Gå til innhold

Hundeeiere og båndtvang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er så lei av å møte hunder som ikke går i bånd når jeg er på min daglige joggetur. Jeg vet at hunden sikkert er "verdens snilleste" og alltid er lydig. Men det hjelper lite når jeg er livredd for hunder, og de absolutt vil snuse og løpe litt etter meg. Det er kjedelig å måtte stoppe opp fordi hunder stiller seg rett foran meg, uansett hvor "små og søte" de er.

Det er båndtvang i dette landet, hvorfor blir det respektert i så veldig liten grad?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Det er ikke båndtvang hele året...

Skrevet (endret)
Det er ikke båndtvang hele året...

Noen steder (bl.a. der jeg bor) ER det båndtvang hele året...

Noen hundeeiere er bare idioter. (eh, jeg refererer IKKE til Deception her, ikke misforstå...)

Endret av rabagast
Gjest Elastica
Skrevet
Noen hundeeiere er bare idioter.

Ja, det finnes idioter i alle leire.

Her er det heldigvis ikke båndtvang nå. :sjarmor:

Gjest Deception
Skrevet
Noen steder (bl.a. der jeg bor) ER det båndtvang hele året...

Noen hundeeiere er bare idioter. (eh, jeg refererer IKKE til Deception her, ikke misforstå...)

Jeg har aldri hunden løs annet enn i fjellet, for han er fuglehund, og ikke akkurat fremmed for å stikke mange kilometer avgårde. Han er forresten null interessert i mennesker eller andre hunder i slike situasjoner, for det er bare fugl som står i hodet på ham. Ellers holdes han i bånd hele tiden.

Skrevet

Folk som vet de har stålkontroll på hundene sine, må gjerne ha hunden løs... Vi har ikke kontroll nok på vår hund til at han får løpe løst noen steder, dessuten har han et enormt jaktinstinkt + at han er enormt glad i folk, på den positive måten... ;)

Men jeg skjønner godt at folk som er redd hunder ikke syns noe om at hunder løper løse... Så akkurat det syns jeg faktisk folk skal tenke på når de slipper løs hundene på steder hvor det er en del folk... :)

Skrevet

Her er det heller ikke båndtvang hele året. Godt er det, for min hund er 100% propell.

Jeg har henne løs hele tiden som regel, men siden hun er voksen, så bryr hun seg fint lite om du kommer gående (skriver gående fordi hun løper hele tiden, så ditt tempo er sakte for henne).

Men jeg skjønner problemet. Jeg ser at joggere i lysløypa blir engstelige hver gang de møter bikkjer, og de rykker til. Jeg ser også ofte hunder som bare må stikke bortom, snuse, løpe etter, eller danser rund dem, og det er jo ikke kult.

Har du prøvd i ignorere hundene du møter? Ikke se på dem, ikke senk farten, bevegg armene minst mulig og "løp på dem" når de står i veien?

Skjønner hvis det virker skummelt, men de gangene jeg jogger gjør jeg det, og det funker for meg. Hvis jeg ikke har leverbiter i lomma da.

Skrevet

Selv om det ikke er båndtvang så...

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs...

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

...

Skrevet

Jeg har min hund løs så mye som mulig, men roper henne alltid til meg og tar henne i bånd når jeg ser det kommer andre menneker/hunder/hester.

Skrevet
Jeg har aldri hunden løs annet enn i fjellet, for han er fuglehund, og ikke akkurat fremmed for å stikke mange kilometer avgårde. Han er forresten null interessert i mennesker eller andre hunder i slike situasjoner, for det er bare fugl som står i hodet på ham. Ellers holdes han i bånd hele tiden.

Stikker han mange kilometer av gårde? Fuglehunder bruker jo å aldri å være så langt unna eieren sin, ellers ville det være vanskelig å bruke de på jakt, der de skal finne fugl for eieren sin i skuddavstand 20-40 meter. Jeg har fuglehund selv og hun er aldri lenger unna enn at vi har kontakt med hverandre. Det er jo slik de avlet frem, ikke noe som er nødvendig å læres. Så sant du ikke har en Spets eller noe i den duren så synes jeg bare det var litt rart. En liten digresjon dette da.

Jeg er veldig glad for at det ikke er båndtvang hele året. Hunden min elsker å løpe løs, og hun stikker ikke langt, nettopp fordi hun er fuglehund. Men derfor oppsøker jeg heller ikke steder der det er båndtvang hele året, det er tross alt nok av andre steder å være i dette landet.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hunden går gjerne løs, men her er det lite folk og alle kjenner hunden. Det er ikke akkurat ofte jeg møter fremmede på tur i området.

Når det er sagt roper jeg alltid på hunden og tar på båndet, så sant jeg har sett at noen kommer da. Ikke alltid jeg ser dem før hunden allerede har vært borte å hilst.

Skrevet

Jeg synes ikke det hjelper at folk har stålkontroll på hundene sine, jeg. Når jeg kommer gående mot en eier og en hund, så kan ikke jeg vite noe om hvilken kontroll eieren har på hunden. For alt jeg vet, så kan hunden plutselig hoppe på meg mens den driter i eieren som står og gauler. Så det minker ikke min redsel noe at du har stålkontroll, siden jeg ikke vet at du har det.

Jeg synes det er greit om eieren roper til seg dyret slik som Tabris gjør.

Men det er nesten et like stort problem med de som har hunden i bånd, men så slakt at hunden likevel vimser over hele gangveien... Det hjelper jo ikke noe at den er i bånd når eieren ikke bruker båndet til å hindre den i å hoppe på meg. Jeg opplever flere ganger at eieren ser at hunden er på vei bort for å snuse på meg, uten å foreta seg en dritt.

Jeg er glad i hunder, men jeg er redd fremmede hunder. At eieren sier at det er verdens snilleste er bare tomme ord for meg.

Noen ganger får jeg lyst til å kjøpe meg en kjempeedderkopp, og ha den med meg og sette den ned rett ved folk. "Den er ikke giftig, den er heeeelt ufarlig". Så får vi se hva hundeeierne med araknofobi sier til det...

Gjest Elastica
Skrevet
Stikker han mange kilometer av gårde? Fuglehunder bruker jo å aldri å være så langt unna eieren sin, ellers ville det være vanskelig å bruke de på jakt, der de skal finne fugl for eieren sin i skuddavstand 20-40 meter. Jeg har fuglehund selv og hun er aldri lenger unna enn at vi har kontakt med hverandre. Det er jo slik de avlet frem, ikke noe som er nødvendig å læres. Så sant du ikke har en Spets eller noe i den duren så synes jeg bare det var litt rart. En liten digresjon dette da.

Dette er vel strengt talt litt avhengig av hvilken fuglehundrase man har med å gjøre. Noen søker videre enn andre.

Skrevet
Jeg er så lei av å møte hunder som ikke går i bånd når jeg er på min daglige joggetur. Jeg vet at hunden sikkert er "verdens snilleste" og alltid er lydig. Men det hjelper lite når jeg er livredd for hunder, og de absolutt vil snuse og løpe litt etter meg. Det er kjedelig å måtte stoppe opp fordi hunder stiller seg rett foran meg, uansett hvor "små og søte" de er.

Det er båndtvang i dette landet, hvorfor blir det respektert i så veldig liten grad?

Heia,ja kan du tenke deg.Er jo til å tørne av at de ikke respekterer oss.Skal en hund gå løs så SKAL den gå ved siden av eieren og ikke vike ett sekund mot meg som kommer gående er min mening!!Jeg er overhode ikke intressert i den blaute snuten eller de skittene lappene på buksa mi!Jeg har ikke hund for jeg liker ikke dyr,de har hund for at de liker det og det er de som har skaffa den så da får de ha 100% kontroll på hunden om den skal gå løs blandt folk.Har ei vennine som stivner av skrekk og blir helt hysterisk og jeg må si,syntes det er helt grusomt å se på.Tenker selv på ting jeg frykter mest av alt i livet,sånn har ho det gjerene flere ganger til dagen.Hadde jeg bestemt så,Ja,til båndtvang!!

Skrevet
Dette er vel strengt talt litt avhengig av hvilken fuglehundrase man har med å gjøre. Noen søker videre enn andre.

Ja noen søker videre enn andre, men ikke flere kilometer, da er poenget med fuglehund borte. Så fremt det ikke er en Spets, som jeg skrev i innlegget mitt. Det er en treskjeller og kan ha vide søk, fordi den finner fuglen og sitter under treet og bjeffer så eieren kan høre den lang vei. Men er det en av de såkalte vanlige fuglehundene (stående, støtende eller apporterende) så er det lite hensiktmessig om hunden søker flere kilometer av gårde, da jegeren skal ha fuglen innen rekkevidde, altså max 40 meter før han skyter.

Skrevet (endret)

ja jeg merker at jeg også blir irritert på folk som ikke følger båndtvangen.jeg bor midt i oslo men enda så skal folk gå løse med bikkjene sine(selvfølgelig er det noe annet med folk som virkelig har stålkontroll på bikkjene sine, og i skogen).er også veldig mange av de som bor i gården min som bare slipper løs bikkjene sine i gården her.og det er like irriterende hver gang det kommer en bikkje løpende i 120 mot min som ikke er veldig glad i bikkjer han ikke kjenner.

Endret av sebra
Gjest Betty89
Skrevet

Huff, jeg synes det er dumt med båndtvang :P Synes det er kjempe herlig å ha hundene mine løse.Se de bade i sjøen og løpe rundt :)

Selfølgelig respekterer jeg dem som er redde, men jeg hadde ikke hatt de løse om jeg ikke kunne stolt på dem :)

Skrevet

Så lenge hunden ikke går rett ved siden av eieren, men gjerne løper for å hilse på folk som kommer gående, så mener jeg den burde gå i bånd. Hundehold er frivillig, akkurat som røyking og da tar man hensyn til de som ikke liker det.

Skrevet

Skjønner godt de som blir irriterte når det kommer løse hunder løpende i mot. Har selv hund og får fnatt når det kommer løse hunder i mot oss, og eierne ikke gjør en dritt for å få hunden tilbake til seg. Det som er verre er de som faktisk har hundene i bånd og lar hundene komme helt inntil meg og min hund på tur.. Har ofte hunden min løs, men hvis jeg hører eller ser folk kaller jeg henne ALLTID inn og tar på bånd, eller stopper der til de har passert oss.

Skulle bare ønske det var flere områder rundt omkring som var fritatt båndtvangen, hvor vi som ønsker å ha hundene løse kan gjøre det.

Gjest Betty89
Skrevet
Skjønner godt de som blir irriterte når det kommer løse hunder løpende i mot. Har selv hund og får fnatt når det kommer løse hunder i mot oss, og eierne ikke gjør en dritt for å få hunden tilbake til seg. Det som er verre er de som faktisk har hundene i bånd og lar hundene komme helt inntil meg og min hund på tur.. Har ofte hunden min løs, men hvis jeg hører eller ser folk kaller jeg henne ALLTID inn og tar på bånd, eller stopper der til de har passert oss.

Skulle bare ønske det var flere områder rundt omkring som var fritatt båndtvangen, hvor vi som ønsker å ha hundene løse kan gjøre det.

Har ikke hundene lovt til å hilse på hverandre da? Det er jo normal høfflighet å stoppe å la dem snuse om begge hundene har lyst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...