Gå til innhold

Vil forby spedbarn på fly

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det må da være fullstendig uforsvarlig med en egen seksjon kun for barn?? Hva med ved nødstilfelle? Skal man da la alle de svakeste sitte i ÈN seksjon? Slik jeg har oppfattet det, så fordeler man jo barnefamiliene jevnt utover i flyet, slik at det skal gå kjappest mulig å få alle ut, dersom det skulle bli nødvendig...

Og det er viktig at det sitter noen ved nødutgangene som har evner nok til å kunne hjelpe andre.

Men når det gjelder hyling osv i fly, så er jo mp3-spiller et alternativ. Dette er desverre ikke tillatt under innflygingen, men det finnes jo alltids hørselvern.

Sprellende unger derimot er et problem. Barn bør lære tidlig at så lenge man er i flyet og ikke er på toalettet, så skal setebeltet være festet. Sikkert ikke festlig for dem, men betydelig mer festlig enn brukket nakke.

Jeg reiser mye med fly, og det er veldig sjeldent jeg opplever barn som problemer. Og det er ikke rent sjeldent jeg ser dem ombord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes flyturer bør være forbeholdt mennesker som takler å sitte i timesvis tett sammen med hundrevis av fremmede i alle aldre og utforminger. Mennesker som ikke takler dette, bør kanskje vurdere å finne seg en annen måte å reise på.

Skrevet

Kan ikke heller de som ikke takler at det er andre mennesker på flyet, bare skaffe seg sitt eget fly? Eller bruke et annet fremkomstmiddel?

Gjest Utpåtur
Skrevet

Barn på fly er ok, de må frem de også. Spebarn kan ikke noe for hyl og skrik, og er dermed ikke til irritasjon.Men derimot alle mellom 2-10 år som ikke har foreldre som har gjennomgått "flydressurkurs" med dem, eller gir blaffen, det er irriterende.

Opplevde forresten for ikke lenge siden en dame i 70årene som sparket meg intenst i ryggen,da jeg la ned setet etter måltidet var over.... Så det finnes uoppdragne "barn" i alle aldre.

Vil en ut å fly, så er det bare å ta det som det er, eller gi høflig beskjed om det blir for ille.

Skrevet
Opplevde forresten for ikke lenge siden en dame i 70årene som sparket meg intenst i ryggen,da jeg la ned setet etter måltidet var over.... Så det finnes uoppdragne "barn" i alle aldre.

Sikkert samme kjerringen som drev og dyttet handlevognen i meg i kassakøen, fordi jeg (med to varer i hendene) var så frekk og ikke slapp henne (med full handlevogn) foran meg i køen.

Skrevet

Nå har jeg reist veldig mye med datteren min på 7 år, første tur da hun var 6 mnd. Masse turer til syden og en tur til Paris. Hun har aldri gråti på turen, hun har også oppført seg bra hele turen.

Så vil tro det er veldig stor forskjell på oppførselen til folk.

Og på alle turene våres så har vi vært værst plaget med fulle folk, ikke andre barn.

Og jeg synes nå at barna mine får bra utbytte av turen jeg da. Vi skal nå to uker til syden til jul, minste barnet vårt er bare 1,5 år, men helt sikker på at han kommer til og storkose seg, få gå i bare sommertøy, kose seg i sola og leke i sanda og oppleve og se mye nytt. Blir nok topp for han og hele familien.

Skrevet (endret)

Så egoistisk å være imot barn på fly. Barn på fly er en selvfølge. Hvorfor skulle de blitt plassert for seg? Skulle vi da gjort det samme med ekstra store mennesker, og lange mennesker fordi de tar så stor plass. Gamle folk med stokk eller de i rullestol fordi det går så tregt. Psykisk utviklingshemmede? Hvorfor ikke de som leser avisen over på ditt sete, eller legger ned setet foran når du skal spise, de som lukter vondt, eller er beruset. En voksen person som sitter og drikker på hele flyturen er tusen ganger mer irriterende enn en unge.

Er glad for at jeg er ferdig med det barnestyret. Det er så slitsomt, men å reise med barn er en nødvendighet når en har små barn. Kanskje bor man et sted og har familie helt andre steder. Skal en legge livet på is..og hvor lenge da? Til barnet er ferdig på skolen eller med puberteten? Barnekennel. Det hadde vel vært tingen. Bur på 1X2m med doskift en gang for dag. Eller en kan sette dem inn med bagasjen.

Jeg får mer vondt av foreldrene og ungen hvis en baby skriker, og prøver å ikke glemme at jeg har hatt små barn selv. Har stått i kø for å komme ombord, med forretningsmenn som trykker seg foran og nesten trør på ungene dine for å komme først på flyet. Enig i at det er irriterende med unger som sparker i setet eller stirrer på hele flyturen, men her er det vel helst ungenes foreldre som er et problem siden de ikke gjør jobben sin. Har noen ganger lurt på om jeg skulle bedt foreldrene om å få ungen til å slutte når de sparker i setet. Det er jo bedre enn å irritere seg. Uansett. Hittil har det vært mer irriterende med fulle folk enn med unger.

Endret av mmmSjokolade
Gjest frequent flyer
Skrevet

jeg flyr relativt ofte (3-4 ganger pr mnd) og syns selvfølgelig barn må få være med de også. samme gjelder forøvrig dyr - som ofte ikke er like godt ivaretatt på reisen.... men annen sak.

det som plager meg når jeg flyr er følgende:

-unger som sparker i seteryggen din

-unger som hyyyyyyler fordi de ikke klarer trykkutligningen

-når man har det travelt med å nå en connecting flight : ungefamilier sitter alltid foran. osgå bruker de maaaaasssssse tid på å komme seg av flyet og der står man og venter og venter og venter. når de likevel bruker så lang tid kunne de jo kanskje ha sittet bakerst. da er de jo ferdige med å kle på ungene og få med seg pikkpakket når alle de andre har gått av flyet.

min værste tur var en flight der jeg ble sittende mellom 5 forskjellige barnefamiler og de var utrolig urolige. jeg skulle reise innelands og hadde allerede hatt en lang flight fra NYC og var kjempesliten. ungene grein , foreldrene forsøkte ikke engang roe dem, en av ungene spøy utover hele PC bagen min og det var et kaos uten like. Ikke hyggelig.

Skrevet
-når man har det travelt med å nå en connecting flight : ungefamilier sitter alltid foran. osgå bruker de maaaaasssssse tid på å komme seg av flyet og der står man og venter og venter og venter. når de likevel bruker så lang tid kunne de jo kanskje ha sittet bakerst. da er de jo ferdige med å kle på ungene og få med seg pikkpakket når alle de andre har gått av flyet.

Pleier de å stå i midtgangen å kle på ungene sine da? Når vi flyr, så har vi alt klart før vi går ut i midtgangen. Og kan deretter bare spasere rett ut.

Skrevet
Gidder ikke lese alle innleggene, men synes det er helt latterlig at folk er så negative til barn på fly. Det er mange andre jeg før ville ha kastet ut; tjukke folk, folk som snorker, folk med for mye parfyme, folk som røyker (og dermed lukter), folk som lukter svette, berusede folk, folk som insisterer på å legge setet sitt bakover, osv, osv. Og kanskje enkelte barneforeldre;)

I USA _kan_ disse menneskene du beskriver, nektes å fly.

Vet ikke hvordan det er i andre land da.

Overvektige mennesker må gjerne betale for ekstra seter, folk som lukter kan nektes dersom de ikke vasker seg og lukter godt før de evnt får gå ombord, berusede folk får ikke lov til å gå på flyet - men her i Norge ser jeg at policyen er litt anderledes. Ja t.o.m. foreldre med barn har blitt nektet på flyet i USA pga at ungene ikke er under kontroll.

Man kan ikke BLÅNEKTE en hel grupp med mennesker, man må se ann hvert enkelt individ. Men å ha en egen avdeling med spedbarn og unger syns jeg høres ut som en fin idè.

Om man skal nekte alle under en viss alder - hva da med de som adopterer? Skal de få lov, men ikke småbarnsfamilier som skal på ferie?

Skrevet
Flypassasjerer har mindre og mindre toleranse når det kommer til barn på fly, melder DinSide.

En undersøkelse fra det amerikanske nettreisesamfunnet TripAdvisor viser nemlig at mange vil ta i bruk ganske drastiske virkemidler for å bli kvitt ungeskrik. Av de spurte mente sju av ti at familier med små barn bør sitte på en egen seksjon av flyet, og hele 13 prosent mente at flyselskap bør forby foreldre å fly med spedbarn, med mindre det er et nødstilfelle.

Les hele artikkelen http://www.dinside.no/php/art.php?id=789179

Plages du av støyende barn når du er ute og flyr? Bør spedbarn forbys eller henvises til en egen avdeling i flyet?

Har ikke lest artikkelen.Jeg har skrevet om dette temaet før her inne. jeg fikk motbør så det holdt. Like etterpå var det et program på nrk om reiser og små barn. legen mente det samme. enkelte foreldre skjønner ikke at livet blir ikke det samme med spedbarn. Noe må du gi avkall på en periode. At spedbarn reiser korte strekninger innenlands er greit,men når du skal ha med deg småbarn på lange reiser til eks. Thailand da har du ikke skjønt noe.

Ikke bare pga skriking. det er rett og slett farlig å ta med så små barn i så varme strøk. Foreldre forsvarer seg med at de holder seg i skyggen og smører med faktor "90" for sikkerhetsskyld. De5t hjelper ikke. At det har gått bra i de fleste tilfeller, skyldes ikke foreldrene,men rent flaks.

Ang lange reiser, så har jeg vert på uttallige lange reiser.Og i mange tilfeller har det vert et sant helvete for medpassasjerer, barn og foreldre.

Noen forteller at barna har vert rolig og sovet hele turen. Flaks.

Jeg har også sett spørsmål her inne fra foreldre som lurer på om de kan få beroligene av legen for de skal fly på ferie med barna. Det har også kommet svar "at det fikk vi til våre barn!

Når man må DOPE barna pga de skal ut på lange reiser, ringer det ingen bjelle da heller?

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Jada... Så jeg som bor på Svalbard skal ikke få dra til fastlandet jeg da. Med mitt lille spedbarn. Fordi dere helvetes turister mener at ferieturen deres skal være stille og rolig frem og tilbake. Mens jeg skal godta de helvetes fulle folka som slår rundt seg, spyr og kommer med ufine kommentarer. Nei, vet du hva. Spedbarn er små uskyldige individer. Og hvis man ikke tåler litt bråk fra de, så får man holde seg hjemme. Mens fulle folk!! JA, de burde vært forbudt på fly.

Gjest mja, skeptisk
Skrevet
* Babyer som gråter kan jeg tåle, jeg tenker stort sett "GLAD DET IKKE ER MIN!" og prøver å døye bråket med musikk

* Småbarn som trasser har jeg mindre tålegrense med, men igjen, glad det ikke er min! Har barn selv så jeg vet at trass er en naturlig del av den perioden.

* Større barn som raper, henger over seteryggen, kaster ting, osv... det irriterer meg grenseløst! Mine to har prøvd seg på å henge over seterygg, men da ble de pent nødt til å sette seg ned og finne noe annet å gjøre. Jeg har alltid med bok, tegnesaker, musikk og snacks, så det ER alternativer til å plage medpassasjerer.

* Voksne, fulle mennesker tåler jeg IKKE. Det er det samme om de skratter eller synger eller kommer med upassende kommentarer. Få dem ut!

* Folk som stinker alkohol / urin / parfyme. Det burde vært en luktsensor som hindret enkelte i å slippe inn.

Dere som reagerer på barnegråt, tenker dere over hvorfor babyene gråter? Om de er trøtte / sultne / føler ubehag osv? Eller tenker dere bare at det er jævlig irriterende og har null sympati?

Du har ikke fått med deg at den lyden som oppleves som verst for mennesker er babygråt? Kunne vært en fæl torturmetode det. Jeg hater babygråt selv og er sjeleglad at vi har sluppet lett unna med poden vår, han har stort sett alltid vært blid og fornøyd. Har selv sittet på fly fra Egypt til Norge med et par med bebis foran oss, veldig artig med stakkars bebisen som skreik nesten hele veien. Ikke skjønner jeg at noen vil dra med seg en så liten bebis til et så bedritent land som Egypt, ikke godt å vite hva en kan pådra seg der for en voksen en gang.

Irriterer meg vel mer over foreldre som lar drittungene sine herje på som dem vil, uten så mye å heve på øyenbryna, enn jeg irriterer meg over bebiser som gråter da men.. Jeg synest det kunne vært egne sekjsoner for småbarnsfamilier ja, og fulle folk. :kjefte:

Skrevet

Er dere seriøse! Gadd ikke lese hele tråden før jeg blir så provosert at jeg bare må svare. Ja jeg har hatt med datteren min på maaaaaaange sydenturer fra hun var 5 mnd gammel. Vi har koset oss med varme og bad. Strandturer og mange hyggelige stunder. Datteren min har aldri vist misnøye med å fly, derimot syns hun det er kjempegøy! Om hun noen gang har laget lyd i flyet er det fordi hun syns det er rasende morsomt å lette og lande og følger nøye med.

Ingen kan si noen ting om hva en småbarnsfamilie kan ha glede av en sydentur før barna er over 2 år. Uansett alder er det jo utrolig hyggelig og gjøre det sammen. At barn ikke har det bra i varmen og at dette er til plage for de???? Har ALDRI opplevd dette. Parasoll og en tur inn på rommet, cafe eller skvulpende i bassengkanten er ting alle gjør i varme land.

Om noen skulle lagt bånd på meg mot og selv kunne ta en avgjørelse på om jeg kunne tatt med baby på ferie hadde jeg blitt rasende. Da får de faen meg la folk som drikker alt for mye og synger og støyer og snakker unødvendig med meg på flyet stå igjen på gardermoen. Eller andre som på noen som helst måte kanskje kunne få et illebefinnende i det flyet letter.. Det er ikke bare småbarn som skaper "støy" på fly. Dessuten. Barn er barn. De må få kommunisere på deres måte.

Foreldre må ta ansvar for at de ikke unødvendig plager andre ved stirring, sparking etc. Men ærlig talt! Det er lov og si ifra istedet for å sitte å irritere seg.

Makan! :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...