Gå til innhold

Bør det stilles krav for å få barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tule oikke i log
Hvorfor økning i barnevernssaker?

På lang eller kort sikt?

På lang sikt kan det være et resultat av flere regler og lover angående barneoppdragelse. I tillegg er det nå flere arenaer som er med på å oppdra barna våre. Skal ikke så langt tilbake i tid for å se at oppdragelsen skjedde stort sett i hjemmet. Mødre var hjemmeværende med sine barn, færre var involvert og kunne melde sine bekymringer. I dag er det mange fler barn som er i bhg eller hos dagmamma, disse arenaene er med på å oppdage omsorgssvikt/mishandling.

For ikke så mange år siden ble det innført nye rutiner i barnevernet. Nå har de en viss tidsfrist å gjennomføre en undersøkelsessak på (3 mnd). Og en bekymringsmelding skal være ferdig behandlet innen en uke. Dette gjør at effektiviteten har steget og de får gjort flere saker i løpet av et år.

Andre faktorer som kanskje er med på økt antall bvsaker:

* økt tilgang på rus, flere foreldre som ruser seg i dag enn for 10-20 år siden

* noen foreldre ser selv behovet for hjelp fra bv og melder sin egen sak

* mindre nettverk rundt småbarnsfamilier/aleneforeldre, gjør jobben som foreldre vanskeligere og de mangler god støtte og råd?

* kunnskap - mer kunnskap i bhg og skole gjør at de lettere kan oppdage omsorgssvikt, mishandling, incest osv.

Jeg vil tro at årsaken ikke ligger så mye på den enkelte forelder, men veldig mye på samfunnsutviklingen.

hei

jeg vil kommentere punktet dit med tre måneder det er slik står men der er ikke i prkasis det er slan at en kan plasere et barn i fosterhjem mi egen familie i tre mån3eder og så skal barnevernet se på det jeg ser en grotesk sak et barn ble plaser i fosterhjem hos sin bestemor barnevernet skulle se på det men de kom først eom et og et halvt år ofg da hentet barnet såp det er på papiret ikke i virkeligheten og fordsi de er fagfolk er det selvfølgelig til barnets breste

når det er at noen forlkedre ser behovet så er det alt slik at nitti prosnet av sakene er meldt av foreldre

du har glemt etpunkt det er slik at man ser at barnevernet i dag vet at et barn kan ha probler uten at det er forledrne skyld man kan stoile på at man blir tord og at de ter bra og ta hjelp før kiunne det vere felt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

* Antall barnevernsaker har økt. Hva er årsaken til denne utviklingen,

Det er jo viktig å ta med i betraktning i forhold til dette at det var mye mindre vanlig at barnevernet grep inn før. Og går du langt nok tilbake var det vel ikke noe barnevern - og da mener jeg ikke man må altfor mange tiår tilbake..? Barneoppdragelse - og familieliv generelt var mye mer før noe som absolutt tilhørte hjemmet, ikke samfunnet. På godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skulle bestemt og hva skulle kriteriene være - veldig godt spurt. Og oppfølging - hvem og hvordan skulle det eventuelt kunne følges opp?

Flere og flere barn vokser opp i barnehage.

Flere og flere barn sliter med psykiske problemer og ender opp med problemer i forhold til skole, rus, autoriteter, etc.

Noen sammeheng??

Forresten; jeg burde egentlig ikke hatt barn jeg heller. Men jeg regnes for oppegående og jeg kommer fra et møblert hjem, så jeg ville nok ikke blitt nektet hvis jeg søkte. Det er bare det at jeg synes jobben er for vanskelig. Det er pokker så vanskelig. Og jeg synes faktisk ikke jeg klarer det. Joda, ungene er veldig glade i meg de, og jeg elsker dem over alt på jord. Men de er blitt arbeidssky, late, underytere på skolen, gi-oppere og med autoritetshat.

Jeg er ikke sånn i det hele tatt selv, så jeg vet ikke hvorfor. Jo, det vet jeg - jeg har skjemt dem bort. De har fått for stor frihet, og jeg har forventet at de, i større grad enn de har klart, skulle klare å tenke selv.

Mine barn er ikke glasurbar, de er kirsebæret på toppen av glasuren - og det er ikke fordi jeg har altfor god råd, men fordi jeg hele tiden vil at de skal være lykkelige...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i USA og her er det steder hvor de tilbyr NORPLANT til rusmisbrukere for betaling. Jeg tror rusmisbrukeren får ca $ 200 for at en lege skal få sette inn Norplant som blir satt inn under huden og avgir hormoner som hindrer graviditet i opp til 5 år. Dersom "Implantet" blir tatt ut før den tid vil personen kunne bli gravid.

Jeg synes dette er et glimrende tiltak. Rusmisbrukeren får en liten pengesum som er god nok grunn til og gjøre dette. Og staten unngår gravide rusmisbrukere eller småbarn uten foreldre som bryr seg.

Glimrende foretak! Men åååååå, sånt har nok ikke Norge råd til - det blir for dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...