Gjest Pipp Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg er i gang med sykepleierutdannelsen, første året, men har hatt en dårlig magefølelse ang. studiet en stund. Tror ikke jeg vil trives med stell og liker egentlig ikke realfagene, anatomi, fysiologi.. de fagene har aldri helt vært min greie, men jeg innser det litt for sent. Jeg lurer på om noen kan fortelle litt om sosionom utdannelsen? Jeg er ikke så veldig teoretisk anlagt, og lærer best når jeg kan forbinde teorien til virkeligheten. Er det mye "tung" teori i sosionom utdannelsen? Noen som har andre forslag til utdannelse? Det må ikke være en lang 3 årig utdannelse. Jeg får ofte høre at jeg er empatisk, ydmyk og tillitsvekkende, men erfaringen til nå er at jeg ikke kommer særlig langt i yrkeslivet med de egenskapene uten en utdannelse. Jeg har ingen faglig tyngde, men ønsker meg det. Ønsker dessuten en jobb hvor en kan kombinere kontor og aktivitet, vil helst ikke sitte bundet på kontoret hver dag. Er ellers gla i rutiner og orden, og liker å se resultater! Takker for alle forslag. Endret 10. oktober 2008 av Pipp
Gjest Gjest-fru Olsen Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er i gang med sykepleierutdannelsen, første året, men har hatt en dårlig magefølelse ang. studiet en stund. Tror ikke jeg vil trives med stell og liker egentlig ikke realfagene, anatomi, fysiologi.. de fagene har aldri helt vært min greie, men jeg innser det litt for sent. Jeg lurer på om noen kan fortelle litt om sosionom utdannelsen? Jeg er ikke så veldig teoretisk anlagt, og lærer best når jeg kan forbinde teorien til virkeligheten. Er det mye "tung" teori i sosionom utdannelsen? Noen som har andre forslag til utdannelse? Det må ikke være en lang 3 årig utdannelse. Jeg får ofte høre at jeg er empatisk, ydmyk og tillitsvekkende, men erfaringen til nå er at jeg ikke kommer særlig langt i yrkeslivet med de egenskapene uten en utdannelse. Jeg har ingen faglig tyngde, men ønsker meg det. Ønsker dessuten en jobb hvor en kan kombinere kontor og aktivitet, vil helst ikke sitte bundet på kontoret hver dag. Er ellers gla i rutiner og orden, og liker å se resultater! Takker for alle forslag. Sosionomutdannelsen er nok litt ulik rundt omkring i lanet. Dvs det er litt forskjellig hva som vektelgges. Derfor bør du sjekke de stedene som er aktuelle for deg. Eksamensformen er også forskjellig. Nå skal jeg kanskje være litt forsiktig- for det er noen år siden jeg holdt på med dette. Sjekk iallfall. Noe av teorien er selvsagt ""tung". Noe er kjedelig, men det avhenger av hva du liker. Mye er veldig interessant. Og en del kan koples til det virkelige liv. Særlig hvis du har litt livserfaring. Sosionomutdannelsen er en generell grunnutdannelse, med flere påbyggingsmuligheter hvis du ønsker det. Det er mange jobbmuligheter. Eller kanskje det er riktig å si stor variasjon i jobbmuligheter. Noen sliter med å få jobb etter utdannelsen. Noen blir forskrekket over arbeidslivet etter utdannelsen. Der jeg gikk var de iallfall lite flinke til å fortelle om det virkelige livet. Hvis du tenker en sosialkontorjobb, er det svært krevende enkelte steder i landet. Andre steder kan man få mye mer tid til jobben. Hvor mye resultater man ser, er svært varierende. Og det avhenger av hva man kaller et resultat.
Saeria Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg kan fortelle litt i morgen. Skal nemlig på byn nå.
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg signerer gjest her, og legger til: Jeg tar utdannelsen i Bergen, hvor det er to praksisperioder, gode utvekslingsmuligheter for de som ønsker det. På HiB får vi mye trening i kommunikasjon, og vi har fellesundervisning en til to uker i året sammen med de andre helse og sosialfaglige utdanningene. Det er få skoleeksamener og mer fokus på mappekrav, dvs. oppgaveinnlevering med påfølgende eksamentrekk blant disse. Førsteåret gir en generell innføring i ulike fag som psykologi, organisasjonslære, sosiologi, sosialt arbeid osv. Andre året er det tyngste året rent teoretisk, da det ikke er lagt opp til praksis det året. Det er dog muligheter for utveksling og å bytte ut det ene emnet med et virtuelt klasseromsbasert emne, hvor en møter sosionomstudenter fra hele europa over nettet. Emnene for år to dreier i hovedsak rundt rus, psyikiatri, barnevern, jus og økonomi. Man trenger ikke være kjempeflink i matte da. Tredjeåret er i hovedsak praksis og bacheloroppgave med undervisning og oppgaver underveis. Studiet krever sitt, men er ikke et studie man sliter seg i hjel på. Mye legger en opp til selv. Det er litt gruppearbeid, men ellers begrenset med obligatorisk fremmøte, så studiet blir litt hva en selv gjør det til. Gøy og lærerikt er det hvertfall, med mange muligheter etter endt utdannelse. NAV, sosialkontor, barnevern, bofellesskap av ulik art, sykehus, frivillige organisasjoner, rus, psykiatri...er en del av feltene en finner sosionomer.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg signerer gjest her, og legger til: Jeg tar utdannelsen i Bergen, hvor det er to praksisperioder, gode utvekslingsmuligheter for de som ønsker det. På HiB får vi mye trening i kommunikasjon, og vi har fellesundervisning en til to uker i året sammen med de andre helse og sosialfaglige utdanningene. Sorry om jeg kupper denne tråden, men Saeria; vet du noe om vernepleierutdanningen ved HiB? Jeg tror det blir enten sosialt arbeid eller vernepleier på meg (ved HiB), men jeg klarer ikke bestemme meg!
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg vet ikke så mye i detalj, bortsett fra at de har tre praksisperioder og en god del av undervisningen er rettet mot arbeid med PUH, selv om en som vernepleier har mange flere muligheter. Men vernepleierstudenten jeg jobbet med under fellesukene stortrives på sitt studie. Det samme gjorde min svigerinne som også tok utdannelsen i vernepleie ved HiB.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 Takk Saeria. Du kommer alltid med så gode svar, takk for at du gidder.
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Takk. Jeg prøver så godt jeg kan. De fleste jeg kjenner og har kontakt med på skolen trives veldig godt. Sosionom og vernepleie er jo lagt til samme bygg på Nordnes, så vi får jo fort høre det om det skulle fremkomme misnøye.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #9 Skrevet 12. oktober 2008 Takk. Jeg prøver så godt jeg kan. De fleste jeg kjenner og har kontakt med på skolen trives veldig godt. Sosionom og vernepleie er jo lagt til samme bygg på Nordnes, så vi får jo fort høre det om det skulle fremkomme misnøye. Enkelte av forelsningene var jo så som så " kremt"
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #10 Skrevet 12. oktober 2008 Ikke alle forelesingene er like bra, men det er mye som er verdt å få med seg også.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #11 Skrevet 12. oktober 2008 Ikke alle forelesingene er like bra, men det er mye som er verdt å få med seg også. absolutt, spesiellt imponert over bergensklinikken/ endringsfokusert rådgivning ikke imponert over barnevernsbiten helhet i alt burde det vært mer fokus på etikk og empati ute i samfunnet generellt, hjelper ikke å være god sosionom når ikke "alle mann med" for å si det slik..dessuten så er det ikke noe særlig rom for å påvirke sosialpolitisk, det er bare en ønske tanke:)
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #12 Skrevet 12. oktober 2008 Vi venter på den fra Bergensklinikkene. Det blir nok veldig bra. I forhold til MI/endringsfokusert samtale, så skulle jeg nok ønske at boken på vpl-pensum hadde blitt brukt i stedet for MI. Den er visst ny av i år da.
Gjest gladlaks Skrevet 12. oktober 2008 #13 Skrevet 12. oktober 2008 Slik jeg har forstått det, så driver sykepleiere i jobb med svært lite stell. Når det er sagt, så er ikke stell så ille. Jeg trodde aldri jeg kunne gjøre noe sånt, men det er ikke så ille når det kommer til stykket. Det er mye teori på sosionom studiet også. Det er mer praksis og praktisk undervisning på sykepleie. Hva vil du jobbe med når du er ferdig? Hvilke type mennesker? Hvilke steder?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #14 Skrevet 12. oktober 2008 Kanskje vernepleier kan være noe for trådstarter? Ikke en ren helse - eller sosialfaglig utdannelse, men en blanding av begge deler. Bred utdannelse med mange muligheter for viderutdanning.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #15 Skrevet 12. oktober 2008 Vi venter på den fra Bergensklinikkene. Det blir nok veldig bra. I forhold til MI/endringsfokusert samtale, så skulle jeg nok ønske at boken på vpl-pensum hadde blitt brukt i stedet for MI. Den er visst ny av i år da. Endringsfokusert rådgivning er jo terapautisk samtale, og vi synes boken var veldig bra og forelesningen derfra var ennå BEDRE, imponert over at det i det hele tatt går an jeg, blir nesten manipulerende..bra det er mye etisk refleksjon rundt temaet:)
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #16 Skrevet 12. oktober 2008 Hadde dere Barths Endringsfokusert rådgivning? Vi skal ha MI, motiverende samtale. Endringfokus er jo sentralt i den boken også, men den lange samtalen som en får lest som et slags prosessreferat i først i boka, bærer preg av mye speiling av følelser, noe som kan virke litt vel provoserende.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #17 Skrevet 12. oktober 2008 Hadde dere Barths Endringsfokusert rådgivning? Vi skal ha MI, motiverende samtale. Endringfokus er jo sentralt i den boken også, men den lange samtalen som en får lest som et slags prosessreferat i først i boka, bærer preg av mye speiling av følelser, noe som kan virke litt vel provoserende. Tror speiling av følelser er bra jeg, hjelper vedkommende til mer bevisthet rundt egen situasjon.. Ja, vi hadde Barths..
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #18 Skrevet 12. oktober 2008 Joda, det er bra med speiling, men jeg mener at en bør moderere bruken litt. Ikke speile alt den stakkars klienten sier.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #19 Skrevet 12. oktober 2008 Joda, det er bra med speiling, men jeg mener at en bør moderere bruken litt. Ikke speile alt den stakkars klienten sier. De gjør ikke det i praksis.. bare vent til forelesningene er over..
Saeria Skrevet 12. oktober 2008 #20 Skrevet 12. oktober 2008 Nei, jeg håper ikke det. Det var bare den samtalen i førsten av MI-boken som var litt provoserende. Hadde jeg vært klienten i den situasjonen, hadde jeg jammen spurt sosionomen om han var treig, eller om det bare virket sånn. Har hørt mye positivt om bergensklinikkenes forelesinger og gleder meg til dem. Det er enda en uke til de kommer da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå