Gå til innhold

Hundeeiere og båndtvang

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har ikke hundene lovt til å hilse på hverandre da? Det er jo normal høfflighet å stoppe å la dem snuse om begge hundene har lyst :)

Vel, min hund får ikke hilse på andre hunder med mindre jeg tillater det ved å gi "vær så god" kommando. Jeg orker ikke stresset med at hunden får den forventningen om at hun får hilse på alle hunder vi møter på tur, og girer seg opp hver gang vi møter på noen.

Men det er mitt valg, av og til får hun hilse, men som regel går vi rett forbi. Hvis folk spør om det er greit at hundene hilser sier jeg som regel ja, hvis hunden virker ok. Hva andre velger å gjøre får bli opp til dem, men jeg trives utmerket med å gjøre det slik som dette :)

Videoannonse
Annonse
Gjest -Maggie-
Skrevet
Har ikke hundene lovt til å hilse på hverandre da? Det er jo normal høfflighet å stoppe å la dem snuse om begge hundene har lyst :)

Det er jeg helt uenig i. Det er helt i orden å spørre om bikkja di kan hilse på min, men det må også være greit om jeg sier nei. Det er det generelt lite aksept for...

Skrevet
Det er jeg helt uenig i. Det er helt i orden å spørre om bikkja di kan hilse på min, men det må også være greit om jeg sier nei. Det er det generelt lite aksept for...

Merker mye av det der. Som regel sier jeg ja, men sier jeg nei får jeg rare blikk og spørsmål om hvorfor i all verden jeg ikke vil at hunden min skal få hilse. Morsomt å forklare det til en hel hundeklubb når jeg begynte å trene der, hehe ;)

Gjest Betty89
Skrevet

Hunder har veldig godt av sosialisering. Vi trenger da ikke behandle dem som små soldater?

Skrevet
Hunder har veldig godt av sosialisering. Vi trenger da ikke behandle dem som små soldater?

Min hund blir veldig godt sosialisert selv om hun ikke får hilse på alle hunder vi møter. Vi er på trening og går tur sammen med andre hunder flere ganger i uken. Og hun blir ikke behandlet som en liten soldat. For meg er en stor del av sosialiseringen at hun skal vente på klarsignal fra meg før hun får hilse på andre. Men det er _mitt_ valg, og min hund har ikke vondt av det i det hele tatt :)

Gjest -Maggie-
Skrevet

Hunder har ikke behov for å hilse på alle mulige andre hunder. En viktig del av oppdragelsen er også å lære å ikke måtte hilse på absolutt alle andre man treffer. Selvsagt er sosialisering viktig, men man kan fint sosialisere en hund på andre måter enn å la den hilse på alle ukjente hunder man møter på tur.

Det kan også være mange individuelle årsaker til at noen ikke vil at hunden deres skal hilse - jeg hadde f.eks. en omplasseringshund som måtte lære seg å roe hodet når han så andre dyr, og da var det utrolig irriterende med de hundeeierne som ikke klarte å respektere at jeg sa nei. Hele poenget på den tiden var at han IKKE skulle hilse. Det finnes sikkert mange årsaker til at folk ikke vil at hundene deres skal hilse, og det har strengt tatt ingen andre noe med. Å si at hunder har godt av sosialisering er ihvertfall ikke argument godt nok, da du vet veldig lite om hvorvidt den bestemte hunden er godt nok sosialisert eller ei.

En annen ting er at jeg normalt ikke liker at ukjente hunder skal hilse i bånd - det hemmer ofte kroppsspråket, og det oppstår lettere misforståelser enn om de møtes løse.

Skrevet
En annen ting er at jeg normalt ikke liker at ukjente hunder skal hilse i bånd - det hemmer ofte kroppsspråket, og det oppstår lettere misforståelser enn om de møtes løse.

Signerer den!

Skrevet

Tur"veier" i fjellet syns jeg folk bør ha hunden sin i bånd og langs veien og liknende, men går du på en tur på stien i skogen syns jeg hunden skal få lov å løpe fritt og kose seg, forutsett at hunden ikke er til fare for hverken andre mennesker eller hunder=)

skjønner godt du ikke liker det, heldigvis er jeg ikke redd for hunder, så jeg bryr meg ikke=)

Skrevet

Jeg vil IKKE at mine hunder skal hilse på andre hunder når vi går tur. Og det bestemmer jeg helt selv. Ingenting som irriterer meg mer enn folk som lar hundene sine løpe bort til mine uten å spørre. Har opplevd at andre hundeeiere har gitt faen selv om jeg står å roper at tispa mi har løpetid. My dogs my choice! Jeg er nok ekstra påpasselig fordi jeg har en amstaff, hun er snill som dagen er lang men jeg vet at skulle det skje noe får jeg skylda åkkesom. Jeg går ikke uten bånd i parker i byen med mindre det er sent på kvelden, lite folk og jeg har god oversikt. Jeg respekterer at ikke alle elsker hundene mine selv om jeg gjør det :) Selvfølgelig kan alle være uheldige, men da må man bare beklage.

Skrevet

Si at bikkja har lus/kennelhoste/nesemidd/magesjau osv - funker som bare det ;)

Gjest -Maggie-
Skrevet
Si at bikkja har lus/kennelhoste/nesemidd/magesjau osv - funker som bare det ;)

Haha! Ja, jeg begynte å si at han hadde lus, faktisk ... Og da fikk de aller fleste fart på seg. :ler:

Gjest Betty89
Skrevet

Selfølgelig går det en grense! Jeg lar ikke hundene mine hilse på alle hunder. De er tross alt dobermann'er :lur: ! Nekte dem totalt å hilse på andre hunder syns jeg blir feil, men det blir også feil å la dem hilse på alle..

Skrevet
Selfølgelig går det en grense! Jeg lar ikke hundene mine hilse på alle hunder. De er tross alt dobermann'er :lur: ! Nekte dem totalt å hilse på andre hunder syns jeg blir feil, men det blir også feil å la dem hilse på alle..

Hunder må få lov til å hilse på andre hunder. Det er jeg helt enig i! Noen behandler hunder som soldater, og det er alltid like merkelig hvor overstående eierne er i slike tilfeller. Hunder uten personlighet :\

Men det er grense. Man må ikke tenke at de skal hilse på absolutt alle hunder de møter mens man går tur, så jeg er ganske enig med de aller fleste her inne.

Skrevet

Min hund kan finne på å bite hunder som kommer bort for å hilse. :hund:

Ofte blir eierene sinte på meg også, jammen hunden min er så snill, han fungerer med alle. Sorry, min er en slem jævel.

Skrevet

Min hund går alltid i bånd der som folk ferdes, rett og slett fordi sånn er loven. Nå bor jeg i en kommune der det er båndtvang året rundt bortsett fra klokken 23 om kvelden til 07 om morgenen. Hun kommer alltid på innkalling og jeg tror nok hun helt fint kan gå løs blandt folk og fe også, men sånn er bare loven og da respekterer vi den. Dessuten er det kjipt om vi skulle få en sabla bot fordi hun er løs.

At joggere og andre folk roper og skriker om båndtvang bryr jeg meg faktisk mindre om - vi gjør det fordi vi MÅ. Ellers kan jeg fortelle at båndtvangen er IKKE der for å beskytte deg og meg.. heller ei redde mennesker barn, allergikere etc. Sorry, men det er den ikke. Da vi gikk på kurs på hundesenteret gikk vi godt igjennom loven og det som kommer frem av den er at den er der pga buskap.

Ja, det er nok sant. Loven er der for å beskytte dyra og ikke oss. Så hver gang ei eller annen skriker ut om båndtvang av en eller annen personlig grunn.. vel, det er ikke derfor loven er der. Den er der for å beskytte naboens sau og fuglungene i treet vedsiden av deg. Ikke Ole eller Lisa. Enda så sykt og urimelig som det høres ut.

Gjest -Maggie-
Skrevet
Hunder må få lov til å hilse på andre hunder. Det er jeg helt enig i! Noen behandler hunder som soldater, og det er alltid like merkelig hvor overstående eierne er i slike tilfeller. Hunder uten personlighet :\

Hva legger du/dere egentlig i dette? Veloppdragne hunder - eller?

Skrevet

Jeg må si at jeg reagerer på dere som sier at dere har full kontroll på hunden deres selv om hunden er løs. Man har da aldri full kontroll på et dyr, nettopp fordi det er et dyr! De tenker og reagerer selv, og man tror man har kontroll helt til man ikke har det lenger. Og du kan aldri vite når dyret ditt plutselig velger å ikke lyde kommandoer lenger! Jeg har flere eksempler i omgangskretsen min på verdens snilleste og lydigeste hunder som plutselig ikke har vært så snille og lydige lenger. Selvfølgelig har jeg enda flere eksempler på verdens snilleste hunder som har fortsatt å være nettopp det hele livet, men man vet aldri når ting forandrer seg.

Og må si meg enig med TS. Selv om eieren 'vet' at hunden er snill og lydig vet jo ikke jeg det når jeg ser en løs hund komme løpende mot meg for å hilse! Her hvor jeg bor er det en treningsløype i skogen med båndtvang året rundt, men likevel møter jeg stadig folk som har hunden løs når jeg går tur. Det er helt utrolig respektløst i mine øyne!

Skrevet

Båndtvangen er ikke til for å beskytte mennesker, men for å beskytte andre dyr i hekkesesongen osv.

Når båndtvangen er over lar jeg hunden min få løpe løs når vi går tur i egnede områder.

Jeg lar han hilse på andre hunder. De fleste stopper opp og slipper gjerne hundene sine selv, så hundene kan få løpe og leke sammen en stund.

Jeg er redd enkelte mennesker. Jeg lurer på om jeg kan be folk om å holde folkene sine i bånd, slik at jeg kan føle meg mer trygg på gata.

Skrevet

Hunden min får løpe fritt i områder der vi ferdes mye (f.eks like rundt hytta) i båndtvangperioden, fordi vi vet at det ikke finnes reir o.l. der hunden da ferdes. Ellers, når det ikke er båndtvang, løper han fritt der vi er så godt som 100% sikre på at det ikke kommer noen andre mennesker eller hunder. Skulle det gjøre det, så ser vi det som oftest i god tid på hunden, og får kalt ham inn og satt ham i bånd.

Ellers, når vi går tur, kjenner vi som oftest alle de hundene/eierne som vi møter (lite sted, og bare noen få går tur med hunden sin, i alle fall på de tidene vi går. Mistenker at noen så godt som aldri går tur, men..), så vi vet om hundene burde hilse, og hva eierne foretrekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...