Gå til innhold

Kjøre skadet bil

Gjest Uheldig

Anbefalte innlegg

Gjest Uheldig

Hadde et litt uheldig møte med en lastebil og vindu og sidespeil på høyre side er borte. Har jeg lov til å kjøre bilen fram til reparasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen problem. Speil på høyre side er faktisk ikke påbudt engang. Bare veldig fint å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. Speil på høyre side er faktisk ikke påbudt engang. Bare veldig fint å ha.

Helt feil. Fra forskrift om tekniske krav til kjøretøy:

. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

I tillegg skal bilen ikke ha noen skarpe kanter eller lignende som påfører fotgjengere unødig skade ved påkjørsel, eller lignende, det står i $14-1.

Hvis du blir stoppet av politiet, så tror jeg de nedlegger bruksforbud på bilen. Da må du til med tauebil osv. Kanskje også avskilting pga dårlig teknisk stand, jeg vet ikke hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uheldig

Jøss a meg. Jammen glad jeg sjekket innom igjen, ellers hadde jeg vært på ulovlig langtur i morgen... Hadde også bilen på veien i en time i ettermiddag.

Man skal visst ikke tro alle råd man får...

Er det noen som vet (og kan bevise) om det er unntak for å kjøre bilen til verksted, eller må den taues hjemmefra? Har fjernet alt glass og erstattet med klar vinyl (100%) sikt. Det er ingen biter som stikker ut. Kun høyre utvendig speil som er mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe unntak for kjøring til verksted. Men politiet har adgang til å bruke skjønn. Hvis du kjører korteste vei hjemmefra til verkstedet og kan henvise til en verkstedavtale, så bør det gå bra. Spesielt hvis du er kvinne og bilen ellers ser ut til å være godt vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt hvis du er kvinne

:ler:

Tviler på at de fleste politifolk ville ansett dette som en grunn til å unndra seg vegtrafikkloven.

Selv har jeg ikke et manglende, men knust høyrespeil (og sprekk i frontruta, og manglende baklys, og diverse annet snadder). Og bilen gikk glatt igjennom EU-kontroll. Med andre ord hadde jeg selvsagt kjørt bilen til verksted. "Trafikkfarlig" vil si at du ikke har utsyn, at du ikke har bremser, at du er alkoholpåvirket, at du kjører på rødt, at du seriøst er en farlig trafikant.

Både speil og lys og frontrute er ting jeg ser gjennom fingrene med, men da jeg fik beskjed om at bremsene på bilen var så dårlige at jeg måtte taue den hjem hvis jeg ville ha den dit- da tok jeg det alvorlig. Men ellers skjønner jeg ikke hvordan et manglende speil kan kvalifisere til tauing. Det hadde vært veldig ubehagelig å kjøre uten sidespeil, men til verkstedet skulle jeg alltids klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers skjønner jeg ikke hvordan et manglende speil kan kvalifisere til tauing. Det hadde vært veldig ubehagelig å kjøre uten sidespeil, men til verkstedet skulle jeg alltids klart det.

Problemet (utover det sikkerhetsmessige) er at det er ulovlig å starte en kjøretur med en bil som ikke er i forskriftsmessig stand.

Hilsen Gjest @ 10.10.2008 (21:10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet (utover det sikkerhetsmessige) er at det er ulovlig å starte en kjøretur med en bil som ikke er i forskriftsmessig stand.

Hilsen Gjest @ 10.10.2008 (21:10)

Jah, jo, det vet jeg jo.

Men om man så betrakter seg som et rimelig lovlydig menneske, så er det ikek gitt at man ikke bryter en regel eller to- dessverre. Lov er også lov, medfelt i et temmelig klønete språk- formålet er å hindre flest mulig vanskelige situasjoner. At en person med en god bil uten høyre sidespeil tar sjansen på å snegle seg bort til verkstedet i 30 km/t, er vel knappest det trafikkpolitiet ser på som "lovbrytere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er stor forskjell på forsvarlig og forskriftsmessig stand.

Forsvarlig: Ikke til fare for andre, kan f.eks. mangle speil, vindusviskere og lyspærer som har gått. (Bremser og styring må selvfølgelig være i orden)

Forskriftsmessig: Ingen mangler, ingen ting som må utbedres eller byttes. (Dvs. alle pærer skal f.eks funke)

Høres ut som om det er forsvarlig å kjøre bilen din til verksted, så lenge du har sikt fremover og til sidene slik du skal. Speil på høyre side er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gerd_*
:ler:

Tviler på at de fleste politifolk ville ansett dette som en grunn til å unndra seg vegtrafikkloven.

Si ikke det! Jeg slapp unna en fartsbot på 2500,- fordi betjenten syntes jeg var så pen! Hehe! Helt sant!

(bilen jeg kjørte var en liten rød sportsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største konsekvensen jeg har opplevd med slike småskader er at politiet pålegger en å utbedre skaden innen 2-3 uker, også vise bilen hos bitilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig definisjonen av "forsvarlig stand"? Eller må man bruke skjønn? Er det tillatt å kjøre en bil som er i forsvarlig stand men ikke forskriftsmessig stand (er det virkelig forbudt å starte en biltur med en bil som ikke er i forskriftsmessig stand?)? :klø:

Blei mange spørsmål, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...