Gå til innhold

Hva koster en tenåring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kan trøste seg med at foreldre som bor sammen også kan være uenige om akkurat dette... Både disponering av tid, og hvor mye penger og ting/tang barna skal få.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_norah_*
Skrevet
Jeg er en jente på 14 år, blir 15 nå snart.

Jeg tjener mine egne penger og må betale hobby, klær, kino og alt utenom mat, husdyr og telefonregningen. :)

Jeg begynner i ny jobb april så jeg kan få tjent litt mer penger. Etter min mening, høres nesten datteren din litt bortsjemt ut, Jeg mptte betale mine egne klær/kino/hobby osv etter jeg fylte 14 og tjente egne penger. (rundt 1000,- i mnd). :filer:

Hilsen

Jente 14 :goodbye:

ikke bare er dette her fornuftig, men hun vil også lære å håndtere egen økonomi FØR hun flytter hjemmefra.

prinsippet blir det samme for forholdsvis rike foreldre. dersom tenåringen plutselig vil ha en diamantbelagt mobiltelefon, ja så må de vurdere hvorvodt far skal betale mer eller om de skal lære tenåringen om måtehold og prioriteringer.

helt håpløst at den ene foreldreren mener den andre skal betale mer for helt unødvendig forbruk.

og ganske håpløst med foreldre som ikke klarer sette grenser for barna sine, og da spesielt når det gjelder materielle goder.....

Skrevet
ikke bare er dette her fornuftig, men hun vil også lære å håndtere egen økonomi FØR hun flytter hjemmefra.

prinsippet blir det samme for forholdsvis rike foreldre. dersom tenåringen plutselig vil ha en diamantbelagt mobiltelefon, ja så må de vurdere hvorvodt far skal betale mer eller om de skal lære tenåringen om måtehold og prioriteringer.

helt håpløst at den ene foreldreren mener den andre skal betale mer for helt unødvendig forbruk.

og ganske håpløst med foreldre som ikke klarer sette grenser for barna sine, og da spesielt når det gjelder materielle goder.....

Men det er nå for galt at en 14-åring MÅ betale for klær og hobby selv...

Og da tenker jeg på klær som nødvendig! Og at det er normalt at foreldre betaler kontigenten til idrettslaget! (hvis 14-åringen over her har en dyr hobby som foreldrene ikke har råd til så et det flott at hun jobber og tjener egne penger til dette)

Eller mener du at en 14-åring som trenger nye sokker og truser må skaffe seg jobb.... For å sette det på spissen....

Mine barn tjener også egne penger. Og bruker sine egne penger på å kjøpe klær som ikke faller i kategorien nødvendige klær. Noen ganger så kjøper de det som er nødvendig også.

Man har et forsørgeransvar frem til barna er myndige. Og foreldre kan ikke kreve at barna skal jobbe! Det betyr selvsagt ikke at barna skal skjemmes bort. Men at barna da må greie seg med det som foreldrene har bestemt.

Gjest Gjest
Skrevet

Alltid imponert over stemors (for jeg regner med det er henne som skriver) som vet hvor mye plaggene til mora koster! Og så MÅ man jo få med i alt at hun også drar til syden flere uker i året. Jeje.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Og da tenker jeg på klær som nødvendig! Og at det er normalt at foreldre betaler kontigenten til idrettslaget! (hvis 14-åringen over her har en dyr hobby som foreldrene ikke har råd til så et det flott at hun jobber og tjener egne penger til dette)

Eller mener du at en 14-åring som trenger nye sokker og truser må skaffe seg jobb.... For å sette det på spissen....

Mine barn tjener også egne penger. Og bruker sine egne penger på å kjøpe klær som ikke faller i kategorien nødvendige klær. Noen ganger så kjøper de det som er nødvendig også.

Man har et forsørgeransvar frem til barna er myndige. Og foreldre kan ikke kreve at barna skal jobbe! Det betyr selvsagt ikke at barna skal skjemmes bort. Men at barna da må greie seg med det som foreldrene har bestemt.

Noen har kanskje en økonomi som tilsier at barna må bidra økonomisk selv for å leve en viss standard. Ikke noe galt i det, synes jeg - men riktig nok VELDIG lærerikt for den unge.

Gjest eller?
Skrevet

Vanlige klær er nødvendige klær, en vinterjakke er nødvendig men er det nødvendig med en ytterjakke til 4000? Jeg forstår det som at Norah sier akkurat det samme som deg, at tenåringen får bruke egne penger på ting som absolutt ikke er nødvendig. Som, hvis hun ønsker seg en diamantbesatt mobil så får hun betale det selv, mor eller far dekker en vanlig mobil som er fullt brukende til formålet uten diamanter.

Tror dere er enige jeg egentlig. :)

Gjest petre
Skrevet
Penger, penger, penger. Jeg er så lei syting om disse pengene.

Jeg ønsker meg bare litt TID.

Jeg vil bare at eks skal ta sin halvpart av samvær, plikter og ansvar!

Du må skjønne at eks bare har rettigheter.

Skrevet

Her i huset bor en gutt på 16 og en jente på 14. De får hver måned 600 kroner i lommepenger, pluss 200 kr på mobilen, og betalt busskort for å komme seg på fritidsaktiviteter de deltar på.

De får sko når de trenger det, de får klær når de trenger det. Men de får ikke sko og klær når DE mener de trenger det, og heller ikke de klærne de mener at de må ha. Hvis de trenger en ytterjakke, kan det finnes gode ytterjakker til godt under tusenlappen. Ønsker de en dyrere, må de betale mellomlegget selv. Eller ønske seg som gave til bursdag eller jul. Det samme gjelder sko. Gode sko trenger ikke koste mer enn 500 kr.

Dersom de hadde kunnet styre våre innkjøp av klær og sko til dem er jeg helt overbevist om at vi kunne ha kjøpt for 10.000,- til hver av dem i måneden,- de er grenseløse i forhold til hva de mener at de bare MÅ ha (en genser som koster under 2000 kr er dritkjipt i følge 14-åringen...- hvor KOMMER det fra? Verken jeg eller sambisen har aldri eid plagg som koster i nærheten av 2000 kr..)

I ts sitt innlegg kommer det frem at datteren får 800 kr i lommepenger (og dekket mobilregning) av far. Hvis hun får det samme fra mor, vil jeg påstå at hun er en bemidlet ung dame. JEG har ikke 1600 kr å bruke kun på fornøyelser i måneden!

Gjest loveli
Skrevet

Jeg begynte å tjene egne penger da jeg var 16år. Da måtte jeg begynne å betale alt utenom strøm, husleie og mat selv.

Jeg synes kanskje det var litt tidlig å begynne å betale så mye selv (siden man tross alt ikke er myndig før fyllte 18år), men men, jeg har jo lært hvor penger kommer fra da.

Jeg mener man burde kunne regne med å bruke tilsammen 1000-1500,- på klær til ungen i måneden. Man får nesten ikke noen klær til den summen lenger, så synes ikke det er så ille.

Mange mener kanskje dette er mye, men jeg vet hvordan det er å bli mobbet fordi man ikke får fine klær av foreldrene sine. Er det verdt å spare 1000-1500,- i måneden mot at ungen blir mobba og må bruke 300,- i uken (=1200,- i måneden) på psykolog senere i livet?

Tenk langsiktig! Jeg snakker av erfaring, dessverre.

Men, hvis ungen ikke blir mobbet, så ser jeg ikke helt at man må bruke så mye da. :)

Gjest Gjest_ML_*
Skrevet

Morsomt å se hvordan enkelte her prøver å gjøre det til en stemorgreie. Det står vel ingen steder at det er fars nye dame som er ts?

Ts kan like gjerne være far selv som skriver i 3. person. Eller en person som kjenner både far og mor og derfor vet mye om deres livsstil og har diskutert temaet med en eller begge. Jeg har faktisk diskutert lignende settinger som gjelder min søster og hennes eks, der jeg synes søsteren min er kravstor og blind for egne feil.

Hvorfor "må" det alltid være en stemor inne i bildet dersom en mor blir kritisert for noe? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg begynte å tjene egne penger da jeg var 16år. Da måtte jeg begynne å betale alt utenom strøm, husleie og mat selv.

Jeg synes kanskje det var litt tidlig å begynne å betale så mye selv (siden man tross alt ikke er myndig før fyllte 18år), men men, jeg har jo lært hvor penger kommer fra da.

Jeg mener man burde kunne regne med å bruke tilsammen 1000-1500,- på klær til ungen i måneden. Man får nesten ikke noen klær til den summen lenger, så synes ikke det er så ille.

Mange mener kanskje dette er mye, men jeg vet hvordan det er å bli mobbet fordi man ikke får fine klær av foreldrene sine. Er det verdt å spare 1000-1500,- i måneden mot at ungen blir mobba og må bruke 300,- i uken (=1200,- i måneden) på psykolog senere i livet?

Tenk langsiktig! Jeg snakker av erfaring, dessverre.

Men, hvis ungen ikke blir mobbet, så ser jeg ikke helt at man må bruke så mye da. :)

Hvis barnet blir så mobbet at det trenger psykolog senere i livet pga at de ikke har de rette klærne, er det helt andre ting enn penger til klær foreldrene har sviktet på. Gi barna selvfølelse, mot til å være seg selv, så tror jeg du kan droppe de dyreste klærne.

I går fikk datteren min klær for 2000. Hun er 15 år og det har aldri skjedd før. Da fikk hun 3 bukser, 4 overdeler og 1 belte. Hun var overlykkelig, og klærne er kjøpt på cubus. Riktignok har hun er bergans dunjakke, til 2500, men den ønsket hun seg til jul. Hun jobber, og tjener 1200 mnd, dette bruker hun stort sett som hun vil. - og det er sjelden dyre merkeklær.

Gjest Gjest
Skrevet

Steike det.

Skulle eg brukt 1000-1500 på kvar ungdom pr mnd. med 4 stk i huset for at dei ikkje skal ha det så forferdeleg at dei endar hos psykolog så hadde vi svolte i hjel.

Det er berre heilt utruleg kva man kan lese her inne på ditta forumet alltso.

Nokon har utruleg dårleg hjernekapasitet.

Må berre le.... HAAAAAAAAAAHHHHHHAAAAAAAAAAA

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Morsomt å se hvordan enkelte her prøver å gjøre det til en stemorgreie. Det står vel ingen steder at det er fars nye dame som er ts?

Ts kan like gjerne være far selv som skriver i 3. person. Eller en person som kjenner både far og mor og derfor vet mye om deres livsstil og har diskutert temaet med en eller begge. Jeg har faktisk diskutert lignende settinger som gjelder min søster og hennes eks, der jeg synes søsteren min er kravstor og blind for egne feil.

Hvorfor "må" det alltid være en stemor inne i bildet dersom en mor blir kritisert for noe? :klø:

Ja det er utrolig hva vi stemødre skal ta skylden for....

Synes TS innlegg var ryddig og greit fremstilt, men en må jo kverulere litt ...eller...

Skrevet

Jeg er 16, å tror ikke jeg koster så mye, liksom.

Er litt "kresen" i matveien, også gjerne 1-2 skyr om dagen å pepsimax er noe jeg MÅ ha, det eller funlight saft.

Ellers så betaler jeg de klærne mine selv, har 2500 til det i måneden.

Går ikke på noe fotball greier, men spiser ofte ute. Betaler det noen ganger selv, men får også ofte penger til det, alt etter som ;P

Gjest Gjest_Helga_*
Skrevet
Jeg er 16, å tror ikke jeg koster så mye, liksom.

Er litt "kresen" i matveien, også gjerne 1-2 skyr om dagen å pepsimax er noe jeg MÅ ha, det eller funlight saft.

Ellers så betaler jeg de klærne mine selv, har 2500 til det i måneden.

Går ikke på noe fotball greier, men spiser ofte ute. Betaler det noen ganger selv, men får også ofte penger til det, alt etter som ;P

To skyr og en pepsi max blir 1400 kr måneden... om det er foreldrene dine som gir deg 2500 i måneden, blir det nesten 4000 i måneden bare i "snacks" og klær. Og spisingen ute kommer i tillegg. Jeg vil nok si at du er svært dyr i drift, ja!

Skrevet

Personlig finner jeg det urimelig at faren skal betale mer(enn han strengt tatt er pliktig til)i bidrag for å gi datteren sin et inntrykk av at "penger vokser på trær"(billedlig talt). For ja, det er dèt inntrykket jenten vil få dersom hun får alt hun måtte ønske seg av merkeklær o.l., og det uten å selv betale for det.

Mitt forslag er å anbefale henne å ta en deltidsjobb, og bruke pengene hun tjener der på å opprettholde den(tydeligvis)relativt dyre livsstilen sin. Foreldrene bør selvsagt være med å betale på enkelte av klærne hun kjøper likevel, men det bør begrenses til dem hun har behov for, og som har et mer gjennomsnittelig prisnivå(hypotetisk eksempel: Hun trenger en ny vinterjakke, og velger en jakke til 2500 kroner. Foreldrene betaler den første tusenlappen; resten betaler hun selv). Dette vil forhåpentligvis lære henne at man må prioitere, og at pengene ikke "vokser på trær", men at man tvert imot må tjene dem, og når lønningen er brukt opp, så er det ikke annet å gjøre enn å vente på neste lønning. En 15-åring bør absolutt lære seg økonomisk ansvarlighet.

Så var det dette med at moren selv har høyt forbruk. Moren hennes tjener(forhåpentlivis)pengene selv, og arbeider sågar for dem. Da står hun selvsagt fritt til å bruke dem som hun ønsker, enten hun foretrekker å handle klærne sine på H&M eller på Zenon. Dette kan naturlig nok ikke taes til inntekt for at en 15-åring som utelukkende forsørges av foreldrene sine skal ha krav på det samme, etter min mening. Man har tross alt en helt annen frihet hva bruk av egne penger vedrører enn man har ved bruk av foreldrenes penger(til tross for at foreldrene har forsørgeransvar: De er likevel ikke pliktige til å betale for merkeklærne hennes). Slik er det, og slik må det være.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Foreldrene mine har gode lønninger, men har alltid vært nøye med at vi må jobbe for ting. De betaler nødvendige klær, sko, normale mobil regninger, en relativ dyr aktivitet, 50 kr til kantina i uka, buss/tog, noen kino eller andre lignende ting i måneden, hårklipp 4 ganger i året osv. Itilleg vasker og støvsuger søsteren min og jeg huset på 100 kvadrat meter hver andre uke for 150 kr hver. Vi kan også få ekstra penger for å gjøre andre oppgaver i huset, f.eks så kan jeg få 150-200 kr for å klippe gresset på en 1,6 mål tomt(har litt høy lønning her siden det er kun oppover bakke og man må dytte gressklipperen hele veien. Tar ca 2 timer)

Skrevet

Jeg er helt enig med far!

Tenåringsdatteren ser absolutt til å få det dekket det nødvendige, og dersom hun ønsker seg mer stasj så kan hun selv bidra til dette ved å ta seg arbeid. Hun er enn gammel nok til å jobbe i butikk e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...