelig uting å gi.

Det handler ikke om å være utakknemlig, for det er nettopp tanken bak-følelsen som hindrer meg i å kaste tingene, men jeg ser ikke helt vitsen i å gi noen noe de ikke trenger/ønsker seg/ vil ha. Enten det er kjøpt eller hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er sært.

Julen handler ikke om gaver (selvom fler og fler mener det), men det handler om å kose seg med god mat og drikke og familie.

Selv bryr jeg meg ikke om hva jeg får eller ikke får

Hva baserer du det utsagnet paa?

Tror ikke noe paa at du ikke bryr deg om hva du faar. Hva gjoer du med de tingene du ikke vet hvor du skal gjoere av? Legger de i skapet med den stoerste takknemlighet?

Jeg hater falsk altruisme... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å veksle gaver med andre, og kjøp deg heller det du vil ha selv.

Du kan ikke sette krev til hva andre skal kjøpe til deg, så jeg vet ikke hvordan du har tenkt å løse det hvis dere fortsatt skal bytte gaver.

Situasjon:

Venninne kjøper krem x i gave til deg fordi du har sagt du ønsker deg det. Kremen koster kr 200,-

Du kjøper en gave til venninnen utfra hva du tror hun vil ha. Det viktigste er at gaven er kjøpt. Pris kr 200,-.

Hva er da vitsen? Venninen din er på handletur for deg og får tilbakebetaling i form av en ting hun ikke har bedt om.

Det er ingen vits i å dele gaver når man er så bestemt på hva man liker.

Når det er sagt, så liker jeg selv å kjøpe det jeg skal ha også, og derfor gir jeg ikke venninnegaver mer. Jeg tar heller med meg noe spiselig/drikkendes når vi blir bedt på besøk.

Jeg synes ikke det er sært at mans elv vil bestemme hva man skal ha i hus og hva man skal spise/drikke, men det er sært å mene at andre skal ta hensyn til det så lenge de bruker av sine penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du det utsagnet paa?

Tror ikke noe paa at du ikke bryr deg om hva du faar. Hva gjoer du med de tingene du ikke vet hvor du skal gjoere av? Legger de i skapet med den stoerste takknemlighet?

Jeg hater falsk altruisme... :roll:

På seg selv kjenner man andre, heter det. Har en følelse av at det er deg selv du snakker ut fra her, ikke hva andre mener.

Selv er jeg ikke så opptatt av gaver. Ja, jeg kan ærlig og oppriktig si at jeg blir glad for en hjemmelaget gave, selv om jeg ikke ser nytteverdien i gaven. Årsaken er at jeg ser for meg den tid og omsorg personen har lagt ned i gaven. Det betyr så uendelig mye mer enn om h*n har brukt masse penger på å kjøpe akkurat den kjøkkenmaskinen jeg trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg ser ikke helt vitsen i å gi noen noe de ikke trenger/ønsker seg/ vil ha.

Mne for at alle skal få det de trenger/ønsker seg/vil ha, så må mna operere med gavelister, og det virker bare rett og slett dumt av voksne menensker skal gjøre det.

Men blir enige om å handle for 100 kroner, så ser man i ønskeliste og så går begge ut og kjøper det de vet den andre ønsker seg. Da kan man jo helelr kjøpe det selv.

Min mann og jeg har kuttet ut julegaver til hverandre. Var ingen vits i at han skulle løpe skoa av seg for å kjøpe noe jeg ikke trengte. Er deilig å slippe det gavemaset. Vil vi ha noe, så kjøper vi det selv. Til jul kjøper vi heller mye god mat og godt lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

når lager ikke jeg allverdens stygge ting, men lager ofte hjemmelagde ting.. datteren min lager altid gaver til slekta, noe lite, sikkert nips i noens øyne.. i fjor ble det en kopp med håndavtrykket hennes.. den blir støtt og stadig brukt overalt!

jeg lager likør, men gir bare til de som setter pris på det, lagd godteri og telysholdere.. slik jeg ser det har det blitt brukt av de som har fått det..

og hva er galt med å gi bilder?!? man kan jo legge litt i det riktignok, altså fin ramme og et fotograf bilde i stedet for å finne et lite fra loftet.. men er mange som setter pris på slikt også!!

jeg synes julen handler altfor mye om pakker og stress... folk glemmer liksom å kose seg også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å få hjemmelagde gaver,for de passer ikke inn hos meg.Ikke drikker jeg noe særlig alkohol,er kresen der.Kremer og såper,nei takk..bruker kun det jeg vet hva er og som lukter godt.

Bruker minst mulig sokker( liker ikke ullsokker) votter og hansker har jeg mange av (kjøpte).

Det ungene har lagt på skolen er jeg utrolig glad i og har de i eget skryteskap i stua

Og hater virkelig hater tørkete oppstaser!

Og ja familie og venner vet det,og noen tar hensyn,mens noen lager noe dill fordi de ikke liker det jeg ønsker meg :-P

Nei jeg lager heller ikke gaver til noen,jeg kjøper det de ønsker seg...

Ha ha jaævlig bra,skulle tro det var meg som hadde skrevet det!!Er helt enig med deg.Jeg gir alltid det folk ønsker seg og har de ingen ønsker så får de penger!!Jeg Ønsker meg aldri dyre ting så det har ikke noe med stormannsgalskap å gjøre men noe med at jeg kan bruke det jeg får!!Ønskene beg på 50 lappen..Jeg bruker tross alt penger på å gi mine venner det de vil ha og vist jeg bare skal få ting jeg kaster hva er da vitsen??Kasta en halv søppelsekk idet jeg pakka opp gavene den ene jula skal si jeg fikk det jeg ville etterpå ;-)) Så prøv den med familen rundt,he he.Neida,jeg gjorde det men kun meg og gubben der da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasta en halv søppelsekk idet jeg pakka opp gavene den ene jula skal si jeg fikk det jeg ville etterpå ;-)) Så prøv den med familen rundt,he he.Neida,jeg gjorde det men kun meg og gubben der da...

Og hadde du vært en av "mine" hadde du sittet uten en dritt resten av julene til du ble voksen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, julen handler ikke om gaver, men jeg skal heller få gaver jeg har bruk for og setter pris på, enn ting jeg må gjemme vekk i roterommet etterpå. DET er nemlig det verste av bruk-og-kast jeg kan tenke meg - der man faktisk bruker ikke tingen heller! Ja, jeg setter pris på omtanken, men hvis noen virkelig bommer skikkelig må jeg nok lure på om de kjenner meg i det hele tatt?

Jeg veksler gaver med såpass få mennesker at de skulle i hvert fall kjenne til mine særegenheter.

Jeg har laget noen få gaver selv, ikke for jul, men for bursdager. Og da må jeg vite med sikkerhet at det er noe mottakeren setter pris på, og er i form mottakeren setter pris på.

Merkelige ting noen har laget selv, som oftest i form av pyntegjenstander og lignende - nei takk!

Ullsokker som noen har strikket for meg - ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde du vært en av "mine" hadde du sittet uten en dritt resten av julene til du ble voksen.

Ha ha vet du hva det syke er??Når jeg nevner det til alle i familien så er de liksom blitt mere og mere enige så nå får mi alle det mi vil ha og trenger ikke minst.Syntes det er helt sjef jeg..;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Hva er vitsen med at man skal gi venner gaver de ønsker seg egentlig når de er voksne? Det er selfølgelig lurt å gi noe som kommer til nytte, men det er jo ikke tingen i seg selv som er så fryktelig viktig lenger. Synes det blir nærmest idiotisk når voksne har ønskelister. Greit å tenke litt på hva man ønsker seg så man kan fortelle det dersom noen lurer, men å bestille ting ut av det blå blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er vitsen med at man skal gi venner gaver de ønsker seg egentlig når de er voksne? Det er selfølgelig lurt å gi noe som kommer til nytte, men det er jo ikke tingen i seg selv som er så fryktelig viktig lenger. Synes det blir nærmest idiotisk når voksne har ønskelister. Greit å tenke litt på hva man ønsker seg så man kan fortelle det dersom noen lurer, men å bestille ting ut av det blå blir bare dumt.

Det er jeg veldig enig i!

Synes det er utrolig dumt med ønskelistene. Da kan jo man like greit droppe hele greia og shoppe sammen for de samme pengene eller noe. Hva er poenget med gaver hvis det ikke er en overraskelse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg veldig enig i!

Synes det er utrolig dumt med ønskelistene. Da kan jo man like greit droppe hele greia og shoppe sammen for de samme pengene eller noe. Hva er poenget med gaver hvis det ikke er en overraskelse der?

Det er jo litt overasskelse da for du sier jo flere ting..Og ikke nok med det men jeg KASTER mine gaver som jeg ikke vil ha,og det blir jo mye søppel for ALLE kaster det jo ettervært.Noen stur det i ett skap i noen mnd for å være "SNILLE" mot den som har kjøpt det.Jeg gjør kort prosess,kaster det umiddelbart!!Kjære gud,kan jo ikke samle på noe møl,he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med at man skal gi venner gaver de ønsker seg egentlig når de er voksne? Det er selfølgelig lurt å gi noe som kommer til nytte, men det er jo ikke tingen i seg selv som er så fryktelig viktig lenger. Synes det blir nærmest idiotisk når voksne har ønskelister. Greit å tenke litt på hva man ønsker seg så man kan fortelle det dersom noen lurer, men å bestille ting ut av det blå blir bare dumt.

Kan si meg enig i det med voksene å ønskeliste men hadde det vært opp til meg ville jeg kutta den gavebyttinga for 15 år siden!!Men har en psyko familie som ikke vil gi seg uansett og jeg kan ikke bare sitte å ta imot så da kjøper jeg jo tilbake.Å ja,det de ønsker seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt overasskelse da for du sier jo flere ting..Og ikke nok med det men jeg KASTER mine gaver som jeg ikke vil ha,og det blir jo mye søppel for ALLE kaster det jo ettervært.Noen stur det i ett skap i noen mnd for å være "SNILLE" mot den som har kjøpt det.Jeg gjør kort prosess,kaster det umiddelbart!!Kjære gud,kan jo ikke samle på noe møl,he he.

Men er alternativene virkelig 'kaste hele greia' og 'velge fra gavelisten'? Jeg har i hvert fall erfaring at familien min og samboeren min vet veldig godt hva jeg liker og har aldri erfart at jeg må kaste noe. Men da får (og gir) jeg heller ikke søppelsekker full av ting, men ganske få.

Mulig jeg tar feil og du gir gaver til ganske få, men hvorfor veksle gaver med mennesker som ikke kjenner deg godt nok for å gi riktige gaver?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...