Markjordbær Skrevet 9. oktober 2008 #1 Del Skrevet 9. oktober 2008 Noen som vet hvordan reglene for øvelseskjøring er i USA? Eller Texas, hvis det er forskjellig fra stat til stat. Jeg prøver å lese om det men finner ikke svar på det jeg lurer på, nemlig; er det lov å øvelseskjøre her med noen voksne som har lappen, uten noe slags bevis a la trafikalt grunnkurs? Og en annen ting; jeg leser at de under 18 må ta en permit test og betale $5 for denne, og får først lappen 6 mnd senere.... gjelder dette de over 18 også? Det står svært lite om de over 18. Må jeg ta denne testen før jeg kan øvelseskjøre? Og hvem kan jeg øvelseskjøre med? Har forstått at de må være over 21 år, men må de ha amerikansk førerkort, eller kan jeg øvelseskjøre med en med norsk førerkort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. oktober 2008 #2 Del Skrevet 9. oktober 2008 en jeg kjenner fra houston i texas hadde oppkjøringen på en parkeringsplass med kjegler! Hun besto da siden hun klarte å kjøre automatgir i 25 mph... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Del Skrevet 9. oktober 2008 Har inntrykk av at det nesten bare kjøres med automatgir i statene, noe hold i dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 9. oktober 2008 #4 Del Skrevet 9. oktober 2008 Venninnen min tok også lappen i USA (Mississippi). Hun måtte kjøre rundt skolen mellom noen kjegler, og vise at hun kunne rygge. Hun måtte ha ny oppkjøring når hun kom hit til Norge, men det var alt. Det var automatgir ja (det var så og si ikke annet der), så du får nok kun lov til å kjøre med automatgir i Norge også, hvis du da ikke evt tar oppkjøring med vanlig gir? Usikker på reglene rundt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Markjordbær Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ja her kjører "alle" automatgir. Og jeg vet at det er lett å ta lappen her, men jeg lurer ennå på regler for øvelseskjøring. Jeg må vel komme meg ut til et sånnt "biltilsyn" her og spørre, kanskje... men får ikke gjort det de nærmeste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 9. oktober 2008 #6 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Ang. norsk førerkort, så husker jeg at det egentlig ikke var godkjent å kjøre med da vi var i USA. Vi ble ikke stoppet, så da gikk det greit. Vil tro at det er greit å øvelseskjøre med en som har "oversatt" førerkort, selv om det er tatt i Norge. Da er det jo et gyldig førerkort. Trafikalt grunnkurs i USA har jeg aldri hørt om, det finnes ikke i Florida eller Mississippi i alle fall. Edit: De som er 18, får lappen med en gang, må bare ta en teoriprøve først. Endret 9. oktober 2008 av Ce'Nedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Markjordbær Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 9. oktober 2008 Edit: De som er 18, får lappen med en gang, må bare ta en teoriprøve først. Ah, flott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #8 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ah, flott! Ta en kikk på sidene til vegvesenet... Tror du kommer til å bli skuffa der ja. En må søke om å få det konvertert til Norsk førerkort og en må ha bekreftelse på at en kan kjøre bil.... Jeg tror nok du må bite i det sure eple og ta lappen her hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #9 Del Skrevet 15. oktober 2008 Ta en kikk på sidene til vegvesenet... Tror du kommer til å bli skuffa der ja. En må søke om å få det konvertert til Norsk førerkort og en må ha bekreftelse på at en kan kjøre bil.... Jeg tror nok du må bite i det sure eple og ta lappen her hjemme You're jumping to conclusions ... Hvis jeg har skjønt ts rett, er det Texas som er "hjemme" for henne. Da trenger man jo ikke norsk førerkort, men amerikansk. Og hun vil naturlig nok øve før hun tar lappen, og spørsmålet var altså hvilke krav som stilles til den hun skal kjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pebbles Skrevet 15. oktober 2008 #10 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Jeg tok lappen i California. Her var det bare til å møte opp på DMV og ta en teori prøve. (ha god tid... det pleier å være lange køer hos DMV) Bestille tid til oppkjøring via internett tror jeg, stille med egen bil på oppkjøring + ha med en annen med sertifikat (vet ikke om dette måtte være amerikansk)(personen var ikke med når jeg kjørte med sensor) få sensor i bilen og kjøre rundt i ca 10 min. Jeg måtte også vise håndsignaler for venstre, høyre og stopp. Jeg fikk midlertidig sertifikat rett etter at jeg hadde tatt teoriprøven, noe som jeg sikkert fikk siden jeg hadde norsk sertifikat fra før. Jeg vil tro at hvis du skal øvelse kjøre med en med norsk førerkort må den personen ha internasjonalt førerkort (kan fåes på biltilsynet eller hos NAF), og dette må være gyldig (1 år fra ustedelsedato). Tok sertifikat i California siden det internasjonale gikk ut før jeg reiste hjem. Hvordan det er ang. øvelseskjøring vil jeg tro står i Texas Drivers Handbook. Hvis det er likt i Texas som i California, så er det også denne du trenger for å lese til teoriprøven. Her er Texas Drivers Handbook i PDF format. Vil tro det ikke står så alt for langt bak i boken.. Lykke til med Endret 15. oktober 2008 av Pebbles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 15. oktober 2008 #11 Del Skrevet 15. oktober 2008 Har inntrykk av at det nesten bare kjøres med automatgir i statene, noe hold i dette? I stor grad ja. Tror det er ganske vanlig å ta oppkjøringen med automatgir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 16. oktober 2008 #12 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vil tro at hvis du skal øvelse kjøre med en med norsk førerkort må den personen ha internasjonalt førerkort (kan fåes på biltilsynet eller hos NAF), og dette må være gyldig (1 år fra ustedelsedato). Man får ikke internasjonalt førekort hos Statens vegvesen (gamle biltilsynet) men NAF og KNA. Jeg anbefaler deg å dra til ditt DMV i byen (de pleier å ha gode hjemmesider) og høre hva du trenger. Det er sikkert ikke mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 18. oktober 2008 #13 Del Skrevet 18. oktober 2008 I stor grad ja. Tror det er ganske vanlig å ta oppkjøringen med automatgir. Hvorfor det da? Da slipper man jo giringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #14 Del Skrevet 18. oktober 2008 I virgnia er det hvertfall slik at du må ha 40 kjøretimer sammen med en som har lappen og er over 21, og 10 av disse timene skal være i mørke. Du må ta en permit test på DMV før dette skjer, hvor det er 10 skilt du må kunne, og 25 teori spm. Her kan du ha til 5 feil tror jeg. På skiltene kan du ikke ha noen. Etter denne testen er bestått, får utdelt ett kort nesten som lappen, bare det er "kjøre permit". Permit må du ha i 6 mnd før du kan få lappen. Om du er over 19, så trenger du bare ha permit i 30 dager, eller ha bevis for at du har vært i gjennom "drivers ed class" og bestått. Når jeg bodde der gikk jeg på highschool, og der kunne man ta 7 kjøretimer på skolen for rundt 100 dollar. Jeg tror også du må ha 7 timer med observering. Dette er utenom de 40 kjøretimene. Etter dette bestiller du time hos DMV for oppkjøring. huff dette ble kanskje litt rotete. Bare spør om det er noe du lurer på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. oktober 2008 #15 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor det da? Da slipper man jo giringen. Nettopp derfor er det vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå