Gå til innhold

Lykken er: Mer penger!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Sjelden gjest

Det svenske kvinnebladet Amelia har gjort en undersøkelse om hva som vil gjøre kvinner lykkeligere. Jeg for min del er ikke overrasket når jeg ser at mer penger ligger på topp, men det er derimot både overraskende og ganske avslørende at mer tid til familie og barn kommer som nummer 8 i Kvinnelykkens 10 på topp. Det er sannsynligvis trist å lese for de som er tilhengere av det gamle kjønnsrollemønsteret.

Kvinnelykkens ti på topp:

1 Mer penger - 20.2%

2 Mer tid til meg selv - 18.4%

3 Helse - 13.4%

4 Fred på jorden - 7.5%

6 Annet - 5.1%

7 Det er snart sommer - 4.5%

8 Mer tid til familie og barn - 3.8%

9 Ny jobb - 2.8%

10 Bruke mindre tid på jobb - 2.2%

Og fem på bunn:

1 Mer sex – 0%

2 Penere kropp – 0.8%

3 Flere barn – 1.0%

4 En jobb - 1.6%

5 Mer kjærlighet -1.6%

Jeg regner med at punkt nummer 1 og 2 i førstnevnte liste ville vært omtrent det samme for menn, og det i seg selv er kanskje ikke det største problemet, men hvis også resten av listen stemmer, da lover det ikke bra for fremtidige generasjoner.

Tid til familie og barn, er det er plikttjeneste, eller glede? Jammen ikke godt å vite skal vi tro denne undersøkelsen. Og hvor skal alle disse pengene komme fra hvis nesten ingen ønsker å jobbe?

Når det gjelder listens ”fem på bunn”, så tror jeg nok at en del av punktene stemmer dårlig overens med mennenes ønsker. Og dette på toppen av det andre gjør det ikke så vanskelig å forstå hvorfor skillsmissestatistikken er på rundt 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Janna

Er ikke overrasket over den statistikken der.

Jenter av i dag er meget bevisste på at de kan tjene like mye som- og mer enn- menn, og de griper de mulighetene de har. Barn er en utsettelse/hindring i så måte (alt etter hvordan man ser det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nja, mer penger ville nok vært til stor glede for meg, rett og slett fordi det ville gi meg muligheten til de andre tinga jeg vil, og det er barn/familie som er viktigst.

For øyeblikket har vi ingen barn, og en vesentlig grunn til det ligger i det faktum at vi knapt klarer holde oss selv "over vannet" økonomisk. Vi vet at dette vil endre seg, og da blir det mer aktuelt med barn. Så ja, mer penger, da kan vi få barn, hund og bil.

Jeg skjønner at tid til seg selv verdsettes (men selv har jeg fpr mye tid til meg selv nå, men det er nok fordi jeg ikke har barn) og har full forståelse for at helse verdsettes høyt. Men, "snart sommer" er viktigere enn barna? Jaja.... mulig det er fordi mange barnløse fikk delta i undersøkelsen?

Jeg ville jo verdsatt "ja, det er sommer" høyere enn tid til en familie jeg ikke har....

Jaja, folk er jo individer, ikke gjennomsnittelig statistikk, så.... det er nok ikke bare pga dette at det er mye samlivsbrudd, det handler nok personene, ikke statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg litt faktisk, burde være et varsko til samfunnet at noe bør endres på. Blir redd for at det har nevgativ virkning på fremtidlige generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg ville og satt penger først. Sommeren kommer jo uansett den, og selv om det hadde vært fint med fred på jord, så er vel likevel sjansen større for å få mer penger. I tillegg ville sikkert mer penger også medført andre ting på listen som en konsekvens. Har man mer penger kan man nok ta seg mer tid til familie, og investere mer i egen helse. Man kan kutte ned på jobb (forutsatt at det ikke var denne som her ga pengene). Så derfor: penger -ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer også at jeg hadde satt penger først! Veldig enig med det Starya skriver, med mer penger kan man feks. leie inn vaskehjelp slik at man får mer tid sammen med familien.

Samtidig så beveger vi oss mot et samfunn som blir mer og mer materalistisk, synes ikke det er så positivt. Håper derfor at pendelen om en stund svinger andre veien igjen, det pleier jo ofte å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle komme som ett sjokk at ikke sex var på toppen av listen? :o :lol: :o

Det snakkes sååå mye om sex i media, om hvordan vi kvinner skal få et bedre sex liv, er det bare jeg som er lei av å høre på dette maset?

Helst skal man liksom ha sex nesten hver dag i uka, ser ekspertene ut til å mene. For meg er det helt klart ikke kvantiteten men kvaliteten som teller. Kan godt ha sex med samboer 1 gang i måneden så lenge den er god, mye verre om man skal ha kjedelig rutine sex flere ganger i uken?

Jeg vil i hvertfall mye heller ha mere penger takk!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil sette penger øverst på lista mi :o

Joda, jeg hadde også trengt mer penger - ingen tvil om det.

MEN - om jeg hadde hatt disse pengene.......OG kunne gjøre hva jeg ville......HVA da?? Hadde jeg blitt lykkeligere? Er ikke litt av "poenget" at vi skal ha noe å ønske oss, glede oss til - se fram mot???

Hvis jeg kunne kjøpe meg det jeg ville - når jeg ville...........hadde jeg da hatt noe å glede meg til?

Penger er en nødvendighet i dagens samfunn - ingen tvil. Men jeg vil tro at de fleste av oss kanskje har nok!!!!

Bare noen løse tanker fra meg på en søndags formidddag!

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Vel, usikker, jeg ser en klar forskjell på "mer penger" og "mer enn nok av penger". ;) Hadde jeg hatt "mer" penger hadde jeg absolutt hatt noe å se frem mot, som for eksempel en ferietur som ikke gikk til den slektningen som bor nærmest... (ikke at ikke det er hyggelig i og for seg, men hvert sabla år fra barndommen av? :-? )

Akk, tenk å kunne tatt seg en tur til Oslo.. *drømme*

Nuvel. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Hørte en gang at penger betyr ikke alt...

Kanskje for dem med mye penger... :wink:

Men det er lettere å grine i en porche enn på bussen... :ler:

Klart en får andre problemer dersom en har penger, men det er jo mange undersøkelser som har tatt for seg dette med hvor mye dårlig økonomi kan ødelegge et forhold...

Ja - takk mer penger...

Men sex så langt nede? :o

Det er jeg ikke enig i... :hjerte:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

En årsak til at jeg ikke ønsker meg mer sex: Vil jeg ha sex, så får jeg sex. Sambo er ikke vanskelig å overtale. Så hvorofr ønske meg ser sex, når jeg får all den sex jeg vil ha?

"mer enn nok penger" trenger jeg ikke, men såpass med penger at vi i alle fall slapp å låne av våre foreldre for å dekke studielånet, såpass med penger at vi kunne handle åp Kiwi uten dårlig samvittighet for at vi ikke gadd gå til Rema (Rema er 15 minutter å gå, der handler vi til vanlig, men kiwi er bare 5 minutter, men litt dyrere) Litt mer penger hadde gitt meg muligheten til å slippe å lure på dekninga på konto rett før lønning, gitt meg muligheten til å ha en samboer som ikke ble syk av bekymringer for det "forsørgeransvaret" han føler (for bare meg) og kanskje gitt oss muligheten til å anskaffe en hund, og bil (kan ikke ha hund uten bil, for for oss vil nok ferie=besøk hos foreldre, og det er 6-8 timers kjøring det. Kan ikke ta med hunden på bussen, slik vi reiser nå....) Og tenk, drømmen, kanskje vi kunne få et barn, uten å engste på sambo tre magesår ved tanken på ansvaret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...