Gå til innhold

borgelig vielse med kirkelig velsignelse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

vi har giftet oss borgelig i år, og skal ha kirkelig velsignelse neste år. tenker da å ha "bryllupskjole" (ikke hvit selvsagt), og sermoni med musikk og det hele i kirken. vi skal også ha fest ("bryllupsfest"???).

Noen andre som har gjort det slik?

har ikke helt begynt å planlegge neste år ennå, men har boken som er omtalt her.

noen tanker eller ideer om hvordan ting bør gjøres? kan vi legge det opp som et bryllup, eller bør det være mer en høytidlig fest hvor vi feirer OSS? Og hva er egentlig forskjellen??? Eneste jeg vet er at jeg vil ha en nydelig kjole, selv om det kanskje ikke behøver å være en klassisk bryllupskjole. Den kan jo ha en lys farge feks.

men blomster kan jeg vel ha? Når vi giftet oss borgelig så var det veldig enkelt i kun sommerklær og blomster i håret.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å virke frekk, men:

Hvorfor skal dere gjøre dette?? Er dere ikke allerede gift? :o

Mener, det viktigste er jo å inngå ekteskap med den man elsker, ikke festen... Har dere først inngått dette, synes jeg det virker helt feil å gjøre det du snakker om...

For min del ville jeg reagert hvis du kom i lys kjole, med blomster og var skikkelig brudete. DU ER JO FAKTISK GIFT!!

En venninne av oss gjorde dette ifjor. De giftet seg borgerlig året før (fordi de MÅTTE da hun ble gravid :o Eh?? Jaja..) De hadde fult bryllup et år etter med hvit kjole, stor fest, blomster osv osv.. Er vel ikke å legge skjul på at VELDIG mange snakket om dette under festen og.. ja.. ikke på pur positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemelding. selv om den ikke akkurat var slik jeg hadde håpet. vi er vel alle forskjellige.

for å si noe om det du vel faktisk ikke egentlig har noe med; vi velger å gjøre det slik av andre grunner enn en fest, og vi er også ferdige med å få barn. i vår vennekrets har vi faktisk hele to par som har valgt å gifte seg borgelig med kirkelig velsignelse etterpå.

det er jo helt dumt, men etter innlegget ditt så får jeg behov for å forklare meg... jeg har nok fått noen spørsmål om hvorfor vi gjør det slik men heldigvis har vi bare fått positive tilbakemeldiger. og egentlig bryr jeg meg heller ikke. jeg syntes heller det er rart at ikke flere tenker gjennom sammenhengen kirke/stat. vi er ganske flinke til å bruke kirken til høytid her i landet.

og dersom du ikke visste det er det stort sett bare vi her i nord som både vies og får velsignelse i kirken....

jaja. takk for at min krets av bekjente støtter oss, og ikke tenker som deg..

lykke til du og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kjenner flere som har gjort det slik, bla en prest!

Skal i et slik bryllup, de var nøye på å ikke ha noe (ikke tale, gave, foreldre, middag osv) stas da de ble gift, tar all ståheien til velsignelsen.

Noen gjør det slik pga at de er kristne, men av praktiske grunner (eks utenlandsk ektefelle, syk ektefelle, gjort det i utlandet pga er voksen og vært gift før) har de gjort det borgelrlig først. Ikke alltid lett å spare penger for alle, menman kan allikevel ha lyst på en ordentlig feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken ikkje innlogga

Hei! Eg synast det er fint at de ynskjer kyrkjas velsigning over ekteskapet! Det foregår jo nesten som ein vanleg vigsel, med unntak av "vil du ha bla bla bla..."

Eg har sett sånne seremoniar eit par gongar, og då har brura hatt fin kjole og bukett. Det er jo ikkje snakk om å gjenta det de gjorde ved den borgerlege seremonien, berre å tilføye kyrkjas forbøn og velsigning. Eg ser ikkje noko gale i det, med mindre du hadde brudete kjole når du gifta deg borgerleg og?

Synast og det er fint å invitere venar og familie for å feire dykk. Det er vel ikkje så stor forskjell frå eitkvart anna bryllaup sånn som eg kan sjå det? Men hadde kanskje vore ein ide å gjere det litt annleis enn eit tradisjonelt bryllaup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ble litt mye pepper i det innlegget til solstrålen... får prøve å lyse opp stemningen litt da.

Jeg hadde ikke hatt noe imot ett sånt opplegg... det er mange grunner til at man vil gifte seg "med en gang" og borgerlig, og jeg synes det er hyggelig at man så vil ha en velsignelse i kirka etterpå. En venninne av meg giftet seg først borgerlig i USA og fikk så velsignelse i kirka hjemme i Norge med full bryllupsfest, hvit kjole og det hele. I tillegg hadde de enda en "amerikansk" bryllupsfest på hjemplassen hans med ca 200 gjester senere. Sånn ble det av praktiske årsaker, og det var ingen som sa ett vondt ord om det.

Gjør det som passer best for dere, og gi blaffen i hva andre tenker. Jeg tror uansett at dette faller i god jord hos de aller fleste!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D

vi var også nøye på å ikke styre når vielsen fant sted. hadde kun forloverne på middag ute. fikk jo en del blomster, men ingen gaver. vi hadde alikevel en nydelig dag, og jeg håper velsignelsen blir likeså.

og pen kjole skal jeg ha, og blomster = høytid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg giftet seg først borgerlig i USA og fikk så velsignelse i kirka hjemme i Norge med full bryllupsfest' date=' hvit kjole og det hele. I tillegg hadde de enda en "amerikansk" bryllupsfest på hjemplassen hans med ca 200 gjester senere. [/quote']

Min tilkommende og jeg gifter oss i USA (borgerlig) nå i sommer, og leverte inn papirene til prøvingsattest i dag. Damen på tinghuset sa 'er dere sikre på at vigselsstedet dere har valgt er godkjent/vil godkjennes her i Norge?' Vi ble litt svar skyldige - men mener å ha lest nøye gjennom hva som skal til for at et ekteskap inngått i utlandet skal kjennes gyldig her i Norge. Noen andre her som kjenner til det juridiske rundt dette? Hva slags forhold skal kunne ligge til grunn for at vigselen ikke skal kjennes gyldig i Norge?

Er veldig takknemlig for svar, blit ikke helt kvitt den vonde klumpen i magen nå.

Kan jo nevne at vi skal gifte oss i et typisk bryllupskapell. Og vi skal ha fest til høsten eller noe sånt, for å feire dagen sammen med familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigselssted vil godkjennes?? Alle med "marriage licence" kan utføre vielser, og de blir da godkjent i Norge? Hvis staten godtar at en mullah på landsbygda i pakistan gifter to av islam, så må de vel godta dere? Kanskje jeg misforsto spørsmålet.

Vi måtte skaffe papirer fra ambassaden i oslo. Det var litt kinkig, for de har ikke noe sentralt register i usa over hvem som er gift og hvem som ikke er det, og det var det prøvingspapirene ville ha.. Ambassaden kunne ikke hjelpe oss med det. Men de godtok faktisk et papir fra ambassaden om at de ikke har et slikt register i usa, og at ambassaden derfor ikke kan si hverken det ene eller det andre, og de må ta hans ord for god fisk. Og da har vel prøvingsfolkene ryggen fri, og det var hva de var ute etter.. så ikke jeg kan saksøke dem senere for å godkjenne bigami?

Veldig glad for det, ellers måtte vi ha fått papirer fra hver stat i usa om at deres registre ikke har han som gift, og FOR en papirmølle..

Men dere er kanskje norske begge to? Ambassader og Sjømannskirker er ivertfall bankers. Spør minnie som skal gifte seg katolsk i usa, hun har nok måttet sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var ikke det tråden egentlig var om..

Jeg synes det er helt iorden å kle seg i hvit kjole med blomster og bryllupsfest på en velsignelse. Spesielt hvis den borgerlige ikke ble gjort noe utav, og denne gangen er det dere regner som "bryllupet" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pudding

Vi gjør det samme som dere! Det er fordi vi bor i utlandet. Her er det faktisk ikke mulig å gjøre det annerledes. Man gifter seg først hos byfogden, og får unnagjort det "skriftlige". Vi kommer ikke til å kle oss festlig der eller ha med mye familie. Selve bryllupsfesten tar vi senere etter å ha giftet oss i kirken. Det er det siste for meg som er det "ekte" bryllupet, og jeg kommer absolutt til å ha hvit kjole og bryllupsfest. Det er ikke som å gifte seg for annen gang!

Klem fra Pudding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til pudding.

så fint! skal dere ta alt i år, eller til neste år??? kunne vært gøy å veksle erfaringer, eller høre hvordan dere gjør det. har du noen mail pudding?

godt å høre det er fler som oss..... selv om vi altså er par nr tre i vennekretsen som gjør det slik. på svarene her er det en del pepper å få. jaja, dem om det. kanskje de ikke vet at det faktisk er mer vanlig å gjøre det slik om en stikker nesa litt utenfor bygda............unnskyld..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Først: jeg mente ikke å gi deg så mye pepper.

Og til alle som MÅ gjøre det slik (utland osv) det ER faktisk litt anderledes!!

Har to venner som har måttet gjøre det slik da den de giftet seg med kom fra USA.

Men det jeg reagere på, er det å gifte seg 2 ganger. Feire bryllup 2 ganger.. For meg blir det litt rart. Jeg skjønner ikke helt poenget? Visste dere ikke at dere ønsket kirkelig velsignelse på ekteskapet deres da dere inngikk ekteskap? Hvorfor ikke gjøre det i kirken første gangen..

Jaja, men som sagt; dere gjør jo som dere vil! Det er deres dag (om enn nummer 2...) Og, det er ingenting jeg har noe med!

Men jeg har nå iallefall lov til å si min mening :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er slettes ikke uvanlig! og man gifter seg da ikke to ganger!!! etter borgelig vielse er man gift/ektepar, men den kirkelige velsigner paret -man trenger feks ikke gjenta løftene her?!? (Ellers finnes det jo nok av de som fornyer løftene også da, men å kalle det å gifte seg to ganger, vil jeg ikke si...)

Ifjor gjorde noen bekjente av meg dette. hun ble gravid, og etter litt giftet de seg borglig med enkel(!) sermoni -fordi at det føltes riktig for dem og de hadde lyst til å gjøre det slik.

Men familien ville gjerne ha fest, så da ble det bestemt at festen ble utpå sommeren da barnet var født og hun ikke lenger gikk høygravid. (i avisa stod det: vi giftet oss borgelig, festen holdes i nord til sommeren)

I forindelse med denne festen, hade de kirkelig velsignelse. Like høytidelig som ellers, hun i nydelig lys kjole (pers synes jeg det er pent med champagne ller isblå) og med en enkel liten blomsterbukett. Det fineste var vel at hun gikk alene opp kirkegolvet, og framme stod ektemanne og ventet. De ble velsignet, fikk noen ord med på veien ol, og festen forts som en "vanlig bryllupsfest". Og i etterkant, har jeg aldri hørt noen gjester som var så i skyene etter et bryllup -det var visst kjempeflott!!!!!!

Og som det sies her, det er mange årsaker til at noen må velge denne løsningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine venninder søstre giftet seg også slik ifjor, med vielse på tinghuset i Norge og deretter bryllup og fest i Spania.

For dem var det viktig med et spansk bryllup da brudgommen er spanjol og har all familie der, men for at det skulle godkjennes her i Norge måtte de innom tinghuset også.

En annen venninde av meg giftet seg akkurat på Mauritius, og skal ha bryllupslunch neste helg. Folk velger forskjellig og la dem gjerne det.

Jeg synes at folk kan gifte seg på hvilken måte de vil og hvor mange ganger de vil, at folk går en ekstra meter for å få kirkelig velsignelse er for meg bare en glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var i et "bryllup" for noen år tilbake, de hadde giftet seg tidligere, men pga diverse årsaker ble det kirkevelsignelse og fest etterpå. Festen deres var akkurat som et hvilket som helst bryllup med hvit kjole, fotograf, taler og sanger mm. Synes dette bare var en positiv opplevelse jeg :).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D dette var bedre. så stort sett syntes dere altså det er fint med pen kjole og blomster.... det var vel det jeg håpet å høre. vielsen vår i tingretten var helt enkel, uten noen form for bryllupskjole eller bukett nettopp fordi vi ønsker å skille det juridiske og det kristne i denne sammenhengen.

og til solstråle som lurte på om vi ikke visste at vi ønsket kirkelig velsignelse når vi ble viet, og derfor ikke tok alt i kirken; jo, det var nettopp det vi viste. Men som sagt, for oss er det ikke rett å blande det juridiske med relgion.

vi kommer til å starte planleggingen av velsignelsen og festen snarest, og det gleder jeg meg til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg synes du skal velge fin kjole og blomster, ser kanskje litt rart ut uten?? når du skal gå opp kirkegolvet tenker jeg...

Og iflg gammel tid, altså på Jesu tid, da var vielse en borgelig ting, fantes ingen kirkelig vielse dengang, så borgelig er ikke helt ukristelig heller :lol:

Synes det er fint jeg! Min far ser helst at disse tingene skilles, vielse hos sorenskrivn og velsignelse i kirken etterpå. Ksulle gjerne hatt det slik, fikk bare ikke min kjære med på dette...

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...