VesleBråka Skrevet 11. juni 2003 #21 Del Skrevet 11. juni 2003 Trenger ikke å være straff hver gang vet du, hva med fødseslpenger og kontantstøtte ikke utbetales før kurs er gjennomført? Tror gulerøtter kan hjelpe like mye, spesielt til de som ikke har. Når jeg snakket om oppdragelse, så mente jeg ikke at "alle må få barna sine i seng til 20.30, og de må rydde rommet pent hver torsdag". Men at man lærer om grensesetting, hvorfor det er bra. Det har jeg lært i psykologi, og hadde ikke hatt peiling ellers, for jeg har hatt nærmest fri oppdragelse selv. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde litt større selvdisiplin til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 11. juni 2003 #22 Del Skrevet 11. juni 2003 Et kurs i løpet av graviditeten høres positivt ut, men jeg tror ikke kurset i så fall burde være om hvordan man skal oppdra barna, men heller være en tankevekker som får foreldrene til å virkelig tenke over hvordan de vil ta vare på barna sine. Jeg tror ikke det bør være obligatorisk, kanskje det ville være bedre å opplyse alle om muligheten til å være med på et kurs, og det bør kanskje være gratis slik at flest mulig blir med. Jeg har iallefall ikke lyst til å ha en stat som er så sterk at den kan bestemme over alle deler av livet ditt. For meg er det med å få barn såpass spesielt at staten ikke bør blande seg inn i hvordan jeg tar vare på barna mine (når jeg får barn). Skjønt, jeg er glad for at vi har et barnevern som kan ta seg av de tilfellene der foreldrene ikke tar vare på barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2003 #23 Del Skrevet 11. juni 2003 Da beklager jeg hvis jeg misforsto deg DonPedro. Men ærlig talt så synes jeg at bare det å diskutere tvangsabort og tvangssterilisering av svake grupper ikke hører hjemme i et opplyst samfunn.Er selv psykiatrisk pasient ,og kjenner mange som er det så det er ikke så merkelig at jeg reagerer på at det i det hele tatt er startet en slik tråd. Hilsen "kvalm og sjokkert". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 11. juni 2003 #24 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg refleketerer ofte over dette mestingssamfunnet som vi har i dag. Barn skal faktisk være godt utrustet hjemmefra før det skal ut i livet på egen hånd. De skal være godt utrustet emosjonelt, kognitivt, sosialt og motorisk. Desverre er det alt for få voksne mennesker som ikke vet hvordan de skal ivareta og stimulerer barnet til å utvikles i takt med samfunnets høye krav på disse områdene. Alt for mange ser så alt for lett på dette med å få barn, desverre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2003 #25 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg refleketerer ofte over dette mestingssamfunnet som vi har i dag. Barn skal faktisk være godt utrustet hjemmefra før det skal ut i livet på egen hånd. De skal være godt utrustet emosjonelt, kognitivt, sosialt og motorisk. Desverre er det alt for få voksne mennesker som ikke vet hvordan de skal ivareta og stimulerer barnet til å utvikles i takt med samfunnets høye krav på disse områdene. Alt for mange ser så alt for lett på dette med å få barn, desverre..... Jeg vil nå heller si at det er godt at vi alle er forskjellige. At noen er sterke på visse områder og svake på andre. Jeg har vært med i en tvillingundersøkelse og der har det bl.a kommet fram at ens personlighet ikke bare er et produkt av ens opphav(gener) og oppdragelse, men også har mye med det sosiale miljøet utenfor familien å gjøre. Jeg vil derfor nesten påstå at det er vel så viktig å møte kompetente voksne i andre sammenhenger, som skole, helsepersonell osv. Jeg vil også si at man ofte får følelsen av å være mislykket som foreldre, med slike negative holdninger som stadig dukker opp..Man skal ha en rak rygg for å opprettholde selvtilliten som foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. juni 2003 #26 Del Skrevet 11. juni 2003 Da beklager jeg hvis jeg misforsto deg DonPedro. Men ærlig talt så synes jeg at bare det å diskutere tvangsabort og tvangssterilisering av svake grupper ikke hører hjemme i et opplyst samfunn.Er selv psykiatrisk pasient ,og kjenner mange som er det så det er ikke så merkelig at jeg reagerer på at det i det hele tatt er startet en slik tråd. Hilsen "kvalm og sjokkert". Men her var det jo snakk om et skoleprosjekt. Det går ann å drøfte ting man ikke er enig i også. Og å drøfte noe er å se flere sider av en sak. Da synes jeg det er vanskelig å utelate abort mm, når det faktisk har skjedd i nær historie. Jeg for min del mener at i et opplyst samfunn må man kunne diskutere alt, vel og merke på et saklig nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makeløs Skrevet 12. juni 2003 #27 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg vil derfor nesten påstå at det er vel så viktig å møte kompetente voksne i andre sammenhenger, som skole, helsepersonell osv. Dette er jeg veldig enig i. Som det gamle ordtaket sier "det må en hel landsby til for å oppdra et barn". Vi må bry oss, men samtidig respektere den enkelte. Vi må hjelpe når problemene oppstår gjennom bl.a. skole, barnevern etc. Det er kanskje greit å leke med tanken om at noen burde tvangssteriliseres slik at de ikke får barn i en skoleoppgave. Men jeg er helt enig med "kvalm og sjokkert" at dette er tanker som hører fortiden til. Taterne ble jo i sin tid tvangssterilisert, fordi de hadde en adferd som ikke passet inn i det norske samfunnet. I ettertid er vel alle enig om at dette var feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 12. juni 2003 #28 Del Skrevet 12. juni 2003 Hvorfor økning i barnevernssaker? På lang eller kort sikt? På lang sikt kan det være et resultat av flere regler og lover angående barneoppdragelse. I tillegg er det nå flere arenaer som er med på å oppdra barna våre. Skal ikke så langt tilbake i tid for å se at oppdragelsen skjedde stort sett i hjemmet. Mødre var hjemmeværende med sine barn, færre var involvert og kunne melde sine bekymringer. I dag er det mange fler barn som er i bhg eller hos dagmamma, disse arenaene er med på å oppdage omsorgssvikt/mishandling. For ikke så mange år siden ble det innført nye rutiner i barnevernet. Nå har de en viss tidsfrist å gjennomføre en undersøkelsessak på (3 mnd). Og en bekymringsmelding skal være ferdig behandlet innen en uke. Dette gjør at effektiviteten har steget og de får gjort flere saker i løpet av et år. Andre faktorer som kanskje er med på økt antall bvsaker: * økt tilgang på rus, flere foreldre som ruser seg i dag enn for 10-20 år siden * noen foreldre ser selv behovet for hjelp fra bv og melder sin egen sak * mindre nettverk rundt småbarnsfamilier/aleneforeldre, gjør jobben som foreldre vanskeligere og de mangler god støtte og råd? * kunnskap - mer kunnskap i bhg og skole gjør at de lettere kan oppdage omsorgssvikt, mishandling, incest osv. Jeg vil tro at årsaken ikke ligger så mye på den enkelte forelder, men veldig mye på samfunnsutviklingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 12. juni 2003 #29 Del Skrevet 12. juni 2003 Kverula skrev; Jeg tror også at hvis sosial-klientene/familiene der barnevernet er inne, i stor grad fikk "øremerkede" kroner, slik at det å kjøpe mat og klær til barna var uungåelig, så ville nok mange barn fått en bedre oppvekst. De får øremerkede penger til sine barn men hva når de forfalsker kviteringer og selger ting barnevernskuratoren han vært med barnet å kjøpt? Vet om et slikt tilfelle der mor ikke tåler at datteren får noe nytt. Det blir solg med en gang. Mor stjeler også i butikker men det er liksom ikke nok til å miste omsorgen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. juni 2003 #30 Del Skrevet 12. juni 2003 Å drøfte virkemidler staten kan ta i bruk for å hindre at folk man ikke ønsker skal få barn er helt nødvendig i en oppgave med temaet "bør det stilles krav til å få barn". Det betyr ikke at samfunnet skal gå tilbake til slike virkemidler. Historien endres ikke ved å tie ubehageligheter ihjel, vi kan snarere lære av den. Og alle kan være enige om at visse typer sterilisering og abort ikke er ønskelig. Men sensur i en høyskoleoppgave har jeg (og vitenskapen generelt) lite sansen for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 12. juni 2003 #31 Del Skrevet 12. juni 2003 Henviser til denne: http://www.nkmr.org/skal_foreldre_vurderes.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 12. juni 2003 #32 Del Skrevet 12. juni 2003 Historien endres ikke ved å tie ubehageligheter ihjel, vi kan snarere lære av den. donpedro er så lur, assa! Du som ikke likte snakk om dette, en parallell kan da være at man ikke snakker om nazisme. Plutselig er det her igjen, og alle påstår holocaust ikke skjedde. Bedre å holde fortidens feiltak friskt i minne, hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 12. juni 2003 #33 Del Skrevet 12. juni 2003 Vel.. Obligatorisk foreldrekurs hadde vært tingen, ja, spesielt for førstegangsforeldre. Man kan ikke alltid lytte til familiens kjerringråd, spesielt ikke når man faktisk må ta i betraktning at tidene stadig forandrer seg. Uvitenhet og ignoranse er ofte roten til det vonde, og med opplæring og opplysning ville det bli enklere for foreldre, barn og resten av familien å komme seg fremover uten å snuble. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2003 #34 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg bor i USA og her er det steder hvor de tilbyr NORPLANT til rusmisbrukere for betaling. Jeg tror rusmisbrukeren får ca $ 200 for at en lege skal få sette inn Norplant som blir satt inn under huden og avgir hormoner som hindrer graviditet i opp til 5 år. Dersom "Implantet" blir tatt ut før den tid vil personen kunne bli gravid. Jeg synes dette er et glimrende tiltak. Rusmisbrukeren får en liten pengesum som er god nok grunn til og gjøre dette. Og staten unngår gravide rusmisbrukere eller småbarn uten foreldre som bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #35 Del Skrevet 13. juni 2003 Og i India tilbys folk penger for å sterilisere seg. Få barn er viktig av samf. messige hensyn. Men er det riktig å lokke folk med penger for å unngå barn? Dette betyr ikke at jeg mener det er ok at narkomane får barn. Men ville det vært like greit hvis vi gjorde sånn med mennesker med pu, kreft, psykiske problemer? Synes man skal være forsiktig med å bevege oss ut i en slik gråsone, der lokking av penger kan få folk til å gjøre ting de angrer på senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 10. februar 2004 #36 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg har lenge tenkt at det burde være et obligatorisk foreldrekurs for de som venter sitt første barn. Der vil de lære om det ansvaret det innebærer å ha barn' date=' oppdragelse; rett og slett en slags innføring i "hvordan lage en baby til et voksent oppegående menneske med god moral og empati og en god samfunnsborger". Ikke at målet er at alle skal være mest mulig like når de er voksne, men at alle skal få nyte godt av en sunn oppvekst med gode rammer. F.eks så har ikke alle skjønt straff vs. belønning, autoritær vs. autoritativ foreldrestil osv. Det er ikke alle som trenger det, men det bør være informativt med litt pedagogikk og barnepsykologi og slikt. Slik at alle drar nytte av det, selv om ikke alle trenger det like mye. Det tror jeg en del barn kan dra fordel av. Det vil fortsatt være barnevernssaker selvfølgelig, de som vil ruse seg og drikke til tross for at de har foreldreansvar er egoister og vil fortsette med det.[/quote'] Fant en sak i VG idag, som passer midt i blinken på en fanesak hos meg: [url=http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=214065]Nå får du kurs i å oppdra barna Kanskje jeg burde startet en ny tråd, men jeg syntes denne var veldig relevant for temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenny Skrevet 10. februar 2004 #37 Del Skrevet 10. februar 2004 spennende tema det der! helt klart mange som ikke burde vært foreldre,men utrolig vanskelig å skulle ha rett til å rettferdigjøre det å bestemme over et menneskes kropp,mange mennesker her i verden som er feildømt for forskjellige saker. når det gjelder uttrykket: DET ER IKKE NOEN MENNESKERETT Å FÅ BARN,så snur jeg litt på det og spør:SKAL ANDRE MENNESKER HA RETT TIL Å BESTEMME OM DU ELLER JEG SKAL KUNNE FÅ BARN?personlig så tror jeg det er naturen som bør få bestemme det,synes det er farlig om samfunnet skal få så mye makt at de skal bestemme over vår egen kropp. HVOR SKAL GRENSEN GÅ???????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest him Skrevet 11. februar 2004 #38 Del Skrevet 11. februar 2004 poirot skrev: Dette betyr ikke at jeg mener det er ok at narkomane får barn. Men ville det vært like greit hvis vi gjorde sånn med mennesker med pu, kreft, psykiske problemer? Synes man skal være forsiktig med å bevege oss ut i en slik gråsone, der lokking av penger kan få folk til å gjøre ting de angrer på senere. Synes ikke det er noe galt i gjøre dette så lenge det er reversibelt. Det er forskjell på prevansjon og sterilisering. (Det samme synes jeg forøvrig om kjemisk kastrasjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 11. februar 2004 #39 Del Skrevet 11. februar 2004 Men hva med dette om at anntall barnevernsaker har øket. skulle dere ikke skrive litt om det og? Det er som om jeg har skrevet om det selv en gang, men kan ikke finne det. Det var litt teit da., Men i hvert fall er jo mye av det en utvikling - vi sier ofte at det er bedre nå enn før, at vi ikke tolererer det samme nå som før. At barnevernet eller velferdsstaten generelt har blitt bedre - det har også medført at velferdsstaten har blandet seg mer inn - også i familie og barnevernsaker. Barnets rettigheter er mye mer i fokus nå enn før, og barnet får en annen oppfølging i skole og barnehage enn før. Flere og flere barn oppholder seg utenfor familien flere timer om dagen - før var barn mye mer hjemme med hjemmeværende mor og det er klart at da ble ting mindre synlig. Ellers har vi jo også dette med industrialisering. Det er fortsatt slik at man ofte ser seg blinde på det som er i sitt næørmiljø - liksom at i denne bygda kjenner alle alle, og slike ting skjer ikke - i byen skjer ikke dette i like stor grad. Noe som også fører til at flere blir sett og lagt merke til. Ville også skrevet litt om paradigmeskiftet - dette med fokuset endres fra intellekt til kreativitet. Vi ser barn på andre måter innenfor mange felt - plukker opp ting vi ikke gjorde før og slikt. Det kan jo argumenteres begge veier om det er positivt eller negativt selvfølgelig. Men at det kan være med på å føre til flere barnevernsaker er jeg i liten tvil om. Dessuten har vi jo også økning i rusproblematikk, psykiatri (det vil si som blir synlig og lagt merke til) og vold generelt - dette fører jo naturlig til at barnevernsakerne også øker ettersom disse ofte har eller er barn. Vel Det var bare sånn litt jeg husker. Håper dere får masse å skrive om fra innleggene her. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 11. februar 2004 #40 Del Skrevet 11. februar 2004 jeg liker ikke ordet oppdragelse jeg! saken er jo at dersom man oppfører seg skikkelig og ordtlig mot et barn, så går det bra det! Man trenger ikke holde dem i ørene for at skal bli mennesker liksom... De ønsker naturlig å passe inn i samfunnet, og gjør det som er naturlig for å gli inn... Dvs de gjør det som fungerer for dem. Noen er av natur mer utfordrende ja, men de som ikke ønsker å gli in i samfunnet på en best mulig måte, de får gjerne en diagnose senere, eller vi ser at de har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt... Man kan vel heller si at det finnes en oppskrift på hvordan man IKKE skal være mot barn... Problemet er dreier seg jo om hvordan vi kan hindre unger i å oppleve dette.... Og der er vel saken barnevernet ja, samt at f eks rusmisbrukere og psykisk syke mennesker ikke burde få beholde barnet... tror jeg... hei jeg reagerer litt på det du sier om psykisk syke foreldred det det går sp,m ofte bra at barn vokser opp med psykisk syke foreldre det er hundetre forkjellige diagnoser der og det er ikke mange som er falrige det har vert fok som har stått fram og sakt at de har vokst opp ,med psykisk syke forleddre og det har gått bar det er viktig og vere åpen om sijn diagnose og tale med barna slikat de kan forstå hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå