Gå til innhold

Vil forby spedbarn på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flypassasjerer har mindre og mindre toleranse når det kommer til barn på fly, melder DinSide.

En undersøkelse fra det amerikanske nettreisesamfunnet TripAdvisor viser nemlig at mange vil ta i bruk ganske drastiske virkemidler for å bli kvitt ungeskrik. Av de spurte mente sju av ti at familier med små barn bør sitte på en egen seksjon av flyet, og hele 13 prosent mente at flyselskap bør forby foreldre å fly med spedbarn, med mindre det er et nødstilfelle.

Les hele artikkelen http://www.dinside.no/php/art.php?id=789179

Plages du av støyende barn når du er ute og flyr? Bør spedbarn forbys eller henvises til en egen avdeling i flyet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å forby barn er jo helt på trynet, folk med barn må jo også få lov til å reise.

En egen avdeling hadde vært supert. Men ikke bare for spedbarn, der må barn helt opp til feks 10 år plasseres. Det er ingenting som er så irriterende som når du har en unge bak deg som sparker i seteryggen din, en unge ved siden av deg som griser mat overalt, roper og skriker og sitter som en mark.

Blæh :(

Endret av Gaby
Skrevet

ja, plasser dem i egne seksjoner! Mange flotte flyturer som har blitt "ødelagt" fordi en unge har sparket i sete mitt i timesvis, eller at unger foran har stått i sine seter og stirret ned på meg.. Veldig moro...

Det med spedbarn er litt annerledes, fordi mange barn holder seg rolig hele turen, mens noen skriker så det gjør vondt i mine ører..

Skrevet

Ja, egne seksjoner på fly for folk med småunger. Helst egne fly.

Helt utrolig at folk drar med seg ungene sine på flytur i mange timer bare for å selv komme på ferie. Ungene har ikke behov for "reise til "syden", for ikke å snakke om land enda lenger borte.

Men nå er det vel ikke mange som er mer egoistisk enn småbarnsforeldre heller da.

Skrevet

De minste barna er jo ofte så små, så kan vi ikke bare putte dem i kofferten å legge dem i lasterommet til flyet?

Skrevet
De minste barna er jo ofte så små, så kan vi ikke bare putte dem i kofferten å legge dem i lasterommet til flyet?

Og de litt eldre kan jo like godt være hjemme. Det er aldri for tidlig å lære seg litt selvstendighet, eller hva? :ironi:

Skrevet
Og de litt eldre kan jo like godt være hjemme. Det er aldri for tidlig å lære seg litt selvstendighet, eller hva? :ironi:

Nei, men man trenger f.eks ikke å legge ferieturen til et land hvor man må ta fly i flere timer for å komme frem når man har små barn.

Skrevet
Nei, men man trenger f.eks ikke å legge ferieturen til et land hvor man må ta fly i flere timer for å komme frem når man har små barn.

Denne er jeg enig i. Man kan vel droppe sydenturen mens man har små barn? (Alder 0-2 år) Så lenge barnet ikke er stor nok til å ha glede av turen så ser jeg ikke helt vitsen med å dra barnet med på en lang flytur bare for å tilfredsstille foreldrenes solbehov.

Skrevet

Er helt klart altfor mange som drar med seg små barn til varmere strøk unødvendig. Ett så lite barn vil plages av varmen, ikke nyte den slik foreldrene gjør. Da er det bedre å spare pengene og dra når alle får utbytte av turen!

Skrevet
Denne er jeg enig i. Man kan vel droppe sydenturen mens man har små barn? (Alder 0-2 år) Så lenge barnet ikke er stor nok til å ha glede av turen så ser jeg ikke helt vitsen med å dra barnet med på en lang flytur bare for å tilfredsstille foreldrenes solbehov.

Vi har vært på "solferie" til Chios med begge våre to fra de var ca. 1 år. Så lenge vi sørget for at eldstemann fikk flaske for å utligne trykk i ørene, hadde vi fredelige og fine flyturer. Det mest plagsomme var å ha dem på fanget hele turen. Og selvfølgelig fikk de ikke lov til å herje fritt i setet eller ture frem som de ville.

Jeg er ikke enig i at små barn ikke har direkte utbytte av turen. De bitte minste vil kanskje ikke ha noen glede av den annet enn frynsegoden av at foreldrene slapper av og koser seg, men når de er større får de da både opplevelser og glede av turen! Ok, de husker kanskje ikke noe av det når de blir eldre, men der og da har de iallfall glede av sol, varme og masse oppmerksomhet fra lokalbefolkning i alle aldre.

Barn i alle aldre oppfører seg fint og barn i alle aldre oppfører seg dårlig. De er ikke noen homogen gruppe de heller. Jeg tror ikke det hjelper å sette noen aldersgrense, for de som ikke kan oppføre seg finnes i alle aldersgrupper.

Som andre har sagt her, så synes jeg bebiser som skriker er langt mindre irriterende enn unger som herjer i setet, enten de er ved siden av eller foran en. -men hvor skal grensen gå? Hva med de voksne som røsker til i setet foran seg når de skal opp å stå? Det finnes ikke så få av dem heller. Kanskje de også burde få forbud mot å fly?

Eller de voksne som brøyter seg uhøflig frem? Eller de som står og sperrer midtgangen og har allverdens med god tid til å pakke bort håndbagasje, kle av seg, rigge seg til og blabla mens køen vokser seg langt ut i tuben?

Toleranse og hensyn overfor andre blir ekstra viktig i et lite rom som et fly er. Det burde vi kanskje bli flinkere til å tenke på, enten vi reiser med eller uten barn.

Skrevet

Fælt med de små skrikerungene som ødelegger flyturene våre. Kunne man ikke puttet noe munnbind over de eller noe?

Skrevet
Fælt med de små skrikerungene som ødelegger flyturene våre. Kunne man ikke puttet noe munnbind over de eller noe?

Hvorfor det?

Foreldrene kunne vel heller valgt et annet feriereisemål enn et sted hvor de må bruke fly?

Skrevet
Hvorfor det?

Foreldrene kunne vel heller valgt et annet feriereisemål enn et sted hvor de må bruke fly?

Jeg er ikke så ofte ute og flyr, en - tre ganger i året ca, men jeg har aldri opplevd skrikerunger på flyet. En og annen gang er det en småtass som skriker drøvelen av seg i forbindelse med oppstigning eller landing, men da har jeg bare grisevondt av den og foreldrene og tenker ikke noe mer på det. - Bortsett fra at jeg skulle ønske jeg hadde ett eller annet remedie til å hjelpe småtten med å utligne trykket i ørene.

Har jeg bare vært heldig, eller er dette med skrikerunger litt "oppskrytt"?

Skrevet

Synes ikke akkurat det er ungene fra 0-2 som er mest irriterende.. Greit nok at noen gråter mye, men det er mer spiselig enn 6-10-åringer som maser og sparker og skråer HELE turen. Mest irriterende er allikvel kanskje foreldrene som LAR dem holde på sånn. Argh.

En ting er forøvrig sydenturer (som ikke tar så lang tid), men hva med de som bor i Alta, og har familien sin på Stord? Skal de ikke få besøke bestemor de da?

Gjest Marillia
Skrevet

Å forby spebarn på fly høres helt latterlig ut i mine ører. Jeg har forøvrig opplevd mye mer bråk med barn i alderen 2-5 år, men det er heldigvis langt mellom disse.

Mulig hadde det vært enklere for alle parter om man plasserte alle småbarnsfamilier enten bakerst eller fremst i flyet?

Som en aldri så liten digresjon, så synes jeg forøvrig at det kan være like plagsomt med passasjerer som får servert for mye alkohol! Så om man skal "ta" en passasjergruppe, bør man også se på andre ting.

Hilsen Marillia som har tilbragt 4 timer på flymed en usedvanlig usjarmerende 60 åring med 3 i promille og som innbilte seg at han var Don Juan...

Skrevet

* Babyer som gråter kan jeg tåle, jeg tenker stort sett "GLAD DET IKKE ER MIN!" og prøver å døye bråket med musikk

* Småbarn som trasser har jeg mindre tålegrense med, men igjen, glad det ikke er min! Har barn selv så jeg vet at trass er en naturlig del av den perioden.

* Større barn som raper, henger over seteryggen, kaster ting, osv... det irriterer meg grenseløst! Mine to har prøvd seg på å henge over seterygg, men da ble de pent nødt til å sette seg ned og finne noe annet å gjøre. Jeg har alltid med bok, tegnesaker, musikk og snacks, så det ER alternativer til å plage medpassasjerer.

* Voksne, fulle mennesker tåler jeg IKKE. Det er det samme om de skratter eller synger eller kommer med upassende kommentarer. Få dem ut!

* Folk som stinker alkohol / urin / parfyme. Det burde vært en luktsensor som hindret enkelte i å slippe inn.

Dere som reagerer på barnegråt, tenker dere over hvorfor babyene gråter? Om de er trøtte / sultne / føler ubehag osv? Eller tenker dere bare at det er jævlig irriterende og har null sympati?

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet
Jeg kjørte fly på søndag, og da var det en veldig liten baby som hylte og skrek hele turen. Jeg syntes såklart lyden var ekstremt plagsom, men jeg syntes mer synd på babyen. Både jeg og venninnen min satt med vondt i ørene pga trykket fra flygingen, og tenkte at babyen også måtte ha vondt og at det var derfor den skrek. Den måtte ha det velig ubehagelig! Derfor synes jeg det er teit av foreldre å ta med så små babyer på flyturer.

Trykkproblemer utlignes enkelt ved at babyen får flaske eller pupp ved opp- og nedstigning. Noe _jeg_ synes er teit, er at ikke flyene er utstyrt med nødutstyr(engangsflaske) til slikt bruk i de tilfellene hvor foreldrene ikke er klar over at det kan skje og har tatt sine forhåndsregler.

Skrevet
En ting er forøvrig sydenturer (som ikke tar så lang tid), men hva med de som bor i Alta, og har familien sin på Stord? Skal de ikke få besøke bestemor de da?

De skal kjøre bil. Dere som mener at unger ikke skal fly, hva med buss og tog? Må man ha privatbil for å kunne reise med barn?

Skrevet
Må man ha privatbil for å kunne reise med barn?

Ja. Og har foreldrene ikke lappen får de holde seg hjemme. :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...