Gå til innhold

skal ikke banken hjelpe?


Gjest Gjest_sille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sille_*

vi kjøpte oss hus får 3 år siden, 1550 000 kr.

vi har betalt inn 100 000 kr i avdrag, resten går til renter.

vi har betalt fra 9000 og nå er vi oppi 12 000.

når vi kjøpte huset fikk vi vite at vi kunne sette ut lånet 2 måneder av hvert år.

i år har vi ikke gjort dette , i det hele tatt.

vi har fått ei lita jente som er 4 måneder, så jeg går hjem, har ikke opparbeidet penger.

kjæresten min er selvstendig næringsdrivende så han helt variabell inntekt, i det siste 3-4 månedene har det vært dålig .

men får å komme til saken for vi til rådgiveren oss i banken får å få se hva vi kunne gjøre for å komme oss over kneika her.

men hun sa at hun kunne ikke gjøre noe,

vi hadde ikke betalt ned 20% av låne summen så vi fikk ikke noe hjelp.

kunne ikke sette ut lånet eller noe.

er det virkelig hun som tar avgjørelsene??

hvorfor kan de ikke hjelpe oss, når vi fikser et møte å sier at vi sliter??

hun nevnte at vi kunne kanskje søke om husbank lån , hvilken forskjell er det på vanlig lån, tar det tid? å hva må vi gjøre?

er det noe vits å ringe andre banker å høre om de vil ha oss som kunder?

vi hadde full finansiering på huset.

takker veldig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deres privatøkonomi er ikke bankens ansvar. Stemmer det du oppgir, så burde dere selvfølgelig aldri tatt opp lån - og det burde dere forstått selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel noen papirer på lånet, hvor vilkårene står, les gjennom dem og se om dere eller kunderådgiveren har rett. Dere kan kanskje be om lengre avdragstid hvis dere ikke har maks tid fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår innlegget ditt har dere førstehjemslån? I tilfelle så skal den delen av lånet som overstiger 80% betales tilbake innen 10 år (i hvertfall i min bank). Det skal veldig gode grunner til for å få avdragsfrihet på den delen av lånet. Hvis dere har en så stram økonomi at det er fare for at lånet går til inkasso, er det bedre for banken at dere får avdragsfrihet en periode. Hvis ikke rådgiveren din vil hjelpe deg så be om å få snakke med noen som har med problemsaker (slik som overtrekk på konto, 1.-2.-gangs varsel og inkasso el).

Det virker som du mener at dere har krav på betalingsutsettelse i 2 mnd. hvert år, men det er ikke slik. I utgangspunktet skal som sagt den delen av lånet tilbakebetales i løpet av et bestemt tidsrom uten perioder med avdragsfrihet. Dere kan søke om betalingsutsettelse, men dere har ikke krav på det.

Den delen av lånet som er innenfor 80% av verdi på boligen er det enklere å få avdragsfrihet for.

Jeg lurer litt på en ting. Har dere kausjonist? I tilfelle er det slik at dere kan få utsettelse på lånet inntil to ganger i året (uten å forlenge lånetiden) uten at kausjonisten må skrive under på dette (fortsatt slik jeg kjenner til det i min bank).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe vits å ringe andre banker å høre om de vil ha oss som kunder?

vi hadde full finansiering på huset.

Glemte å svare på dette i forrige innlegg. Jeg tror dere skal slite med å finne andre banker som vil overta lånet deres. Dere må legge fram dokumenasjon på inntekt og ut fra det du skriver så har dere lite inntekt å vise til.

Det som kan være muligheten er å søke om startlån fra kommunen eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vi har ikke kausjonister nei.

Vi hadde ingen mulighet for det.

denne økonomi krisen vår er bare midlertidig.

Ustabil inntekt, og hadde mye dårligere etter sommer enn forventet.

men blir bedre uti neste år (februar , mars )

off dette tar virkelig på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har ikke kausjonister nei.

Vi hadde ingen mulighet for det.

denne økonomi krisen vår er bare midlertidig.

Ustabil inntekt, og hadde mye dårligere etter sommer enn forventet.

men blir bedre uti neste år (februar , mars )

off dette tar virkelig på....

Har du tatt kontakt med banken og bedt om å snakke med de som har med problemsaker (avdelingen blir gjerne kalt for spesialengasjement)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med noen andre i banken. Slik som Alison sier.

Vil tro at siden dette er midlertidig så vil de se mere på saken og se hva de kan gjøre med det og se på deres økonomi og se hvor mye dere kan betale.

(dette er hva jeg tror - jeg vet ikke)

Men du må regne med at alle "luksus-ting" må forsvinne til fordel for betaling på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei..skal ringe i morgen..

men synes det er dålig vist de ikke kan utsette lånet i 2-3 måneder eller noe..

å vi sier jo ifra i god tid å mener jeg..egentlig har vi ingen problemer med å betale.

men mannen min er selvstendig næringsdrivende så det har vært kjempe dålig etter sommer, å vi har berget til nå...

gruer meg sånn til jul også, helt forferdelig dette...blir jo nervevrak...

har ikke hatt det slikt før...

å nå er det skikkelig gale....

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja luksus ting er jo kke noe vi kjøper nå,

men det blir skikkelig gale, noe det er nå....

har 3 små barn å...vet ikke om jeg skal kjøpe dopapir eller såpe liksom.

vasker klær uten noe vaskemiddeli liksom, det er helt forferdelig nå....

sover ikke om natten, å diskuterer mye med sambo, stakkar barna ...

å jeg er så følsom å begynner å skrike fort...har liksom ingenting å gå på for tiden....

er glad hver eneste dag at vi har spist å skal legge oss....

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon dere har kommet i. Så lenge dere tar kontakt med banken før det går for langt (inkasso), er det håp, men en rådgiver har ikke mulighet til å gi dere rentefritak. Derimot bør rådgiveren være behjelpelig med å henvise deg videre til noen som har myndighet til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde husbanken var for startlån eller de med store økonomiske problemer - dere kan jo ta kontakt med de for å finne ut om dere 'passer'!

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan.aspx

Jobber noen av dere i staten er lån via Statens Pensjonskasse veldig gunstig

http://www.spk.no/no/Person/Boliglan/

Det dere bør få via banken er avdragsutsettelse. Dvs. dere må betale renter men slipper avdrag. Er jo greit å begrunne det slik du gjøre her med at det er økonomisk tungt nå en periode men vil forh. forbedre seg!

Kanskje samboeren din bør vurdere å skaffe seg jobb med litt mer fast inntekt ?

Sjekk med banken om dere kan få fastrente og vurder å bytte til det hvis det gir dere lavere rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om flere som har fått utsatt lånet en mnd pga de trengte det. Rentene for den mnd ble lagt til lånet etter hva jeg forstod.

Jeg skjønner ikke at dere ikke skal kunne gjøre det. Evt at dere betaler kun rentene i en periode.

Skjønner dere sliter. Husk at julen kan være veldig koselig uten at man har det "store kjøpegildet". Tid sammen, spille spill ol DET vil ungene huske.

Gå gjennom alt av regninger. Avbestill abonnemang dere ikke trenger ( avis, klubber ol.)

Kan spare på å lage ukeliste over middagene og handlet inn en gang pr uke. Gå gjennom hva dere har, skriv opp det dere trenger - også pålegg- og kjøp kun etter handlelisten. Melk og brød handles på vei hjem fra jobb av mannen.

Men ta kontakt med banken du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takker så mye for alle svar..

vi har hatt det sånn, kanskje en måned nå.

å jeg vet at det blir mye bedre om noen måneder...

tenker på de stakkar menneskene som har det slik hele tiden...

men dette tærer så mye på meg å samboeren, han blir skikkelig frustrert, det er jeg å da men han er helt ferdi.ser for seg at vi mister huset og at vi ikke kommer oss på pluss siden...

akkurat nå har vi ingen penger, venter på noen penger fra en arbeidgiver av sambo men vi får de jo aldri, må ringe å MASE igjen i morgen...da må vi betale huslånet, å betale noen av regningene vi har , ingenting går opp i opp...å vi må jo ha mat...

ser ikke mål på noe, min eldste gutt blir så trist når mamma er trist....

knuser hjerte mitt....

å na forbanna bank driten å!!!! :kjefte: som ikke kan hjelpe til....

det må jo være mye enklere å bedre for dem at de hjelper oss, å at vi sitter med huset å fortsetter å betale på det....

lyst å HYLE!!!!!! er så trist...

samboe er helt nedfør hele tiden, har ikke HOSTESAFT eller...

klikker på arbeidsgivern til sambo også...2 uker siden nå....

gud hjelp oss :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_klara_*

Huff, jeg føler med deg :troest:

Vi er også inne i en tøff periode nå, ligger etter med de fleste regninger.

Men vi er så heldige at vi får god hjelp fra banken. Saksbehandleren i banken ringte mannen min her en dag for det manglet et par tusen på den kontoen som huslånet blir trekt fra, så derfor hadde den automatiske betalingen hoppet over en mnd.

Mannen min var til samtale i banker, det viser seg at saksbehandleren vår er finansrådgiver for privatlån. Derfor skal han nå få alle papirer på alt vi har av smålån og andre regninger for da skal han ringe rundt til de vi skylder penger for å få til bedre betalingsordninger enn det vi har i dag.

Vi skal også refinansiere etterhvert for nå er vi nesten innenfor 60% på huslånet.

Jeg er så glad for at vi har fått en som er ekspert på slikt til å hjelpe oss.

Siden jeg er på attføring og snart over på rehabilitering så er ikke økonomien vår så veldig god for tiden :(

Håper det ordner seg for deg TS, jeg vil anbefale deg å ta kontakt med noen andre i banken, for det er helt sikkert noen som kan hjelpe.

Ellers kan du ta kontakt med kommunen din, det er noe som heter gjeldsannering (eller noe slikt) kommunene er pliktig til å ha. De hjelper familier som er i økonomisk krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke sånn gjeldssannering mer for forlk som har 100 inkassoregninger?

vi har ingen , i dag ,

men vi er liksom på kanten....

gruer meg nå til å ringe....tenker på om jeg skal vente til i morgen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ring idag, det blir ikke noe enklere i morgen. ;)

Men, ikke møt banken med den følelsen du sitter med her inne nå, med at de er en drittbank og slemme som ikke vil hjelpe dere i en kort, midlertidig økonomisk tøff periode.

Det er vel i utgangspunktet deres ansvar, så å rette sinnet mot en bank som ikke hjelper, og la dem sitte som svarteper her, tror jeg ikke vil gjøre det enklere å få ett godt samarbeid med banken heller.

Ring og hør om det er noen som kan hjelpe, fortell at du pratet med en tidligere som ikke kunne hjelpe, og at du gjerne skulle ha pratet med en annen. Og som de andre sier, gjerne en som jobber med saker som dette, som ikke klarer å betale.

Vær ydmyk nok til å se at det ikke er bankens feil at dere er i klemme nå, for det ER vel virkelig ikke det.

Lykke til, ring og prøv å ta dette med dem uten å møte opp med tanker om at du må krangle, ikke møt dem med forventningen at du ikke vil få hjelp, da er du allerede sint når du møter dem, og det er ikke et bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ringe idag, hjelper jo ikke å vente til i morgen. Du bare utsetter hele "problemet"

Har dere mye smålån kan det som un over være lurt å samle alt til ett lån. Banken hjelper dere der.

Om dere er etter med regninger så ring og si ifra til dem at dere venter på penger. Dermed går det ikke til purring/inkasso som er dyrt for dere.

Du må gjøre noe aktivt selv her, for lar du det skure og gå nå så kjøres det ivertfall på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha utsatt det, det beste er å gripe tak i problemet igjen så raskt som mulig.

Dere vil nok ikke få noe rentefritak, og banken er ikke forpliktet til å hjelpe dere. Men, det vil være dårlig butikk for banken å drive dere konkurs, så om dere setter opp et budsjett for tiden fremover, slik at dere kan tallfeste og vise problemene deres, så burde banken kunne hjelpe med avdragsfrihet for et par måneder.

Dette forutsetter at dere virkelig får en høyere inntekt etter hvert, slik at dere kan øke innbetalingene senere for å ta igjen det tapte og likevel betale ned de første 20% av lånet innenfor den avtalte tiden (om dere har en slik avtale). Om dere ikke allerede har makset ut på nedbetalingstiden burde det heller ikke være umulig å få avdragsfrihet uten å måtte betale ekstra for å rekke tidsfristen for de første 20%. Banken kan forlenge denne fristen tilsvarende perioden med avdragsfrihet. Nedbetalingstiden deres blir da lenger, og dette tjener banken mer på siden dere da vil betale mer i renter.

Banken bryr seg nemlig ikke om dere, den er ikke der for å hjelpe dere. Banken vil tjene penger, og det er det eneste den bryr seg om. Banken din er aller mest glad i deg når du ligger på knærne nedsyltet i gjeld og gråter, og banken din ser nok helst ikke at du noen gang blir gjeldfri. De er nemlig ikke like glade i mennesker som sitter med masse penger på høyrentekonto som de er i mennesker som betaler en masse renter til dem hele tiden.

Men sett opp et stramt budsjett og en plan over økonomien for tiden fremover, og kontakt banken igjen og be om avdragsfrihet et par måneder til dere kommer ut av knipen. Få frem at det vil være til begges fordel om dere får en slik avdragsfrihet en periode. Om banken forstår at det ikke er mulig for dere å få hjulene til å gå rundt akkurat nå burde det være en mulighet for å finne en ordning. Det vil tross alt ikke være noen fordel for banken at saken ender med tvangssalg evt. gjeldsordning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe i dag. Jo lenger du venter, jo mindre samarbeidsvillige er banken. Og det du skal gjøre i telefonen, er ikke å diskutere saken deres, men å avtale et måte med rådgiver - et møte både du og samboer skal på. I dette møtet tar dere med oversikt over økonomien deres, inklusive et regnskap fra forgående måned (dersom det er mulig å rekonstruere) eller ihverfall et realistisk budsjett. Antagelig vil banken stille en del krav til dere, spesielt på punktet sparing. Deres eneste inntektskilde er så vidt jeg forstår samboeren din, som er selvstendig næringsdrivende, og banken vil med stor sannsynlighet kreve at dere har en bufferkonto på 2x bruttoinntekt for å kunne dekke opp perioder hvor det er mindre jobb for han og for å dekke opp for fakturaer som ikke blir betalt når de skal.

Det er som noen over her sa: Du må gjøre noe med holdningen din. Banken er ikke drittbanken som ikke vil hjelpe dere, men en selger som begynner å bli skeptisk til hva du som kunde faktisk kan betjene. Banken er ikke et fordekt sosialkontor, og rådgiverne er ikke sosialkuratorer, men selgere. Det er kun du og din samboer som har ansvar for å klare dere økonomisk, banken har ikke noe ansvar for å hjelpe dere. Men de fleste banker vil strekke seg langt allikevel, men ikke overfor kunder som forventer og krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...