Gå til innhold

Er det mulig å få lappen?


Gjest smudgy

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har dårlig syn på det ene øyet, men 100% (hehe) på det andre, er du det mulig å få tatt lappen(når det gjelder: bil og moped?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du bruker briller/linser når du kjører (du vil nok få en merknad på sertifikatet om dette) kan du fint få lappen, men hvis du mener om du kan la være å korrigere synet på det dårlige øyet så tviler jeg sterkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ssss_*

da røyk lappen på meg:@ , jeg har et syn som ikek kan fikses på.. det var for sent da legene/øyelegene fant ut jeg hadde dårleg syn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bruker briller/linser når du kjører (du vil nok få en merknad på sertifikatet om dette) kan du fint få lappen, men hvis du mener om du kan la være å korrigere synet på det dårlige øyet så tviler jeg sterkt på det.

Kjenner du noen som faktisk har fått merknad i sertifikatet sitt fordi de bruker linser/briller? Jeg kjenner ingen og jeg kjenner flere med bla. -5 og -7.

TS: De aller fleste korrigerer jo synet sitt me briller el. kontaktlinser når de har dårlig syn/ulik styrke så det burde nok gå greit. Så lenge du ikke har en eller annen sjelden øyesykdom som ikke lar seg korrigere med bruk av briller el. linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner du noen som faktisk har fått merknad i sertifikatet sitt fordi de bruker linser/briller? Jeg kjenner ingen og jeg kjenner flere med bla. -5 og -7.

Både jeg og mannen min har. Merknad eller ikke, skulle noe skje vil saken fort få et helt annet utfall om det kom fram at man har synsproblemer og ikke brukte briller eller linser under kjøringen. Det er en stor risiko å ta, for ikke å snakke om faren man utsetter andre bilister for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tydeligvis ulik praksis for merknader da. Men jeg er jo helt enig i at det kan gi stygge utfall om noen ikke bruker briller/linser når de trenger dette. Men de jeg kjenner me såpass nedsatt syn kan ikke gå utenfor husets 4 vegger uten briller.

Min mann var omtrent blind uten linser før operasjonen, men det stod/står ingenting om synet hans noen plasser.

Ts: Om ikke briller eller linser hjelper og du ikke kan opereres da må du vel bare høre med biltilsynet hva de sier. INgen andre som kan gi deg et fasitsvar tror jeg.

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som er blind på det ene øyet og allikevel har lappen, så det burde vel gå. Uansett må du jo forhøre deg andre steder enn her på KG, da, du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dårlig på begge øynene, ville nok ikke klart å treffe garasjedøra en gang om jeg ikke hadde på linser eller briller. Men ingen merknad i sertifikatet.

Men må jo legges til at jeg ser tilnærmet perfekt med briller/linser, så blir jo ikke helt sammenliknbart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I felt 12 står det hos brille/linsebrukere 01, i tillegg til den vanlige 100(år-måned-dag) man har hvis man ikke har byttet førerkort siden man først fikk det.

Når man søker om førerkort krysser man av på om man har behov for synskorreksjon, lyver man her og senere blir involvert i en ulykke hvor man har kjørt uten briller/linser og ulykken helt eller delvis skyldes at man ikke hadde godt nok syn så kan man få ganske store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok sertifikatet i 1999, måtte jeg til optiker og få attest vedrørende brillebruk. Jeg tok en synstest og fikk valget mellom to styrker, hva som var best. Jeg valgte en og ergo slapp jeg unna uten merknad om brillebruk i førerkortet. Det er en viss styrke en må opp i før en får dette anmerket i sertifikatet.

Det skal sies at jeg også i dag er nærmest blind uten briller eller linser, og ville aldri i verden funnet på å kjøre bil uten. Men det står ikke noe i sertifikatet likvevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke det er en viss styrke man må opp i for å få merknaden. Jeg har -1,5, og jeg bruker bare briller når jeg kjører bil og ser på tv. Allikevel har jeg merknad i førerkortet mitt - rett og slett fordi jeg oppga at jeg brukte briller da jeg skulle ta førerkort.

Når det er sagt, så kjenner jeg en med glassøye på det ene øyet, og han har lappen, så tror ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke merknad i førerkortet, rett og slett fordi jeg ikke brukte linser/briller da jeg søkte (brukte briller tidligere, men var operert). Det var kjørelæreren min som gjorde meg oppmerksom på at jeg så for dårlig, slik at jeg faktisk kom meg til optikeren, og jeg brukte da linser på -1,5 da jeg tok lappen. Men det var aldri noe spørsmål om det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merknad i førerkortet, rett og slett fordi jeg ikke brukte linser/briller da jeg søkte (brukte briller tidligere, men var operert). Det var kjørelæreren min som gjorde meg oppmerksom på at jeg så for dårlig, slik at jeg faktisk kom meg til optikeren, og jeg brukte da linser på -1,5 da jeg tok lappen. Men det var aldri noe spørsmål om det da.

Egentlig skal da din optiker sende melding til fylkeslegen i ditt distrikt at du ikke fyller helsekravene til førerkortet uten korreksjon. Særlig hvis man har høyere klasser enn B på førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Maggie-
Kjenner du noen som faktisk har fått merknad i sertifikatet sitt fordi de bruker linser/briller? Jeg kjenner ingen og jeg kjenner flere med bla. -5 og -7.

Jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -0,5 og -0,75.

Optikeren sa til meg at det var rett under grensa for at det ville stå i førerkortet at jeg måtte bruke briller når jeg kjørte. Regner med at grensa da kanskje er -1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...