Gå til innhold

Slanke seg ved å ikke spise


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dettee IKKE bra! kroppen trenger minst 1200 kalorier.. jeg brukte denne metoden selv, og endte opp med en begynnene anorexi, klarte å kjempe meg ut av det, men det endte opp med at jeg gikk opp 30 kg på kort tid (ca 1 år).. er nå redd for å slanke meg for jeg vil ikke tilbake til det helvete jeg var i.. jeg var konstant sulten, utmattet, hadde lett for å få blåmerker, frøs konstant og hatet meg selv.. det er det som er det verste, hatet av deg selv, du presser deg selv, skjønner at det er skadelig men klarer ikke å gi opp.. ikke gjør dette! om du allerede har startet så stopp opp, snakk med en ernærings fysiolog eller legen din..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immunforsvaret ditt blir dårlig og du vil lettere få infeksjoner. Musklene dine får ikke næring og det tærer på dem. Hjertet er også en muskel og det vil si at hjertet også blir svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil kroppen prøve å ta vare på så mye fett som mulig, mens den fjerner muskler siden de bruker mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil kroppen prøve å ta vare på så mye fett som mulig, mens den fjerner muskler siden de bruker mye energi.

Det har du helt rett i!!!

Jeg hadde før et kosthold bestående av veldig mye frukt og grønnsaker (mest frukt), lite proteiner, og nesten ikke noe synlig fett. Det ble alt for få kalorier i løpet av en dag. Jeg var frisk som en fisk, men ble tjukkere og tjukkere.

Og det førte til at kroppen bunkra opp fettet. Jeg fikk fettgroper både på overarmer og lårene. Jeg forstod ikke no, jeg spiste jo så sundt.

Spiser annerledes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trallla

Sulting, fasting, et underskudd av kalorier til det sykelige etc. vil bidra til at man over tid går ned i vekt. Men på hvillken MÅTE man går ned i vekt varierer. En ting er å miste fett, en annen muskler.

Jeg vet pga. erfaring.

En generell regel er rett og slett å ta utgangspunkt i hvor mye man spiser over f.eks. en uke, og hvor mye vekten varierer på den tiden. La oss si at en person veier 60 kg og spiser ca. 2000 kalorier om dagen og ikke går ned eller opp i vekt. Vel og bra. For å gå ned i vekt må man ha et kaloriinntak som er mindre enn man bruker. Men ikke la være å tenke på at å sulte/faste/andre usunne metoder i bunn og grunn bidrar til at man mister muskler, ikke fett, mister vann, ikke så mye fett, mister salter og mineraler som kroppen trenger etc. Med andre ord er det snakk om å spise normalt og sunt, samt trene styrke samtidig som man spiser NOK proteiner slik at man får bygget opp musklene man trener bort ved styrketrening. (Greia med styrketrening er jo at man bryter dem ned, men spiser dem opp igjen. Og jo mer muskler man har jo mer kalorier forbrenner man... Am I right Yme?)

Den ENESTE måten å gå ned i vekt på, i en sunn setting, er å spise normalt og se hvor mye man trenger gjennom å prøve og feile. Å spise normal og sunn mat, trene både styrke og kondisjon og la vektnedgangen gå over tid er det optimale. Det er fristende å sulte seg ned til en viss vekt, og 1 kg er 1 kg, men hva de kg innebærer er jo variabelt. Er det vann man har mistet? Fett? Muskelmasse?

Målebånd er bedre enn vekt. Vekt kan man f.eks. kontrollere 1 gang i uka eller ikke så ofte heller.

Jeg vet alt dette fordi jeg er syk, jeg har gått ned i vekt på en usunn måte og alt for fort i forhold til min opprinnelige kroppsvekt. Dvs. at jeg nå sitter igjen med en kropp som nok ikke har så mye fett, nei. (Fordi jeg var undervektig i utgangspunktet) Men heller ikke mye muskler. Og løs hud fordi vektnedgangen gikk for fort for meg.

Det er enkelt å tenke at kaloriunderskudd er det som må til. Men spiser man for lite lagrer kroppen alt den får pga. sultemodus og man ender opp med en uproporsjonert kropp. Og en forbrenning som ikke tillater utskeielser. Det er fakta at muskler veier mer enn fett, men at muskler har mindre volum enn fett. Med andre ord vil en person på 60 kg med muskler se tynnere ut enn en på 60 kg med mer fett på kroppen.

For å bruke meg selv som et eksempel så ligger jeg på en farlig lav vekt akkurat nå, og har oppnådd dette ved tildels sulting. Jeg har lite muskler.

For å "skremme deg" enda mer så er kroppen min i såpass sultemodus at jeg knapt nok kan spise noe som helst før jeg går opp i vekt. (selv om vektoppgangen er nødvendig for ikke å dø rett og slett)

1 kg er 1 kg, men hva de kg består av er ikke noe man skal overse. Min kropp har nok både lav fettprosent, men også lav muskelmasse fordi kroppen nå må tære på de lille musklene som er for å overleve. Rett og slett. Når jeg nå går opp i vekt er jeg nødt til å trene styrke og spise proteiner for ikke å ende opp som en lubben, utrent person selv om jeg i utgangspunktet ikke er så lat eller spiser så usunt som man skulle tro.

Med andre ord: sulting/fasting/hurtig vektnedgang er ikke løsningen. Men å miste fett og bygge muskler over tid. Se det på klærne. Gled deg over overskudd og annen kroppsfasong, ikke vekten i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste som skjer er at du mister muskelmasse og ja, går ned i vekt. Men så stopper det opp og kroppen sparer på det lille fettet den har igjen. Så når du da begynner å spise normalt igjen tar kroppen vare på alt den får i seg av fett slik at den er forberedt om den skulle få så lite mat igjen. Ikke å anbefale altså! Tren mye og spis sunt så går du ned i vekt etterhvert, og det blir enklere å holde vekta når du har gått ned i ønsket vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Jeg er en 16 år gammel jente som vil ned i vekt. Jeg veier 60 kilo og vil ned til 50.

Dette spiser jeg:

Frokost: 1 brødskive med ost og paprika

Lunsj: En liten skål fruktsalat

Middag: Noe fisk og poteter

Kvelds: 2 ristet brødskiver

Litt nøtter også

Jeg trener 45 minutter hver dag. Har jeg en sjangse for å gå ned? Jeg vil ikke sulte meg men jeg vil gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for lite og du spiser for mye (raske) karbohydrater. Du bør spise mer proteiner og fett.

Sannsynligvis går du enten i sparebluss, eller mister msukler om du fortsetter slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg spise da som inneholder karbohydrater og proteiner? Har dere noen tips til matretter jeg kan spise til frokost, lunsj og kveld?

Jeg vil ikke slanke meg å deretter gå opp i vekt. Vil bare slanke meg å bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk f.eks. http://www.matbevisst.no for å se hva slags mat som inneholder mye proteiner.

Ett tankekors er at 100gram sjokolade tilsvarer omtrent samme energimengde som 5 grove brødskiver med leverpostei.

Tenk over selv hva som gjør deg mettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gl@mB@be
Bruk f.eks. http://www.matbevisst.no for å se hva slags mat som inneholder mye proteiner.

Ett tankekors er at 100gram sjokolade tilsvarer omtrent samme energimengde som 5 grove brødskiver med leverpostei.

Tenk over selv hva som gjør deg mettest.

Dette stemmer ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167 cm og veier 60. Er 16 år. Hva kan jeg spise, noen tips?

Foresten er 45 min gåtur en bra trening for en dag? Går i litt mer fart en normalt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du veier såpass lite. må du nesten sulte deg for å gå ytterligere ned i vekt. Spis 6-800 kcal, som skal komme fra KUN grønnsaker og rene, magre proteinkilder (renskåret svinekjøtt, kylling etc) pr dag.

Treningen din er pinglete, men hvis du spiser lite orker du jo mindre. Få opp tempoet til langt mer enn bare litt raskere enn vanlig gåtempo, hvis ikke kaster du bare bort tid. Alkohol kan du bare glemme på en god stund-

INGEN "kosedager" etc. er tillatt, da ødelegger du mye.

Folk her inne er så hysteriske, det går fint an å leve på få kalorier en stund, uten at kroppen blir fullstendig ødelagt. Du er i en alder der det å se bra ut er essensielt, det eneste som er viktigere er å gjøre det bra på skolen. Altfor mange kaster bort glansårenes sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Også vil kroppen prøve å ta vare på så mye fett som mulig, mens den fjerner muskler siden de bruker mye energi.

Helt riktig!

TS: Du må ikke finne på å få i deg så lite mat og trene som bare fy.

Om du spiser sunt og regelmessig setter det i gang forbrenningen din.

Spiser du uregelmessig svekkes forbrenningen.

Endret av A.P.Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her inne er så hysteriske, det går fint an å leve på få kalorier en stund, uten at kroppen blir fullstendig ødelagt. Du er i en alder der det å se bra ut er essensielt, det eneste som er viktigere er å gjøre det bra på skolen. Altfor mange kaster bort glansårenes sine.

Ja, det gjør jo ikke noe om kroppen blir bare litt ødelagt, så lenge den ikke blir fullstendig ødelagt. :ironi: Hvis du mener det er viktigere å gjøre det bra på skolen, så klarer TS sannsynligvis ikke det hvis hun lever på 600-800 kcal pr. dag. Vil tippe at formen hennes blir dårlig da.

Forøvrig er det mulig å slanke seg uten å sulte seg og spise så lite som TS hadde tenkt.

Noen forslag på matvarer som kan være greie å få i seg, lite raske karbohydrater: avocado, egg, reker, cottage cheese, usaltede nøtter og kyllingfilet. Ellers kan du se http://www.lavkarbo.no for tips. Og du bør ta tilskudd av omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pip_*

Er det bare jeg som reagerer på at ts vil slanke seg?

Ts, du er 16 år og kroppen er ikke ferdig utvokst. Det anbefales ikke at

man slanker seg på din alder hvis det ikke er en reell overvekt. Og i ditt tilfelle

har du en fin vekt i forhold til høyde. Hvis du bare skulle veid 50 kilo ville

du vært undervektig (bmi 18).

Det er mye lurere å trene og spise sunt, vanlig og nok (!) når kroppen fremdeles holder på å utvikle seg, enn å slanke seg...Det siste du trenger

er en sultekur for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 19 år og skulle bare slanke meg da jeg var 17. TS, ikke gjør det, du har en veldig bra vekt. Jeg sier ikke at du ike skal spise sundt og ikke trene, men tren det du føler og spis akkurat passe mengde mat, bedre å være mett! Min slanking endte opp med anoreksi og nå tvangsspising. Føler jeg har rotet bort flere år av livet mitt på ingenting! Selv om du føler ting tar tid, så vil kroppen din bli som den bra om du bare lever normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...